EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ КЛІМАТ ЯК СКЛАДОВА ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ
А. Г. Максименко, Н. Д. Чуприна

DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.56

УДК: 331.103

А. Г. Максименко, Н. Д. Чуприна

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ КЛІМАТ ЯК СКЛАДОВА ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ

Анотація

Розглянуто соціально-психологічну сутність феномену організаційної культури в умовах ринкових відносин. В даній статті узагальнено основні положення концепції організаційної культури підприємств, яка знайшла широке розповсюдження і застосування в усьому світі. Так організаційна культура є одним з основних факторів у забезпеченні конкурентоспроможності підприємства в сучасних умовах економічного розвитку. Побудова ефективної організаційної культури вимагає управління її формуванням, підтримкою і, за необхідності, зміною. Автором висвітлено сутність управління організаційної культурою, визначено основні фактори впливу на її формування та розвиток. Теоретичний і практичний інтерес до управління організаційною культурою пояснюється важливим значенням, яке вона справляє на стратегію, цілі і моделі діяльності підприємств в цілому. Також показано перспективи практичного застосування даної концепції на підприємствах корпоративного типу в агробізнесі.

Ключові слова: організаційна культура; культура; цінності організаційної культури; персонал; соціально-психологічний клімат.

Література

1. Філліпов А. В. Робота з кадрами: психологічний аспект / А. В. Філліпов // Економіка. — 1990. — С. 168-172.
2. Кириченко В. Г. Прогнозування поведінки персоналу в період змін на підприємстві / В. Г Кириченко// Соціальна психологія. —2004. —№2 (4). – С.122-133.
3. Smircich L. Concept of Culture and Organizational Аnalysis/ L. Smircich // Administrative Science Quaterly. — 1983. — №28. — P. 339-358.
4. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Г. Бусел. – К. : Ірпінь: Перун – 2001. – С. 1440-1500.
5. Магура М. И. Организационная культура как средство успешной реализации организационных изменений / М. И. Магура // Управление персоналом. – 2002. – № 1. С. 24–29.
6. Стадник В. В. Організаційна ефективність і ефективність систем менеджменту [Електронний ресурс] / Стадник В. В. – Режим доступу : http://www/book.Stadnik/40465.html (дата звернення: 11. 05. 2015).
7. Захарчин Г.М. Технологічні аспекти формування організаційної культури на підприємстві / Г.М. Захарчин // Проблеми економіки та управління. – Львів : Вид-во нац. ун-ту «Львів. Політехніка». – 2009. – №640. – С. 279–284.
8. Камерон К. Диагностика и измерение организационной культуры / Ким Камерон, Роберт Куинн ; пер. с англ. под ред. И.В. Андреевой. – СПб. : Питер. – 2001. – С. 320-331.
9. Родионова Е.А. Концепция организационной культуры в профессиональной деятельности / Е.А.Родионова // Психологическое обеспечение профессиональной деятельности: Теория и практика / под ред. Г.С. Никифорова. – СПб. : Речь. – 2010. – С. 342–397.
10. Яккока Л. Е. Кар'єра менеджера / С. Клайнфілд — М. : Видавництво Попуррі. – 2007. — С. 90-130.
11. Семикіна М.В. Еволюція організаційної культури на українських підприємствах: проблеми та суперечності / М.В. Семикіна // Держава та регіони. – Сер. : Економіка та підприємництво. – Запоріжжя.– 2009. – №6. – С. 199–202.
12. Снетков В.М. Оценка привлекательности культуры организации / В.М. Снетков // Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности / под ред. Г.С. Никифорова, М.А. Дмитриевой, В.М. Снеткова. – СПб. : Речь. – 2001. – С. 429–444.
13. Harris, S.G. Organizational Culture and Individual Sensemaking: A SchemaBased Perspective / Stanley G. Harris // Organization Science : a journal of the Institute of Management Sciences. – 1994. – Vol. 5. – №3. – Р. 309–321.
14. O'Donovan, G. The Corporate Culture Handbook: How to Plan, Implement and Measure a Successful Culture Change Programme / Gabrielle O'Donovan. – Dublin, Ireland : Liffey Press. – 2006. – 376 p.
15. Schein, E. Organizational Culture and Leadership: A Dynamic View / Edgar Schein. – San Francisco, CA : Jossey-Bass. – 1992. – 418 p.

