EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ СТІЙКОЇ КОНКУРЕНТНОЇ ПЕРЕВАГИ ПІДПРИЄМСТВА
Т. М. Кібук

DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.38

УДК: 338:658

Т. М. Кібук

СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ СТІЙКОЇ КОНКУРЕНТНОЇ ПЕРЕВАГИ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

В статті здійснено аналіз існуючих підходів до трактування терміну «конкурентна перевага підприємства» та надано найбільш актуальне в сучасних реаліях визначення останнього. Висвітлено основні джерела для формування конкурентної переваги підприємства, до яких віднесено: інновації, залучення та утримання найцінніших співробітників, лояльність клієнтів, розширення географії ринків, підвищення вартості бренду, взаємодія з профспілками, підтримка місцевого співтовариства та сталого партнерства. Проаналізовано основні умови для формування конкурентних переваг на промисловому підприємстві, зокрема: неоднорідність ресурсів (існування ренти), стійкість ренти, недосконала рухливість (стійкість ренти в межах підприємства) та неможливість відшкодування ренти за допомогою витрат. Встановлено та систематизовано головні будівельні блоки будь-яких конкурентних переваг, серед яких: ефективність, якість, інновація та відповідність клієнтам. Проведено дослідження основних факторів, які впливають на тривалість конкурентних переваг, де виокремлено наступні: висота бар'єрів для імітації, здатності конкурентів і загальну динамічность галузевого середовища. Здійснено аналіз критеріїв стійкості конкурентної переваги, до яких віднесено: цінність, рідкість, неповторність й незамінність, та систематизовано способи досягнення стійкої конкурентної переваги. Доведено, що стійкість конкурентної переваги залежить від трьох наступних умов: джерела конкурентної переваги, кількості різних джерел, якими володіє підприємство та постійності вдосконалення та покращення своїх конкурентних переваг. Виділено три способи досягнення стійкої конкурентної переваги, а саме: лояльність клієнтів, позитивні відгуки та попереднє використання можливостей. Висвітлено підходи до формування стійких конкурентних переваг на сучасних підприємствах.

Ключові слова: конкурентна перевага підприємства; джерела конкурентної переваги; стійкість конкурентної переваги; тривалість конкурентної переваги.

Література

1. Porter M. E. Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance / Michael E. Porter. — NY.: Free Press, 1998. — 592 p.
2. Грант Р. M. Современный стратегический анализ / Роберт M. Грант. — Санкт-Петербург: Питер, 2011. — 554 с.
3. Peteraf M. A. The Cornestones of Competitive Advantage: A Resourse-Based View / Margaret A. Peteraf // Strategic Management Journal. — 1993. — Vol. 14. — Р. 179–191.
4. Barney J. B. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage / Barney // Journal of Management. — 1991. — Vol. 17. — Р. 99–120.
5. Ламбен Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива / Жан-Жак Ламбен. — Санкт-Петербург: Наука, 1996. — 589 с.
6. Lombardo J. Types of Competitive Advantage: Cost, Product, Niche & Sustainable Advantages [Електронний ресурс] / Jennifer Lombardo — Режим доступу до ресурсу: http://study.com/academy/lesson/types-ofcompetitive-advantage-cost-product-niche-sustainableadvantages.html#leson.
7. Попов С. А. Стратегическое управление: Модульная программа для менеджеров / Попов С. А. — М. : Инфра-М, 1999. — 321 с.
8. Fahey L. Competitors: Outwitting, Outmaneuvering, and Outperforming / Liam Fahey. — New York: John Wiley & Sons, 1998. — 576 p.
9. Kay J. Foundations of Corporate Success: How Business Strategies Add Value / John Kay. — USA: Oxford University Press, 2003. — 416 с.
10. Olsen E. Competitive Advantage — Building A Lasting Organization [Електронний ресурс] / Erica Olsen — Режим доступу до ресурсу: http://homebusiness.about.com/od/growing/a/comp_advantage.htm.
11. Faulkenberry K. Sustainable Competitive Advantages: Definition, Types, & Examples [Електронний ресурс] / Ken Faulkenberry — Режим доступу до ресурсу: http://www.arborinvestmentplanner.com/sustainablecompetitive-advantages-definition-types-examples/.
12. Waggoner D. Competitive Advantage [Електронний ресурс] / Dena Waggoner — Режим доступу до ресурсу: http://www.referenceforbusiness.com/ management/Bun-Comp/Competitive-Advantage.html#ixzz34dD6T8uW.

