EnglishНа русском

Ефективна економіка № 5, 2017

УДК 004.451.47

 

М. Ф. Безкровний,

к. т. н., доцент кафедри аграрного консалтингу та сервісу,

Національний університет біоресурсів і природокористування України

 

ІНФРАСТРУКТУРА РИНКУ АГРОКОНСАЛТИНГОВИХ ПОСЛУГ

 

M. F. Bezkrovnyy,

Ph.D., Associate Professor of Department of agrarian consulting and service,

National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

 

INFRASTRUCTURE OF THE MARKET OF AGRO-CONSULTING SERVICES

 

Дана стаття присвячена аналізу ринку консалтингових послуг.

Дорадчі послуги, що надаються суб’єктам господарювання, сільському населенню, а також органам місцевого самоврядування і органам виконавчої влади, на сьогодні здійснюють різноманітні вітчизняні та зарубіжні фірми, а також приватні консультанти. При веденні просвітницької і організаційної роботи серед виробників с.-г. продукції і сільського населення в якості консультантів вибирають дорадників або дорадчі служб; для надання глибоко-спеціалізованих консультацій залучаються сільськогосподарські експерти-дорадники. Для консультацій при супроводженні міжнародних контрактів залучаються представництва міжнародних консалтингових фірм.

 

This article is devoted to the analysis of the market of consulting services.Currently, various domestic and foreign firms, as well as private consultants, provide advisory services to economic entities, rural populations, as well as local governments and executive authorities. In conducting educational and organizational work among producers of agricultural land. Products and rural population as advisers choose advisers or advisory services; Agricultural expert experts are involved in providing highly specialized consultations. Representative offices of international consulting firms are involved in consulting with the support of international contracts.

 

Ключові слова: організаційні форми дорадчих служб, дорадчі послуги, сільськогосподарська дорадча діяльність, дорадчі служби.

 

Keywords: Organizational forms of advisory services, advisory services, agricultural advisory activities, advisory services.

 

 

Постановка проблеми. Інформаційно-консультаційні послуги, що надаються суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність у сільській місцевості, сільському населенню, сільським громадам, а також органам місцевого самоврядування і органам виконавчої влади, на сьогодні здійснюють різноманітні вітчизняні та зарубіжні фірми, а також приватні консультанти. Незважаючи на те, що діяльність інформаційно-консультаційних (дорадчих) служб в Україні ведеться вже більш десятиліття, досі ведуться дискусії щодо вибору клієнтами консалтингової фірми при наданні послуг.

Аналіз останніх досліджень. Значний внесок про ринок різноманітних консалтингових фірм в дорадчій діяльності висвітлено в публікаціях Д. Алексанова, В. Баутина, В. Кошелева, В. Лазовського, Б. Рунова та ін. Важливу роль у дослідженні ринку консалтингових послуг відіграли праці О. Бородіної, В. Верби, М. Кропивки, М. Маліка та ін. (1). Проте поки що не вдалося сформувати загальновизнані методологічні підходи щодо вибору клієнтами консалтингової фірми при наданні послуг.

Мета. Метою є вивчення ринку дорадчих послуг, які надаються різними структурами інформаційно-консультаційного обслуговування агропромислового виробництва та дати рекомендації клієнтам щодо вибору консалтингової фірми при наданні послуг.

Виклад основного матеріалу досліджень. Закон України «Про сільськогосподарську дорадчу діяльність» визначає термін “дорадчі послуги” — це такі послуги, що надаються суб’єктами дорадчої діяльності суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність у сільській місцевості, сільському населенню, сільським громадам, а також органам місцевого самоврядування і органам виконавчої влади. Дорадчі послуги поділяють на суспільно корисні та комерційні.

Дорадчі послуги — це широкий спектр інтелектуальних товарів, покупцями яких виступають сільськогосподарські товаровиробники, сільські жителі, органи місцевого самоврядування, державні органи управління, комерційні структури, інші зацікавлені фізичні і юридичні особи (3).

Що ж до продавців, то до них належать, по-перше, районні та обласні дорадчі служби, консультаційні служби міжгосподарських формувань. Вони зорієнтовані на навчання дрібних землевласників основ ефективного господарювання в ринкових умовах.

По-друге, дорадчі служби поступово стають конкурентами мережі закладів сільськогосподарської післядипломної освіти, які традиційно продовжують підвищувати кваліфікацію фахівців і керівників агропромислових формувань, охоплюючи на сьогодні і дорадчий напрям.

