EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІННОВАЦІЇ ЯК ЧИННИК КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МІЖНАРОДНИХ АВТОМОБІЛЬНИХ КОМПАНІЙ
А. О. Касич, Г. О. Ляшенко

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.8

УДК: 33.338

А. О. Касич, Г. О. Ляшенко

ІННОВАЦІЇ ЯК ЧИННИК КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МІЖНАРОДНИХ АВТОМОБІЛЬНИХ КОМПАНІЙ

Анотація

У статті досліджено поняття «інновація», яке нерозривно пов’язане з конкурентоздатністю усіх компаній світу, що надають свою продукцію, чи послуги, на регіональному та міжнародному ринках, наведено основні характеристики, чинники конкурентоспроможності та їх особливості. Досліджено існуючі підходи до класифікації чинників конкурентоспроможності у розрізі ключових критеріїв, зокрема, за середовищем виникнення, за джерелами походження, за тривалістю дії, іншими.
Особливості забезпечення конкурентоспроможності на світовому ринку досліджено на прикладі міжнародних автомобільних компаній. Наголошено, що конкурентоспроможними на зовнішніх ринках є компанії, які можуть сформували критичний обсяг ресурсів, достатніх для забезпечення конкурентних переваг на внутрішньому ринку. Зазначено ключові характеристики конкурентних переваг міжнародних компаній, які формуються за рахунок постійних поліпшень, розвитку конкурентного потенціалу та достатнього обсягу ресурсів, глобального бачення розвитку, а також розробки та впровадження конкурентної стратегії в умовах міжнародних ринків.
Проведено комплексний аналіз ключових чинників конкурентоспроможності міжнародних автомобільних компаній, які в тому числі стосуються інноваційних процесів, екологічних характеристик діяльності. Ключовим трендом розвитку міжнародних ринків є ріст попиту на електромобілі, відповідно компанії перебудовують бізнес-моделі, орієнтуючись на цілі сталого розвитку. Доведено доцільність розвитку інноваційного капіталу та активізації НДДКР, як основних механізмів забезпечення компаній новітніми проектами та розробками, що є основою міжнародної конкурентоспроможності.

Ключові слова: інновація; конкурентоспроможність; виробництво; система; фактори; конкуренція.

