English • На русском
Електронний журнал «Ефективна економіка» включено до переліку наукових фахових видань України з питань економіки (Категорія «Б», Наказ Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 № 975)
Ефективна економіка № 11, 2011
УДК 338
В. Г. Купченко,
аспірант,
Донбаська державна машинобудівна академія
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МЕХАНІЗМУ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЗАОЩАДЖЕНЬ НАСЕЛЕННЯ В ІНВЕСТИЦІЇ В НАЦІОНАЛЬНУ ЕКОНОМІКУ
THEORETICAL BASES OF MECHANISM OF TRANSFORMATION OF HOUSEHOLDS SAVINGS INTO INVESTMENTS IN NATIONAL ECONOMY
В статті досліджено сутність механізму трансформації заощаджень населення в інвестиції в національну економіку, розкрито склад його структурних елементів та уточнено зміст кожного з них.
The essence of mechanism of transformation of householders’ saving into investment in national economy is described as well as its elements are shown and their content is specified.
Ключові слова: механізм трансформації заощаджень в інвестиції, задачі, принципи, класифікація мотивів заощадження.
Key words: mechanism of transformation into investments, tasks and principles of mechanism, classification of incentives for saving.
Вступ. Інтенсифікація процесів відтворення, забезпечення запасу міцності національної економіки і її зростання вимагають поглиблення уваги до формування джерел інвестиційного зростання, їх активного залучення у процеси національного інвестування. Дотримання вимоги національної економічної безпеки, з одного боку, і підвищення ефективності системної структури економіки – з іншого, обумовлюють пріоритетність використання неспожитої частини доходи національних економічних суб’єктів як ресурсної основи інвестування в економіку країни. Для України це питання виступає особливо актуальним, оскільки обсяги іноземних інвестицій, і як показує досвід, мотивація окремих іноземних інвесторів не впливають значним чином на підвищення макроекономічної ефективності. Крім того, іноземні інвестиції є надзвичайно чутливими до політичних та економічних шоків, що може стати додатковим чинником дестабілізації економічної ситуації в Україні. З огляду на сказане можна вважати проблему розвитку механізму трансформації заощаджень населення в інвестиційні ресурси національної економіки України достатньо важливою з наукової та практичної точок зору.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Постановка задачі. Окремим теоретичним та практичним аспектам механізму трансформації приватних заощаджень в інвестиції присвячено низку досліджень вітчизняних вчених. Так, В. Жупаниним подано загальну класифікацію мотивів та факторів формування заощаджень та виділені шляхи їх залучення в інвестиційних процес. Я. Петренком досліджено мотиви населення до формування організованих заощаджень і показані чинники, які визначають вибір їх конкретної форми, виділено фінансові інструменти, фінансових посередників та фінансові ринки як елементи механізму трансформації заощаджень населення в інвестиції. А. Берегулею також аналізується множина факторів і мотивів заощаджень населення, однак в його дослідженнях не приділяється увага мотивам переходу заощаджень в форму інвестиційних ресурсів. А. Вдовиченком зроблено наголос на ролі фінансового ринку як головного елементу механізму перетворення заощаджень населення на фінансовий потенціал національної економіки і емпірично визначені детермінанти заощаджень. М. Туріянською увагу приділено створенню умов для використання інвестиційного потенціалу, а в частині використання заощаджень населення як елементу даного потенціалу запропоновано розробку спеціального фінансового інструменту роботи держави з пенсійними накопиченнями. Достатньо ґрунтовним є підхід В. Карковської, яка пропонує розгорнуту схему механізму трансформації заощаджень в інвестиції, надає систематизовану характеристику мотивів формування заощаджень та факторів впливу на них.
Разом з тим, в проаналізованих підходах немає єдності щодо змісту понять «мотиви заощаджень», «фактори заощаджень», «фактори перетворення заощаджень на інвестиції», крім того, питання механізму перетворення заощаджень на інвестиції, потребує додаткової уваги як в структурному, так і змістовому аспектах. З огляду на сказане метою дослідження виступає теоретичне обґрунтування механізму трансформації заощаджень населення в інвестиції в національній економіці.
