EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ДОСЛІДЖЕННЯ МЕДІА-РИНКУ УКРАЇНИ З МЕТОЮ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ЩОДО МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ
В. В. Добрянська, В. Б. Васюта, А. В. Даніленко

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.84

УДК: 330. 341.1

В. В. Добрянська, В. Б. Васюта, А. В. Даніленко

ДОСЛІДЖЕННЯ МЕДІА-РИНКУ УКРАЇНИ З МЕТОЮ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ЩОДО МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ

Анотація

У статті досліджені критерії вибору телеканалів на вітчизняному медіа-ринку з метою розміщення носіїв маркетингових комунікацій, а також обрано кращу пропозицію від провідних учасників медіа-ринку за допомогою методу комплексної інтегральної оцінки об’єктів маркетингу. Дослідження теоретичних аспектів проблеми показує, що маркетингові комунікації несуть у собі величезний потенціал просування бренду при хорошому креативному рішенні та вірному виборі відповідного комунікаційним цілям та економічній ефективності засобу поширення. Інтерес до використання телебачення у маркетингових комунікаціях не втрачає своєї актуальності. Незважаючи на появу нових сервісів, онлайн-платформ для відео, споживання телебачення у всьому світі залишається стабільним. Наразі, в умовах дефіциту бюджетів українські рекламодавці більш уважно переглядають підходи в роботі, орієнтуючись насамперед на ефективність. У статті за допомогою методу комплексної інтегральної оцінки об’єктів маркетингу визначено, що на українському медіа-ринку кращу пропозицію з погляду розміщення носіїв маркетингових комунікацій надає телеканал «1+1».

Ключові слова: маркетингові комунікації; маркетингові дослідження; медіа-ринок; рекламна кампанія.

Література

1. Andrews, J. C., & Shimp, T. A. (2017), Advertising, promotion, and other aspects of integrated marketing communications, Scarborough, ON: Nelson Education.
2. Belch, G., & Belch, M. (2014), “The role of new and traditional media in the rapidly changing marketing communications environment”, Marketing, vol. 1(3), pp. 130-136.
3. Bellman, S., Robinson, J. A., Wooley, B., & Varan, D. (2017), “The effects of social TV on television advertising effectiveness”, Journal of Marketing Communications, vol. 23(1), pp.73-91.
4. Chandrasekaran, D., Srinivasan, R., & Sihi, D. (2018), “Effects of offline ad content on online brand search: Insights from super bowl advertising”. Journal of the Academy of Marketing Science, vol.46(3), pp. 403-430.
5. Crommelin, T., Gerber, C., & Terblanche-Smit, M. (2014), “Brand recognition in television advertising: The influence of brand presence and brand introduction”, Professional Accountant, vol.14(1), pp. 1-8.
6. Добрянська В. В., Іваненко І. О. Комплексна інтегральна маркетингова оцінка конкурентоспроможності продукції ПрАТ «Миргородський завод мінеральних вод». Ефективна економіка. 2021. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8535 (дата звернення: 12.02.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.95
7. Jefkins, F. (2016), Advertising: made simple, New York, NY: Elsevier.
8. Katz, H. (2016). The media handbook: A complete guide to advertising media selection, planning, research, and buying, New York, NY: Routledge.
9. Kelley, L., Sheehan, K., & Jugenheimer, D. W. (2015), Advertising media planning: A brand management approach, New York, NY: Routledge.
10. Kellner, D. (2018). Television and the crisis of democracy, New York, NY: Routledge.
11. Kitchen, P. J., & Proctor, T. (2015), ‘Marketing communications in a post-modern world” , Journal of Business Strategy, vol.36(5), pp. 34-42.
12. Kumar, V., & Gupta, S. (2016), “Conceptualizing the evolution and future of advertising”, Journal of Advertising, vol. 45(3), pp. 302-317.
13. Liaukonyte, J., Teixeira, T., & Wilbur, K. C. (2015), “Television advertising and online shopping”, Marketing Science, vol.34(3), pp.311-330.
14. Рейтинг українських телеканалів 2021 Source: https://marketer.ua/ua/rating-of-ukrainian-tv-channels-2021(дата звернення: 12.02.2022).
15. Сайт «Чесно». Source: https://www.chesno.org/post/3270/((дата звернення: 12.02.2022).
16. Segev, S., Wang, W., & Fernandes, J. (2014), “The effects of ad–context congruency on responses to advertising in blogs: Exploring the role of issue involvement”, International Journal of Advertising, vol. 33(1), pp. 17-36.
17. Turow, J. (2018), The development of the modern advertising industry. In The Advertising Handbook , New York, NY: Routledge.

