English • На русском
Електронний журнал «Ефективна економіка» включено до переліку наукових фахових видань України з питань економіки (Категорія «Б», Наказ Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 № 975)
Ефективна економіка № 12, 2012
УДК 330.111.62
І. А. Брайловський,
кандидат економічних наук,
директор ДП «Наукова спілка Донбасу», м. Донецьк
СУЧАСНИЙ СТАН ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА В КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
The current state of public-private partnerships in the European Union
У статті характеризується сучасний стан державно-приватного партнерства в країнах Європейського Союзу. Автор аналізує дані стосовно основних тенденцій стану й розвитку ДПП в ЄС, показує відмінності між країнами ЄС у даному аспекті, наводить приклади найбільших проектів ДПП. Зокрема зазначає, що ринок ДПП продовжує диверсифікуватися по країнах і по секторах, а обсяги цього ринку коливаються залежно від впливу світової фінансової кризи.
The article characterized the current state of public-private partnerships in the European Union. The author analyzes data on major trends and development of public-private partnerships in the EU, analyzes the differences between EU countries in this aspect, provides examples of major PPP projects.
Ключові слова: державно-приватне партнерство (ДПП), Європейський Союз, динаміка, розвиток.
Keywords: public-private partnership (PPP), the European Union, the dynamics, the development.
Постановка проблеми. В Європейському Союзі, в останні роки, державно-приватне партнерство (ДПП) розширило спектр своєї дії: окремі традиційного спрямування на угоди в транспортному секторі, унили ДПП почали застосовуватися при будівництві громадських закладів та їх обладнанні (школи, лікарні, тюрми) і при наданні послуг комунального характеру (водопостачання і каналізація), при усуненні загроз екологічній безпеці (боротьба із запустелюванням тощо). Також, досвід державно-приватного партнерства став більш різноманітним по країнах. Після Великобританії, яка є лідером за кількістю виконаних угод ДПП, деякі інші країни створили розвинені ринки ДПП (Франція, Німеччина, Іспанія); інші проявили інтерес і розпочали розвивати програми ДПП. Деякі держави-члени ЄС мають або обмежений досвід, або зовсім не мають досвіду державно-приватного партнерства.
Досвід країн ЄС у розвитку проектів ДПП може бути корисним і для України, де цей вид економічних відносин тільки набуває свого розвитку.
Аналіз останніх досліджень та публікацій. Особливості державно-приватного партнерства як феномена і як поняття досліджені в роботах О.С.Білокрилової [1], В.Г.Варнавського [2], Л. І. Єфимової [3], В.О.Михеєва [4], A. Renda, L. Schrefler [5], E. Maskin, J.Tirole [6], P. Shami, Kh. Sabir [7] та інші. Ці та інші автори в своїх роботах також надавали характеристику виконаним на території ЄС державно-приватним угодам, визначаючи особливості їх реалізації, перебіг та перешкоди, з якими довелося зіткнутися учасникам угод. Разом з тим, умови глобальної економічної кризи в світі, та перманентної економічної кризи в країнах, які не так давно стали на шлях ринкової економіки, зумовлюють необхідність постійного моніторингу різних форм співпраці держави та інших економічних агентів.
З огляду на це, метою даної статті є характеристика сучасного стану державно-приватного партнерства в країнах Європейського Союзу.
Статистична база даного огляду базується на даних Європейського Центру Експертизи проектів ДПП (EPEC). Вибірка охоплює період з 1990 по 2011 рр.
Виклад основного матеріалу. Угоди державно-приватного партнерства набули значної ваги як засоби фінансування суспільної інфраструктури в Європі. Водночас, аналіз опублікованих джерел показав, що вперше всебічна макроекономічна оцінка державно-приватного партнерства в Європейському Союзі була дана в дослідженні Європейського інвестиційного банку «Public-private partnerships in Europe – before and during the recent financial crisis» [8]. Зазначений документ являє собою оновлений опис діяльності в галузі ДПП в ЄС з аналізом як за секторами, так і по країнах. Найбільша увага в ньому приділена впливу світової фінансової кризи на масштаби державно-приватного співробітництва.
