EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ПОПИТОМ В ТУРИСТИЧНОМУ БІЗНЕСІ
Н. П. Мешко, А. Є. Гвоздєва

DOI: 10.32702/2307-2105-2018.11.5

УДК: 332.1/338.24

Н. П. Мешко, А. Є. Гвоздєва

ОСОБЛИВОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ПОПИТОМ В ТУРИСТИЧНОМУ БІЗНЕСІ

Анотація

В статті комплексно досліджено особливості управління туристичним бізнесом на основі вдоволення попиту споживачів та ефективності забезпечення конкурентоспроможності туристичного підприємства. Доведено, що ефективність управління туризмом-це якість управління, що забезпечує успішне функціонування та розвиток кожної організаційно-економічної ланки.
У статті відзначаються особливості формування попиту на туристські послуг: туристський продукт складається з матеріальних благ, так і товарів та послуг; оцінка споживчого продукту зазвичай суб'єктивна, тому на обсяг попиту та його структуру часто впливають неефективні фактори; туризм не спрямований на задоволення основних потреб людини; щоб справа дійшла до туристичного споживання, повинні бути виконані відповідні умови.
Досліджено фактори формування попиту на туристичні послуги та запропоновані напрями ефективного просування туристичного продукту на ринок. Для ефективного просування туристського продукту на ринок обґрунтовується необхідність розробки конкурентоспроможної системи управління використанням інформаційних технологій.

Ключові слова: туристичний бізнес; туристичні послуги; конкурентоспроможність; попит; інноваційні технології.

Література

1. Оболенцева Л.В., Александрова С.А., Петренко К.О. Проблеми та перспективи формування туристського іміджу України як важливої складової розвитку туризму та економіки держави. Международный научный журнал. 2016. № 1. С. 72-76.
2. Хаустова В.Є., Горбатова Є.Ф. Проблеми розвитку туристичної галузі в Україні. Економіка та управління національним господарством. 2010. № 2. С. 28-33.
3. Чепурда Л.М. Концептуальні основи використання туристичних ресурсів на засадах сталого розвитку. Економічний форум. 2015. Вип. 2. С.155-160.
4. Єсіпова К.А. Методика оцінки ефективності бізнес-процесів туристичних підприємств. Вісник КНТЕУ. 2012. Вип. 2. С. 46-58.
5. Нездоймінов С.Г. Підприємницький вектор розвитку регіонального туризму: моногр. Одеса: Пальміра, 2011. 344 с.
6. Кудла Н.Е. Менеджмент туристичного підприємства: підручник. Київ. 2012. 343 с.
7. Любицева О.О. Рынок туристских услуг (геопространственные аспекты): моногр. Київ: Альтерпрес, 2012. 436 с.
8. Managing in the Next Society. Русскоязычное издание: Управление в обществе будущего. Москва: «Вильямс», 2007. 320 с.
9. Квартальнов В.А. Стратегический менеджмент в туризме: современный опыт управления. Москва: Финансы и статистика, 2000. 345 с.
10. Бутенко Н.В. Основи маркетингу: навчальний посібник. Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2004. 140 с.
11. Кривоберець М.М, Інструменти підвищення якості туристичних послуг. Ефективна економіка. № 1. 2017.
12. Лебедев К.А. Влияние процессов глобализиции на развитие туризма. Экономика и социум. 2017. № 1 (32).
13. Скаско О. І. Аналіз мотиваційних механізмів конкурентоспроможності суб’єктів туристичного бізнесу. Економічний аналіз: зб. наук. праць. 2017. № 1. С. 240-246.
14. Проценко В.М. Напрями підвищення ефективності менеджменту в туризмі. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. №18. С. 129-132.

N. P. Mieszko, A. E. Gvozdeva

FEATURES OF PROVIDING THE EFFICIENCY OF PUBLIC ADMINISTRATION IN TOURISM BUSINESS

Summary

The article investigates the complex features of tourism business management based on consumer demand satisfaction and efficiency of competitiveness providing of tourist enterprise. It is proved that the effectiveness of tourism management is the quality of management that ensures the successful functioning and development of each organizational and economic link. Among the economic factors considered such: general economic, income level, price.
The article notes the peculiarities of the demand for tourist services to be following: a tourist product consists of both material goods, goods and services; consumer product evaluation is usually subjective, therefore the volume of demand and its structure are often influenced by inefficient factors; tourism does not aim to meet the basic human needs; that the case has reached tourist consumption, the relevant conditions must be fulfilled.
Among non-economic factors influencing demand, the author highlights cultural and motivational factors. The article proves that the management system of the competitiveness of the tourist enterprise provides an opportunity to increase the efficiency of management by anticipating changes in the behavior of competitors through additional research of tourist services market.
It suggested directions of effective promotion of tourist product to the market. For an effective promotion of a tourism product to the market, the author argues the need to develop a competitive management system for the use of information technology. As a promising one should highlight the following areas of research, such as managerial technologies for stabilizing demand for tourism services, motivating tourist consumption, introducing innovative technologies for the development and promotion of tourism products.

