EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ – СУЧАСНИЙ ФАКТОР РОЗВИТКУ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ
В. В. Яценко

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.200

УДК: 338.2:65.011.5

В. В. Яценко

ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ – СУЧАСНИЙ ФАКТОР РОЗВИТКУ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ

Анотація

Статтю присвячено дослідженню ролі цифрової трансформації та аналізу впливу діджиталізації на бізнес-процеси підприємства. Описано значення діджиталізації в економіці як процесу впровадження цифрових технологій збору, передачі, зберігання та обробки даних. Визначено, що діджиталізація є сучасним етапом розвитку цифрового суспільства, в якому переважають цифрові технології роботи з даними, які реалізуються через застосування технічних засобів та програмних рішень. Недоліком є зберігання даних в різних системах та базах, наслідком чого є втрата ефективності та високі витрати на інтеграцію різних ІТ систем. Доведено, що перспективним інструментом на мікрорівні є застосування діджиталізації як чиннику стійкого розвитку бізнес-процесів. Виявлено ключові особливості та переваги управління підприємством в умовах діджиталізації. Зауважено, що потрібно запроваджувати нові функції аналізу, планування, організації, мотивації та контролю підприємства. У цьому полягяє нова філософія трансфорції. Форсайт-прогнозування та моделювання дає змогу змінити вектор і будувати «від майбутнього до теперішнього».

Ключові слова: діджиталізація; цифрові технології; управління підприємством; цифрова трансформація.

Література

1. Лігоненко Л., Хріпко А., Доманський А. Зміст та механізм формування стратегії діджиталізації в бізнес-організаціях. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Економічні науки. 2018. № 22 (62). С. 21–24.
2. Лутцева К. А. Вектор развития экономических отношений собственности в условиях виртуализации экономики. Социально-экономические явления и процессы. 2011. № 11. С. 127–133.
3. Ляшенко В. І., Вишневський О. С. Цифрова модернізація економіки України як можливість проривного розвитку: монографія. Київ: НАН України, Ін-т ек-ки пром-ті, 2018. 252 с.
4. Макарова М. В. Тенденції розвитку цифрової економіки : монографія. Полтава : РВВ ПУСКУ, 2004. 236 с.
5. Семилітко Д. Діджиталізація в дії: як цифрова трансформація бізнесу впливає на успіх компанії. Аудитор України. 2019. №5. С. 76–79.
6. Bhimani, A. & Willcocks, L. Digitisation, ‘big data’ and the transformation of accounting information. Accounting & Business Research. 2014. vol. 44 (4). pp. 469–490.
7. Frey, C. B., & Osborne, M. A. The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change. 2017. vol. 114. pp. 254–280.
8. George, G., Haas, M., & Pentland, A. From the editors – Big data and management. Academy of Management Journal. 2016. vol. 57. pp. 321–326.
9. Hrybinenko, O. M. Digitalization of the economy in a new paradigm of digital transformation. International Relations, Part “Economic sciences”. 2018. vol.16. pp. 35–37.
10. McAfee, A., & Brynjolffson, E. Big data: the management revolution. Harvard Business Review. 2012. vol. 90. pp. 60–66.
11. Negroponte N. Being Digital. New York: Knopf, 1995.256 p.
12. The Boston Consulting Group (2018), The competitive advantage of digital champions. URL: https://www.bcg.com/publications/2018/infographic-competitive-advantage-digital-champions (дата звернення: 5.12.2021).
13. The Boston Consulting Group (2020), The evolving state of digital transformation. URL: https://www.bcg.com/de-de/publications/2020/the-evolving-state-of-digital-transformation (дата звернення: 5.12.2021).

