EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВПЛИВ ПАНДЕМІЇ COVID-19 НА РОЗВИТОК КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
С. М. Лихолат, М. Є. Левицька

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.76

УДК: 316.42:330.33.0

С. М. Лихолат, М. Є. Левицька

ВПЛИВ ПАНДЕМІЇ COVID-19 НА РОЗВИТОК КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

Метою статті є дослідження еволюції концепту соціальної відповідальності фармацевтичних підприємств та впливу пандемії COVID-19 на розвиток корпоративної соціальної відповідальності. Розглянуто теоретичні напрацювання науковців які дають підставу стверджувати про необхідність поглиблення даного питання. Встановлено, що пандемія COVID-19 має значний вплив на діяльність фармацевтичних підприємств та розвиток їх корпоративної соціальної відповідальності. Зазначено, що впровадження соціально-відповідального маркетингу підприємствами сприяє підвищенню лояльності споживачів до компанії та потенційному підвищенню попиту на продукцію компанії і є надзвичайно важливим пунктом у формуванні іміджу підприємства. Встановлено зміни у стратегіях фармацевтичних підприємств під час пандемії COVID-19, вжиті антикризові заходи та дії, які сприяли мінімізації негативного впливу пандемії на діяльність підприємств та суспільства загалом.

Ключові слова: соціально-відповідальний маркетинг (СВМ); соціально-відповідальний бізнес (СВБ); корпоративна соціальна відповідальність (КСВ); фармацевтичні підприємства; лікарські засоби (ЛЗ); пандемія COVID-19.

Література

1. Братішко Ю.С. Дослідження сутності та рівнів соціальної відповідальності фармацевтичного бізнесу. Молодий вчений. 2014. № 1 (04). С. 147-150. URL: http://oaji.net/articles/2014/365-1393574438.pdf (дата звернення: 21.01.2022).
2. Котвіцька А. А., Чмихало Н. В., Волкова А. В. Соціальний маркетинг як основа формування соціальної відповідальності фармацевтичних організацій. Соціальна фармація в Україні : стан, проблеми та перспективи : матер. міжн. наук.-практ. інтернет-конф. (17-20 березня 2014 р., Харків) / ред. кол.: А. А. Котвіцька та ін. Х. : НФаУ. 2014. С. 88-95.
3. Підвисоцька Л., Устік М. Соціальна відповідальність бізнесу в умовах пандемії COVID-19. Scientific collection «Interconf». 2020. № 3 (36). C. 272-279.
4. Посилкіна О. В. Формування системи показників оцінки соціальної відповідальності фармацевтичного бізнесу. Клінічна фармація. 2015. Т. 19, № 2. С. 4-8.
5. Толочко В.А., Медведєва Ю.П., Галій Л.В. Загальні аспекти та специфіка вітчизняного фармацевтичного маркетингу. Провизор. 2008. №5. URL: http://www.provisor.com.ua/archive/2008/N05/tol_mark58.php (дата звернення: 21.01.2022).
6. Калініченко О. О. Соціально-відповідальний маркетинг. URL: http://eprints.zu.edu.ua/25621/1/selection%20%282%29.pdf (дата звернення: 21.01.2022).
7. Social Responsibility of Business. URL: https://www.economicsdiscussion.net/business/social-responsibility/social-responsibility-of-business/10141 (дата звернення: 21.01.2022).
8. ISO 26000:2010 Guidance on social responsibility. URL: https://www.iso.org/standard/42546.html (дата звернення: 21.01.2022).
9. 16 brands doing corporate social responsibility successfully. URL: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/corporate-16-brands-doing-corporate-social-responsibility-successfully (дата звернення: 21.01.2022).
10. Перший каталог КСВ-ініціатив. URL: https://drive.google.com/file/d/1OKa10p2DJ_4oV_7sJEujAUy_1WQ2IqjD/view (дата звернення: 21.01.2022).
11. Березенко В. В., Іванець Т. О., Санакоєва Н. Д. Позиціонування корпоративної соціальної відповідальності фармацевтичних компаній засобами PR. Держава і регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2020. № 1(41). C. 95-101.
12. Грушевська Ю. Корпоративна соціальна відповідальність: Управління зовнішніми комунікаціями організації. Теле- та радіожурналістика. 2015. № 14. С. 3–9.
13. Підвисоцька Л., Устік М. Соціальна відповідальність бізнесу в умовах пандемії COVID-19. Scientific collection «Interconf». 2020. № 3 (36). C. 272-279.
14. Наслідки епідемії covid-19 та карантинних заходів для провідних секторів економіки України. URL: https://cpd.com.ua/ukr-eng%20covid-19_economics_ukraine.pdf (дата звернення: 21.01.2022).

