EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ПІДПРИЄМСТВА: ТЕОРЕТИЧНИЙ БАЗИС
Н. М. Андріїв

DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.79

УДК: 330.341.1

Н. М. Андріїв

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ПІДПРИЄМСТВА: ТЕОРЕТИЧНИЙ БАЗИС

Анотація

Сьогодні спостерігаються чіткі тенденції до зростання частки цифрової економіки в структурі традиційної, що спровоковано як технологічним поступом, так і збільшенням попиту на інноваційні продукти у споживачів усіх країн. Для українських підприємств активне використання цифрових інструментів стає все актуальнішим через посилення конкуренції й відкритості внутрішнього ринку. Серед визначених переваг цифрової трансформації ключовою є висока інноваційна активність підприємства, яка забезпечує йому покращення конкретних позицій. Для українських підприємств суттєвою перешкодою є значні фінансові витрати на систематичне техніко-технологічне оновлення й набуття працівниками нових цифрових навичок. Запропоновано реалізацію цифрової трансформації здійснювати за трьома рівнями: перший – передбачає оцифрування, тобто застосування цифрових інструментів для розвитку внутрішнього й зовнішнього інформаційного середовища; другий – полягає в зміні бізнес-процесів; третій – орієнтований на перехід до нової бізнес-моделі.

Ключові слова: цифрова трансформація; цифровізація; цифрові інструменти; цифрова економіка; бізнес-процес; бізнес-модель.

Література

1. Биннер Х.Ф. Управление организациями и производством: от функционального менеджмента к процессному. Москва : Альпина Бизнес Букс (Альпина Паблишерз), 2009. 282 с.
2. Іванченко Н. О., Кудрицька Ж. В., Рекачинська К. В. Бізнес-модель в умовах цифрових трансформацій. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. 2020. №3. С. 185–190.
3. Краус Н. М., Голобородько О. П., Краус К. М. Цифрова економіка: тренди та перспективи авангардного характеру розвитку. Ефективна економіка. 2018. №1. URL : http://www.economy.nayka.com.ua /pdf/1_2018/8.pdf. (дата звернення 15.04.2022).
4. Кулинич М. Б. Цифрова трансформація вітчизняних підприємств в сучасних умовах. Економіка, управління та адміністрування. 2019. №3. С. 8–15.
5. Стец І. І. Ідентифікація бізнес-процесів підприємства. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 33. С. 233–239.
6. Танасійчук В. Особливості віртуальних підприємств. Вісник КНТЕУ. 2009. № 4. С. 113–117. URL : http://visnik.knteu.kiev.ua/files/2009/06/14.pdf. (дата звернення 15.04.2022)
7. Чмерук Г. Особливості формування бізнес-моделі підприємства. Економічні науки. Серія «Облік і фінанси». 2016. Вип. 12. С. 170–178.
8. Шатілова О. В., Шишук Н. О. Цифрові інструменти інноваційного розвитку бізнес-організації. Проблеми економіки. 2020. № 4 (46). С. 249–255.
9. Шваб К. Четвертая промышленная революция. URL: http://loveread.ec/read_book.php?id=66348&p=1 (дата звернення 15.04.2022)
10. Zott C. R. Amit Business Model Design. An Activity System Perspective. 2010. Vol. 43 (2/3). P. 216–226.