Література

1. Вэнс Э. История Tesla: как миллиардер Илон Маск перевернул мировой авторынок, Forbes, 2015, URL: https://t1p.de/pb21 (дата звернення 12.12.2021).
2. Драган О.І. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теоретичні аспекти. монографія. К.: ДАКККіМ, 2006. 160 с.
3. Ілляшенко Н.С. Механізм управління стратегіями випереджаючого науково-технологічного інноваційного розвитку промислового підприємства. Ефективна економіка. 2020. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7636 (дата звернення: 5.12.2021).
4. Кадирус І. Г. Конкурентоспроможність підприємства та фактори, що на неї впливають. Ефективна економіка. 2014. № 5. С.24-28. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3390 (дата звернення: 05.01.2022).
5. Управління міжнародною конкурентоспроможністю: підприємство – регіон: монографія. Ю.Г. Козак, І.О. Уханова, О.А. Єрмакова, О.О. Сукач, С.В. Ляліков, О.В.Сулім, Д.Н. Бурлаченко, О.В. Захарченко, О.Р. Шваґер, Н.А. Постова, О.О. Біла, Л.І. Андрусенко, П.Д. Дмітрієв, Д.А. Нікіфоров; за ред. Ю.Г. Козака, І.О. Уханової. Київ: Центр учбової літератури, 2019. 173 с.
6. Конкурентоспроможність підприємства: оцінка рівня та напрями підвищення: монографія. за заг. ред. О. Г. Янкового. Одеса: Атлант, 2013. 470 с.
7. Корсікова Н.М. Організаційно-економічний механізм управління інноваційним розвитком підприємства в сучасних умовах. Економіка харчової промисловості. 2009. №3, С. 8-11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4614 (дата звернення 16.12.2021).
8. Лоуренс Р.З. Конкурентоспроможність : коротка енциклопедія економіки (1-е вид.) / за ред. Девід Р. Хендерсон. Київ : Бібліотека економіки та свободи, 2002.
9. Позняк С.В. Інновації як фактор підвищення конкурентоспроможності підприємств. Ефективна економіка. 2015. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4614. (дата звернення 29.12.2021).
10. Шевченко І.Ю. Сферична модель формування конкурентоспроможності підприємств автомобілебудування на ринку автомобілів. Економіка. Фінанси. Право. 2018. № 4. С. 4–6.
11. Alamalhodaei A. Tesla is building a charging network for its cars. TechCrunch, URL: http://surl.li/arvdc (дата звернення 04.12.2021).
12. Bos C. Tesla’s New HW3 Self-Driving Computer - It’s A Beast. CleanTehnica, 2019. URL: http://surl.li/bhkwg (дата звернення 20.01.2022).
13. Elmerraji J. Tesla Is Taking Apple’s Ecosystem Model Up a Notch. The Street, 2018. URL: https://t1p.de/eayf (дата звернення 23.01.2022).
14. Foley C. F., Hines J.R. and Wessel D. Multinational Corporations in the 21st Century Economy. Brookings Institution Press, 2021. Hutchins center on fiscal and monetary policy at brookings, Washington, USA, pp. 4-6.
15. Friedman T. The World Is Flat. Farrar, Straus and Giroux, New-York, USA. 2005.
16. International energy agency. Trends and developments in electric vehicle markets. Global EV Outlook. URL: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2021/trends-and-developments-in-electric-vehicle-markets (дата звернення 18.11.2021).
17. Okada A. and Siddharthan N.S. Industrial Clusters in India: Evidence from Automobile Clusters in Chennai and the National Capital Region, 2007. URL: https://ideas.repec.org/p/jet/dpaper/dpaper103.html (дата звернення 17.12.2021).
18. Official Site of Volkswagen Group. Annual Report 2021. URL: https://annualreport2020.volkswagenag.com/ (дата звернення 4.12.2021).
19. Official Site of General Motors. Annual Report 2021. URL: https://investor.gm.com/sec-filings/ (дата звернення 8.12.2021).
20. Official Site of Ford Motor. Annual Report 2021. URL: https://shareholder.ford.com/investors/financials-and-filings/default.aspx (дата звернення 12.12.2021).
21. Official Site of Nissan. Annual Report 2021. URL: https://www.nissan-global.com/EN/IR/FINANCIAL/ (дата звернення 24.12.2021).
22. Official Site of Toyota. Annual Report 2021. URL: https://global.toyota/en/ir/library/annual/ (дата звернення 1412.2021).
23. Official Site of Tesla. Annual Report 2021. URL: https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure (дата звернення 14.09.2021).
24. Porter M. The Competitive Advantage of Nations, Harvard Business Review, 1990. URL: http://surl.li/bishb (дата звернення 15.01.2022).
25. Sheth J. N. Global Markets or Global Competition. Journal of Consumer Marketing, 1986. рр. 9-11.
26. Tesla: Artificial Intelligence & Autopilot. URL: https://www.tesla.com/AI (дата звернення 15.01.2022).
27. Winkler M. A. Tesla is the Decade’s Best-Performing Auto Company. Bloomberg, 2019. URL: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-12-23/tesla-is-decade-s-best-performing-automaker (дата звернення 23.12.2021).