Викладення основного матеріалу. Першочерговою задачею теоретичного пошуку в ході досягнення мети дослідження виступає обґрунтування визначення поняттю «механізм трансформації заощаджень населення в інвестиції».
Нобелівським лауреатом Л. Гурвіцем запропоновано визначення економічного механізму як взаємодії між суб’єктами та центром, яке складається з трьох стадій: кожний суб’єкт в приватному порядку відсилає центру повідомлення, центр, отримавши всі повідомлення, обчислює передбачуваний результат; центр повідомляє результат і, за необхідності, втілює його в життя [1]. У пострадянській науковій традиції більш поширений інший підхід, який, наприклад можна проілюструвати визначенням В. Райзберга та ін.: економічний (господарський) механізм можна визначити як сукупність процесів, організаційних структур, конкретних форм і методів управління, а також правових норм, за допомогою яких реалізуються діючі в конкретних умовах економічні закони, процес відтворення [2]. Окремі автори виділяють в складі механізму мету, принципи, чинники та мотиви процесу, організаційні форми та методи реалізації процесу [3].
Одним з найбільш влучних трактувань терміну «трансформація» можна вважати підхід Л. Стеблякової, яка вказує, що трансформація передбачає зміну компонентів, параметрів, пропорцій, звязків економічної системи, які в процесі нагромадження обумовлюють її перехід в новий якісний стан [4].
Таким чином, поняття «механізм трансформації заощаджень в інвестиції» можна визначити як сукупність цілеспрямованих та певним чином керованих процесів формування і переходу заощаджень населення в форму інвестиційних ресурсів, зміст, методи та організаційні форми реалізації яких визначаються мотивами домогосподарств та індивідуальних економічних агентів й факторами функціонування і розвитку національної економіки. В структурно-змістовому аспектів в межах даного механізму доцільно вділити:
1) мету і задачі;
2) принципи;
3) суб’єкти заощадження та інвестування, посередники між ними в разі нетотожності цих суб’єктів; суб’єкти (інститути) регулювання процесу формування і перетворення заощаджень на інвестиційні ресурси;
4) чинники мотивації домогосподарств та індивідуальних економічних агентів до заощадження та потенційного інвестування;
5) фактори впливу на мотивацію домогосподарств та індивідуальних економічних агентів до заощадження;
6) фактори впливу на мотивацію домогосподарств та індивідуальних економічних агентів до інвестування або переведення заощаджень в інвестиційні ресурси;
7) шляхи перетворення заощаджень на інвестиційні ресурси;
8) організаційні форми перетворення заощаджень на інвестиційні ресурси;
9) інструменти перетворення заощаджень на інвестиційні ресурси;
10) методи та інструменти регулювання процесу формування і перетворення заощаджень на інвестиційні ресурси;
11) інформаційний простір процесу формування і перетворення заощаджень на інвестиційні ресурси.
Метою механізму трансформації заощаджень на інвестиції виступає мобілізація ресурсної бази для процесів відтворення в національній економіці, в її основі лежить фундаментальний кругообіг вартості у вигляді доходів та витрат, ресурсів та товарів, який складає основу економічної діяльності взагалі. Разом з тим, суперечливість інтересів суб’єктів, які залучені в зазначений механізм, обумовлює існування низки різноспрямованих задач, координація яких здійснюється як в процесі самоорганізації економічної системи країни, так і під впливом регуляторних органів (табл. 1).
Таблиця 1.
