English • На русском
Електронний журнал «Ефективна економіка» включено до переліку наукових фахових видань України з питань економіки (Категорія «Б», Наказ Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 № 975)
Ефективна економіка № 10, 2012
УДК 330.341.1:351 (048)
Л. А. Оліх,
к. е. н., доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності
Київського національного університету імені Тараса Шевченка
РОЛЬ НАУКОВО-ТЕХНІЧНИХ ПОСЛУГ У ФОРМУВАННІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ
Стаття присвячена дослідженню ролі науково-технічних послуг у процесах формування національної інноваційної системи.
The article deals with the investigation of the science-technical services’ role in the forming of national innovation system.
Ключові слова: науково-технічні послуги, національна інноваційна система, державне регулювання, освіта, генерація знань, інноваційна інфраструктура, виробництво.
Key words: science-technical services, national innovation system, state regulation, education, generation of knowledge, innovation infrastructure, production.
Вступ. З другої половини ХХ ст., у розвинених країнах відбувається перехід до сервісної економіки. Початок ХХІ ст. відзначився закріпленням домінуючих позицій сфери послуг в їх національних економіках. Це зумовлюється технологічними змінами, що постійно відбуваються у виробничих процесах та є невід’ємною складовою розвитку всіх напрямів діяльності людини. Вивільнення трудових ресурсів з виробничого процесу зумовлює необхідність їх перерозподілу для збереження зайнятості. У дії ринкового механізму відбуваються збої – його можливостей недостатньо для вирішення зазначених проблем. Виникають так звані вузькі місця або відмови ринку. Необхідним є використання більш сильних інструментів, що знаходяться у розпорядженні держави – розробка механізму врегулювання ситуації, що склалась. У 30-40-х рр. ХХ ст. це відобразилось у формуванні державної наукової і технологічної політики; у 60-70-х рр. ХХ ст. – державної інноваційної політики; у кінці ХХ ст. - на початку ХХІ ст. – національної інноваційної системи.
Проблеми наукового обслуговування вивчаються вченими Центру досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М.Доброва НАН України, Українського інституту науково-технічної і економічної інформації, Інституту економіки і прогнозування НАН України, інших науково-дослідних інститутів та установ.
Постановка проблеми. У зв’язку з наведеними вище тенденціями у вжитку з’являються нові категорії. А отже, постає необхідність дослідження процесів їх становлення і розвитку та вивчення законів і закономірностей їх взаємодії. Однак у літературі залишається недостатньо розкритим значення науково-технічних послуг у контексті розвитку сервісної економіки.
Метою статті є дослідження ролі науково-технічних послуг у процесах формування національної інноваційної системи.
Результати. Науково-технічна послуга – це, з одного боку, результат науково-технічної діяльності підприємства, установи, організації; а з іншого – вид діяльності, спрямований на забезпечення створення умов розвитку і функціонування суб’єктів науково-технічної сфери та сприяння процесам одержання, збереження, поширення і практичного застосування науково-технічних знань [4, с. 32]. Науково-технічні послуги активізують науково-технічну діяльність та створюють умови для інноваційної діяльності, опосередковуючи процеси поширення знань та інформації й використання їх з метою отримання комерційного ефекту. Це знаходить відображення й у статистичних даних, відповідно до яких з 1996 р. до 2011 р. обсяги наданих науково-технічних послуг збільшились у 30 разів (табл. 1). Отже, державна підтримка даного виду діяльності може розглядатись як поточний інструмент державної інноваційної політики непрямої дії.