A. Kasych, G. Lyashenko

INNOVATION AS A FACTOR OF COMPETITIVENESS OF INTERNATIONAL AUTOMOBILE COMPANIES

Summary

The article examines the concept of "innovation", which is inextricably linked with the competitiveness of all companies in the world that provide their products or services in regional and international markets, presents the main characteristics, factors of competitiveness, and their features. The existing approaches to the classification of competitiveness factors in terms of key criteria, particularly by the environment of origin, sources of origin, duration of action, and others, are studied.
Peculiarities of ensuring competitiveness on the world market have been studied on the example of international automobile companies. It is emphasized that companies that can form a necessary amount of resources sufficient to ensure competitive advantages in the domestic market are competitive in foreign markets. The article outlines the key characteristics of competitive advantages of international companies, which are formed due to continuous improvement, development of competitive potential and sufficient resources, global vision of development, as well as development and implementation of competitive strategy in international markets.
The article also provides a comprehensive analysis of key factors in the competitiveness of international automotive companies, including innovation processes environmental performance. Among the features of the formation of competitive advantages of international companies was the need to constantly seek new approaches to building sources of competitive advantage, accumulation of resource potential, and implementation of a long-term global vision of development prospects.
The key trend in the development of international markets is the growth of demand for electric vehicles, respectively, companies are restructuring business models, focusing on sustainable development goals. The expediency of developing innovative capital and intensifying R&D as the main mechanisms for providing companies with the latest projects and developments, which is the basis of international competitiveness, has been proved. The main emphasis of the article is on the study of the experience of Tesla, whose influence was manifested in the development of the electric automotive industry, which has become a new trend of competitiveness.

Keywords: innovation; competitiveness; production; system; factors; competition.