Задачі механізму трансформації заощаджень в інвестиції
Задача |
Зміст |
Оптимізація використання доходу |
В межах механізму повинна існувати система критеріїв оцінки і вибору для домогосподарств при розподілі наявного доходу на споживання та заощадження, забезпечувати мотивацію до заощаджень, він повинен бути гнучким в реакції на зміни в очікуваннях домогосподарств та чинниках національної економіки, які впливають на ці очікування |
Власне перетворення заощаджень в інвестиційні ресурси |
Забезпечення організаційної, правової та інструментальної форми перетворення грошових коштів або уречевлених заощаджень в активи домогосподарств та індивідуальних агентів |
Збереження вартості і розподіл ризиків |
Забезпечення розподілу ризиків учасників процесу трансформації в ході збереження, примноження або протидії падінню вартості заощаджень населення, фінансових інструментів в які вони трансформовані |
Розповсюдження інформації |
Вплив на асиметрію інформації серед учасників процесу, забезпечення можливості комунікації між ними |
Координація інтересів |
Забезпечення процесу «уторгування» між учасниками процесу в ході реалізації ними власних інтересів |
В характеристиці принципів, на яких має базуватися функціонування механізму трансформації заощаджень населення в інвестиції, можливо спиратися на відповідні результати досліджень В. Карковської [5] із певним розширенням їх переліку і коригуванням змістової наповненості (табл. 2).
Таблиця 2.
Принципи функціонування механізму трансформації заощаджень в інвестиції
Принцип |
Зміст |
ефективності |
Заощаджений дохід має без втрат вартості бути перетвореним на інвестиційні ресурси і приносити доход достатній, для того, щоб відшкодувати вартість інвестованих цінностей домогосподарствам, стимулювати домогосподарства до подальших заощаджень, посередників – до їх професійної діяльності з покриттям їхніх витрат |
інформаційної прозорості |
Інформація між учасниками процесу повинна розповсюджуватись без обмежень, виходячи з інтересів кожного з них за одночасного захисту кожного з них |
безпеки |
Головною умовою утворення заощаджень є їхня безпека |
балансування |
Ризики процесу розподіляються між усіма учасниками процесу, в т.ч. і державою як уособленням керівного апарату національної економіки |
забезпеченості |
Створення ефективної системи гарантій для того, щоб підвищити безпеку вкладених в інвестиційні інститути заощаджень |
цілеспрямованості |
Вибір і обґрунтування напрямів, які стимулюють трансформацію заощадження в інвестиції національної економіки відповідності до визначальних цілей політики стимулювання трансформації заощаджень в інвестиції |
відповідності |
Чітке визначення прав і законодавчо закріпленої відповідальності між державою, фінансовими посередниками, підприємствами, населенням у процесі вибору способів і умов залучення заощаджень, їх використання як інвестиційних ресурсів |
множинності форм |
Трансформація заощаджень в інвестиції передбачає множинність форм та інструментів інвестування збереженої цінності |
Серед суб’єктів процесу трансформації заощаджень в інвестиції варто виділити наступних:
індивідуальні економічні агенти, які є частиною домогосподарств, але виходять з власних мотивів;
домогосподарства, в тому числі індивідуальні економічні агенти, які можна ототожнити з домогосподарствами;
суб’єкти організованого акумулювання заощаджень (банки; страхові компанії; інвестиційні фонди у всіх їх різновидах, в т.ч. хедж-фонди, взаємні фонди, венчурні фонди; пенсійні фонди; трастові компанії; суб’єкти інфраструктури, в т.ч. брокерські контори, біржі, торговельні майданчики та ін.);
регуляторні органи (інститути), наприклад, в Україні це Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Національний банк України, Міністерство доходів та зборів та ін.;
реципієнти інвестиційних ресурсів (індивідуальні підприємці, підприємства, корпоративні структури та ін.).
В питанні мотивації до заощаджень, її чинників та чинників перетворення заощаджень на інвестиції в літературі немає єдиного підходу (табл. 3).
Таблиця 3.
