BUSINESS RESEARCH: METHODS, SOURCES AND DIRECTIONS OF DEVELOPMENT
A. Kramarenko
DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.75
УДК: 338.3
A. Kramarenko
BUSINESS RESEARCH: METHODS, SOURCES AND DIRECTIONS OF DEVELOPMENT
Summary
Business research is defined as a type of business activity that includes the preparation, collection of data, analysis of the information received, its interpretation and the formation of a report. At the preparation stage, tasks are set and research methods are selected. At the stage of data analysis, the collected data is ordered, considered in the light of certain hypotheses. After the analysis, the relationships found between the data or groups of data are explained and presented to the appropriate audience. A comparative analysis of quantitative research methods based on working with numbers, as well as qualitative methods based on the study of the essential parameters of the business is provided. The choice of methods is determined by the type of business processes, the degree of integration of the research function, the performers and stakeholders of the study. Quantitative research methods can be applied in all business processes, but their implementation requires agents with a high level of professional qualifications. Qualitative research methods can be implemented by employees of companies, but these methods bring functional value preferably to marketing and organizational management. In the inter-organizational, organizational and individual dimensions, the parameters of the preparation, interpretation and report of the study differ, and the analytical component of the research process remains unchanged, which forms the basis for the transformation of research activity into a separate function. Comparing the strengths and weaknesses of the research function and the research business process, it was possible to conclude that the priority for small enterprises is the option of research as a business process using possible collaborations with universities and professional agencies. For the effective formation of research as a business process, it is recommended to implement research at the earliest stages of frequently used business processes, using the simplest and most understandable approaches.
Keywords: esearch function; business task; business decision; data analysis; data interpretation; research agents.
References
1. Ogunnaike, O.O. and Kehinde, O.J. (2013), Social Networking and Business Performance: The case of Selected Entrepreneurs, Ota, Nigeria.
2. Hamburg I., O’brien, E. and Vladut, G. (2019), “Entrepreneurship Business Research Skills”, Proceedings of the International Conference on Business Excellence, vol.13 (Issue 1), pp. 100-111.
3. Kvitka, A., Kramarenko, A., Davydov, D., Pasmor, M. and Diachek, O. (2021), “Digital business research for small and medium-sized enterprises: The case of Ukraine”, Problems and Perspectives in Management, vol. 19(1), pp. 177-184.
4. Taorid, A. A. (2016), “Enhancing business process through research”, International Journal of Business and Administrative Studies, vol. 2(3), pp. 62-69.
5. Kramarenko, A. and Kvitka, A. (2021) “Business knowledge management: challenges, threats, opportunities”, Economic Security in the Context of Sustainable Development, ASEM, Chişinău, pp. 186-194.
6. Waidi, A. A. (2016), “Employment of Questionnaire as Tool for Effective Business Research Outcome: Problems and Challenges”, Global Economic Observer, vol. 4(1), pp. 136-144.
7. Крамаренко А. О. (2021), “Практики бізнес-інновацій в межах взаємодії бізнесу, держави, університетів”, Інноваційна діяльність і формування смарт-спеціалізації в економіці України, Харків.
8. Osuagwu, L. (2002), “Entrepreneurship in a developing economy: empirical evidence from Nigerian business organizations”, International Journal of Entrepreneurship, vol. 6, pp. 9-31.
9. Cozby, P. C. (2007). Methods in behavioral research. New York, NY: McGraw-Hill Higher Education.
10. Eurostat Database (2021). URL: https://ec.europa.eu/eurostat/data/database (accessed 20.04.2022).
А. О. Крамаренко
ДОСЛІДЖЕННЯ В БІЗНЕСІ: МЕТОДИ, ДЖЕРЕЛА ТА НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ
Анотація
Бізнес-дослідження визначені як вид бізнес-активності, що включає підготовку, збір даних, аналіз отриманої інформації, її інтерпретацію та формування звіту. На етапі підготовки відбувається постановка завдань і вибір методів дослідження. На етапі аналізу даних зібрані дані впорядковуються, розглядаються в світлі певних гіпотез. Після аналізу взаємозв'язки, виявлені між даними або групами даних, пояснюються і презентуються відповідній аудиторії. Проведено порівняльний аналіз кількісних методів дослідження, заснованих на роботі числами, а також якісних методів, заснованих на вивченні сутнісних параметрів бізнесу. Вибір методів обумовлений типом бізнес-процесів, ступенем інтеграції дослідницької функції, виконавцями і стейкхолдерами дослідження. Кількісні методи досліджень можуть застосовуватися у всіх бізнес-процесах, але для їх реалізації потрібні суб'єкти з високим рівнем професійної кваліфікації. Якісні методи досліджень можуть реалізовувати співробітники компаній, але функціональну цінність дані методи приносять у маркетингу та організаційному управлінні. У міжорганізаційному, організаційному та індивідуальному вимірах параметри підготовки, інтерпретації та звіту дослідження відрізняються, а аналітична складова процесу дослідження залишається незмінною, що формує основи для перетворення дослідницької активності в окрему функцію. Зіставлення сильних і слабких сторін дослідницької функції і бізнес-процесу дослідження, дозволило зробити висновок, що пріоритетним для малих підприємств є варіант дослідження як бізнес-процесу з використанням можливих колаборацій з університетами і професійними агентствами. Для ефективного формування дослідження як бізнес-процесу рекомендовано реалізовувати дослідження на найбільш ранніх етапах поширених бізнес-процесів, використовуючи при цьому максимально прості і зрозумілі підходи.
Ключові слова: дослідницька функція; бізнес-завдання; бізнес-рішення; аналіз даних; інтерпретація даних; дослідницькі агенти.
Література
1. Ogunnaike, O.O. and Kehinde, O.J. (2013), Social Networking and Business Performance: The case of Selected Entrepreneurs, Ota, Nigeria.
2. Hamburg I., O’brien, E. and Vladut, G. (2019), “Entrepreneurship Business Research Skills”, Proceedings of the International Conference on Business Excellence, vol.13 (Issue 1), pp. 100-111.
3. Kvitka, A., Kramarenko, A., Davydov, D., Pasmor, M. and Diachek, O. (2021), “Digital business research for small and medium-sized enterprises: The case of Ukraine”, Problems and Perspectives in Management, vol. 19(1), pp. 177-184.
4. Taorid, A. A. (2016), “Enhancing business process through research”, International Journal of Business and Administrative Studies, vol. 2(3), pp. 62-69.
5. Kramarenko, A. and Kvitka, A. (2021) “Business knowledge management: challenges, threats, opportunities”, Economic Security in the Context of Sustainable Development, ASEM, Chişinău, pp. 186-194.
6. Waidi, A. A. (2016), “Employment of Questionnaire as Tool for Effective Business Research Outcome: Problems and Challenges”, Global Economic Observer, vol. 4(1), pp. 136-144.
7. Kramarenko A. O. (2021), “Praktyky biznes-innovatsij v mezhakh vzaiemodii biznesu, derzhavy, universytetiv”, Innovatsijna diial'nist' i formuvannia smart-spetsializatsii v ekonomitsi Ukrainy, Kharkiv.
8. Osuagwu, L. (2002), “Entrepreneurship in a developing economy: empirical evidence from Nigerian business organizations”, International Journal of Entrepreneurship, vol. 6, pp. 9-31.
9. Cozby, P. C. (2007). Methods in behavioral research. New York, NY: McGraw-Hill Higher Education.
10. Eurostat Database (2021), available at: https://ec.europa.eu/eurostat/data/database (Accessed 20 April 2022).
№ 4 2022
Дата публікації: 2022-04-29
Кількість переглядів: 10782