EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТВОРЕННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ МОДЕЛІ ХМАРНО-ОРІЄНТОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
З. М. Гадецька

DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.56

УДК: 378.1.048.2

З. М. Гадецька

СТВОРЕННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ МОДЕЛІ ХМАРНО-ОРІЄНТОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі запровадження сучасних хмарних технологій в освітній процес. Використання хмарних технологій в навчанні надає можливість зробити значний крок до надання освітньому процесу більшої гнучкості, відкритості та мобільності, отримання кращих сервісів. В статті створено і практично реалізовано модель хмарно-орієнтованого освітнього середовища закладу вищої освіти на базі Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького (ЧНУ) у вигляді електронного університету. Для реалізації моделі освітнього середовища ЧНУ було обрано хмарне середовище Google ₋G Suite for Education та його систему навчання Google Classroom. В середовищі Google Клас на основі шаблонів були розроблені у редакторі google-документів власні електронні навчально-методичні комплекси навчальних дисциплін та розміщені у хмаро-орієнтованому освітньому середовищі електронного університету. Завдяки впровадженню цих сучасних технологій ЧНУ може значно покращити свій рейтинг у порівнянні з конкурентами та збільшити кількість студентів за рахунок кращих умов проведення навчального процесу.

Ключові слова: хмарно-орієнтоване освітнє середовище; електронний університет.

Література

1. Моделювання й інтеграція сервісів хмаро орієнтованого навчального середовища : монографія / Н. Копняк та ін. ; за ред. С. Г. Литвинової. Київ : ЦП «Компринт», 2015. 163 с.
2. Биков В. Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ. Інформаційні технології в освіті. 2011. №10. С. 8-23.
3. Хмарні технології навчання: витоки / Маркова О. М. та ін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. Т. 46, вип. 2. С. 29-44.
4. Гриб’юк О.О. Перспективи впровадження хмарних технологій в освіті. Теорія та методика електронного навчання. 2013. № 4. С. 45-58.
5. Волошина Т.В. Використання гібридного хмаро-орієнтованого навчального середовища для формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій: автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.10. Нац. акад. пед. наук України, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання. Київ. 2018. 22 с.
6. Гадецька З.М. Формування інформаційно-освітнього навчального середовища ВНЗ на основі технології «хмарних обчислень». Моделювання в освіті: Стан. Проблеми. Перспективи : Монографія / за ред. В.М. Соловйова. Черкаси : Брама, видавець Вовчок О.Ю., 2017. С. 172-191.
7. Гадецька З.М. Крупська Г.Е. Моделювання хмарно-орієнтованого навчального середовища ЗВО. Сучасний рух науки: 2019 рік : тези доп. IX Міжн. наук.-практ. інтернет-конф., 2-3 груд. 2019 р. Дніпро: Редакція Міжнародного електронного науково-практичного журналу «WayScience», 2019. Т.1. С. 280-285.
8. Коротун О. В. Використання хмаро орієнтованого середовища у навчанні баз даних майбутніх учителів інформатики: автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.10. Нац. акад. пед. наук України, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання. Київ. 2018. 20 с.
9. Сведения о Google Классе Справка – Класс: веб-сайт URL: https://support.google.com/edu/classroom/answer/6020279?hl=ru&ref_topic=7175444 (дата звернення: 03.02.2020).

Z. Gadetska

CREATION AND REALIZATION OF THE CLOUD-ORIENTED MODEL FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Summary