Підходи до класифікації мотивів до заощадження і факторів впливу на них
Автор |
Класифікація
мотивів |
Класифікація факторів формування мотивів заощаджень |
1 |
2 |
3 |
Жупанин В. [6] |
забезпечення старості; обережність; накопичення з метою заповіту; відкладений попит |
виникнення та формування рівень доходу населення; структуру та рівень процентних ставок, вікову структуру населення, співвідношення міського та сільського населення і деякі інші |
Петренко Я. [7, 8] |
збереження коштів в умовах високих темпів інфляції, мотив оптимізації оподаткування через існуючі податкові стимули інвестування, мотив відсутності товарів в умовах дефіциту споживчих товарів на ринку, мотив невиплат заробітної плати |
критерії оцінки інвестиційних інструментів, особисті якості суб’єкту, який обирає відповідний інструмент, індивідуальні умови, на яких були сформовані вільні грошові кошти, якість інвестиційного середовища, бар’єри (відсутність досвіду, довіри, законодавчі обмеження) |
Берегуля А. [9] |
отримання доходу від активів, збереження вартості доходу, рівномірного споживання, передачі спадщини, заощадження на непередбачений випадок |
горизонт прогнозування, рівень післяпенсійного доживання, рівень доходу на душу населення |
Вдовиченко А. [10, 11] |
- |
збільшення наявних доходів, зниження рівня прямого оподаткування, зниження рівня інфляції та безробіття, надходження іноземного капіталу в національну економіку, заходи економічного стимулювання і правового регулювання доступу фізичних осіб до фінансових інструментів |
Карковська В. [5] |
Економічні (мотив міжчасового заміщення; мотив підприємництва; мотив вимушених заощаджень та ін.); соціальні (застережний мотив; мотив спадку; мотив придбання товарів тривалого використання тощо); психологічні (мотив жадібності; мотив незалежності; мотив покращення; інші); демографічні (мотив життєвого циклу та ін.) |
соціальні (розмір, джерело і періодичність отримання доходів; купівельна спроможність населення; ступінь диференціації населення за доходами; рівень соціального захисту малозабезпечених верств населення); суб’єктивно-психологічні характеристики населення (схильність до ризику, ощадливість, ступінь інвестиційної обізнаності); економічні (чинна система оподаткування доходів; розвиток інфраструктури фінансового ринку; наявність привабливих об’єктів інвестування); політичні (політична ситуація в країні; стабільність вибраного політичного та економічного курсу); законодавчі (ступінь раціональності й ефективності законодавчої бази) |
Крім того, серед проаналізованих авторів лише Я. Петренко додатково здійснює класифікацію чинників інвестиційної діяльності домогосподарства в межах якої виділяю наступні з них: величину багатства домогосподарств відносно певної «необхідної» величини багатства, що пов’язана з забезпеченням збільшеного стандарту добробуту, рівень податкових ставок, рівень податкових ставок рівень корупції в країні, порушення податкового законодавства, передбачуваність економічної політики держави і базових макроекономічних параметрів, довіра населення до фінансових інститутів і наявність зручних інструментів інвестування, досвід ефективної ощадної і інвестиційної діяльності [8]. Однак навіть в підході даного автора немає чіткого розмежування між групами чинників мотивації заощаджень та інвестиційної діяльності самих домогосподарств.
З метою ідентифікації характеру та спрямованості впливу внутрішніх та зовнішніх для домогосподарств чинників на процес перетворення заощаджень на інвестиції доцільно розмежувати наступні поняття:
мотиви заощаджень населення – внутрішні спонукання до вибору міри розподілу наявного доходу населення на споживання та заощадження і вибору періоду і форми збереження заощаджень;
чинники мотивації населення до заощадження – зовнішні політичні, економічні, культурні та інші джерела впливу на формування мотивів заощаджень;
чинники інвестиційної діяльності населення – зовнішні політичні, економічні культурні та інші джерела впливу на ухвалення рішень про конкретну форму вкладення заощаджень в активи або інше майно (цінності) і на реалізацію цих рішень.
Змістову класифікацію наведених понять представлено на рис. 1.
