EnglishНа русском

Ефективна економіка № 4, 2014

УДК 33-354

 

О. І. Строкаченко,

аспірант, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ

 

ФОРМУВАННЯ МЕХАНІЗМУ ФУНКЦІОНУВАННЯ АВТОМАТИЗОВАНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ СТАТИСТИКИ ПАЛИВНО-ЕНЕРГЕТИЧНОГО КОМПЛЕКСУ

 

O. I. Strokachenko,

PhD-student, Taras Shevchenko Kyiv National University, Kyiv

 

MECHANICS GENERATION OF AUTOMATED INFORMATION SYSTEM OF THE FUEL-ENERGY COMPLEX

 

В статті запропоновано механізм функціонування автоматизованої інформаційної системи статистики паливно-енергетичного комплексу. В роботі наданий перелік суб’єктів такої системи та визначені функціональні можливості кожного суб’єкта.

 

The paper proposes mechanics of automated information system of the fuel-energy complex. The study presents list of the system’ persons and identifies the feature of such persons.

 

Ключові слова: інформаційна система статистики паливно-енергетичного комплексу, Державна служба статистики.

 

Keywords: information system of the fuel-energy complex, national statistics service.

 

 

Постановка проблеми

В сучасних умовах зростання звітної документації доцільною є оптимізація процесу її складання та відправлення в виконавчі органи державної влади. Зокрема, це стосується Державної служби статистики.

В останні роки Державна служба статистики видала ряд наказів, що стосуються вдосконалення форм державних статистичних спостережень, але жоден наказ не стосувався автоматизації процесів збору та обробки даних.

Аналіз останніх джерел досліджень і публікацій

Наукові дослідження з автоматизації державних інформаційних систем не проводяться, оскільки процес автоматизації − чисто технічний, вимагає залучення фахівців і, перш за все, ініціатором автоматизації повинна бути Державна служба статистики України або відповідне Міністерство.

Постановка завдання

Метою даної роботи є розробка механізму функціонування інформаційної системи паливно-енергетичного комплексу України.

Виклад основного матеріалу дослідження

Згідно закону України «Про державну статистику» інформаційна система органів державної статистики – це сукупність технічних, програмних, комунікаційних та інших засобів, які забезпечують процес збирання, накопичення, опрацювання, поширення, збереження, захисту та використання статистичної інформації [1].

Деякими з функцій Державної служби статистики України є:

− забезпечення розроблення та реалізації єдиних технологічних підходів до збирання, опрацювання та передачі статистичної інформації на базі єдиної методології та сучасних інформаційних технологій;

− забезпечення функціонування та розвитку інтегрованої інформаційно-аналітичної системи органів державної статистики [2].

Отже, розробка та впровадження автоматизованої системи паливно-енергетичного комплексу – функція саме Державної служби статистики України. Але розробка такої системи можлива лише при допомозі фахівців.

Субєктами інформаційної системи статистики паливно-енергетичного комплексу є:

 державні органи влади (Державна служба статистики та Міністерство енергетики та вугільної промисловості України),

 підприємства та фізичні особи-підприємці, у яких хоча б один вид діяльності відноситься до паливно-енергетичного комплексу [3].

Імпорт загальних даних про респондентів відбуватиметься з Реєстру статистичних одиниць. Реєстр статистичних одиниць (РСО) − це автоматизована інформаційна система, призначена для збирання, накопичення, захисту, опрацювання, поширення, використання та зберігання даних щодо статистичних одиниць. Статистичні одиниці призначені для забезпечення можливості проведення статистичних спостережень та здійснення аналізу отриманих даних. Відповідальним за ведення Реєстру статистичних одиниць є Головне міжрегіональне управління статистики у м. Києві [3].

Структура РСО наступна:

‑ статистичний реєстр підприємств,

‑ статистичний реєстр фізичних осіб-підприємців.

Зауважимо, що для ведення бази даних енергетичної статистики потрібна не вся база статистичних одиниць, а тільки ті статистичні одиниці, що належать до галузі енергетики.

