EnglishНа русском

Ефективна економіка № 10, 2012

УДК: 656.2

В. В. Чорний,

к. е. н., Державний економіко-технологічний університет транспорту

 

ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ ТА ВЗАЄМОВПЛИВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ І ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ

 

Анотація. У статті досліджено залежність між конкурентоспроможністю та ефективністю залізниць на ринку вантажних перевезень та виявлено їх взаємний вплив.

Ключові слова: конкурентоспроможність, конкурентні переваги, ефект, ефективність, ринок вантажних перевезень, залізничний транспорт, вантажовласники

 

Annotation. In the article dependence is investigational between a competitiveness and efficiency of railways at the market of freight transportations and they are educed cross-coupling.

Keywords: competitiveness, competitive edges, effect, efficiency, market of freight transportations, railway transport, owners of goods.

 

 

Вступ. Конкурентоспроможність залізниць на ринку вантажних перевезень визначається спроможністю забезпечити на тривалому проміжку часу функціонування стабільні фінансові результати на основі раціонального використання власних економічних ресурсів, ефективної взаємодії з вантажовласниками, власниками вантажних вагонів, іноземними залізницями щодо користування іновагонами, формування конкурентних переваг по відношенню до автотранспортних підприємств, а також відносно залізниць суміжних країн щодо транзитних вантажопотоків. Зазначене свідчить, що між конкурентоспроможністю та ефективністю функціонування залізниць на ринку вантажних перевезень існує взаємозв’язок, який необхідно враховувати при розробці механізмів забезпечення конкурентних переваг залізничного транспорту.

Проблеми забезпечення конкурентоспроможності суб’єктів господарювання досліджувалися багатьма науковцями, серед яких особливо слід відзначити праці В. Гейця, Дж. Кейнса, К. Макконнела, М. Портера, Р. Фатхутдінова та ін. Проблемам конкурентоспроможності залізничного транспорту в різні часи приділяли увагу  О. О. Бакаєв,  А. П. Голіков,  О. Г. Дейнека,  В.Л. Дикань, Ю. Ф. Кулаєв, М. В. Макаренко, А. М. Новікова, Є.М. Сич, Ю .М. Цвєтов та ін. [1 – 6]. Дослідженню ефективності як економічної категорії присвячені праці багатьох вчених (А.Д. Базилевича, С.В. Мочерного, О.В. Куроченко, М.Г. Грещака, П.Г. Буніча, Л.І. Абалкіна, Т.С. Хачатурова, А.Д. Шеремета та ін.), які виявляли основи її формування і пропонували різні методи виміру. На залізничному транспорті дослідженням  ефективності  присвячені  праці М.Ф. Трихункова,  М.В. Макаренко, Б.М. Смєхова, О.О. Вовка, В.Г. Галабурди, І.О. Єлового,  В.Л. Диканя,  О.В. Гончарука,  Є.М. Сича,  Н.М. Колесникової, Н.І. Богомолової, Є.І. Балаки, В.Ю. Креймера тощо [7 – 12]. Між тим на сьогодні відсутні дослідження щодо взаємозалежності та взаємовпливу конкурентоспроможності та ефективності функціонування залізниць на ринку вантажних перевезень.

Постановка задачі. В теперішніх умовах господарювання прибутки залізниць по вантажних перевезеннях виступають чи не єдиним надійним джерелом формування власних інвестиційних ресурсів, які необхідні для забезпечення інноваційно-інвестиційного розвитку і досягнення на цій основі високого рівня конкурентоспроможності на ринку транспортних послуг. З іншого боку, рівень прибутковості залізниць залежить від ефективності їх функціонування на ринку вантажних перевезень. Саме через це метою статті є дослідження зв’язку між ефективністю та конкурентоспроможністю залізниць по вантажних перевезеннях, яке базується на ситуативному аналізі ринку вантажних перевезень.

Результати. Відомо, що ефективність являє собою здатність приносити ефект, результативність процесу, проекту тощо, які визначаються як відношення ефекту, результату до витрат, що забезпечили цей результат. При цьому під ефектом розуміють досягнутий результат у різних формах вияву (матеріальний, грошовий, соціальний та ін.). Слід зазначити, що фундаментальне значення для розвитку суспільства має економічний ефект, який являє собою корисний результат економічної діяльності, що вимірюється різницею між грошовими доходами від діяльності та грошовими витратами на її забезпечення. Таким чином, ефект має здатність характеризувати успішність функціонування та розвитку економічної системи. Позитивний ефект свідчить про прогресивні тенденції в розвитку господарюючого суб’єкта, негативний ефект – про деструктивні тенденції, а нульовий ефект – про припинення подальшого розвитку.

Зважаючи на сказане, ефективність виробництва являє собою комплексне відображення кінцевих результатів використання усіх виробничих ресурсів за певний період часу, міру раціональності використання матеріальних, трудових та фінансових ресурсів. В свою чергу, раціональність використання ресурсів обумовлюється існуючим рівнем розвитку науки, техніки, технології, організації виробництва, відносин економічної власності.