Keywords: tourism business; tourism services; competitiveness; demand; innovative technologies.

References

1. Obolentseva, L. V. Aleksandrova, S. O. and Petrenko, K. O. (2016), “Problems and prospects of formation of tourist image of Ukraine as an important component of development of tourism and economy of the state” International scientific journal, [online], № 1, available at: https://www.inter-nauka.com/issues/2016/1/709 (Accessed Jan 2016).
2. Khaustova, V. E. and Gorbatov E.F. (2010), “Problems of development of the tourism industry in Ukraine” Economy and management of the national economy, [online], no. 2, available at: https://ndc-ipr.org/media/ndc_old/documents/problems-of-economy-2010-2_0-pages-28_33.pdf (Accessed Feb 2010).
3. Chepurda, L. M. (2015), Conceptual framework for the use of tourism resources on the principles of sustainable development. Economic forum, [online], vol. 2, available at: http://lutsk-ntu.com.ua/sites/default/files/u_nomeri_2_2015_sich.pdf (Accessed Feb 2015).
4. Esipova, K. (2012), Methods of assessing the effectiveness of business processes of tourist enterprises, Visnyk KNTEU, [online], vol. 2, available at: http://visnik.knteu.kiev.ua/files/2012/02/5.pdf (Accessed 05 Feb 2012).
5. Nezdoyminov, S. G. (2011), Pidpryiemnyts'kyj vektor rozvytku rehional'noho turyzmu [Entrepreneurial vector of regional tourism development], Palmyra, Odessa, Ukraine.
6. Kudla, N. E. (2012), Menedzhment turystychnoho pidpryiemstva [Management of the tourist enterprise], Znannia, Kyiv, Ukraine.
7. Lyubitseva, O. O. (2012), Rynok turystskykh usluh (heoprostranstvennye aspekty) [Tourist services Market (geospatial aspects)]: Alterpres, Kyiv, Ukraine.
8. Druker, F. P. (2007), Managing in the Next Society, Williams, New York, USA.
9. Kvartal'nov, V.A. (2000) Stratehycheskyj menedzhment v turyzme: sovremennyj opyt upravlenyia [Strategic management in tourism: modern management experience], Finance and statistics, Moscow, Russian Federation.
10. Butenko, N. V. (2004) Osnovy marketynhu [Basics of marketing], Publishing and printing center “Kyiv University”, Kyiv, Ukraine.
11. Krivoberets, M.M. (2017), “Tools to improve the quality of tourism services”, Efficient economy, [online], no. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5382 (Accessed 12 Jan 2017).
12. Lebedev, K. A (2017), “Influence of globalization processes on the development of tourism’, Economy and society, [online], no. 1, vol. 32, available at: https://readera.ru/140121875 (Accessed Jan 2017).
13. Skasko, O.I. (2017), “The analysis of motivational mechanisms of competitiveness of subjects of tourist business”, Economic analysis: sat. Sciences. labours, no. 1, pp. 240-246.
14. Protsenko, V. M. (2017), “Directions of improving the efficiency of management in tourism”, Global and national economic problems, no. 18, pp. С. 129-132.

№ 11 2018

Дата публікації: 2018-11-30

Кількість переглядів: 81

Відомості про авторів

Н. П. Мешко

доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту та туристичного бізнесу Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, м. Дніпро

N. P. Mieszko

doctor of economic Sciences, Professor, head of Department of management and tourism business of the Dnipro national University named after Oles Gonchar,Oles Honchar Dnipro National University, Dnipro


А. Є. Гвоздєва

студент спеціальності 242 ТуризмДніпровського національного університету імені Олеся Гончара, м. Дніпро

A. E. Gvozdeva

student of the Tourism specialty 242, Oles Honchar Dnipro National University, Dnipro

Як цитувати статтю

Мешко Н. П., Гвоздєва А. Є. Особливості забезпечення ефективності управління попитом в туристичному бізнесі. Ефективна економіка. 2018. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6645 (дата звернення: 18.12.2018). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.11.5

Mieszko, N. P. and Gvozdeva, A. E. (2018), “Features of providing the efficiency of public administration in tourism business”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6645 (Accessed 18 Dec 2018). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.11.5

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.