МАРКЕТИНГ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ НА ПІДПРИЄМСТВАХ
О. Л. Камбур, Н. А. Петрищенко
УДК: 339.13
О. Л. Камбур, Н. А. Петрищенко
МАРКЕТИНГ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ НА ПІДПРИЄМСТВАХ
Анотація
У статті розглянуто актуальність впровадження енергозберігаючих технологій та продуктів для промислових підприємств. Наведено приклади доцільності використання заходів з підвищення енергоефективності. Розглянуто проблеми, які супроводжують виробництво, реалізацію та використання енергоефективної продукції. Проведено класифікацію стейкхолдерів сфери енергозбереження. Розглянуто Закони України, які спрямовані на підтримку розвитку енергоефективності. Досліджено задачі маркетингу енергозбереження та визначено його роль при реалізації енергоефективних проектів. Визначено, що стримуючими факторами для маркетингу цієї сфери є відсутність критеріїв для оцінки продукту, сертифікатів якості. Наголошено, що маркетингові заходи для товарів, які були вироблені з використанням енергоефективних технологій, і маркетинг обладнання, призначеного для енергозбереження, повинен відрізнятися. Зазначено, що є необхідність узгодження інтересів споживачів та виробників продукції, яка має сприяти підвищенню енергоефективності.
O. L. Kambur, N. A. Petryschenko
MARKETING OF ENERGY SAVINGS ON ENTERPRISES
Summary
The article considers the urgency of introducing energy-saving technologies and products for industrial enterprises. The increase in prices for energy resources leads to an increase in production costs, but also provides new opportunities for the development of enterprises. It is justified that, in order to preserve existing and create new competitive advantages, enterprise managers must implement resource-saving technologies. Industrial enterprises can produce energy-saving for their own needs, as well as for sale to other enterprises or end users. In the first case, the cost of production is reduced by rational use of resources, in the second - the revenues from sales grow. In combination, this leads to an increase in profits. Examples of the expediency of using measures to improve energy efficiency are given. The problems that accompany the production, sale and use of energy-efficient products are considered. The classification of stakeholders in the sphere of energy saving has been carried out. The laws of Ukraine, which are aimed at supporting the development of energy efficiency, are considered. The problems of energy saving marketing have been studied and its role in the implementation of energy-efficient projects has been determined. It is determined that the constraining factors for the marketing of energy-efficient products is the lack of criteria for product evaluation and quality certificates. It is noted that marketing activities for goods produced using energy-efficient technologies and marketing equipment intended for energy saving should be different. It is substantiated that harmonization of interests of consumers and producers of products will promote energy efficiency. It is justified that marketing activities at the enterprise should be accompanied by state support for the formation of public opinion about the need to save energy resources.
№ 9 2018
Кількість переглядів: 8225