В літературі традиційно виділяють два напрямки мобілізації грошових заощаджень населення (наприклад, В. Жупанин, 2008 [12]): шляхом прямої купівлі цінних паперів і шляхом посередництва фінансових установ, які здійснюють первинну акумуляцію заощаджень. В дослідженнях В. Карковської та Я. Петренка вказується на наявність такого варіанту, як пряме інвестування домогосподарств [5, 8]. Узагальнюючи ці твердження, можна вказати, що існують наступні шляхи перетворення заощаджень на інвестиції:
1) пряме інвестування домогосподарств як безпосередні вкладення заощаджених коштів в активи з метою збереження їх цінності і отримання доходу: а) купівля майнових цінностей з метою отримання доходу (задача в найм житла, автомобілів); б) вкладення домогосподарств у власну підприємницьку діяльність;
Рис. 1. Класифікація мотивів до заощадження і чинників мотивації до заощадження та інвестиційної діяльності населення
2) непряме інвестування домогосподарств як опосередковані учасниками горошово-фінансового ринку вкладення заощаджених коштів в активи з метою збереження їх цінності і отримання доходу (іншої вигоди) або права на управління: а) депозитні вкладення в банківських установах; б) внески у взаємні фонди та кредитні спілки; в) внески у приватні та державні пенсійні фонди; г) страхові платежі та ін.
3) змішане інвестування домогосподарств, коли перетворення заощаджених коштів в інвестиції відбувається через посередників, але рішення про інвестування ухвалюється самими домогосподарствами – купівля цінних паперів через фінансових посередників.
Відповідними організаційними формами для реалізації вказаних шляхів виступають індивідуальне (сімейне) підприємництво, наявність грошово-кредитних інститутів (банків), інституціональних інвесторів (інвестиційні, трастові, взаємні, хедж-фонди),обслуговуючих посередників (біржі, торговельні майданчики, брокерські фірми тощо).
Інструменти перетворення заощаджень на інвестиції можна класифікувати наступним чином:
1) інструменти залучення коштів в інвестиційний процес: банківські депозити (депозитні договори, депозитні сертифікати); внески в статутний капітал або вкладення у власний бізнес (паї, акції); пенсійні внески; внески у інвестиційні фонди (інвестиційні сертифікати); страхові внески (страхові поліси) та ін.;
2) інструменти перерозподілу заощаджених коштів: акції, приватні та державні облігації, векселі, пайові сертифікати, деривати, кредитні договори, вторинні депозити банківських установ та ін.;
3) інструменти маркетингово-інформаційного забезпечення: реклама, розповсюдження інформації, аналітична діяльність та ін.
Забезпечення змісту та динаміки процесу трансформації заощаджень населення в інвестиції в національній економіці не може залишитися поза увагою держави як суб’єкта управління, що обумовлює розвиток інструментів регулювання даного процесу:
1) форми: грошово-кредитна політика, фінансова політика, політика розвитку культури інвестування;
2) методи: адміністративно-правові, економічні, організаційні;
3) власне інструменти: інституційно-правові (створення правових норм щодо діяльності грошово-фінансових посередників і функціонування грошово-фінансового ринків, статусу та можливості використання інструментів залучення та перерозподілу заощаджених коштів, гарантій вкладникам та інвесторам, ліцензування банківської діяльності та фінансових послуг, встановлення адміністративно-фінансової та кримінальної відповідальності за незаконні дії та шахрайство); економічні (оподаткування доходів громадян, оподаткування доходів учасників фінансово-грошового ринку, маніпулювання обліковою ставкою, нормою резервування депозитів, валютно-курсове регулювання, боргова політика держави та ін.), організаційні (створення системи органів державного регулювання грошового та фінансового ринків, організація системи декларування доходів громадян, протидія ухиленню від податків і відмиванню коштів, отриманих нелегальним шляхом, організація та участь в інвестиційних форумах та ін.).
Реалізація процесів трансформації заощаджень населення в інвестиції відбувається у певному інформаційному просторі, в межах якого відбувається розповсюдження інформації, що є основою для ухвалення рішень домогосподарствами при виборі структури використання наявного доходу, форм та інструментів переведення їх в інвестиційні активи, при здійсненні рекламної політики фінансово-кредитними інститутами, при оцінці ситуації і формуванні очікувань учасниками процесу, при виробленні рішень органами державного регулювання тощо.
З урахуванням викладеного вище структуру механізму трансформації заощаджень населення в інвестиції в національній економіці можна представити у вигляді, показаному на рис. 2.