Таблиця 1. Обсяг виконаних наукових та науково-технічних робіт*
|
Всього, у факт. цінах, млн. грн. |
У тому числі |
|||||||
фундаментальні дослідження |
прикладні дослідження |
розробки |
науково-технічні послуги |
||||||
млн. грн. |
% до заг-го обсягу |
млн. грн. |
% до заг-го обсягу |
млн. грн. |
% до заг-го обсягу |
млн. грн. |
% до заг-го обсягу |
||
1996 |
1111,7 |
140,6 |
12,6 |
321,6 |
28,9 |
606,9 |
54,6 |
42,6 |
3,8 |
1997 |
1263,4 |
188,5 |
14,9 |
309,2 |
24,5 |
693,7 |
54,9 |
72,0 |
5,7 |
1998 |
1269,0 |
205,5 |
16,2 |
297,5 |
23,4 |
682,8 |
53,8 |
83,2 |
6,6 |
1999 |
1578,2 |
220,5 |
14,0 |
330,4 |
20,9 |
918,6 |
58,2 |
108,7 |
6,9 |
2000 |
1978,4 |
266,6 |
13,5 |
436,7 |
22,1 |
1106,3 |
55,9 |
168,8 |
8,5 |
2001 |
2275,0 |
353,3 |
15,5 |
304,9 |
13,4 |
1317,2 |
57,9 |
299,6 |
13,2 |
2002 |
2496,8 |
424,9 |
17,0 |
343,6 |
13,8 |
1386,6 |
55,5 |
341,7 |
13,7 |
2003 |
3319,8 |
491,2 |
14,8 |
429,8 |
12,9 |
1900,2 |
57,2 |
498,6 |
15,0 |
2004 |
4112,4 |
629,7 |
15,3 |
573,7 |
14,0 |
2214,0 |
53,8 |
695,0 |
16,9 |
2005 |
4818,6 |
902,1 |
18,7 |
708,9 |
14,7 |
2406,9 |
50,0 |
800,7 |
16,6 |
2006 |
5354,6 |
1141,0 |
21,3 |
841,5 |
15,7 |
2741,6 |
51,2 |
630,5 |
11,8 |
2007 |
6700,7 |
1504,0 |
22,4 |
1132,6 |
16,9 |
3303,1 |
49,3 |
761,0 |
11,4 |
2008 |
8538,9 |
1927,4 |
22,6 |
1545,7 |
18,1 |
4088,2 |
47,9 |
977,7 |
11,5 |
2009 |
8653,7 |
1916,6 |
22,1 |
1412,0 |
16,3 |
4215,9 |
48,7 |
1109,2 |
12,8 |
2010 |
9867,1 |
2188,4 |
22,2 |
1617,1 |
16,4 |
5037,0 |
51,0 |
1024,6 |
10,4 |
2011 |
10349,9 |
2205,8 |
21,3 |
1866,7 |
18,0 |
4985,9 |
48,2 |
1291,5 |
12,5 |
2011 до 1996, разів |
9,3 |
15,7 |
- |
5,8 |
- |
8,2 |
- |
30,3 |
- |
* Складено автором на основі [7]
Як було зазначено вище, сучасним етапом держаної підтримки розвитку науково-технічної та інноваційної сфер є формування національної інноваційної системи.
Національна інноваційна система – це цілісна сукупність взаємопов’язаних в межах однієї країни інституцій, діяльність яких спрямована як на здійснення інноваційних перетворень у національній економіці загалом, так і на створення сприятливих умов для організації інноваційної діяльності [5, с. 95]. Поняття системи передбачає наявність взаємозв’язків між її складовими, спільних цілей і шляхів їх досягнення.
Розглянемо, як представлені науково-технічні послуги у підсистемах національної інноваційної системи.
1. Державне регулювання у даному контексті передбачає сукупність норм і важелів впливу на активізацію інноваційних процесів в економіці країни через систему інституцій. Результати дослідження особливостей їх взаємодії та функціонального призначення викладені у [3]. Зараз варто зосередити увагу на установі, яка є новою у цій системі, а саме Державному агентстві з питань науки, інновацій та інформатизації (Держінформнауки) України. Згідно з [2] Держінформнауки України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для реалізації державної політики у сфері наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, інформатизації, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, створення умов для розвитку інформаційного суспільства. Даний орган виступає провідним суб’єктом ринку науково-технічних послуг, який забезпечує діяльність як державних структур, так й організацій інших форм власності у сфері надання науково-технічних послуг.
2. Освіта. Переважно мова йде про вищі навчальні заклади, підготовку і перепідготовку спеціалістів, підвищення кваліфікації. Щодо науково-технічних послуг, то освіта, з одного боку, є їх джерелом, тобто безпосередньо бере участь у формуванні суб’єктів їх надання та популяризації наукової діяльності через публікацію результатів досліджень у фахових виданнях; а з іншого – виступає активним споживачем такого виду товару. Оскільки для реалізації своїх цілей активно використовує бібліотеки, архіви, систематизовані каталоги, бази даних тощо; організовує конференції, семінари, використовує інші форми обміну та поширення науково-технічної інформації.
3. Генерація знань. У даній підсистемі науково-технічні послуги також виконують подвійну функцію. Створення інтелектуальної власності та її захист. Останнє покладається на виконавчу гілку влади. Одним з фундаментальних джерел формування інтелектуального капіталу є вищі навчальні заклади. Саме діяльність їх представників у багатьох напрямах можна віднести до науково-технічних послуг, зокрема: рецензування наукових робіт; організація і проведення науково-практичних конференцій, семінарів, симпозіумів. Результатом цієї діяльності є формування інтелектуально розвиненої особистості, здатної генерувати ідеї, тобто створювати інтелектуальну власність, обмін досвідом та поширення отриманих знань. Вищі навчальні заклади генерують ідеї та здійснюють винахідницьку діяльність, виступають суб’єктами розробки і реалізації національних та міжнародних науково-технічних програм, надають рекомендації з питань формування законодавчої бази щодо врегулювання процесів науково-технічного розвитку через участь в парламентських слуханнях, державних комісіях і комітетах, впровадження та публікацію результатів дисертаційних робіт, що обов’язково опосередковується науково-технічними послугами.