По-третє, дорадчі послуги надає мережа установ із впровадження досягнень науково-технічного прогресу, яка представлена науково-дослідними інститутами та обласними сільськогосподарськими дослідними станціями Української академії аграрних наук. На їх базі діють регіональні центри наукового забезпечення.

По-четверте, на базі аграрних університетів проводиться базова підготовка фахівців з інформаційно-консультаційної діяльності, відбувається підвищення кваліфікації сільськогосподарських працівників та надаються дорадчі послуги.

По-п'яте, дорадчі послуги надають галузеві випробувальні лабораторії та станції, що проводять незалежну наукову експертизу.

По-шосте, дорадчі послуги надають громадські обєднання фермерів і землевласників України.

Безумовно, що держава фінансувати на достатньому рівні таку інфраструктуру агроконсалтингового обслуговування не в змозі. Тому Законом України «Про сільськогосподарську дорадчу діяльність» дорадчі послуги поділено на два види — соціально спрямовані і комерційні.

Соціально спрямовані дорадчі послуги — послуги, які на певний момент розвитку соціально-економічних відносин є недоступними для більшості суб'єктів господарювання сільської місцевості та сільського населення через їх низьку платоспроможність, але є ефективними для розвитку сільського господарства і сільської місцевості та які надаються за рахунок бюджетних коштів.

Звідси випливає, що комерційні дорадчі послуги — це послуги, які замовники оплачують самостійно.

Таким чином, дорадчі послуги, які надаються структурами інформаційно-консультаційного обслуговування агропромислового виробництва, як правило, мають оплачуватися:

- соціально спрямовані дорадчі послуги — коштом державного і місцевих бюджетів або інноваційних фондів;

- комерційні дорадчі послуги — за рахунок оплати послуг підприємствами, об'єднаннями, фізичними особами.

Які послуги віднести до суспільно спрямованих дорадчих послуг, щорічно має визначати державна цільова програма сільськогосподарської дорадчої діяльності в межах видатків центрального органу виконавчої влади з питань аграрної політики та місцевих програм соціально-економічного розвитку.

Для орієнтування органів виконавчої влади, консалтингових формувань та користувачів дорадчих послуг Міністерство аграрної політики та продовольства розробило рекомендації з надання дорадчих послуг.

Рекомендаціями передбачено, що соціально спрямовані послуги надаються сільськогосподарським виробникам і населенню з метою пропаганди державної аграрної політики, досягнень науково-технічного прогресу.

До соціально спрямованих послуг належать:

- Заходи з пропаганди державної аграрної політики, зокрема з питань земельних відносин, приватизації, економіки, оподаткування, кредитування тощо, які здійснюються шляхом організації й проведення науково-практичних конференцій, семінарів, публічних лекцій, виступів на радіо, телебаченні, публікацій у періодичних виданнях.

- Заходи з пропаганди досягнень науково-технічного прогресу, зокрема сучасного менеджменту, нових технологій, економіки і організації сільськогосподарського виробництва, збуту сільськогосподарської продукції, її споживання. Здійснюються шляхом проведення науково-технічних конференцій, семінарів, днів науки, виставок, днів поля, екскурсій тощо.

- Роботи з проведення виробничої перевірки і доопрацювання пропонованих до впровадження наукових розробок, експертного оцінювання пропонованих до використання в аграрному виробництві нової техніки й технологій.

- Збір і узагальнення інформації з передового досвіду вирощування сільськогосподарських культур, догляду за тваринами, організації виробництва, збуту продуктів.

- Розповсюдження науково-технічної і ринкової інформації, передового досвіду. Здійснюється з використанням регіонального банку сільськогосподарської науково-технічної і ринкової інформації.

- Поточне консультування виробників сільськогосподарської продукції і населення. Здійснюється шляхом надання консультацій в офісі, телефоном, з виїздом до виробників, з реєстрацією наданих консультацій у спеціальному журналі реєстрації.

- Виконання посередницьких функцій з надання науково-консультаційних послуг. Здійснюється у випадку, коли потрібна більш кваліфікована консультація виробнику. Для цього використовують бази даних регіональних і національних експертів-консультантів аграрної науки, підприємств матеріально-технічного, фінансово-кредитного чи ринкового забезпечення тощо.

- Організація заходів з обміну передовим досвідом, культурою землеробства і ведення домашнього господарства для жителів сільських місцевостей, особистих, фермерських господарств тощо. Здійснюється шляхом організації «круглих столів», виставок, стендів, екскурсій тощо.

