EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ОРІЄНТОВАНОГО ФІНАНСОВОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
С. К. Реверчук, О. І. Творидло

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.5.1

УДК: 336.71

С. К. Реверчук, О. І. Творидло

ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ОРІЄНТОВАНОГО ФІНАНСОВОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ

Анотація

Метою статті є обґрунтування рекомендацій щодо формування соціально-орієнтованого фінансового бізнесу в Україні.
Для досягнення поставленої мети в роботі уточнено сутність соціально орієнтованого фінансового-бізнесу в Україні у такий спосіб: соціально-орієнтований фінансовий бізнес – це діяльність з купівлі-продажу фінансових активів на фінансових ринках як усередині держави, так і на міжнародному рівні, яка спрямована на суттєві позитивні суспільні зміни та здійснюється не лише з метою отримання прибутку, а й задля формування та збільшення соціального капіталу.
Розроблено процедуру формування соціально-орієнтованого фінансового бізнесу в Україні, яка базується на принципах, ефектах та порядку визначення показників соціальної відповідальності фінансового бізнесу.
Наукова новизна даної статті полягає в розробці моделі формування соціально-орієнтованого фінансового бізнесу в Україні шляхом уточнення та обґрунтування відповідної процедури. При цьому напрямом подальших досліджень може бути розробка методичного підходу щодо адаптації зарубіжного досвіду ведення соціально-орієнтованого фінансового бізнесу у національному середовищі.

Ключові слова: фінансовий бізнес; соціальна відповідальність; соціально-орієнтований фінансовий бізнес; соціальний бізнес.

Література

1. Свинчук А.А. Організаційні механізми розвитку соціальних підприємств в Україні : дис. ... канд. екон. наук : 08.00.04/ Державний вищий навчальний заклад «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». Київ, 2016. 340 с. URL: https://kneu.edu.ua/userfiles/d26.006.03/2016/dis2Bd_Svynchuk.pdf
2. Галушка З.І. Роль соціального підприємництва у забезпеченні розвитку громад // Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції«Соціальне підприємництво: теорія, практика та міжнародний досвід», КНЕУ, 18 травня 2018 року, ст.182-185. URL: https://kneu.edu.ua/userfiles/Faculty_of_Economics_and_Administration/news/2018 0613/18-5454.pdf
3. Гусак Н. Кращий досвід та сучасні тренди розвитку соціального підприємництва: Україна (результати дослідження) Доповідь на ІІ Всеукраїнському форумі соціальних підприємців. Київ, 16.11.2016. URL: http://www.prgrf.com/forum/
4. Robinson J. Navigating Social and Institutional Barriers to Markets: How Social Entrepreneurs Identify and Evaluate Opportunities / J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts // Social Entrepreneurship. - Palgrave Macmillan, 2006. – 280 р
5. Ковалевська А.В., Нечипоренко Я.Є. Підприємництво на базі громади як особливий вид соціального підприємництва. Молодий вчений. 2019. № 7 (71) С. 134-141.
6. Сотник І.М., Гаврилова В.В., Коваленко Є.В. Соціальне підприємництво як інструмент реалізації глобальних цілей сталого розвитку. Актуальні проблеми економіки. 2018. №2 (200). С. 62-73
7. Roger L. Martin & Sally Osberg Social Entrepreneurship: The Case for Definition. Stanford Social Innovation Review Spring 2007 \\ http://web.mit.edu/sloan2/dese/readings/week01/Martin_Osberg_SocialEntrepreneurship.pdf
8. Drayton B. Social entrepreneurs don’t want to help. They want to change the world / B. Drayton // Interview with Ashoka Founder. – Electronic data. – [Global Site Egon Zehnder, 2017]. – Mode of access:http://www.egonzehnder.com/files/drayton_int_2_1.pdf

