EnglishНа русском

Ефективна економіка № 4, 2014

УДК 338. 91.

 

І. Л. Сазонець,

д. е. н., професор Національного університету водного господарства та природокористування, м. Рівне

Н. М. Білоус,

здобувач  Національного університету водного господарства та природокористування,

ст., викладач кафедри фінансів і економіки природокористування, НУВГП, м. Рівне

 

БІЗНЕС –МОДЕЛІ КОРПОРАТИВНИХ СТРАТЕГІЙ УПРАВЛІННЯ СТРАХОВИХ КОМПАНІЙ

 

I. L. Sazonec,

d. e. n. professor, national University of water management and nature resources use, Rivne

N. M. Bilous,

national University of water management and nature resources use, Rivne

 

BUSINESS -MODELS OF CORPORATE STRATEGIES MANAGEMENT OF INSURANCE COMPANIES

 

Стаття присвячена дослідженню результативності страхових компаній в частині виконуваних нею факторів, по задоволенню потреб клієнтів та суспільства, у забезпеченні якісного економічного захисту. У процесі дослідження можуть бути використані методи аналізу удосконалення процесно-орієнтованої бізнес-моделі управління страховою організацією. Бізнес-модель кожної компанії є індивідуальною, оскільки в процесі її формування використовується специфічний набір стратегічних ресурсів і можливостей. Компанії можуть пропонувати продукти, послуги або технології, але ця пропозиція ґрунтується на комплексній стратегії дій і взаємин, яка представляє собою бізнес-модель компанії.

 

The article investigates the impact of insurance companies in terms of its executable factors to meet the needs of customers and society, to ensure good economic protection. The study can be used by analysis methods improvement process-oriented business model for managing insurance organization. The business model of every company is individual because in the process of formation was used a specific set of strategic resources and capabilities. Companies can offer the products, services or technology, but the proposal is based on a comprehensive action strategy and relationships, which is a business model.

 

Статья посвящена необходимости изучения эффективности страховых компаний в выполнении ее факторов на удовлетворение клиентов и общества, в обеспечении качества экономической защиты. В процессе исследования могут быть использованы методы анализа усовершенствования процессно-ориентированной бизнес-модели управления страховой организацией. Бизнес-модель каждой компании индивидуальна, поскольку в процессе ее формирования используется специфический набор стратегических ресурсов и возможностей. Компании могут предлагать продукты, услуги или технологии, но это предложение основывается на стратегии комплексных действий и взаимоотношений, которая представляет собой бизнес-модель компании.

 

Ключові слова: бізнес-модель, корпоративні стратегії, управління, страхові премії, страхові виплати, статутний капітал,страхові резерви, матриця стратегій страхових компаній зі страхування життя.

 

Key words: business model, corporate strategy, management, insurance premiums, insurance payments, share capital, insurance reserves, the matrix of strategies of insurance companies for life insurance.

 

Ключевые слова: бизнес-модель, корпоративные стратегии, управление, страховые премии, страховые выплаты, статутный капитал, страховые резервы, матрица стратегий страховых компаний по страхованию жизни.

 

 

Постановка проблеми. Розуміння сутності терміну «бізнес-модель» та визначення її ключових аспектів є теоретичним підґрунтям для  корпоративного управління та розробки нових інструментів розвитку стратегій підприємства, спрямованих на підвищення ефективності його функціонування у трансформаційних умовах господарювання. Динамічний розвиток ринку страхових послуг України, зростаюча конкуренція серед страхових компаній, величезний потенціал ринку – все це на даний час вимагає від керівників страхових компаній створення і застосування більш ефективної і прогресивної стратегії управління бізнес-моделей. Разом з тим, на сьогодні в Україні не існує чітких розроблених підходів до системи стратегічного управління в страхових компаніях.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Вперше термін «бізнес-модель» було  застосовано для аналізу діяльності компаній, що працюють на ринку електронної торгівлі. Подальше трактування  цієї концепції зумовивло можливість застосування вищезгаданого поняття у стратегічному управлінні підприємств, що здійснюють діяльність у різних галузях економіки. У межах теорії стратегічного управління концепція бізнес-моделі все активніше використовується у сегменті  компаній страхування життя, який супроводжується наявністю великої кількості негативних чинників, які посилюють нестабільність та невизначеність учасників страхового ринку. У першу чергу це пов’язане із зменшенням обсягів страхових премій через зниження платоспроможності населення, що відображається на зміні управління потенціалу страхових  компаній.