The article is devoted to the actual problem of introduction of modern cloud technologies in the educational process. The use of cloud technologies in training gives the opportunity to make a significant step towards giving the educational process more flexibility, openness and mobility, and obtaining better services.
The article created and practically implemented a model of cloud-oriented educational environment of higher educational institution on the basis of the Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy
(CNU). The components of a cloud-oriented educational environment have a flexible structure and functionality, adapting to the specific content of the environment, the needs and abilities of students and teachers. To implement the hybrid cloud-oriented model of the CNU, the Google Cloud Suite for Education and its Google Classroom learning system were selected. On the basis of the developed models the author has implemented a cloud-oriented educational environment for CNU in the form of a modular learning environment - an electronic university. On the information resource "Electronic University" of the CNU all necessary for studying of disciplines educational-methodical materials (electronic educational-methodical providing of a discipline) are stored. To be able to access e-university materials you need to register. An account is created for each registered user. This gives all the capabilities of Google and unlimited disk space.
The author of the article in the Google Class environment based on templates were developed in the editor of google-documents own electronic educational and methodical complexes of educational disciplines and placed in the cloud-oriented educational environment of the electronic university.
Currently, the general database of e-courses is being updated with other new disciplines. In the future it is planned to introduce this electronic environment into the educational process of CNU in order to realize the possibility of the student to choose the disciplines of the elective cycle. With the introduction of a cloud-based learning environment, CNU can significantly improve its ranking compared to its competitors and increase the number of students at the expense of better learning conditions.

Keywords: cloud-oriented educational environment; electronic university.

References

1. Kopnyak, N. (2015), Modeliuvannia y intehratsiia servisiv khmaro oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha [Modeling and integration of cloud-based learning environment services], Comprint Securities, Kyiv, Ukraine.
2. Bykov, V. Y. (2011), “Cloud technologies, ICT outsourcing and new functions of ICT units of educational and scientific institutions”, Informatsiini tekhnolohii v osviti, vol. 10, рp. 8-23.
3. Markova, O.M. (2011), “Cloud Learning Technologies: оrigins”, Informatsiini tekhnolohii v osviti, vol. 46, рp. 29-44.
4. Gribyuk, O.O. (2013) “Prospects for the introduction of cloud technologies in education”, Teoriia ta metodyka elektronnoho navchannia, vol. 4, рp. 45-58.
5. Voloshina, T.V. (2018), “Using a hybrid cloud-based learning environment to build the self-educational competency of future IT professionals”, Ph.D. Thesis, information and communication technologies in education, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Institute of Information Technology and Teaching Aids, Kyiv, Ukraine.
6. Gadetska, Z.M. and Solovyov, V.M. (2017), Formuvannia informatsiino-osvitnoho navchalnoho seredovyshcha VNZ na osnovi tekhnolohii «khmarnykh obchyslen». Modeliuvannia v osviti: Stan. Problemy. Perspektyvy [Formation of information-educational educational environment of universities on the basis of technology "cloud computing" Modeling in Education: Status. Problems. Perspectives], Brama, publisher OV Volchok, Cherkasy, Ukraine, рр. 172-191.
7. Gadetska, Z.M. and Krupskaya, G.E. (2019), “Modeling of cloud-oriented learning environment of ZVO”, Suchasnyi rukh nauky. IX mizhnarodna naukovo-praktychna internet-konferentsiia [Modern science movement. IX International Scientific and Practical Internet Conference], WayScience International Electronic Scientific and Practical Magazine, Dnipro, Ukraine, vol.1. рp. 280-285.
8. Korotun, O.V. (2018), “The use of cloud-oriented environment in training databases of future computer science teachers author”, Ph.D. Thesis, information and communication technologies in education, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Institute of Information Technology and Teaching Aids, Kyiv, Ukraine.
9. Google (2020), “About Google Classroom”, available at: https://support.google.com/edu/classroom/answer/6020279?hl=ru&ref_topic=7175444 (Accessed 3 February 2020).

№ 2 2020

Дата публікації: 2020-02-27

Кількість переглядів: 140

Відомості про авторів

З. М. Гадецька

к. т. н., доцент, доцент кафедри моделювання економіки і бізнесу,Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

Z. Gadetska

PhD in Technical Sciences, Associate Professor,Associate Professor of the department of economics and business modeling,Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy

ORCID:

0000-0002-9994-8488

Як цитувати статтю

Гадецька З. М. Створення та реалізація моделі хмарно-орієнтованого освітнього середовища для закладу вищої освіти. Ефективна економіка. 2020. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7635 (дата звернення: 06.04.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.56

Gadetska, Z. (2020), “Creation and realization of the cloud-oriented model for higher education institutions”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7635 (Accessed 06 Apr 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.56

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.