Основними джерелами інформації для формування РСО є:

‑ відомості від державних реєстраторів щодо вчинення реєстраційних дій (щоденні надходження),

‑ дані статистичних спостережень (включаючи фінансову звітність);

‑ дані інших адміністративних органів державної влади (Державної податкової адміністрації, Пенсійного фонду, Фонду державного майна тощо).

З метою забезпечення сумісності РСО з інформаційною системою статистики паливно-енергетичного комплексу статистичні одиниці класифікуватимуть відповідно до національних статистичних класифікацій та довідників:

‑ класифікація організаційно-правових форм господарювання (КОПФГ),

‑ класифікація видів економічної діяльності (КВЕД),

‑ класифікація інституційних секторів економіки (КІСЕ),

‑ класифікація країн світу (ККС),

‑ класифікація валют (КВ),

‑ класифікація органів державного управління (КОДУ),

‑ класифікатор адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ). [3]

При роботі з інформаційною системою використовуються наступні довідники: довідник самостійних структурних підрозділів Держкомстату, довідник органів державної статистики, довідник розділів статистики, довідник форм державних статистичних спостережень, довідник причин неподання звітності, довідник джерел занесення даних, довідник джерел занесення даних про КОДУ, довідник статусу правових одиниць, довідник ознак розміру підприємства, довідник стану статистичної одиниці, довідник типів статистичних одиниць, довідник типів груп підприємств, довідник типів місцевих одиниць, довідник ознак визначення ОВД, довідник органів державної реєстрації, довідник типів наданих реєстраційних відомостей, довідник підстав на внесення змін (припинення), довідник причин неприйняття інформації з ЄДР.

Механізм функціонування інформаційної системи паливно-енергетичного комплексу відображено на рис. 1.

 

Рис. 1. Механізм функціонування інформаційної системи паливно-енергетичного комплексу

 

Процес користування інформаційною системою респондентами здійснюється у декілька етапів.

1. Реєстрація юридичної особи / фізичної особи-підприємця та кожного відокремленого підрозділу:

1.1 Отримання логіну та паролю для входу до інформаційної системи в Державній службі статистики України. Необхідність отримання логіна та паролю уповноваженою особою суб’єкта особисто обомовлена тим, що необхідно обмежити можливість реєстрації сторонніх осіб.

1.2. Редагування реквізитів суб’єктів. Початкове введення даних непотрібне, оскільки імпорт даних відбуватиметься з Державного реєстру підприємств та фізичних осіб-підприємців.

2. Заповнення форм державних статистичних спостережень.

Кожен субєкт в особистому кабінеті матиме перелік форм, що підлягають заповненню.

Кожна форма відкривається до заповнення у визначений день. Наприклад, якщо звіт повинен бути заповнений за результатами року, форма відкривається з 1 січня та активна для заповнення до кінцевого терміну. Отже, форма може бути "відкрита" або "закрита".

Кожна "відкрита" форма може мати статус "Звіт в процесі заповнення" або "Звіт відправлений". Тобто кожен звіт можна заповнювати по-частинах. Частково заповнений звіт можна зберегти і він буде мати статус "Звіт в процесі заповнення". А після повного заповнення можна натиснути кнопку "Відпривити" і звіт матиме статус "Звіт відправлений". Після відправлення звіту можливості його редагувати не буде.

При заповненні форми здійснюється первинна перевірка даних на адекватність. При неадекватних значеннях користувачу надходить повідомлення.

Отже, механізм заповнення компютерної форми ідентичний до заповнення паперової форми, але значно скорочує витрат часу на заповнення та обробку даних.

При вході в систему доцільно запровадити введення динамічного паролю. Тобто після введення основного паролю на мобільний телефон буде надходити повідомлення, що містить динамічний пароль.