S. Reverchuk, O. Tvorydlo

FORMATION OF SOCIALLY-ORIENTED FINANCIAL BUSINESS IN UKRAINE

Summary

The purpose of the article is to substantiate the recommendations for the formation of socially oriented financial business in Ukraine.
To achieve this goal, the essence of socially oriented financial business in Ukraine is clarified as follows: socially-oriented financial business is an activity of buying and selling financial assets in financial markets both domestically and internationally, which is aimed at significant positive social change and is carried out not only for profit but also for the formation and increase of social capital.
A procedure for the formation of socially-oriented financial business in Ukraine has been developed, which is based on the principles, effects, and procedures for determining indicators of social responsibility of financial business.
The scientific novelty of this article is to develop a model for the formation of a socially-oriented financial business in Ukraine by clarifying and justifying the relevant procedure. At the same time, the direction of further research may be the development of a methodological approach to the adaptation of foreign experience in conducting socially-oriented financial business in the national environment.
Modern globalization processes affect the development of all aspects of human activity and the economy, including the social component. Focus on the person, personality, future development is the main direction of development in the world community. Social business is a qualitatively new type of activity that combines entrepreneurial innovation and social orientation in order to solve a certain social problem. The main purpose of social business is not to make a profit, but to produce a product or service designed to solve a social problem.
Financial independence, creation of social wealth, responsibility for the environment, reinvestment of income in business to solve social problems, innovative application of new approaches to solving social problems, scale, and circulation are the criteria for assessing the success of social entrepreneurship.
Interacting with civil society, the socially-oriented financial business contributes to the growth of public wealth and a fairer distribution of resources between citizens of the country and regions.

Keywords: financial business; social responsibility; socially-oriented financial business; social business.

References

1. Svynchuk, A.A. (2016), “Organizational mechanisms of development of social enterprises in Ukraine”, Abstract of Ph.D. dissertation, 08.00.04, Derzhavnyi vyshchyi navchalnyi zaklad «Kyivskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet imeni Vadyma Hetmana», Kyiv, Ukraine, P. 340, available at: https://kneu.edu.ua/userfiles/d26.006.03/2016/dis2Bd_Svynchuk.pdf (Accessed 10 Apr 2022).
2. Halushka, Z.I. (2018), “The role of social entrepreneurship in ensuring community development”, Zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii«Sotsialne pidpryiemnytstvo: teoriia, praktyka ta mizhnarodnyi dosvid» [Proceedings of the International Scientific and Practical Conference "Social Entrepreneurship: Theory, Practice and International Experience"], KNEU, May 18, 2018, pp.182-185, available at: https://kneu.edu.ua/userfiles/Faculty_of_Economics_and_Administration/news/2018 0613/18-5454.pdf (Accessed 10 Apr 2022).
3. Husak, N. (2016), “Best practices and current trends in the development of social entrepreneurship: Ukraine (research results)”, Report at the II All-Ukrainian Forum of Social Entrepreneurs, Kyiv, November 16, 2016, available at: http://www.prgrf.com/forum/ (Accessed 10 Apr 2022).
4. Robinson J. Navigating Social and Institutional Barriers to Markets: How Social Entrepreneurs Identify and Evaluate Opportunities / J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts // Social Entrepreneurship. - Palgrave Macmillan, 2006. – P. 280.
5. Kovalevska, A.V. and Nechyporenko, Ya.Ye. (2019), “Community-based entrepreneurship as a special type of social entrepreneurship”, Molodyi vchenyi, vol. 7 (71), pp. 134-141.
6. Sotnyk, I.M. Havrylova, V.V. and Kovalenko, Ye.V. (2018), “Social entrepreneurship as a tool for achieving global goals of sustainable development”, Aktualni problemy ekonomiky, vol. 2 (200), pp. 62-73
7. Roger L. Martin & Sally Osberg Social Entrepreneurship: The Case for Definition. Stanford Social Innovation Review Spring 2007, available at: http://web.mit.edu/sloan2/dese/readings/week01/Martin_Osberg_SocialEntrepreneurship.pdf (Accessed 10 Apr 2022).
8. Drayton B. Social entrepreneurs dont want to help. They want to change the world / B. Drayton // Interview with Ashoka Founder. – Electronic data. – [Global Site Egon Zehnder, 2017]. – available at: http://www.egonzehnder.com/files/drayton_int_2_1.pdf (Accessed 10 Apr 2022).

№ 5 2022

Дата публікації: 2022-05-26

Кількість переглядів: 54017

Відомості про авторів

С. К. Реверчук

д. е. н., професор, завідувач кафедри банківського і страхового бізнесу,Львівський національний університет імені Івана Франка

S. Reverchuk

Doctor of Economic Sciences, Professor, Head of the Department of Banking and Insurance Business, Lviv National Ivan Franko University

ORCID:

0000-0002-6517-8892


О. І. Творидло

аспірант, Львівський національний університет імені Івана Франка

O. Tvorydlo

Postgraduate student,Lviv National Ivan Franko University

ORCID:

0000-0001-6293-4309

Як цитувати статтю

Реверчук С. К., Творидло О. І. Формування соціально-орієнтованого фінансового бізнесу в Україні. Ефективна економіка. 2022. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10270 (дата звернення: 29.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.5.1

Reverchuk, S. and Tvorydlo, O. (2022), “Formation of socially-oriented financial business in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10270 (Accessed 29 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.5.1

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.