S. Lykholat, М. Levytska

THE IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON THE DEVELOPMENT OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY OF PHARMACEUTICAL ENTERPRISES

Summary

The purpose of the article is to study the evolution of the concept of social responsibility of pharmaceutical companies and the impact of the COVID-19 pandemic on the development of corporate social responsibility. Theoretical developments of scientists which give the basis to assert about necessity of deepening of the given question are considered. It has been established that the COVID-19 pandemic has a significant impact on the activities of pharmaceutical companies and the development of their corporate social responsibility. It is noted that the introduction of socially responsible marketing by enterprises helps to increase consumer loyalty to the company and potentially increase demand for the company's products and is an extremely important point in shaping the image of the enterprise. Changes in the strategies of pharmaceutical companies during the COVID-19 pandemic, anti-crisis measures and actions were taken to minimize the negative impact of the pandemic on the activities of enterprises and society as a whole. Pharmaceutical companies have a direct impact on the lives and health of their consumers, so the use of socially responsible practices is a priority. Domestic business needs to be adjusted to common global standards, which include socially responsible marketing, to increase their competitiveness and access to international markets. Since the beginning of the COVID-19 pandemic, the introduction of corporate social responsibility for the pharmaceutical industry has been an integral part of its activities. It is necessary to emphasize the scale of SVM in the pharmaceutical industry, which forms the corporate social responsibility (hereinafter CSR) of business and provides for the obligations of management to protect the interests of society. Given the concept of social responsibility at the time of economic decision-making, the goal of managers is not only to maximize profits, but also to serve and protect the interests of other members of society, such as employees, consumers and the community as a whole. According to the social responsibility of the business, the company should serve not only the interests of ordinary shareholders, but also other stakeholders, the community and the environment that need such protection.

Keywords: socially responsible marketing (SRM); socially responsible business (SRB); corporate social responsibility (CSR); pharmaceutical companies; medicines (drugs); pandemic COVID-19.

References

1. Bratishko, Y.S. (2014), “Research of the essence and levels of social responsibility of the pharmaceutical business”, Molodyy vchenyy, [Online] vol. 1 (04), pp. 147-150, available at: http://oaji.net/articles/2014/365-1393574438.pdf (Accessed 21 January 2022).
2. Kotvitska, A.A. Chmykhalo, N.V. and Volkova A.V. (2014) “Social marketing as a basis for the formation of social responsibility of pharmaceutical organizations”, Sotsial’na farmatsiya v Ukrayini : stan, problemy ta perspektyvy, mater. mizhn. nauk.-prakt. internet-konf. [Social pharmacy in Ukraine: state, problems and prospects, mater. int. scientific-practical internet conference], NUPh, Kharkiv, Ukraine, 17-20 march, pp. 88-95.
3. Pidvysotska, L. and Ustik, M. (2020), “Social responsibility of business in a pandemic COVID-19”, Scientific collection «Interconf», vol. 3 (36), pp. 272-279.
4. Posylkina, O.V. (2015), “Formation of a system of indicators for assessing the social responsibility of the pharmaceutical business”, Clinical pharmacy, vol. 19, no. 2, pp. 4-8.
5. Tolochko, V.A., Medvedeva, Y.P. and Galiy, L.V. (2008), “General aspects and specifics of domestic pharmaceutical marketing”, Pharmacist, [Online] vol. 5, available at: http://www.provisor.com.ua/archive/2008/N05/tol_mark58.php (Accessed 21 January 2022).
6. Kalinichenko, O.O. (2017), “Socially responsible marketing”, available at: http://eprints.zu.edu.ua/25621/1/selection%20%282%29.pdf (Accessed 21 January 2022).
7. Site Economic Discussion (2022), “Social Responsibility of Business”, available at: https://www.economicsdiscussion.net/business/social-responsibility/social-responsibility-of-business/10141 (Accessed 21 January 2022).
8. ISO (2010), “ISO 26000: 2010 Guidance on social responsibility”, available at: https://www.iso.org/standard/42546.html (Accessed 21 Accessed 2022).
9. Digital Marketing Institute (2021), “16 brands doing corporate social responsibility successfully”, available at: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/corporate-16-brands-doing-corporate-social-responsibility-successfully (Accessed 21 January 2022).
10. Google Drive (2019), “The first catalog of CSR initiatives”, available at: https://drive.google.com/file/d/1OKa10p2DJ_4oV_7sJEujAUy_1WQ2IqjD/view (Accessed 21 January 2022).
11. Berezenko, V.V. Ivanets, T.O. and Sanakoeva, N.D. (2020), “Positioning of corporate social responsibility of pharmaceutical companies by means of PR”, Derzhava i rehiony. Seriya: Sotsial’ni komunikatsiyi, vol. 1 (41), pp. 95-101.
12. Hrushevska, Y. (2015), “Corporate social responsibility: Management of external communications of the organization”, Tele- ta radiozhurnalistyka, vol. 14, pp. 3–9.
13. Pidvysotska, L. and Ustik, M. (2020), “Social responsibility of business in a pandemic COVID-19”, Scientific collection «Interconf», vol. 3 (36), pp. 272-279.
14. CPD (2020), “Consequences of the covid-19 epidemic and quarantine measures for the leading sectors of Ukraine's economy”, available at: https://cpd.com.ua/ukr-eng%20covid-19_economics_ukraine.pdf (Accessed 21 January 2022).

№ 2 2022

Дата публікації: 2022-02-24

Кількість переглядів: 20552

Відомості про авторів

С. М. Лихолат

к. е. н, доцент, доцент кафедри маркетингу і логістики,Національний університет «Львівська політехніка»

S. Lykholat

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing and Logistics, National University «Lviv Polytechnic»

ORCID:

0000-0002-0517-6852


М. Є. Левицька

Національний університет «Львівська політехніка»

М. Levytska

National University «Lviv Polytechnic»

ORCID:

0000-0002-2046-3761

Як цитувати статтю

Лихолат С. М., Левицька М. Є. Вплив пандемії covid-19 на розвиток корпоративної соціальної відповідальності фармацевтичних підприємств. Ефективна економіка. 2022. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10013 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.76

Lykholat, S. and Levytska, М. (2022), “The impact of the covid-19 pandemic on the development of corporate social responsibility of pharmaceutical enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10013 (Accessed 20 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.76

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.