- Підготовка рекомендацій з проведення сільськогосподарських робіт, прогнозів виробництва і збуту сільськогосподарської продукції тощо.

- Участь у підготовці проектів і програм розвитку агропромислового виробництва регіонів.

- Підготовка аналітичних збірників, доповідей, записок на замовлення державних адміністрацій або органів управління агропромисловим виробництвом, агронаукою, агроосвітою.

- Проведення заходів із сільськогосподарської пропаганди на замовлення державних адміністрацій або органів управління агропромисловим виробництвом, агронаукою, агроосвітою.

- Впровадження наукових розробок у базових господарствах і районах.

Комерційні дорадчі послуги надають суб'єктам підприємницької діяльності та фізичним особам  за плату.

До платних послуг належать:

- послуги, які надаються суб'єктам підприємницької діяльності або фізичним особам, які не працюють у сільськогосподарському виробництві і не проживають у сільській місцевості;

- підвищення кваліфікації без відриву від виробництва, здійснюються шляхом організації шкіл, курсів, інших освітніх заходів, що проводяться у визначені дні, вихідні дні, вечірні години, зимовий період чи інші терміни, коли слухачі відносно вільні від основної роботи.

Соціально спрямовані і комерційні дорадчі послуги надають  дорадники, експерти-дорадники і  сільськогосподарські дорадчі служби.

Нині на ринку консалтингових послуг України діють також вітчизняні і закордонні консультаційні фірми. Вітчизняні консалтингові фірми можна розділити на такі групи (2):

1. Фірми, що виникли і розвивалися в процесі зміни форм власності.

Вони починали свою діяльність з надання комплексних послуг з приватизації, що охоплювали питання управління, законодавства, оподатковування й ін.

2.  Консалтингові фірми, що виникли протягом останніх років, з наперед визначеною спеціалізацією діяльності. Надають консалтингові послуги, спеціалізовані як по видах (маркетинг, податкове консультування та ін.), так і по напрямках і галузях (проведення постприватизаційної підтримки, приватизація земельних ділянок, консультування підприємств агропромислового комплексу).

3. Наукові парки, технологічні парки, бізнес інкубатори. Надають консалтингові послуги при впровадженні нових технологій, проведенні наукових досліджень, реалізації бізнес проектів.

4. Обласні та районні сільськогосподарські дорадчі служби. Появились при допомозі міжнародних програм технічної допомоги в рамках реформування аграрного сектору економіки.

5. Консультаційні підрозділи навчальних закладів і наукових установ, що займаються підготовкою фахівців для аграрного сектору економіки, науковими розробками, загальнонаціональною і галузевою ефективністю, підвищенням кваліфікації керівних кадрів.

6. Відділи бізнес-консультування при інжинірингових фірмах. Багато фірм, що надають консультаційні послуги з інжинірингу, мають у своїй структурі відділи бізнес-консультування.

7. Консультанти-індивідуали. Це можуть бути універсали, що поширюють свій широкий досвід в області управління, або фахівці, які працюють у вузькій технічній області. Їхня сила - чітко індивідуалізований і гнучкий підхід, що складніше застосовувати більш великій консультаційній фірмі.

8. Консультуючі викладачі та науковці. У той час як консультант-індивідуал заробляє собі на життя консультуванням, є категорія фахівців: професори, доценти, науковці, основне заняття яких не консультування, але вони ним періодично займаються. Вони можуть братися за виконання тривалих проектів і звільнятися від основної роботи на кілька місяців або прямо на місці давати поради з управління, що важливі, але не вимагають багато часу.

9. Нетрадиційні джерела послуг з консультування. В останні роки з'явилася нова група фірм, що роблять послуги з управлінського консультування.

У цю групу в числі інших входять:

- постачальники і продавці насіннєвих матеріалів, добрив, засобів захисту рослин, сільськогосподарської техніки, комп'ютерів і засобів зв'язку;

- фірми, які постачають програмне забезпечення;

- комерційні і інвестиційні банки, маклери, страхові компанії і інші організації у фінансовому секторі;

- постачальники обладнання і проектів "під ключ" у галузі сільського господарства, енергетики, транспорту, водопостачання та ін.

На рис.1 приведено структуру консультаційних організацій в Україні.