Висновки та перспективи подальших досліджень. Механізм трансформації заощаджень в інвестиції можна визначити як сукупність цілеспрямованих та певним чином керованих процесів формування і переходу заощаджень населення в форму інвестиційних ресурсів, зміст, методи та організаційні форми реалізації яких визначаються мотивами домогосподарств та індивідуальних економічних агентів й факторами функціонування і розвитку національної економіки.
Рис. 2. Структура механізму трансформації заощаджень населення в інвестиції в національній економіці
В межах цього механізму доцільно виділити низку структурних елементів, зміст яких уточнено на підставі критичного аналізу існуючих теоретичних поглядів та теоретичному узагальненні досвіду функціонування грошово-фінансового ринку.
Література
1. Измалков С.Б. Теория экономических механизмов (Нобелевская премия по экономике 2007 г. часть №1) / С.Б. Измалков, К.И. Сонин, М.М. Юдкевич [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://institutiones.com/general /259--2007-1.html.
2. Райзберг Б.А. Современный экономический словарь / Б.А. Райзберг, Л.Ш. Лозовский, Е.Б. Стародубцева. – М.: ИНФРА-М, 2012. – 495 с.
3. Мойсеєнко К.Є. Механізм функціонування та розвитку соціально-економічної системи / К.Є. Мойсеєнко // Перспективи розвитку економіки України в контексті європейської інтеграції: Зб.наук.пр. ДонДУУ. – Серія «Економіка». – Т. Х. – Вип. 123. – Донецьк, 2009. – С. 151-164
4. Стеблякова Л.П. Трансформация экономических систем: теория и практика: диссертация ... доктора экономических наук: 08.00.01 / Л.П. Стеблякова // Моск. гос. ун-т им. М.В. Ломоносова. – Москва, 2010. – 386 с.
5. Карковська В.Я. Трансформація заощаджень в інвестиції національної економіки: автореф. дис. ... канд. екон. наук: 08.00.03 / В.Я. Карковська; Нац. ун-т «Львів. Політехніка». – Л., 2011. – 24 с.
6. Жупанин В. Кошти населення як основне джерело ресурсів банківської системи України / В. Жупанин // Вісник Київського національного торговельно-економічного університету.-2008.- №3.- С. 84-90.
7. Петренко Я.В. Чинники ощадної активності домогосподарств у довгостроковому періоді / Я.В. Петренко // Актуальні проблеми економіки. – 2006. – № 12. – С. 45-52
8. Петренко Я.В. Роль и место мотивов сберегательной деятельности домохозяйств в развитии процессов инвестирования в транзитивной экономике / Я.В. Петренко // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. – 2006. – Т. 3, Випуск 211. – С. 649-657
9. Берегуля А.Я. Довгострокові та короткострокові ощадні мотиви населення / А.Я. Берегуля // Науковий вісник – Одеський державний економічний університет. Всеукраїнська асоціація молодих науковців. – 2006. – №10 (30). – С.104-114.
10. Вдовиченко А.М. Визначення детермінантів заощаджень та споживання населення України на основі емпіричного дослідження / А.М. Вдовиченко // Економіка України. – 2009. – № 9 (574). – С. 40–52
11. Вдовиченко А.М. Фінансові ресурси населення та їх вплив на інноваційні процеси в Україні / А.М. Вдовиченко // Актуальні Проблеми Економіки. – 2009. – № 1 (91). – С. 207–217.
12. Жупанин В. Необхідність забезпечення взаємозв’язку економічного зростання та формування доходів і заощаджень населення: матеріали Четвертої Всеукр. наук.-практ. конф. аспірантів та молодих вчених [“Розвиток фінансово-кредитної системи України: здобутки, проблеми, перспективи’], (Львів, 27-29 вересня 2008 р.). - Львів, 2008. – С. 141-143
13. Туриянская М.М. Трансформация сбережений и пенсионных накоплений населения в инвестиционные ресурсы // Вісник ДІТБ. – 2004. - № 8. – С. 189-194.
Стаття надійшла до редакції 15.11.2011 р.