Динаміка розвитку ДПП в країнах ЄС характеризується наступними даними: за 1990-2004 рр. (15 років) було реалізовано 697 проектів з обсягом інвестицій понад 130 млрд. євро; протягом 2005-2011 рр. (7 років – більш ніж удвічі менший термін) було реалізовано 839 проектів з обсягами інвестицій близько 160 млрд. євро.
Постійно зростаючи до 2006 р., кількість проектів та обсяги інвестицій після 2007 р. спочатку стабілізувалася, а потім. Це, на нашу думку, в першу чергу пояснюється світовою фінансовою кризою.
В останні роки ситуація в європейських країнах дещо стабілізувалася і навіть простежуються тенденції зростання, так, у 2010-2011 рр. обсяги інвестицій у проекти ДПП вперше після 2009 р. почали зростати. Ринкова вартість проектів ДПП в 2010-2011 рр., поки ще нижча за показники рекордних років (2005, 2006 і 2007), але вже досягла рівня 2002-2004 рр.
В таблиці 1 наведено дані, які відображають частку країн Європейського Союзу в реалізації проектів державно-приватного партнерства.
Таблиця 1.
Частка країн ЄС у реалізації проектів ДПП (1990-2011 рр.)
|
% за кількістю проектів |
% обсягами інвестицій |
AT |
0.2 |
0.5 |
BE |
0.9 |
1.3 |
BG |
0.1 |
0.1 |
CY |
0.2 |
0.3 |
CZ |
0.2 |
0.3 |
DE |
4.9 |
4.1 |
DK |
0.1 |
0.0 |
EL |
1.0 |
5.5 |
ES |
10.1 |
11.4 |
FI |
0.1 |
0.2 |
FR |
5.4 |
5.3 |
HU |
0.7 |
2.3 |
IE |
1.3 |
1.6 |
IT |
2.4 |
3.3 |
LV |
0.1 |
0.0 |
MA |
0.0 |
0.0 |
NL |
1.2 |
1.8 |
PL |
0.4 |
1.7 |
PT |
3.1 |
7.0 |
RO |
0.1 |
0.0 |
SE |
0.1 |
0.2 |
SK |
0.1 |
0.5 |
SI |
0.1 |
0.0 |
UK |
67.1 |
52.5 |
Всього |
100 |
100 |
Джерело: розроблено автором на основі [8-10]
Протягом 1990-2011 рр. Великобританія реалізує близько двох третин проектів державно-приватного партнерства в ЄС, лише в 2011 р. на перше місце вийшла Франція по угодах ДПП у вартісному виразі (62 % від загальноєвропейських обсягів інвестування), наздоганяючи Іспанію і Великобританію. За кількістю ж угод (27 в 2011 р.), Великобританія все ще очолює європейський ринок ДПП.
Іспанія традиційно займає друге місце (10 % від загальної кількості проектів). Франція, Німеччина, Італія і Португалія мають кожна по 2-5% від загальної кількості європейських проектів ДПП. Великобританія, Португалія, Франція, Германія, Іспанія та Італія разом охоплюють приблизно 92% всього європейського ринку державно-приватного партнерства. У 2011 р. Великобританія, Франція, Німеччина, Іспанія і Бельгія разом охоплювали 82% даного ринку.
Лише 10 країн в 2011 р. реалізували як мінімум одну операцію ДПП (порівняно з 14 країнами в 2010 р.). Португалія, Швеція, Чеська Республіка, Ірландія, Литва і Болгарія були відсутні на ринку ДПП ЄС в 2011р., водночас, на ньому з’явилися такі країни, як Фінляндія і Люксембург.
У вартісному виразі, лише французький, німецький та італійський ринки зросли в 2011 р.
Усе це свідчить про те, що державно-приватне партнерство в Європейському Союзі продовжує дуже повільно залучати нові країни.
За останні роки значно зріс середній розмір інвестицій у проекти ДПП. Так, у 2011 р. він досяг 213 млн. євро (порівняно зі 163 млн. євро в 2010 р.).
Наведемо найбільші європейські проекти державно-приватного партнерства за 2010-2011 рр.:
- проект залізничного GSM-R сполучення у Франції. Контракт передбачає будівництво, експлуатацію та технічне обслуговування нової технології залізничного сполучення, система повинна бути розгорнута на більш ніж 14000 км звичайних і високошвидкісних залізничних ліній у країні. Обсяг інвестицій проекту - 660 млн. євро, реалізований у 2010 році.
