КЛАСИФІКАЦІЯ ВИДІВ ЦІНОВОГО СТИМУЛЮВАННЯ СПОЖИВАЧІВ І ПОСЕРЕДНИКІВ | Д С Божков | Ефективна економіка №9 2018

Ефективна економіка № 9, 2018

Переглянути у форматі pdf

КЛАСИФІКАЦІЯ ВИДІВ ЦІНОВОГО СТИМУЛЮВАННЯ СПОЖИВАЧІВ І ПОСЕРЕДНИКІВ
Д. С. Божков

УДК: 338.51:658.8

Д. С. Божков

аспірант кафедри маркетингу та УІД, Сумський державний університет (м. Суми, Україна)

КЛАСИФІКАЦІЯ ВИДІВ ЦІНОВОГО СТИМУЛЮВАННЯ СПОЖИВАЧІВ І ПОСЕРЕДНИКІВ

D. S. Bozhkov

PhD Student of the Department of Marketing and MIA, Sumy State University (Sumy, Ukraine)

CLASSIFICATION OF PRICE STIMULATION TYPES FOR CONSUMERS AND INTERMEDIARIES

У статті досліджено відмінні особливості різних видів знижок з ціни: проаналізовано структурно-логічну сутність визначень різних видів знижок та особливості їх застосування. Сформульовано авторські пропозиції щодо удосконалення класифікації видів цінового стимулювання споживачів і посередників в частині поділу всіх видів знижок за ознакою «За ініціатором» та всіх видів стимулювання за ознакою «За видами впливу». Пропозиції спрямовані на поглиблення розуміння структурно-логічної сутності всіх видів цінового стимулювання споживачів і посередників, на поглиблення розуміння сутності бізнес-процесів, які відбуваються, а також поліпшення на цій основі методичних підходів до маркетингового ціноутворення різних суб’єктів господарювання. Сформульовано рекомендації щодо застосування різних видів цінового стимулювання в практичній діяльності суб’єктів господарювання.

Price policy intensification is one of the most effective ways of being first at the market, holding and expanding the sales markets for manufacturers as well as economic activity stimulating in general for all market players in the conditions of globalization.
The purpose of the article is scientific background for the improvement of classification of price stimulation types for consumers and intermediaries from the point of view of marketing pricing.
Differential characteristics of different types of price discounts have been investigated: the structural and logical essence of various types of discounts definitions and the peculiarities of their use have been analyzed. It has been noted that some types of discounts have several names, which requires the accordance of the categorical and conceptual apparatus of the study.
Taking into account the fact that the use of discounts can be initiated by both the manufacturer and other subjects of realization chain (intermediaries, dealers and sellers) or conjointly, all types of discounts are proposed to be classified on the basis of the «Initiator» (to be divided into: «discount from manufacturer» and «discount from the seller»).
The author’s proposals for improving the classification of price stimulation types for consumers and intermediaries in the division of all types of discounts on the basis of «By types of influence» (for: «Direct stimulation (discounts)» and «Hidden types of stimulation») are formulated.
The proposals are aimed at deepening the understanding of structural and logical nature of all types of price stimulation for consumers and intermediaries, at deepening the understanding of business processes essence that take place at the stage of product sales, as well as improvement of methodological approaches to marketing pricing of various economic entities on this basis.
The collated recommendations for application of various price stimulation types in the practical activity of domestic business entities are formulated.
The results of the study can be used in the practical activity of manufacturers and trading enterprises, as well as a basis for further scientific developments in the improving the processes of marketing pricing of domestic business entities.