V. Dobrianska, V. Vasiuta, A. Danilenko

RESEARCH OF THE MEDIA MARKET OF UKRAINE IN ORDER TO MAKE DECISIONS ON MARKETING COMMUNICATIONS

Summary

The article examines the criteria for selecting TV channels in the domestic media market in order to place carriers of marketing communications. The study of theoretical aspects of the problem shows that marketing communications have a huge potential to promote the brand with a good creative solution and the right choice of appropriate communication goals and cost-effectiveness of the means of distribution. Interest in the use of television in marketing communications does not lose its relevance. Despite the emergence of new services, online video platforms, television consumption around the world remains stable. Advertisers invest in television advertising because it works. Marketing communications distributed on television - is the most powerful tool of influence, because it is a spectacular, bright material, it is accompanied by a visual image of the product itself. The consumer may have the impression that he consulted about the product with the store manager - so informative is television advertising. The characteristics by which it is appropriate to assess the media market were determined through the work of a focus group of marketing and advertising specialists. The following characteristics were chosen: the cost of one second of broadcast advertising in prime time TV channel and the size of the audience at this time, as well as the degree of trust of viewers to this means of communication. To assess the level of trust in TV channels in the process of preparing the article, a marketing study was conducted using the questionnaire. The survey used the approach "share of the mind; share of the heart ", when respondents were asked to list Ukrainian TV channels that they know, and then those that they trust. In order to choose a TV channel taking into account all the above characteristics, the method of complex (integrated) evaluation of marketing objects was used. The calculation showed that in the Ukrainian media market the best offer in terms of placement of marketing communications media is provided by the 1 + 1 TV channel.

Keywords: marketing communications; marketing research; media market; advertising campaign.

References

1. Andrews, J. C., & Shimp, T. A. (2017), Advertising, promotion, and other aspects of integrated marketing communications, Scarborough, ON: Nelson Education.
2. Belch, G., & Belch, M. (2014), “The role of new and traditional media in the rapidly changing marketing communications environment”, Marketing, vol. 1(3), pp. 130-136.
3. Bellman, S., Robinson, J. A., Wooley, B., & Varan, D. (2017), “The effects of social TV on television advertising effectiveness”, Journal of Marketing Communications, vol. 23(1), pp.73-91.
4. Chandrasekaran, D., Srinivasan, R., & Sihi, D. (2018), “Effects of offline ad content on online brand search: Insights from super bowl advertising”. Journal of the Academy of Marketing Science, vol.46(3), pp. 403-430.
5. Crommelin, T., Gerber, C., & Terblanche-Smit, M. (2014), “Brand recognition in television advertising: The influence of brand presence and brand introduction”, Professional Accountant, vol.14(1), pp. 1-8.
6. Dobryanska, V. and Ivanenko, I. (2021), “Integrated marketing assessment of product competitivenesspjsc "myrgorod mineral water plant"”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op= 1&z=8535 (Accessed 12 Feb 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.1.95
7. Jefkins, F. (2016), Advertising: made simple, New York, NY: Elsevier.
8. Katz, H. (2016). The media handbook: A complete guide to advertising media selection, planning, research, and buying, New York, NY: Routledge.
9. Kelley, L., Sheehan, K., & Jugenheimer, D. W. (2015), Advertising media planning: A brand management approach, New York, NY: Routledge.
10. Kellner, D. (2018). Television and the crisis of democracy, New York, NY: Routledge.
11. Kitchen, P. J., & Proctor, T. (2015), ‘Marketing communications in a post-modern world” , Journal of Business Strategy, vol.36(5), pp. 34-42.
12. Kumar, V., & Gupta, S. (2016), “Conceptualizing the evolution and future of advertising”, Journal of Advertising, vol. 45(3), pp. 302-317.
13. Liaukonyte, J., Teixeira, T., & Wilbur, K. C. (2015), “Television advertising and online shopping”, Marketing Science, vol.34(3), pp.311-330.
14. Rating of ukrainian tv channels 2021. Source: https://marketer.ua/ua/rating-of-ukrainian-tv-channels-2021/(Accessed 12 Feb 2022).
15. Site “Honestly”. Source: https://www.chesno.org/post/3270/(Accessed 12 Feb 2022).
16. Segev, S., Wang, W., & Fernandes, J. (2014), “The effects of ad–context congruency on responses to advertising in blogs: Exploring the role of issue involvement”, International Journal of Advertising, vol. 33(1), pp. 17-36.
17. Turow, J. (2018), The development of the modern advertising industry. In The Advertising Handbook , New York, NY: Routledge.

№ 2 2022

Дата публікації: 2022-02-24

Кількість переглядів: 13180

Відомості про авторів

В. В. Добрянська

к. т. н., доцент, доцент кафедри економіки, підприємництва та маркетингу,Національний університет «Полтавська політехніка ім. Ю. Кондратюка»

V. Dobrianska

PhD in Technical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of International Economics and Marketing, Poltava National Technical Yuri Kondratiuk University

ORCID:

0000-0002-7639-6908


В. Б. Васюта

к. т. н., доцент, доцент кафедри економіки, підприємництва та маркетингу,Національний університет «Полтавська політехніка ім. Ю. Кондратюка»

V. Vasiuta

PhD in Technical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of International Economics and Marketing, Poltava National Technical Yuri Kondratiuk University

ORCID:

0000-0002-7469-3968


А. В. Даніленко

студентка, Національний університет «Полтавська політехніка ім. Ю. Кондратюка»

A. Danilenko

Student, Poltava National Technical Yuri Kondratiuk University

ORCID:

0000-0002-9426-8264

Як цитувати статтю

Добрянська В. В., Васюта В. Б., Даніленко А. В. Дослідження медіа-ринку України з метою прийняття рішень щодо маркетингових комунікацій. Ефективна економіка. 2022. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10027 (дата звернення: 29.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.84

Dobrianska, V., Vasiuta, V. and Danilenko, A. (2022), “Research of the media market of Ukraine in order to make decisions on marketing communications”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10027 (Accessed 29 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.84

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.