Оцінка кінцевих результатів здійснюється на основі співставлення витрачених економічних ресурсів, потенціалу (прихованих здатностей, що можуть виявитися за певних умов), з одного боку, й поставленої мети щодо діяльності суб'єкта господарювання, з іншого. Тому ефективність виражає й ступінь досягнення поставлених цілей.

Зазначене свідчить, що тільки у органічній єдності ресурсів, витрат та результатів може бути розкрита сутність економічної ефективності виробництва або економічної діяльності підприємства.

Ефективність підприємства характеризується виробництвом продукції певної якості з найменшими витратами економічних ресурсів. Вона виявляється у здатності підприємства виробляти максимальний обсяг продукції необхідної якості з найменшими витратами економічних ресурсів.

Ефективність виступає одночасно й важливішим стимулом та індикатором розвитку підприємства. Об’єктивне прагнення підприємства до підвищення ефективності виробництва обумовлює необхідність впровадження інновацій, які сприяють подальшому розвитку. Отже, ефективність завжди пов’язана з практикою та стає цільовим орієнтиром управлінської діяльності. Ефективність відображає глибинні процеси якісних змін усіх елементів внутрішнього середовища підприємства.

З огляду на викладене, ефективність діяльності підприємства виражає міру раціональності використання економічних ресурсів при якісних зрушеннях елементів внутрішнього середовища за існуючого рівня розвитку науки, техніки, технології, організації виробництва, відносин економічної власності тощо. Для залізниць по вантажних перевезеннях такою мірою раціональності може бути коефіцієнт ефективності, який визначається як відношення доходу до поточних витрат, оскільки зміни рівня такого коефіцієнту відображають зміни у використанні економічних ресурсів при будь-яких зрушеннях всередині залізничної галузі.

Для встановлення взаємозв’язку між ефективністю та конкурентоспроможністю слід проаналізувати як ситуації, що складаються на ринку вантажних перевезень, так і можливий стан залізниць на цьому ринку відносно конкурентів. При аналізі ситуацій слід виходити з того, що загальний обсяг вантажних перевезень для залізниць є зовнішнім фактором, на який залізниці не впливають. Однак при змінах загального обсягу вантажних перевезень залізниці можуть вплинути на обсяги залізничних вантажних перевезень. Результати аналізу наводяться у таблиці.

 

Таблиця.

Аналіз впливу різних чинників на конкурентоспроможність та ефективність залізниць по вантажних перевезеннях

Ситуація, що складається на ринку вантажних перевезень

Зміни

конкурентоспроможності залізниць на ринку вантажних перевезень

ефективності залізниць по вантажних перевезеннях

1. Пропускних та провізних спроможностей залізниць недостатньо для завантаження вантажу, що пред’явлено до перевезень.

Знижується через відмову в прийомі вантажу до перевезень залізничним транспортом.

При незмінних тарифах залишається незмінною, якщо використовуються усі завантажувальні ресурси залізниць.

2. Структура парку вантажних вагонів не відповідає структурі вантажопотоків

Знижується через неможливість забезпечити вантажовласників завантажувальними ресурсами.

Знижується через збільшення витрат у розрахунку на одиницю перевізної роботи.

3. Загальні обсяги вантажних перевезень зростають. При цьому питома вага залізниць у вантажних перевезеннях залишається незмінною.

Залишається незмінною

Збільшується, оскільки зростають обсяги перевезень, зменшується собі- вартість перевезень, збільшується прибутковість перевезень.

4. Загальні обсяги вантажних перевезень зростають. При цьому питома вага залізниць у вантажних перевезеннях також зростає.

Зростає.

Збільшується завдяки зростанню обсягів перевезень, яке приводить до

зменшення собівартості та збільшення прибутковості перевезень.

5. Загальні обсяги вантажних перевезень зростають. При цьому питома вага залізниць у вантажних перевезеннях зменшується, обсяги перевезень у порівнянні з аналізованим періодом зменшуються.

Зменшується.

Знижується через зменшення обсягів перевезень, яке приводить до зростання собівартості та зменшення прибутковості перевезень.

6. Загальні обсяги вантажних перевезень зростають. При цьому питома вага залізниць у вантажних перевезеннях зменшується, обсяги перевезень у порівнянні з аналізованим періодом залишаються незмінними.

Зменшується.

Залишається незмінною, якщо відбувається індексація тарифів у відповідності до зростання індексу цін виробників промислової продукції. При незмінних рівнях тарифів зменшується.

7. Загальні обсяги вантажних перевезень зростають. При цьому питома вага залізниць у вантажних перевезеннях зменшується, обсяги перевезень у порівнянні з аналізованим періодом зростають.

Залишається незмінною.

