EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРАТЕГІЯ ФІНАНСУВАННЯ ОСВІТИ, ОРІЄНТОВАНА НА РЕЗУЛЬТАТ: ЛОГІКА ІНТЕРВЕНЦІЇ І ПОКАЗНИКИ ДЛЯ УРЯДУ УКРАЇНИ
В. І. Усик, Т. В. Семілетко

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.80

УДК: 378.4: 330.342.24

В. І. Усик, Т. В. Семілетко

СТРАТЕГІЯ ФІНАНСУВАННЯ ОСВІТИ, ОРІЄНТОВАНА НА РЕЗУЛЬТАТ: ЛОГІКА ІНТЕРВЕНЦІЇ І ПОКАЗНИКИ ДЛЯ УРЯДУ УКРАЇНИ

Анотація

Проблема неефективного фінансування освіти та відсутність життєздатної стратегії фінансування в сфері освіти є надзвичайно актуальною та нагальною. Вирішення цієї проблеми є загальнонаціональним питанням, яке стосується більшості українців. У статті проаналізовано досвід кращих практик стратегічного планування на основі принципів орієнтованого на результатах управління (RBM). Охарактеризовано процес стратегування та його основні етапи. Розглянуто основні переваги підходів RBM. Розроблено проєкт стратегії фінансування освіти, орієнтованої на результат, зокрема, визначено стратегічні, операційні та кінцевий результати, в тому числі індикатори їх вимірювання. В основу стратегії покладено чотири групи правил фінансування освіти, які формують систему взаємопов’язаних елементів: правила уряду власне для центрального уряду, правила уряду для місцевих бюджетів; правила уряду для окремих закладів освіти, правила уряду для домашніх господарств (здобувачів освіти та їх родин). Надано оцінку основним ефектам впливу запропонованої стратегії на сферу освіти загалом.

Ключові слова: сфера освіти; стратегія; фінансування; орієнтоване на результат управління; стратегічне планування; стейкхолдер; бенефіціар; концепція політики.

Література

1. Статистичні дані України в сфері освіти на початок 2018/2019 навчального року. Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (Дата звернення:18.11.2019).
2. Результати загальнонаціонального опитування «Українське покоління Z: цінності та орієнтири». Офіційний сайт центру «Нова Європа» URL: http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Ukr_Generation_ukr_inet-2.pdf (Дата звернення:18.11.2019).
3. Указ Президента «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». Офіційний сайт «Законодавство України. Верховна Рада України» URL: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (Дата звернення:18.11.2019).
4. Building on Success: International Education Strategy (2019-2024). Global Affairs Canada. URL: https://www.international.gc.ca/education/strategy-2019-2024-strategie.aspx?lang=eng (Дата звернення:18.11.2019).
5. Medium Term Strategic Framework, South Africa, 2014-2019. South Africa government. URL: https://www.gov.za/sites/default/files/gcis_document/201409/mtsf2014-2019.pdf (Дата звернення:18.11.2019).
6. Results-based Management and the 2030 Agenda for Sustainable Development: Handbook. United Nations Office on Drugs and Crime. 2018. URL: https://www.unodc.org/documents/SDGs/UNODC_Handbook_on_Results_Based_Management.pdf (Дата звернення:18.11.2019).
7. Афонін Е.А., Бережний Я.В., Валевський О.Л. та ін. Концептуальні засади взаємодії політики й управління: навчальний посібник / за заг. ред. В.А.Ребкала. НАДУ, 2010. 300 c.
8. A guide to Results-Based Management (RBM), efficient project planning with the aid of the Logical Framework Approach (LFA). Sida. 2016. URL: https://www.sida.se/contentassets/9d257b83f4124113a324c61715150722/21920.pdf (Дата звернення:18.11.2019).
9. Results-Based Management for International Assistance Programming atGlobal Affairs Canada: A How-to Guide. Global Affairs Canada. 2016. URL: https://www.international.gc.ca/world-monde/assets/pdfs/funding-financement/results_based_management-gestion_axee_resultats-guide-en.pdf (Дата звернення:18.11.2019).