T. Kibuk

SPECIFICITY OF FORMING A STABLE ENTERPRISE COMPETITIVE ADVANTAGE

Summary

The article analyzes the existing approaches to the interpretation of the term " enterprise competitive advantage" and provides the most current definition of the last in modern realities. The main sources for forming the enterprise competitive advantage are highlighted and among them are stated the following: innovation, attraction and maintenance of the most valuable employees, customer loyalty, expansion of geography of the markets, increase of brand value, interaction with trade unions, support of local community and sustainable partnership. The basic conditions for the formation of competitive advantages in the industrial enterprise are analyzed, in particular: heterogeneity of resources (existence of rent), stability of rent, imperfect mobility (stability of rent within the enterprise) and impossibility of reimbursement of rent with the help of expenses. The main building blocks of any competitive advantages are established and systematized, among them: efficiency, quality, innovation and customer satisfaction. The research of the main factors influencing the duration of competitive advantages has been carried out, which highlighted the following: the height of the barriers for imitation, the ability of competitors and the overall dynamism of the industry environment. The analysis of the criteria of stability of the competitive advantage, which includes: value, rarity, inimitable and non-substitutable, and systematized ways to achieve a stable competitive advantage. It is proved that the stability of a competitive advantage depends on the following three conditions: sources of competitive advantage, the number of different sources owned by the enterprise and the continuity of improvement of their competitive advantages. There are three ways to achieve a sustainable competitive advantage, namely: customer loyalty, positive feedback, and prior use of opportunities. The approaches to formation of stable competitive advantages at modern enterprises are highlighted.

Keywords: enterprise competitive advantage; sources of competitive advantage; stability of competitive advantage; duration of competitive advantage.

References

1. Porter M. E. (1998), Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York, USA.
2. Grant R.M. (2011), Sovremennyj strategicheskij analiz [Modern strategic analysis], Piter, Sankt-Peterburg, Russia.
3. Peteraf M.A. (1993), “The Cornestones of Competitive Advantage: A Resourse-Based View”, Strategic Management Journal, vol. 14, pp. 179–191.
4. Barney J.B. (1991), “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Management, vol. 17, pp. 99–120.
5. Lamben Zh.Zh. (1996) Strategicheskij marketing. Evropejskaja perspektiva [Strategic marketing. European perspective], Nauka, Sankt-Peterburg, Russia.
6. Lombardo J. Types of Competitive Advantage: Cost, Product, Niche & Sustainable Advantages (2016), available at: http://study.com/academy/lesson/types-ofcompetitive-advantage-cost-product-niche-sustainableadvantages.html#leson (Accessed 4 February 2016).
7. Popov S.A. (1999), Startegicheskoe upravlenie: Modul`naja programma dlja menedzherov [Strategic Management: A Modular Program for Managers], Infra-M, Moscow, Russia.
8. Fahey L. (1998), Competitors: Outwitting, Outmaneuvering, and Outperforming, John Wiley & Sons, New York, USA.
9. Kay J. (2003), Foundations of Corporate Success: How Business Strategies Add Value, Oxford University Press, USA.
10. Olsen E. Competitive Advantage — Building A Lasting Organization (2016), available at: http://homebusiness.about.com/od/growing/a/comp_advantage.htm (Accessed 15 February 2016).
11. Faulkenberry K. Sustainable Competitive Advantages: Definition, Types, & Examples (2016), available at: http://www.arborinvestmentplanner.com/sustainablecompetitive-advantages-definition-types-examples/ (Accessed 20 May 2016).
12. Waggoner D. Competitive Advantage (2016), available at: http://www.referenceforbusiness.com/ management/Bun-Comp/Competitive-Advantage.html#ixzz34dD6T8uW (Accessed 13 April 2016).

№ 10 2018

Дата публікації: 2018-10-31

Кількість переглядів: 89

Відомості про авторів

Т. М. Кібук

к. е. н.,доцент, доцент кафедри економічної теорії,ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», м. Київ

T. Kibuk

Ph.D, Associate Professor of Economic theory Department of SHEE “Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman”, Kyiv

Як цитувати статтю

Кібук Т. М. Специфіка формування стійкої конкурентної переваги підприємства. Ефективна економіка. 2018. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6589 (дата звернення: 21.11.2018). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.38

Kibuk, T. (2018), “Specificity of forming a stable enterprise competitive advantage”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6589 (Accessed 21 Nov 2018). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.38

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.