Збільшується завдяки зростанню обсягів перевезень, яке приводить до зменшення собівартості та збільшення прибутковості перевезень.

8. Загальні обсяги вантажних перевезень залишаються незмінними. При цьому питома вага залізниць у вантажних перевезеннях збільшується.

Зростає.

Збільшується завдяки зростанню обсягів перевезень, яке приводить до зменшення собівартості та збільшення прибутковості перевезень.

9. Загальні обсяги вантажних перевезень залишаються незмінними. При цьому питома вага залізниць у вантажних перевезеннях зменшується

Зменшується

Зменшується, оскільки через зменшення обсягів перевезень зростає їхня собівартість та знижується прибутковість.

10. Загальні обсяги вантажних перевезень залишаються незмінними. При цьому питома вага залізниць у вантажних перевезеннях також залишається незмінною.

Залишається незмінною.

Залишається незмінною, якщо відбувається індексація тарифів у відповідності до зростання індексу цін виробників промислової продукції. При незмінних рівнях тарифів зменшується.

 

Висновки. Аналіз наведених у таблиці ситуацій свідчить, що зростання ефективності залізниць по вантажних перевезеннях сприяє або зростанню їх конкурентоспроможності на ринку вантажних перевезень, або утриманню конкурентоспроможності на незмінному рівні. Якщо ж ця ефективність знижується, то й конкурентоспроможність залізниць на ринку вантажних перевезень зменшується. При незмінній ефективності конкурентоспроможність залізниць на ринку вантажних перевезень може або знижуватися, або залишитися незмінною.

Зважаючи на наведене вище, підвищення ефективності залізниць по вантажних перевезеннях завжди сприяє зростанню їх конкурентоспроможності, оскільки виступає джерелом формування як цінових, так і нецінових конкурентних переваг. В свою чергу, підвищення конкурентоспроможності залізниць завжди сприяє більш ефективному їх функціонуванню на ринку вантажних перевезень. Отже, ефективність і конкурентоспроможність залізниць по вантажних перевезеннях тісно взаємопов’язані, взаємообумовлюють та взаємодоповнюють одне одного, що має враховуватися при формуванні та реалізації конкурентних переваг.

 

 

Список використаних джерел

 

1. Бакаєв О.О. Міжнародні транспортні коридори – особливий пріоритет України на шляху інтеграції у світову економічну систему / О.О. Бакаєв, С.І. Пирожков, В.Л. Евенко // Стратегічна панорама. − 1992. − № 4. − С. 37 − 55.

2. Дикань В.Л. Повышение транзитности Украины через интеграцию в мировую транспортную систему / В.Л. Дикань // Вісник економіки транспорту і промисловості Укр. держ. акад. залізн. трансп. − Вип. 9 − 10. − 2005. − С. 13 − 18.

3. Цветов Ю.М. Теоретические и практические основы организации управления разными видами транспорта и их взаимодействие при перевозке грузов: Автореф. дис... д-ра экон. наук: 08.00.05 / Киев. межд. ун-т гражд. авиац. – К., 1993. − 35 с.

4. Макаренко М.В. Основи управління економічними процесами на залізничному транспорті України: [монографія] / Михайло Володимирович Макаренко. − К.: “Фенікс”, 2003. − 466 с.

5. Сич Є.М., Ільчук В.П. Інноваційно-інвестиційний розвиток залізничного транспорту / Є.М. Сич, В.П. Ільчук. − К.: Логос, 2002. − 256 с.

6. Сич Є.М., Ільчук В.П. Проблеми інноваційного розвитку залізниць // Теорія і практика управління організацією з погляду тисячоліть / Є.М. Сич, В.П. Ільчук // Тези доп. міжн. наук.-практ. конф. − К.: Політехніка, 2001. − С. 221.

7. Трихунков М.Ф. Повышение эффективности транспортного производства  / М.Ф. Трихунков // Железнодорожный транспорт. – 1992. – № 12. – с. 52-57.

8. Смехов Б.М. Эффективность воспроизводства: измерение, планирование, стимулирование / Б.М. Смехов, Т.В. Воейкова. − М.: Наука, 1984. – 348 с.

9. Богомолова Н.І. Організаційно-економічні основи прискорення залізничних перевезень: [монографія] / Надія Іванівна Богомолова. – Ніжин: ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2009. – 240 с.

10.  Вовк А.А. Оценка эффективности транспортного производства и резервов ее роста: [монография] / Алексей Александрович Вовк. – М.: Крома, 2000. – 295 с.

11.  Гончарук О.В. Экономическая эффективность транспортно-технологических систем / Ольга Васильевна Гончарук. – М.: Наука, 1991. – 126 с.

12.  Дикань В.Л. Эффективность работы технопарков инновационной деятельности предприятий / В.Л. Дикань, Ю.Н. Уткина // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2004. – № 5–6. – С. 200 – 206.

 Стаття надійшла до редакції 06.10.2012 р.