Отже, в інформаційній системі буде три типу користувачів:

1) респонденти,

2) користувачі державних органів влади:

2.1) Державної служби статистики України,

2.2) Міністерства енергетики та вугільної промисловості України,

3) кінцеві користувачі.

В окрему групу виділяють адміністраторів інформаційної системи.

Кожен логін закріплюється за певною групою. Залежно від групи належності користувач має в розпорядженні визначений функціонал інформаційної системи.

Для кінцевих користувачів реєстрація не потрібна.

Визначимо перелік функцій для кожної групи.

Можливості інформаційної системи для респондентів:

− заповнення форм державних статистичних спостережень;

− генерування звітів по своєму підприємству на основі даних форм державних статистичних спостережень (порівняльні звіти по роках, звіти на основі розрахункових показників).

Можливості інформаційної системи для користувачів Державної служби статистики:

− додавання нових звітів (форм для заповнення):

− формування переліку показників для заповнення,

− додавання текстових блоків,

− визначення кінцевого терміну здачі звіту (заповнення форми);

− генерація узагальнених звітів в різних розрізах на основі даних, що поступили від респондентів;

− встановлення рівня деталізації звітів, які можуть бути згенеровані кінцевими користувачами.

Можливості інформаційної системи для користувачів Міністерства енергетики та вугільної промисловості України:

− генерація узагальнених звітів в різних розрізах на основі даних, що поступили від респондентів.

Можливості інформаційної системи для кінцевих користувачів:

− ознайомлення з узагальненими звітами (з фіксованими показниками),

− генерація узагальнених звітів в різних розрізах на основі даних, що поступили від респондентів.

Можливості адміністрації:

− підтримання роботоздатності інформаційної системи;

− виконання технічних завдань, що дають користувачі Міністерства енергетики та вугільної промисловості та користувачі Державної служби статистики.

Висновки

Створення автоматизованої інформаційної системи статистики паливно-енергетичного комплексу дозволить підвищити якість, оперативність та ефективність державного управління в сфері енергетики. Зведені дані, що надходитимуть від респондентів, будуть доступні кінцевим користувачам в мережі Інтернет у вільному доступі (навіть без реєстрації).

 

Література.

1. Про державну статистику [Електронний ресурс]: закон України. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2614-12.

2. Про державну службу статистики України [Електронний ресурс]: указ президента України від 6 квітня 2011 року № 396 / 2011. ‑ Режим доступа: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/396/2011.

3. Про затвердження Положення про Реєстр статистичних одиниць та формування основ вибірки сукупностей одиниць статистичних спостережень за діяльністю підприємств [Електронний ресурс]: наказ Державної служби статистики України від 16.12.2009 р. № 481 – Режим доступа: http://document.ua/pro-zatverdzhennja-polozhennja-pro-reestr-statistichnih-odin-doc11147.html.

 

References.

1. The official site of Verkhovna Rada (2014), “Pro derzhavnu statystyku [zakon Ukrainy vid 17.09.1992]” [“About the government statistics [the law of Ukraine 17/09/1992]”], available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2614-12 (Accessed 1 March 2014).

2. The official site of Verkhovna Rada (2014), “Pro derzhavnu sluzhbu statystyky Ukrainy [ukaz presidenta vid 06.04.2011]” [“About the national statistics service of Ukraine [accepted by President of Ukraine 06/04/2011]”], available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/396/2011  (Accessed 1 March 2014).

3. Professional legal library (2014), “Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Peestr statystychnykh odynyts ra formuvannia osnov vybirky sukupnostei odynyts statystychnykh sposterezhen za diialnistu pidpryemstv [nakaz priniat Derzhavnou sluzhbou statystyky Ukrainy 16.12.2009]” [“Statute of Statistical unit register [accepted by State Statistics Service of Ukraine 16/12/2009]”], available at: http://document.ua/pro-zatverdzhennja-polozhennja-pro-reestr-statistichnih-odin-doc11147.html (Accessed 1 March 2014).

 

Стаття надійшла до редакції 19.04.2014 р.