N. Andriyiv

DIGITAL TRANSFORMATION OF THE ENTERPRISE: THEORETICAL BASIS

Summary

Today, there are clear trends in the growing share of the digital economy in the traditional structure, which is provoked by both technological progress and increasing demand for innovative products from consumers in all countries. For Ukrainian enterprises, the active use of digital tools is becoming increasingly important due to increased competition and openness of the domestic market.
To form the theoretical basis of digital transformation of the enterprise used methods: induction and deduction, comparison and systematization - in the study of the essential characteristics of the terms "business process" and "business model"; synthesis and analysis - to determine the advantages and obstacles in the process of digital transformation of the enterprise; morphological analysis - to clarify the content of the basic levels of digital transformation of the enterprise; graphic - for visual presentation of theoretical and methodological material; abstract-logical - for theoretical generalizations and conclusions of the study.
Among the identified advantages of digital transformation, the key is the high innovation activity of the enterprise, which provides it with the improvement of specific positions. A significant obstacle for Ukrainian enterprises is the significant financial costs of systematic technical and technological upgrades and the acquisition of new digital skills by employees. It is proposed to implement the digital transformation on three levels: the first - involves digitization, ie the use of digital tools for the development of internal and external information environment; the second is to change business processes; the third is focused on the transition to a new business model. It is proved that each subsequent level contains elements of the previous one. It is substantiated that a certain level largely depends on the specifics of financial and economic activities of the enterprise and the real opportunities for the implementation of the digital transformation program. It was found that for trade, it is advisable to consider the transition to the operation of the business model "virtual enterprise", and in the production of industrial products, the best option should be "partially virtual enterprise". The author's position is also to justify the sequence of implementation of the equality of digital transformation, when along with the use of digital tools there is a change in both the organizational structure and the nature of the relationship between the company and its employees.

Keywords: digital transformation; digitalization; digital tools; digital economy; business process; business model.

References

1. Binner, Kh.F. (2009), Upravlenie organizatsiyami i proizvodstvom: ot funktsional'nogo menedzhmenta k protsessnomu [Management of organizations and production: from functional management to process management], Al'pina Biznes Buks (Al'pina Pablisherz), Moskva, Rossiyskaya Federatsiya.
2. Ivanchenko, N. O., Kudryts'ka, Zh. V. and Rekachyns'ka, K. V. (2020), “ Business model in the conditions of digital transformations”, Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernads'koho, no. 3, pp. 185–190.
3. Kraus N. M., Holoborod'ko O. P. and Kraus K. M. (2018), „Digital economy: trends and prospects of avant-garde nature of development“, Efektyvna ekonomika, no. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua /pdf/1_2018/8.pdf. (Accessed 15 April 2022).
4. Kulynych, M. B. (2019), “Digital transformation of domestic enterprises in modern conditions”, Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, no. 3, pp. 8–15.
5. Stets, I. I. (2019), “Identification of business processes of the enterprise”, Infrastruktura rynku, vol. 33, pp. 233–239.
6. Tanasijchuk, V. (2009), “Features of virtual enterprises”, Visnyk KNTEU, no. 4, pp. 113–117, available at: http://visnik.knteu.kiev.ua/files/2009/06/14.pdf. (Accessed 15 April 2022).
7. Chmeruk, H. (2016), “Features of formation of business model of the enterprise”, Ekonomichni nauky. Seriia «Oblik i finansy», vol. 12, pp. 170–178.
8. Shatilova, O. V. and Shyshuk, N. O. (2020), “Digital tools for innovative development of a business organization”, Problemy ekonomiky, no. 4 (46), pp. 249–255.
9. Shvab, K. (2022), “Fourth industrial revolution”, available at: http://loveread.ec/read_book.php?id=66348&p=1 (Accessed 15 April 2022).
10. Zott, C. R. (2010), “Amit Business Model Design”, An Activity System Perspective, vol. 43 (2/3), pp. 216–226.

№ 4 2022

Дата публікації: 2022-04-29

Кількість переглядів: 11883

Відомості про авторів

Н. М. Андріїв

к. е. н, доцент, доцент кафедри економічної теорії,Ужгородський національний університет, м. Ужгород, Україна

N. Andriyiv

PhD in Economics, Аssociate Рrofessor, Associate Professor of the Department of Economic Theory, Uzhhorod National University, Uzhhorod, Ukraine

ORCID:

0000-0002-5014-4016

Як цитувати статтю

Андріїв Н. М. Цифрова трансформація підприємства: теоретичний базис. Ефективна економіка. 2022. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10170 (дата звернення: 28.03.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.79

Andriyiv, N. (2022), “Digital transformation of the enterprise: theoretical basis”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10170 (Accessed 28 Mar 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.79

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.