Однак, незважаючи на зростаючу кількість наукових та науково-практичних публікацій та підвищену увагу до вивчення бізнес-моделей підприємств, питання визначення сутності самого терміну «бізнес-модель», її основних компонентів та визначення місця бізнес-моделі в теорії стратегічного управління залишаються не достатньо висвітленими.. При дослідженні діяльності страхових компаній, слід брати до уваги специфічні особливості стратегії управління ринків, що розглянуті різними авторами, а саме: В.О. Безугла [1], Н.К. Кабанцева [3],  Ю.Н. Тронин [7], Т.А. Федорова [8], А. Остельвальдер  [6], П.В.Шингарев [10], де:

страхування життя відноситься не до сфери матеріального виробництва, а є різновидом страхових послуг, що не створюють додану вартість;

спеціалізація та управління страхових компаній регламентується законодавством;

значно розтягнутий у часі економічний цикл та складний соціально-економічний оборот, що включає взаємопов’язані грошові потоки, які забезпечують захист страхувальника і, водночас їх функціонування.

Виклад основного матеріалу дослідження. В умовах зростання невизначеності економіки першорядне значення для підприємств знаходить побудова ефективної бізнес-моделі, яка б давала повне уявлення про хід реалізації всіх бізнес-процесів підприємства та фактичні результати його діяльності, а в умовах фінансової кризи та зростання конкуренції забезпечувала б стійкість, ліквідність та ефективність діяльності підприємства на оперативному і стратегічному рівні, враховуючи, що будь-яке підприємство є об’єктом ринкових відносин – сприяла б підвищенню рівня його ринкової капіталізації.

У межах теорії стратегічного управління концепція бізнес-моделі все активніше використовується для оцінки  стійкості компаній зі страхування життя, де  слід урахувати низку особливостей цього виду економічної діяльності, зокрема те, що в страхуванні життя в одному  інструменті поєднані ризикові, заощаджувальні, кредитні функції та функції створення доходу. Абсолютні індикатори стійкості включають такі найважливіші показники: обсяг страхових премій та обсяг страхових платежів за рік, розмір статутного капіталу та величину страхових резервів.

Визначимо, що протягом 2006-2013 років стабільно входили в коло кращих компаній зі страхування життя такі: ПрАТ «АЛІКО УКРАЇНА», АТ СК «ТАС», ТДВ CК «Іллічівська», ПрАТ СК «ЕККО», ПАТ СК «Блакитний поліс», ПрАТ СК «Теком-Життя», ПрАТ «ГРАВЕ Україна страхування життя». Ще кілька компаній в окремі роки під впливом економічної кризи, дещо погіршували свою ділову активність, проте їм вдавалося досить швидко відновити свої позиції і повернутися у коло лідерів. Зауважимо, що склад лідерів ринку страхування життя дещо змінився на зламі 2008 – 2009 років.

Низка компаній, що не є членами ЛСОУ (ПАТ АСК «ІНГО Україна ЖИТТЯ», ПАТ СК «Лемма-Віте», ЗАТ СК «Оранта-життя»), в окремі роки теж були включені до рейтингування за показниками діяльності зі страхування життя. Вплив обсягу страхових операцій на стійкість страхової компанії пов'язана з дією закону великих чисел. Чим більше кількість застрахованих об'єктів, тим менша ймовірність відхилення фактичного розміру страхових виплат від середньої очікуваної величини страхових виплат за певний період часу. Зауважимо, що не спостерігається певної спільної закономірності у зміні основних показників діяльності найбільших страхових компаній в останні роки. Як видно з (рис.1– 4), економічна криза здійснила неоднозначний вплив на діяльність лідерів ринку страхування життя.

 

Рис. 1. Динаміка страхових премій окремих компаній зі страхування життя Джерело: побудовано автором на підставі [5]

 

З-поміж представлених на (рис.2) компаній усі, за винятком ПАТ СК «Блакитний поліс», характеризуються позитивною динамікою росту основних показників. У ПАТ СК «Блакитний поліс» показники страхових премій почали суттєво знижуватися з 2010 року, що призвело і до скорочення страхових виплат та в цілому страхових резервів компанії. Проте, таке зниження більшою мірою можна пояснити не так впливом зовнішньоекономічних факторів, як особливостями внутріфірмової корпоративної стратегії. ПАТ СК «Блакитний поліс» належить до категорії кептивних страхових компаній (створена трудовими колективами та профспілками компанії «Укртрансгаз» у 2000 році.

