EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОЇ ДЕСТИНАЦІЇ
Т. П. Дупляк, В. Г. Жученко, Ю. Б. Забалдіна

DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.78

УДК: 332.122:379.84

Т. П. Дупляк, В. Г. Жученко, Ю. Б. Забалдіна

МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОЇ ДЕСТИНАЦІЇ

Анотація

У статті визначено, що основними стратегічними пріоритетами розвитку туристичних дестинації є створення, вдосконалення і підтримка туристичного продукту; розбудова простору туристичної дестинації; розвиток інфраструктури; промоція; підсилення спроможності людських ресурсів й активізація підприємництва; інституалізація туристичного сектору. Розроблено стратегічні та операційні цілі й завдання розвитку туристичних дестинації у контексті функціонального, територіального та продуктового підходів до стратегічного планування розвитку туристичних дестинації.

Ключові слова: туризм; туристична дестинація; стратегічне планування розвитку; стратегічні пріоритети.

Література

1. World Tourism Organization (2018), UNWTO Tourism Highlights 2018 Edition, UNWTO, Madrid, 18 p.
2. Туризм в Україні: Державна служба статистики України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/tur.htm
3. World Travel & Tourism Council (2018), Travel & Tourism Economic Impact 2018 Ukraine, WTTC, 18 р.
4. Стратегічний розвиток туристичного бізнесу: монографія / Т. І. Ткаченко, С. В. Мельниченко, М. Г. Бойко та ін.; за заг. ред.. А. А. Мазаракі. – К. : Київ. нац торг.-екон. ун-т, 2010. – 596 с.
5. Туристські дестинації (теорія, управління, брендинг): монографія / А. А. Мазаракі, Т. І. Ткаченко, С. В. Мельниченко та ін.; за заг. ред. А. А. Мазаракі. – К.: Київ. нац. торг-екон. ун-т, 2013. – 388 с.
6. Головчан А. І. Методика оцінки ефективності функціонування туристичних дестинацій в Україні / А. І. Головчан // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. – 2010. – Вип. 4. – С. 131-137.
7. Головчан А. І. Дослідження ефективності сучасної системи туристичних дестинацій в Україні / А. І. Головчан // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Економічна. – 2010. – № 911. – С. 188-194.
8. Корж Н. В., Басюк Д. І. Управління туристичними дестинаціями : підручник / Н. В. Корж, Д. І. Басюк. – Вінниця: «ПП«ТД Едельвейс і К», 2017. – 322 с.

T. P. Dupliak, V. G. Zhuchenko, Y. B. Zabaldina

STRATEGIC PLANNING METHODOLOGICAL APPROACHES OF TOURISM DESTINATION DEVELOPMENT

Summary

The article deals with the world and national trends of tourism development in terms of the international tourist arrivals and the international tourism receipt. The economic impact of tourism in Ukraine and in the world is analyzed. The article determines that the main strategic priorities of tourism destinations development are the creation, improvement and support of the tourism product; expansion of the tourism destination; infrastructure development; promotion; enhancement of human resources and entrepreneurship; institutionalization of the tourism sector. Proposed to consider the event portfolio of the destination as an integral part of its tourism product, which is both a specific activity for tourists and a means of tourism marketing. Strategic and operational goals and tasks of tourism destinations development in the context of functional, territorial and product approaches of tourism destinations strategic development planning are developed. A functional approach is universal for tourism destinations of any level and size, especially in the case of the first attempts to determine the strategy of tourism development. The approach is also appropriate for small local destinations with mono tourism specialization. Under this approach, the strategic objectives are formulated in accordance with the above-mentioned priorities, and the operational - specify them, based on the urgent needs of the tourism destination, determined by methods of strategic analysis. The territorial approach is optimal for tourism regions: large cities, regions, districts, united territorial communities. Its application is appropriate in the presence of obvious disproportions, visible poles of tourism growth within the territories. A product approach should be used in cases where the tourism product of the territory is not differentiated or absent, the image is blurred, and the task of destination is to identify the specific tourism specialization and / or to establish mechanisms of public-private partnership within the framework of a certain product concept. This approach means, first of all, the development of tourism product concepts that are relevant to the destination in terms of market trends.

Keywords: tourism; tourism destination; strategic development planning; strategic priorities.

References

1. World Tourism Organization (2018), UNWTO Tourism Highlights 2018 Edition, UNWTO, Madrid, 18 p.
2. The official site of State Statistics Service of Ukraine (2018), “Tourism in Ukraine”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/tur.htm (Accessed 5 November 2018).
3. World Travel & Tourism Council (2018), Travel & Tourism Economic Impact 2018 Ukraine, WTTC, 18 р.
4. Tkachenko, T. I., Mel’nychenko, S. V., Bojko, M. G. (2010), Strategichnyj rozvytok turystychnogo biznesu [Strategic development of tourism business], Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv, Ukraine.
5. Mazaraki, A. A., Tkachenko, T. I., Mel’nychenko, S. V. (2013), Tury`sts`ki desty`naciyi (teoriya, upravlinnya, brendy`ng) [Tourism Destinations (theory, management, branding)], Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv, Ukraine.
6. Golovchan, A. I. (2010), “Assessing methodology of the tourism destinations operation effectiveness in Ukraine”, Visny`k Chernivecz`kogo torgovel`no-ekonomichnogo insty`tutu. Ekonomichni nauky`, vol. 4, pp. 131-137.
7. Golovchan, A. I. (2010), “Research of tourism destinations modern system efficiency in Ukraine”, Visny`k Xarkivs`kogo nacional`nogo universy`tetu imeni V. N. Karazina. Seriya : Ekonomichna, vol. 911, pp. 188-194.
8. Korzh, N. V., Basyuk, D. I. (2017), Upravlinnya tury`sty`chny`my` desty`naciyamy` [Tourism destinations management], Edelweiss and K., Vinnytsia, Ukraine.

№ 12 2018

Дата публікації: 2018-12-28

Кількість переглядів: 240

Відомості про авторів

Т. П. Дупляк

к. е. н., доцент, доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

T. P. Dupliak

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Tourism and Recreation Department, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv


В. Г. Жученко

к. е. н., доцент, доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

V. G. Zhuchenko

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Tourism and Recreation Department, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv


Ю. Б. Забалдіна

к. е. н., доцент, доцент кафедри туризму та рекреації,Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

Y. B. Zabaldina

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of Tourism and Recreation Department, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

Як цитувати статтю

Дупляк Т. П., Жученко В. Г., Забалдіна Ю. Б. Методологічні підходи до стратегічного планування розвитку туристичної дестинації. Ефективна економіка. 2018. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6735 (дата звернення: 25.06.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.78

Dupliak, T. P., Zhuchenko, V. G. and Zabaldina, Y. B. (2018), “Strategic planning methodological approaches of tourism destination development”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6735 (Accessed 25 Jun 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.78

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.