EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ ТУРИСТИЧНОГО ІМІДЖУ ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
О. М. Харченко, К. О. Верес, О. В. Наумова

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.92

УДК: 911.3

О. М. Харченко, К. О. Верес, О. В. Наумова

ФОРМУВАННЯ ТУРИСТИЧНОГО ІМІДЖУ ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Анотація

У статті здійснено аналіз формування туристичного іміджу Львівської області. Визначено, що в області проводиться багато заходів, які сприяють туристичному брендингу регіону. Встановлено, що головним критерієм оцінки ефективності туристичного брендингу регіону є економічна оцінка, тобто оцінка результатів діяльності представників туристичної індустрії регіону. Зазначено, що під час формування нового привабливого туристичного іміджу Львівської області обов’язково потрібно врахувати сучасні тенденції розвитку туризму. Визначено, що застосування технологій міфодизайну є ефективним засобом конструювання продуктів туристичних дестинацій та їх образів. Запропоновано, в розробці туристичного продукту використовувати туристичні легенди, впроваджувати містичний туризм, як вид подорожей до місць аномалій з метою отримання гострих відчуттів та непересічних вражень. Зроблено висновки, що незважаючи на успішність бренду міста Львова, бренд Львівщини як цілісної дестинації потребує удосконалення. Львівщина повинна мати одну систему цінностей. Процес просування туристичного бренду Львівської області має стати системним явищем.

Ключові слова: туристичний імідж регіону; бренд; Львівська область; розвиток туризму.

Література

1. Павліш Л. В. Львівщина як перспективний регіон України для розвитку туризму та рекреації. Торгівля, комерція, підприємництво. 2013. Вип. 15. С. 124–128.
2. Офіційний сайт державної служби статистики України URL http://www.ukrstat.gov.ua

O. Kharchenko, K. Veres, O. Naumova

FORMATION OF TOURISM IMAGE OF LVIV REGION

Summary

The article analyses the formation of the tourist image of the Lviv region. It is determined that many events are held in the region that promotes tourism branding It is indicated that tourist information centres are important in promoting the brand. It is established that the main criterion for assessing the effectiveness of tourism branding in the region is economic evaluation, namely evaluation of the results of the activities of the representatives of the tourism industry in the region. The results of the region’s tourism activities for 2018-2020 are analyzed. It is established that Lviv region took the second place among the regions of Ukraine in terms of tourist tax, the number of hotels and the number of tourists from Ukraine. It is indicated that when forming a new attractive tourist image of Lviv region, it is necessary to take into account current trends in tourism denelopment. It is determined that the application of myth - design technologies is an effective means of constructing of tourist destinations products and their images. It is proposed to use tourist legends in the development of a tourist product, to introduce mystical tourism as a kind of travel to places of anomalies in order to obtain thrills and extraordinary impressions. It is determined that Lviv region has all the preconditions for the intensive development of domestic and foreign tourism. The most famous mystical places and objects of Lviv region are: Pidhirtsi Castle, Olesky Castle, Zolochiv Castle, Pidkamin.
However, there are a number of undecided issues in the development of the tourist and recreational sphere: inefficient use of tourist and recreational opportunities in the districts of the region and rural areas; Lack of information and marketing support for promotion of tourism and investment opportunities in the field of tourism and recreation of Lviv region. It is concluded that despite the success of the brand of the city of Lviv, the brand of Lviv region as a whole destination needs improvement. Lviv region must have one system of values. The process of promoting the tourist brand of Lviv region should become a systemic phenomenon.

Keywords: tourist image of the region; brand; Lviv region; tourism development.

References

1. Pavlish, L. V. (2013), “Lviv region as a promising region of Ukraine for the development of tourism and recreation”, Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo, vol. 15, pp. 124–128.
2. Official site of the State Statistics Service of Ukraine, available at: http://www.ukrstat.gov.ua

№ 2 2022

Дата публікації: 2022-02-24

Кількість переглядів: 12017

Відомості про авторів

О. М. Харченко

к. геогр. н., доцент, доцент кафедри туристичного та готельного бізнесу, Національний університет харчових технологій

O. Kharchenko

PhD in Geography, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Tourism and Hotel Business, National University of Food Technologies

ORCID:

0000-0001-5017-324X


К. О. Верес

к. геогр. н., доцент, доцент кафедри туристичного та готельного бізнесу, Національний університет харчових технологій

K. Veres

PhD in Geography, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Tourism and Hotel Business, National University of Food Technologies

ORCID:

0000-0002-5018-4157


О. В. Наумова

магістр кафедри туристичного та готельного бізнесі, Національний університет харчових технологій

O. Naumova

Master’s student of the Department of Tourism and Hotel Business,National University of Food Technologies

ORCID:

0000-0001-6581-0053

Як цитувати статтю

Харченко О. М., Верес К. О., Наумова О. В. Формування туристичного іміджу львівської області. Ефективна економіка. 2022. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10035 (дата звернення: 15.10.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.92

Kharchenko, O., Veres, K. and Naumova, O. (2022), “Formation of tourism image of lviv region”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10035 (Accessed 15 Oct 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.92

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.