A. G. Maksimenko, N. D. Chuprina

SOCIO-PSYCHOLOGICAL CLIMATE AS A COMPOSITION OF ORGANIZATIONAL CULTURE

Summary

The relevance of the research topic is determined by the need for increased manageability socio-economic position of the company and, as a consequence, increase the efficiency of its activities based on the assessment and improvement of a sound corporate culture. The economic concept of organizational development is highlighted and emphasized the importance of the use of cultural instruments in the formation adequate organizational culture. The article summarizes the main provisions of the concept of organizational culture of enterprises, which has become widespread and widely used throughout the world. The essence of the socio-psychological phenomenon of organizational culture in the conditions of market relations is shown. The main provisions of the concept of organizational culture of enterprises are summarized, which has become widespread and used throughout the world. So organizational culture is one of the main factors in ensuring the competitiveness of the enterprise in the current conditions of economic development. Building an effective organizational culture requires managing its formation, support and, if necessary, a change. The author describes the essence of organizational culture management, identifies the main factors influencing its formation and development. The significance of the development of corporate culture for increase of competitiveness of the enterprise, economic progress of the organization, improvement individual professional and creative abilities of employees and their implementation at work. Theoretical and practical interest in the management of organizational culture is explained by the importance it attaches to the strategy, goals and models of enterprises in general. Also in the article the prospects of practical application of this concept in enterprises of corporate type in agribusiness are shown. A system of measures is proposed for choosing a strategy for the development of organizational culture as a factor in the competitiveness of the enterprise. The ways of formation of corporate culture and its internal values in the conditions of development of the civilized market are analyzed.

Keywords: organizational culture; culture; values of organizational culture; personnel; socio-psychological climate.

References

1. Fillipov A. V. (1990), Robota z kadramy: psykholohichnyj aspekt [Work with personnel: the psychological aspect], Ekonomika, Kyiv, Ukraine.
2. Kyrychenko V. H. (2004), Prohnozuvannia povedinky personalu v period zmin na pidpryiemstvi [Forecasting of personnel behavior in the period of changes in the enterprise], Sotsial'na psykholohiia, Kyiv, Ukraine.
3. Smircich L. (1983) Concept of Culture and Organizational Аnalysis Administrative Science Quaterly, 28 nd ed, New York, USA.
4. V.H. Busel (2001) Velykyj tlumachnyj slovnyk suchasnoi ukrains'koi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language], Perun, Kyiv, Ukraine.
5. Magura M. I. (2002) Organizacionnaja kul'tura kak sredstvo uspeshnoj realizacii organizacionnyh izmenenij [Organizational culture as a means of successful implementation of organizational changes], 1 nd ed, Upravlenie personalom, Piter, Russia.
6. Stadnyk V. V. (2015) Organizational efficiency and effectiveness of management systems, Lviv Polytechnic Publishing House,[Online], vol.29, available at: http://www. book.Stadnik/40465(Accessed 5 May 2015)
7. Zakharchyn H.M. (2009) Tekhnolohichni aspekty formuvannia orhanizatsijnoi kul'tury na pidpryiemstvi [Technological aspects of organizational culture formation at the enterprise], Problemy ekonomiky ta upravlinnia, 640 nd ed, L'viv, Ukraine.
8. Kameron K. (2001) Diagnostika i izmerenie organizacionnoj kul'tury [Diagnosis and measurement of organizational culture], Piter, Minsk, Russia.
9. Rodionova E.A. (2010) Koncepcija organizacionnoj kul'tury v professional'noj dejatel'nosti [The concept of organizational culture in professional activities], Rech', Sankt-Peterburg, Russia.
10. Yakkoka L. E. (2007) Kar'iera menedzhera [Career Manager], Popurri, Moskow, Russia.
11. Semykina M.V. (2009)Evoliutsiia orhanizatsijnoi kul'tury na ukrains'kykh pidpryiemstvakh: problemy ta superechnosti [Evolution of organizational culture at Ukrainian enterprises: problems and contradictions], Derzhava ta rehiony, Zaporizhzhia, Ukraine.
12. Snetkov V.M. (2001) Ocenka privlekatel'nosti kul'tury organizacii [Assessment of the attractiveness of the culture of the organization], Rech, Sankt-Peterburg, Russia.
13. Harris, S.G. (1994) Organizational Culture and Individual Sensemaking: A SchemaBased Perspective, Organization Science: a journal of the Institute of Management Sciences, 3 nd ed, New York, USA.
14. O'Donovan, G. (2006) The Corporate Culture Handbook: How to Plan, Implement and Measure a Successful Culture Change Programme, Liffey Press, Dublin, Ireland.
15. Schein, E. (1992) Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco.

№ 10 2018

Дата публікації: 2018-10-31

Кількість переглядів: 70

Відомості про авторів

А. Г. Максименко

к. е. н., доцент, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв

A. G. Maksimenko

Candidate of Sciences (Economics), associate professor, Mykolayiv National Agrarian University, Mykolaiv


Н. Д. Чуприна

Магістрант, Миколаївський національний аграрний університет, м. Миколаїв

N. D. Chuprina

Master student, Mykolayiv National Agrarian University, Mykolaiv

Як цитувати статтю

Максименко А. Г., Чуприна Н. Д. Соціально-психологічний клімат як складова організаційної культури. Ефективна економіка. 2018. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6607 (дата звернення: 21.11.2018). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.56

Maksimenko, A. G. and Chuprina, N. D. (2018), “Socio-psychological climate as a composition of organizational culture”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6607 (Accessed 21 Nov 2018). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.10.56

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.