Отже, в цілому за абсолютними показниками стійкості більшість компаній – лідерів характеризуються позитивними тенденціями. Більшість страхових компаній, що входять до кола найбільших, мають низку особливостей обраних бізнес – моделей, які, на нашу думку, і стали запорукою збереження стратегії формування їх стійкості протягом аналізованого періоду:

 

Рис. 2. Динаміка страхових виплат окремих компаній зі страхування життя Джерело: побудовано автором на підставі [5]

 

Рис. 3. Динаміка статутного капіталу окремих компаній зі страхування життяа Джерело: побудовано автором на підставі [5

 

Рис. 4. Динаміка страхових резервів окремих компаній зі страхування життя

Джерело: побудовано автором на підставі [5]

 

Зауважимо також, що компанії – лідери ринку страхування життя характеризуються різними підходами до управління і розвитку стратегії забезпечення стійкості. Врахування динаміки зміни абсолютних показників стійкості знайшло своє відображення в матриці корпоративних стратегій, яку запропонували вчені Т.В. Генінберг, Н.А. Іванова та О.В. Полякова [2].

Позиція страховика в матриці визначається, виходячи з темпів росту його активів, зібраних страхових премій та співставлення цих коефіцієнтів з аналогічними по ринку страхування життя в цілому.

На кінець 2013 року позиціонування суб’єктів страхування життя мало такий вигляд (рис.5):

Компанії ПрАТ «АЛІКО УКРАЇНА», ПрАТ СК «ПЗУ Україна страхування життя», ПрАТ СК «Ейгон Лайф Україна», ПрАТ СК «Юпітер Страхування життя Вієнна Іншуранс Груп», ТДВ CК «Іллічівська», що потрапили в поле 1, реалізують агресивну політику продажів страхових продуктів на ринку. При цьому може виникнути потреба у збільшенні активів для продовження експансії на ринок страхування життя. Таким компаніям рекомендується збільшити активи для забезпечення розширення діяльності та перейти в поле 4.

 

Рис. 5. Матриця формування стратегій страхової компанії

(Джерело побудовано на основі розробки Т.В. Генінберг [2].зі змінами)

Цифрами позначено: 1- ПрАТ «Ренесанс Життя», 2 - ПрАТ УАСК «АСКА-ЖИТТЯ», 3- ПрАТ «АЛІКО УКРАЇНА»,

4- ПрАТ «ГРАВЕ Україна страхування життя», 5- ПАТ СК «ТАС», 6- ПрАТ СК «ПЗУ Україна страхування життя»,

7- ПрАТ СК «Ейгон Лайф Україна», 8- ПрАТ СК «Дельта життя», 9- ПрАТ СК «Юпітер Страхування життя Вієнна Іншуранс Груп»,

10- ТДВ CК «Іллічівська», 11- ПрАТ СК «КД Життя», 12- ПрАТ СК «ЕККО», 13- ПАТ СК «Блакитний поліс», 14- ПрАТ СК «Теком-Життя».

 

Найбільше компаній потрапили у квадрант «Поле 2». Це такі страховики: ПрАТ «ГРАВЕ Україна страхування життя», АТ СК «ТАС» (приватне), ПрАТ СК «Дельта життя», ПрАТ СК «КД Життя», ПрАТ СК «ЕККО», ПАТ СК «Блакитний поліс», ПрАТ СК «Теком-Життя». Для компаній цього поля характерна деяка втрата позицій на ринку та скорочення фінансового потенціалу. Тому менеджмент має бути спрямований на залучення додаткових ресурсів та захоплення більшою частки ринку для можливого переходу  в  поле 1 або навіть 4. У іншому випадку реальною є загроза залишити страховий ринок взагалі. Компанія ПрАТ УАСК «АСКА – ЖИТТЯ», що знаходиться в  полі 3, втрачає свої позиції на ринку, але за рахунок ефективної інвестиційної діяльності та залучення зовнішніх ресурсів збільшує свій економічний потенціал. Перспективним є можливий переходу цієї компанії в поле 4. ПрАТ «Ренесанс Життя» знаходиться у полі 4. Це найбільш успішна компанія станом на кінець 2013 року. Вона здійснює агресивну політику продажів, яка призводить до зростання частки компанії на ринку страхування життя, і позитивно впливає на її вартість в порівнянні з компаніями, що знаходяться в інших полях. Важливим є утримання компанії в цій зоні.