4. Інноваційна інфраструктура. Складається з виробничо-технологічних, фінансових, інформаційно-аналітичних та експертно-консалтингових організацій, а також з технополісів, технологічних та наукових парків, інноваційних центрів та центрів трансферу технологій, бізнес-інкубаторів та інноваційних структур інших типів; інформаційних мереж науково-технічної інформації, експертно-консалтингових та інжинірингових фірм, інституційних державних та приватних інвесторів [5, с. 97]. Основним видом діяльності перелічених об’єктів є надання науково-технічних послуг. Формування інноваційної інфраструктури є однією з функцій держави у регулюванні розвитку науки, техніки, інновацій. З чого випливає, що саме державні структури виступають провідним суб’єктом як надання, так і «споживання» науково-технічних послуг. А отже, держава бере на себе функцію стимулювання розвитку ринку науково-технічних послуг.
5. Виробництво. Представники даної підсистеми виступають споживачами технологічних інновацій та виробляють інноваційну продукцію і надають послуги. Успішне провадження цих видів діяльності обов’язково опосередковується науково-технічними та інноваційними послугами.
Таблиця 2.
Впровадження інновацій на промислових підприємствах **
|
Питома вага підпр-в, що впров-ли інновації, % |
Впров-но нових технологічних процесів, процесів |
у т.ч. маловідходні, ресурсозберігаючі |
Освоєно вир-во іннов. видів продукції,* найменувань |
з них нові види техніки |
Питома вага реалізованої інноваційної продукції в обсязі промислової, % |
2000 |
14,8 |
1403 |
430 |
15323 |
631 |
- |
2001 |
14,3 |
1421 |
469 |
19484 |
610 |
6,8 |
2002 |
14,6 |
1142 |
430 |
22847 |
520 |
7,0 |
2003 |
11,5 |
1482 |
606 |
7416 |
710 |
5,6 |
2004 |
10,0 |
1727 |
645 |
3978 |
769 |
5,8 |
2005 |
8,2 |
1808 |
690 |
3152 |
657 |
6,5 |
2006 |
10,0 |
1145 |
424 |
2408 |
786 |
6,7 |
2007 |
11,5 |
1419 |
634 |
2526 |
881 |
6,7 |
2008 |
10,8 |
1647 |
680 |
2446 |
758 |
5,9 |
2009 |
10,7 |
1893 |
753 |
2685 |
641 |
4,8 |
2010 |
11,5 |
2043 |
479 |
2408 |
663 |
3,8 |
2011 |
12,8 |
2510 |
517 |
3238 |
897 |
3,8 |
2011 до 2000, разів |
- |
1,8 |
1,2 |
0,2 |
1,4 |
- |
* до 2003 року нових видів продукції
** Складено автором на основі [7]
З аналізу даних таблиці 2 випливає, що за останнє десятиріччя на промислових підприємствах України відбулось, хоча й незначне, але збільшення впроваджених технологічних процесів – у 1,8 разів та найменувань інноваційних видів продукції – в 1,4 рази.
Висновки. Таким чином, з проведеного аналізу випливає, що науково-технічні послуги не лише присутні у всіх підсистемах національної інноваційної системи, а виступають її формоутворюючим компонентом. Саме їх розвиток і, відповідно, розвиток ринку науково-технічних послуг виступають тією посередницькою ланкою, яка взаємозв’язує виокремлені складові національної інноваційної системи, перетворюючи їх із самостійних утворень у підсистеми складного об’єднання.
Список використаних джерел:
1. Жилінська О. І. Теоретичне обґрунтування державного регулювання інноваційної сфери / О. І. Жилінська // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Економіка». – 2004. – Вип. 68. – С. 34-37.
2. Указ Президента України «Про затвердження Положення про Державне агентство з питань науки, інновацій та інформатизації України» № 437/2011 від 8 квітня 2011 року // dknii.gov.ua
3. Шаповалова Л. А. Особливості формування організаційної структури державного регулювання системи науково-технічних послуг в Україні / Л. А. Шаповалова // Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія “Економічні науки”. – 2005. – Випуск 14. – С. 73-78.
4. Шаповалова Л. А. Державне регулювання ринку науково-технічних послуг в Україні: дис. на здоб. наук. ступ. канд. ек. наук. : 08.02.02 / Л. А. Шаповалова. – К., 2006. – 206 с. – Бібліогр. : с. 160-183.
5. Шаповалова Л. А. Складові національної інноваційної системи та рівень їх розвитку в Україні / Л. А. Шаповалова // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Економіка». – 2011. – Вип. 121-122. – С. 94-98.
6. Шаповалова Л. А. Складові управління інтелектуальною власністю у вищих навчальних закладах / Л. А. Шаповалова // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К.: «Прінт Сервіс», 2011. – 109 с. – С.99-100.
Стаття надійшла до редакції 18.10.2012 р.