- проект побудови фламандських шкіл у Бельгії завершився в червні 2010 р. Цей проект з обсягом фінансування 1.5 млрд. євро стосується реставрації, реконструкції і перебудови 211 шкіл першого та другого рівнів у Фландрії.
- в лютому 2010 р. був реалізований проект побудови зоопарку Vincennes (Франція), обсяг інвестицій – 160 млн. євро, це перший в світі проект ДПП з побудови зоопарку.
- у 2010 р. Португалія реалізувала проект залізничного сполучення великої швидкості (180 кілометрова лінія між Poceirao і Caia). З обсягом інвестицій у 1,6 млрд. євро, ця угода – найбільший проект ДПП в історії країни.
- у 2011 р. у Франції були реалізовані проекти: будівництво швидкісних залізниць Тур-Бордо (обсяг інвестицій – 5,4 млрд. євро); Бретань-Луара (1,2 млрд. євро); будівництво штаб-квартири Міністерства оборони (1,5 млрд. євро); автостради A63 (1 млрд. євро); проект автозаправок Eco Taxe (840 млн. євро);
- автострада A24/A25 в Італії (620 млн. євро);
- проект Nottingham Транзит (фаза II) у Великобританії (620 млн. євро).
Значною залишається роль урядів і суспільних фінансових установ (місцевих або наднаціональних), оскільки ряд проектів ДПП отримали значну вигоду з консолідації їх фінансових ресурсів і гарантій зобов'язань. Європейський інвестиційний банк (EIB), наприклад фінансував тільки у 2011 р. 10 проектів ДПП в обсягах 3,6 млрд. євро.
Далі розглянемо розподіл проектів ДПП в різних секторах економіки ЄС. З урахуванням відмінностей у термінах погашення та галузевої структури національних ринків державно-приватного партнерства, дані відображаються у звітності окремо для Великобританії і континентальній Європі.
На рис. 1 показано розподіл кількості проектів ДПП у Великобританії за секторами, на рис. 2 – за кількістю інвестицій. За кількістю проектів ДПП, сфера освіти (35% від загального числа) та охорони здоров'я (34%) є найбільш важливими у Великобританії і продовжують зростати. Кількість проектів ДПП у секторі основних державних послуг є достатньо великою (14%), але залишається досить стабільною. Кількість проектів у галузі транспорту впала до 4% від загального числа. Крім того, кількість проектів у секторі оборони й громадського порядку знизилася з плином часу.
Рис. 1. Кількість проектів ДПП у Великобританії по секторах, у % від загальної кількості,
в середньому за період
Джерело: розроблено автором на основі [8-10]
Рис. 2. Обсяги інвестицій у проекти ДПП у
Великобританії по секторах,
у % від загальної кількості, в середньому за період
Джерело: розроблено автором на основі [8-10]
Питома вага транспортних проектів ДПП у Великобританії також знизилася за обсягами інвестицій. Частка транспортних проектів ДПП за обсягами інвестицій (17% від загального числа) залишається більшою, ніж за кількістю. В той же час, меншою за обсягами інвестицій є сектори освіти (27%) та охорони здоров'я (25%). Значення проектів ДПП в оборонній сфері збільшилося. Одночасно кількість проектів ДПП в оборонній сфері скорочується, що говорить про значне збільшення в розмірах оборонних проектів.
Як показано на рис. 3, розподіл по секторах по ЄС в цілому (за винятком Великобританії) в основному зосереджений у сфері транспорту, але поступово диверсифікується. За останні п’ять років, транспортний сектор представлений 41% від кількості та 76% від вартості проектів ДПП в континентальній Європі. Проекти ДПП у галузі освіти та охорони здоров'я набирають силу, але залишаються менш значним, ніж у Великобританії. Разом вони складають 26% від кількості та 11% від вартості ДПП в континентальній Європі в 2005-10 рр. (у Великобританії, 69% і 51%, відповідно). Важливість екологічного сектора в ДПП знизилася з плином часу, особливо за кількістю проектів ДПП.