V. Yatsenko

DIGITALIZATION - A MODERN FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF BUSINESS PROCESSES

Summary

The article is devoted to the study of the role of digital transformation and analysis of the impact of digitalization on business processes of the enterprise. Digitalization is described as a process of implementation of digital technologies for data collection, transmission, storage and processing. It is stated that digitalization is the current stage of development of the digital society, in which digital technologies prevail data processing, which are realized through the use of hardware and software solutions. The most common disadvantage for international business structures is storing data in different systems and databases, resulting in loss of efficiency and high costs for the integration of different IT systems. Every digital transformation should include digitizing a company's data and making it accessible and searchable. Digitalization is a promising tool at the micro and macro as a factor of sustainable development of business processes. The key features and advantages of digital management are identified and discussed. Digitalization facilitates introduction of new functions of analysis, planning, organization, motivation and control of the enterprise. It also promotes new philosophy of transformation. Foresight-forecasting and modeling gives the opportunity to change the vector and future "from the future to the present". The use of digital technology significantly enhances the possibilities of conducting a thorough analysis, optimization of business processes of the enterprise and improve the efficiency of business activities. Digitalization puts pressure on economist-managers of the company to look into the future instead of dragging on the past and present. Management should adapt and adjust to the emerging challenges and reshape it into a new philosophy of analysis, planning, organization, motivation and control of the company. Digitalisation affects existing organisational and management structures, which is most visible due to the higher flexibility and fragmentation of work, changing work monitoring methods, recruitment strategies, and skill and training needs. Implementation of digital technology provides multiple benefits for international, especially increased flexibility of production and information integration. It also carries some threats mostly connected to security, information protection, labour market polarization. There will be growing trends of "platforming" and dematerialization of assets, reducing transaction costs, maximizing trade and matching supply and demand.

Keywords: digitalization; digital technologies; enterprise management; digital transformation.

References

1. Ligonenko, L., Hripko, A. and Domanskij, A. (2018), “Content and mechanism of formation of digitalization strategy in business organizations”, Mizhnarodnij naukovij zhurnal «Internauka». Ekonomichni nauki, vol. 22 (62), pp. 21–24.
2. Lutceva, K. A. (2011), “The vector of development of economic property relations in the context of the virtualization of the economy”, Socialno-ekonomicheskie yavleniya i processy, vol. 11, pp. 127–133.
3. Liashenko, V. I. and Vyshnevskyi, O. S. (2018), Tsyfrova modernizatsiia ekonomiky Ukrainy yak mozhlyvist proryvnoho rozvytku [Digital modernization of the Ukrainian economy as an opportunity for breakthrough development], NAN Ukrayini, In-t ek-ki prom-ti, Kyiv, Ukraine.
4. Makarova, M. V. (2004), Tendenciyi rozvitku cifrovoyi ekonomiki:E monografiya [Trends in the digital economy: a monograph], RVV PUSKU, Poltava, Ukraine.
5. Semilitko, D. (2019), “Digitalization in action: how the digital transformation of business affects the success of the company”, Auditor Ukrayini, vol.5, pp. 76–79.
6. Bhimani, A. and Willcocks, L. (2014), “Digitisation, ‘big data’ and the transformation of accounting information”, Accounting & Business Research, vol. 44 (4), pp. 469–490.
7. Frey, C. B. and Osborne, M. A. (2017), “The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?”, Technological Forecasting and Social Change, vol. 114, pp. 254–280.
8. George, G., Haas, M. and Pentland, A. (2016), “From the editors – Big data and management”, Academy of Management Journal, vol. 57, pp. 321–326.
9. Hrybinenko, O. M. (2018), “Digitalization of the economy in a new paradigm of digital transformation”, International Relations, Part “Economic sciences”, vol.16, pp. 35–37.
10. McAfee, A. and Brynjolffson, E. (2012), “Big data: the management revolution”, Harvard Business Review, vol. 90, pp. 60–66.
11. Negroponte, N. (1995), Being Digital, Knopf, New York, US.
12. The Boston Consulting Group (2018), “The competitive advantage of digital champions”, available at: https://www.bcg.com/publications/2018/infographic-competitive-advantage-digital-champions (Accessed 5 December 2021).
13. The Boston Consulting Group (2020), “The evolving state of digital transformation”, available at: https://www.bcg.com/de-de/publications/2020/the-evolving-state-of-digital-transformation (Accessed 5 December 2021).

№ 2 2022

Дата публікації: 2022-02-24

Кількість переглядів: 14373

Відомості про авторів

В. В. Яценко

аспірант кафедри міжнародної економіки, Донецький національний університет ім. В. Стуса, м. Вінниця

V. Yatsenko

Postgraduate student of the Department of International Economy,Vasyl Stus Donetsk National University, Vinnitsa

ORCID:

0000-0003-1979-8297

Як цитувати статтю

Яценко В. В. Діджиталізація – сучасний фактор розвитку бізнес-процесів. Ефективна економіка. 2022. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10042 (дата звернення: 15.09.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.200

Yatsenko, V. (2022), “Digitalization - a modern factor in the development of business processes”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10042 (Accessed 15 Sep 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.2.200

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.