Висновки. Отже, проведене дослідження показало, що характерна для концепції бізнес-моделі стадія управління стратегій страхових компаній з урахуванням потенціалу компанії зі страхування життя формується у результаті руху потоків у рамках трьох сфер: поточної страхової, інвестиційної та економічної діяльності. Сучасний стан страхових компаній вимагає пошуку нових форм і методів підвищення їх економічного потенціалу. Одним із шляхів вирішення цих проблем є ефективні стратегії  управління, що повинні враховувати складність об'єкта управління і взаємозв'язок між його елементами і комплексом виконуваних функцій.

 

Список використаних джерел.

1. Безугла В.О. Страхування: Навч.,  посібник / В. О. Безугла, І. І. Постіл, Л. П. Шаповал//. –   К. : Центр учбової літератури, 2008. – 582 с.

2. Гениберг Т.В. Сущность и методические основы разработки финансовой стратегии / Т.В. Гениберг, Н.А. Иванова, О.В. Полякова // Научные записки НГУЭУ. – 2009. – № 4. [Електронний ресурс]  – Режим доступу: http://www.nsuem.ru/sciencepublications science

3. Кабанцева Н.Г. Страховое дело: Учебное пособие / Н.Г. Кабанцева. – М.: ФОРУМ, 2008. – 272 с.

4. Lynda M. Applegate. E-business Models: Making sense of the Internet business landscape. Information Technology and the Future Enterprise: New Models for Managers / G. Dickson, W. Gary and G. De Sanctis // Upper Saddle River. – N.J.: Prentice Hall, 2001.

5. Огляд ринків фінансових послуг та підсумки діяльності небанківських фінансових установ за 2008 - 2013 ріки. /Додаток до розпорядження Нацкомфінпослуг. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://forinsurer.com/files/ file00425.pdf

6. Остельвальдер А. Построение бизнес-моделей: настольная книга стратега и

новатора / А. Остельвальдер, Ив Пинье; пер. с англ. – М.: Альпина Паблишер, 2011. – 288 с.

7. Тронин Ю.Н. Основы страхового бизнеса / Ю.Н. Тронин. – М. : Издательство  «Альфа-Пресс», 2006. – 472 с.

8. Федорова Т. А. Основы страховой деятельности: учебник / ответственний  редактор  професор  Т. А. Федорова. – М. : Издательство БЕК. 2001. – 768 с.

9. Фориншурер / Интернет-журнал о страховании; [Електронний ресурс]. –  Режим доступу : http://  www.forinsurer.com/ratings/ life.

10. Шингарев П.В. Построение бизнес-модели корпорации, ориентированной на развитие [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: //www.aup.ru. books.m74/3.htm .

 

References.

1. Bezuhla, V.O. Postil, I. I. And Shapoval, L. P. (2008), Strakhuvannia [Insurance], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine, p.582.

2. Geniberg, T.V. Ivanova, N.A. and O.V. (2009), “Poljakova Sushhnost' i metodicheskie osnovy razrabotki finansovoj strategii”, Nauchnye zapiski NGUJeU, vol. 4. [Online], available at: http://www.nsuem.ru/sciencepublications science

3. Kabanceva, N.G. (2008), Strahovoe delo [Insurance business], FORUM, Moscow, Russia, p. 272.

4. Lynda M. Applegate. E-business Models: Making sense of the Internet business landscape. Information Technology and the Future Enterprise: New Models for Managers / G. Dickson, W. Gary and G. De Sanctis // Upper Saddle River. – N.J.: Prentice Hall, 2001.

5. Ohliad rynkiv finansovykh posluh ta pidsumky diialnosti nebankivskykh finansovykh ustanov za 2008 - 2013 riky. /Dodatok do rozporiadzhennia Natskomfinposluh, [Online], available at: http://forinsurer.com/files/ file00425.pdf

6. Ostel'val'der, A. And Pin'e, Iv (2011), Postroenie biznes-modelej: nastol'naja kniga stratega i novatora [Building of business models: a reference book and strategist innovator], Al'pina Pablisher, Moscow, Russia, p.288.

7. Tronin, Ju.N. (2006), Osnovy strahovogo biznesa [Basics of insurance business], Izdatel'stvo «Al'fa-Press», Moscow, Russia, p.472.

8. Fedorova, T. A. (2001), Osnovy strahovoj dejatel'nosti [Basics of insurance business], Izdatel'stvo BEK. Moscow, Russia, p.768.

9. Forinshurer, [Online], available at: http://  www.forinsurer.com/ratings/ life.

10. Shingarev, P.V. Postroenie biznes-modeli korporacii, orientirovannoj na razvitie [Building a business model of corporation focused on the development], [Online], available at: http: //www.aup.ru. books.m74/3.htm

 

Стаття надійшла до редакції 20.04.2014 р.