Рис. 3. Кількість проектів ДПП по ЄС (за винятком Великобританії) по секторах,
у % від загальної кількості, в середньому за період
Джерело: розроблено автором на основі [8-10]
Будівництво і облаштування шосейних доріг на сьогодні є домінуючим компонентом транспортного сектора ДПП, яке складає більше двох третин від загальної кількості та обсягів інвестицій у даному секторі. Зросла важливість метро, зменшилася – мостів, тунелів та аеропортів. У Великобританії проекти ДПП в транспортному секторі, як правило, набагато більші, ніж в інших секторах. У більшості інших секторів, за винятком транспорту й громадського порядку, типовий розмір проектів зростає протягом часу. Однією з причин цієї тенденції є схильність Казначейства Її Величності на користь більш великих проектів (понад 30 млн. євро).
У континентальній Європі середній розмір проектів ДПП менший, ніж у Великобританії для більшості секторів (виняток – сектор охорони здоров'я). Крім того, за межами Великобританії, транспортні проекти, як правило, більші за обсягами інвестицій, ніж проекти ДПП в інших секторах, хоча їх розмір зменшився в останні роки, що, на нашу думку, є наслідком світової фінансової кризи. Окрім секторів транспорту та навколишнього середовища, проекти ДПП в більшості секторів з'явилися тільки останніми роками в країнах континентальної Європи.
Висновки.
Підсумовуючи, можна відзначити наступне. У період між 1990 і 2011 рр. в країнах ЄС було реалізовано більше 1500 проектів ДПП, із загальною вартістю інвестицій понад 250 млрд. євро.
З 2006 року ринок ДПП в ЄС продовжує диверсифікуватися як по країнах, так і по секторах. Великобританія залишається найбільшим ринком ДПП в Європі, хоча його частка в цілому по ЄС продовжує скорочуватися. У той же час, проекти ДПП стали більш важливими в інших європейських країнах. До цих пір проекти ДПП у Великобританії продовжують диверсифікуватися по секторам, набирають силу проекти в секторах охорони здоров'я та освіти. За межами Великобританії, подібні тенденції також спостерігаються, хоча транспорт залишається домінуючим сектором.
Під час фінансової кризи, ринок ДПП в Європі скоротився в більшості країн і секторів. Одночасно, в 2010-2011 рр. спостерігається певне зростання – кількість і вартість проектів вже досягла рівня 2002-2004 рр.
Література
1. Белокрылова О. С. Взаимодействие бизнеса и власти в процессе формирования стратегии экономического развития регионов / О. С. Белокрылова // Проблемы формирования государственных политик в России. – М., 2006. – C. 68-96.
2. Варнавский В. Г. Партнерство государства и частного сектора: теория и практика / В. Г. Варнавский // Мировая экономика и международные отношения. – 2002. – № 7. – С. 19-23.
3. Ефимова Л. И. Некоторые модели государственно-частных партнерств тенденции и зарубежный опыт / Л. И. Ефимова [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: www.eatu ru/?gstrAction=DOC&gmtDocID=71
4. Михеев В. А. Государственно-частное партнерство: политика и механизм реализации / В.А. Михеев // Проблемы формирования государственных политик в России. – М., 2006. – C. 131-146.
5. Renda A. Public-Private Partnerships: Models and Trends in the European Union. — [s. l.] / A. Renda, L. Schrefler // The European Parliament. – 2006. – № IP / A / IMCO / SC / 2005-161.
6. Maskin E. Unforeseen Contingencies and Incomplete Contracts / E. Maskin, J.Tirole // Review of Economic Studies. – 1999. - Vol. 66, n.1, Special Issue: Contracts, January. – Р. 91-94.
7. Shami P. Public private partnership impact of public financing on private sector institutions / Pervez A. Shami, Kh. Sabir Hussain. – Islamabad : Academy of Educational Planning and Management, Ministry of Education, 2007. – P.9.
8. Public-private partnerships in Europe – before and during the recent financial crisis // European Investment bank. – 2010. – 30 p.
9. Review of the European PPP Market in 2010 // European Investment bank. – 2011. – 12 p.
10. Review of the European PPP Market in 2011 // European Investment bank. – 2011. – 11 p.
Стаття надійшла до редакції 21.12.2012р.