V. Usyk, T. Semiletko

RESULTS-BASED STRATEGY ON EDUCATION FUNDING: THE INTERVENTION LOGIC AND INDICATORS FOR THE GOVERNMENT OF UKRAINE

Summary

The lack of an efficient and viable funding strategy of education remains an extremely important and pressing problem for a modern Ukraine. Addressing this issue would benefit the majority of Ukrainians. The article analyzes best practices in strategic planning with a focus on the principles of results-based management (RBM) exemplified by the education funding policy. The rationale behind the identification of the policy "beneficiary" is explained, the problem scale and its reasons are outlined. The hierarchy of objectives in strategic planning is illustrated in combination with respective performance indicators on the proposed model of education funding. The strategic process and its main stages are described. In a nutshell, results-oriented management proves helpful for policymakers not a set of instructions, but rather as a way of reasoning that allows managers to focus on solving the real problems of the people and quickly adapt to changes throughout the policy cycle. The draft of a results-based logic model on education funding is developed with the immediate, intermediate and ultimate outcomes, as well as the indicators thereto. The ultimate outcome of the developed strategy assumes that the learners will receive a sufficient level of education, choosing from various options of contributing to his/her own education during the lifecycle. It is envisaged that, as a result of the implementation of the set objectives, a sufficient number of sound, well-balanced and institutionalized financial rules would be developed and implemented. The strategy is based on four sets of educational funding rules that form a system of interrelated elements: government rules for the national governance; rules on the local budgeting; rules for particular educational institutions; and the government rules for the households (learners and their families). Particular attention is paid to the risks and assumptions underpinning the proposed strategy for Ukraine. The overall impact of the proposed strategy on the education sector is assessed as well.

Keywords: education sector; strategy; funding; results-based management; strategic planning; stakeholder; beneficiary; policy concept.

References

1. State Statistics Service of Ukraine (2019), Statistical data Ukraine in education at the beginning of the academic year 2018/2019, available at: http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed 18.11.2019).
2. New Europe Center official site (2017), Results of a national survey "Ukrainian Generation Z: values and guidelines", available at: http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Ukr_Generation_ukr_inet-2.pdf (Accessed:18.11.2019).
3. The legislation of Ukraine. Verkhovna Rada of Ukraine (2013), Presidential Decree "On the National Strategy for Development of Education in Ukraine for the period till 2021" , available at: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (Accessed 18.11.2019).
4. Global Affairs Canada(2019), Building on Success: International Education Strategy (2019-2024), available at: https://www.international.gc.ca/education/strategy-2019-2024-strategie.aspx?lang=eng (Accessed 18.11.2019).
5. South Africa government(2014), Medium Term Strategic Framework, South Africa, 2014-2019, available at: https://www.gov.za/sites/default/files/gcis_document/201409/mtsf2014-2019.pdf (Accessed 18.11.2019).
6. United Nations Office on Drugs and Crime(2018). Results-based Management and the 2030 Agenda for Sustainable Development: Handbook, available at: https://www.unodc.org/documents/SDGs/UNODC_Handbook_on_Results_Based_Management.pdf (Accessed 18.11.2019).
7. Afonin E.A., Berezhnyi Ya.V., Valevskyi O.L. etc (2010). Kontseptualni zasady vzaiemodii polityky y upravlinnia [Conceptual framework of interaction between policy and management], NAPU, Kyiv, Ukraine.
8. Sida (2016), A guide to Results-Based Management (RBM), efficient project planning with the aid of the Logical Framework Approach (LFA), available at: https://www.sida.se/contentassets/9d257b83f4124113a324c61715150722/21920.pdf (Accessed 18.11.2019).
9. Global Affairs Canada (2016), Results-Based Management for International Assistance Programming atGlobal Affairs Canada: A How-to Guide, available at: https://www.international.gc.ca/world-monde/assets/pdfs/funding-financement/results_based_management-gestion_axee_resultats-guide-en.pdf (Accessed 18.11.2019).

№ 11 2019

Дата публікації: 2019-11-29

Кількість переглядів: 9026

Відомості про авторів

В. І. Усик

к. е. н., доцент, доцент кафедри національної економіки та публічного управління, ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"

V. Usyk

PhD in Economics, Associate Professor, Departmentof National Economy and Public Administration

ORCID:

0000-0002-0938-400X


Т. В. Семілетко

експерт з управління, орієнтованого на результат проекту “Супровід урядових реформ в Україні”, магістр з європейських студій (Польща)

T. Semiletko

results-based management expert, “Support to Ukraine’s Reforms for Governance Project” project,MA in European Studies (Poland)

ORCID:

0000-0003-3248-345X

Як цитувати статтю

Усик В. І., Семілетко Т. В. Стратегія фінансування освіти, орієнтована на результат: логіка інтервенції і показники для уряду України. Ефективна економіка. 2019. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7434 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.80

Usyk, V. and Semiletko, T. (2019), “Results-based strategy on education funding: the intervention logic and indicators for the government of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7434 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.11.80

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.