References

1. Vance, A. (2015). “Tesla history: how billionaire Elon Musk turned the world car market upside down”. Forbes, [Online] available at: https://t1p.de/pb21 (Accessed 19 Dec 2021).
2. Drahan, O.I. (2006), Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: teoretychni aspekty [Management of enterprise competitiveness: theoretical aspects], DAKKKiM. Kyiv, Ukraine.
3. Illiashenko, N. S. (2020), “The mechanism of management of strategies of the advanced scientific and technological innovative development of the industrial enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7636 (Accessed 5 Feb 2022).
4. Kadyrus, I. H. (2014), “Konkurentospromozhnist' pidpryiemstva ta faktory, scho na nei vplyvaiut” Efektyvna ekonomika, vol. 5. pp 24-28. [Online], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3390 (Accessed 05 Jan 2022).
5. Management of international competitiveness: enterprise - region: monograph. Yu.G. Kozak, I.O. Уханова, О.А. Yermakova, OO Sukach, S.V. Lalikov, OV Sulim, DN Бурлаченко, О.В. Zakharchenko, OR Schwager, N.A. Постова, О.О. White, L.I. Andrusenko, P.D. Dmitriev, DA Nikiforov; for ed. Yu.G. Козака, І.О. Ukhanova. 2019. Kyiv.
6. Competitiveness of the enterprise: assessment of the level and directions of improvement: monograph. for the head ed. O.G. Yankov. 2013. Odessa.
7. Korsikova, N. M. (2009), “Organizational and economic mechanism for managing the innovative development of the enterprise in modern conditions” Ekonomika kharchovoi promyslovosti, vol. 3. pp 8-11. [Online], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4614 (дата звернення 16.12.2021).
8. Lawrence, R.Z. (2015), Competitiveness: a short encyclopedia of economics (1st ed.) / Ed. David R. Henderson. Kyiv.
9. Pozniak, S.V. (2015), “Innovation as a factor in increasing the competitiveness of enterprises”. Efektyvna ekonomika, vol. 10. [Online], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4614. (Accessed 29 Dec 2021).
10. Shevchenko, I. Y. (2018), “Spherical model of formation of competitiveness of automobile enterprises in the automobile market”, Ekonomika. Finansy. Pravo, vol. 4, pp. 4–6.
11. Alamalhodaei, A. Tesla is building a charging network for its cars. TechCrunch, [Online], available at: http://surl.li/arvdc (Accessed 04 Dec 2021).
12. Bos, C. (2019), Tesla’s New HW3 Self-Driving Computer - It’s A Beast. CleanTehnica. [Online], available at: http://surl.li/bhkwg (Accessed 20 Jan 2022).
13. Elmerraji, J. (2018), Tesla Is Taking Apple’s Ecosystem Model Up a Notch. The Street. URL: https://t1p.de/eayf (Accessed 23 Jan2022).
14. Foley, C. F., Hine,s J.R. and Wessel, D. (2021), Multinational Corporations in the 21st Century Economy. Brookings Institution Press. Hutchins center on fiscal and monetary policy at brookings, Washington, USA.
15. Friedman, T. (2005), The World Is Flat. Farrar, Straus and Giroux, New-York, USA.
16. International energy agency. Trends and developments in electric vehicle markets. Global EV Outlook. [Online], available at: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2021/trends-and-developments-in-electric-vehicle-markets (Accessed 18 Nov 2021).
17. Okada A. and Siddharthan N.S. Industrial Clusters in India: Evidence from Automobile Clusters in Chennai and the National Capital Region, 2007. URL: https://ideas.repec.org/p/jet/dpaper/dpaper103.html (Accessed 17 Dec 2021).
18. Official Site of Volkswagen Group (2021), “Annual Report 2021”, available at: https://annualreport2020.volkswagenag.com/ (Accessed 4 Dec 2021).
19. Official Site of General Motors (2021), “Annual Report 2021”, available at: https://investor.gm.com/sec-filings/ (Accessed 8 Dec 2021).
20. Official Site of Ford Motor (2021), “Annual Report 2021”, available at: https://shareholder.ford.com/investors/financials-and-filings/default.aspx (Accessed 12 Dec 2021).
21. Official Site of Nissan (2021), “Annual Report 2021”, https://www.nissan-global.com/EN/IR/FINANCIAL/ (Accessed 24 Dec 2021).
22. Official Site of Toyota (2021), “Annual Report 2021”, available at: https://global.toyota/en/ir/library/annual/ (Accessed 14 Dec 2021).
23. Official Site of Tesla (2021), “Annual Report 2021”, available at: https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure (Accessed 14 Sept 2021)
24. Porter, M. (1990), The Competitive Advantage of Nations, Harvard Business Review, 1990. available at: http://surl.li/bishb (Accessed 15 Jan 2022).
25. Sheth, J. (1986), Global Markets or Global Competition. Journal of Consumer Marketing, рр. 9-11.
26. Tesla, (2022), “Artificial Intelligence & Autopilot”, available at: https://www.tesla.com/AI (Accessed 15 Jan 2022)
27. Winkler, M. A. (2019), “Tesla is the Decade’s Best-Performing Auto Company”, Bloomberg, [Online], available at: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-12-23/tesla-is-decade-s-best-performing-automaker (Accessed 23 Dec 2021).

№ 2 2022

Дата публікації: 2022-02-24

Кількість переглядів: 10865

Відомості про авторів

А. О. Касич

д. е. н., професор, завідувач кафедри управління та смарт-інновацій,Київський національний університет технологій та дизайну

A. Kasych

Doctor of Economic Sciences, Professor, Head of the Department of Management and Smart-Innovation, Kyiv National University of Technologies and Design

ORCID:

0000-0001-7019-1541


Г. О. Ляшенко

магістрант кафедри управління та смарт-інновацій,Київський національний університет технологій та дизайну

G. Lyashenko

Student of the Department of Management and Smart-Innovation, Kyiv National University of Technologies and Design

ORCID:

0000-0002-7039-5541

Як цитувати статтю

Касич А. О., Ляшенко Г. О. Інновації як чинник конкурентоспроможності міжнародних автомобільних компаній. Ефективна економіка. 2022. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10018 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.8

Kasych, A. and Lyashenko, G. (2022), “Innovation as a factor of competitiveness of international automobile companies”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10018 (Accessed 20 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.8

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.