Серед закордонних консультаційних фірм можна виділити такі групи:

1) Великі багатофункціональні закордонні консультаційні фірми. Як правило, в Україні представлені філіями. Загальна кількість штату таких фірм становить декілька сотень, а то і тисяч професіоналів. Для роботи на українському ринку вони намагаються набирати наших фахівців. Представництва великих консультаційних фірм обслуговують:

- державні структури, органи державного управління з питань оподатковування, бюджетного регулювання;

- банківські структури з питань аудита;

- закордонні і спільні підприємства.

 

 

 

Рис.1. Структура консультаційних організацій в Україні

 

2) Консультаційні фірми, що працюють в Україні по програмах TACIS, ADAS, ARIS, USIAD, ЕВS та інших аналогічних структур. За даними відділу технічної допомоги TACIS, з ними працюють близько 150 консультаційних фірм із усіх країн Європейської співдружності переважно з питань управлінського і фінансового консультування в таких галузях народного господарства (1):

- сільське господарство;

- енергетика;

- атомна енергетика;

- транспорт;

- зв'язок та ін.

Особливістю діяльності цих фірм є те, що клієнтами частково або цілком покриваються витрати на консалтингові послуги в рамках зазначених програм.

На сьогодні, в Україні ринок бізнес-консультування іноземними фірмами розвивається досить швидко. На початку 90-х років в Україні було відкрито представництва західних менеджмент-консалтингових компаній, таких як PriceWaterhouse Соopers, Deloitte & Touche, Coopers & Lybrand, Ernst & Young, KPMG, Baker & McKenzie, Barents Group, LLC, Arthur Andersen, Roland Berger & Partners, Dr. Wisselchuber & Partners та інші (2). Ці компанії вийшли на ринок України або супроводжуючи своїх давніх клієнтів, або як реалізатори проектів технічної допомоги, фінансованих міжнародними донорськими організаціями. Лише деякі з невеликих західних фірм ризикнули вийти на ринок України з метою розширення географії бізнесу та в пошуках нового клієнта. 80% іноземних консалтингових компаній присутні на ринку України саме завдяки реалізації проектів міжнародної допомоги. Великі консалтингові компанії надають переважно послуги з менеджмент-тренінгу та аудиту. Пізніше почали з’являтися національні менеджмент-консалтингові компанії: Київ менеджмент консалтинг, Український центр післяприватизаційної підтримки підприємств у Києві, а також аналогічні організації — у Харкові, Одесі, Львові. Головними статутними завданнями фахових асоціацій та інститутів консультантів є забезпечення якості консалтингових послуг і фахової підготовки своїх членів.

 

Висновки.

На сьогодні на ринку інформаційно-консультаційних послуг, що надаються суб’єктам господарювання, здійснюють різноманітні вітчизняні та зарубіжні фірми, а також приватні консультанти. При веденні просвітницької і організаційної роботи серед виробників сільськогосподарської продукції і сільського населення в якості консультантів бажано вибирать дорадників або дорадчі служби; для надання глибоко-спеціалізованих консультацій залучаються сільськогосподарські експерти-дорадники. Для консультацій при супроводженні міжнародних контрактів залучаються представництва міжнародних консалтингових фірм.

 

Література.

1. Безкровний М.Ф., Організація інформаційно-консультаційної діяльності: Навч. посіб –К.: Каравела, 2009.–492 с.

2. Бородіна О.М. Сільськогосподарське дорадництво та проблеми його кадрового забезпечення. – К.: ІАЕ УААН, 2001. – 72 с.

3. Кропивко М.Ф. Інформаційне забезпечення агропромислового ви­робництва України в ринкових умовах: Монографія. – К.: ІАЕ УААН, 1996. – 160 с.

 

Refetences.

1. Bekrovny, M.F. (2009), Orhanizatsiia informatsijno-konsul'tatsijnoi diial'nosti: Navch. posib [Organization of information and consulting activities: Teaching. Manual], Caravela, Kyiv, Ukraine.

2. Borodina, O.M. (2001), Sil's'kohospodars'ke doradnytstvo ta problemy joho kadrovoho zabezpechennia [Agricultural advisory and problems of its staffing], IAE UAAS, Kyiv, Ukraine.

3. Kropivko, M.F. (1996), Informatsijne zabezpechennia ahropromyslovoho vy­robnytstva Ukrainy v rynkovykh umovakh [Information support of agro-industrial production of Ukraine in market conditions], IAE UAAN, Kyiv, Ukraine.

 

Стаття надійшла до редакції 12.05.2017 р.