EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОРГАНІЗАЦІЙНІ ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ЗВ’ЯЗКИ В СИСТЕМАХ УПРАВЛІННЯ, ОБЛІКУ, ЗВІТНОСТІ ТА ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ В ЗАКЛАДАХ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА
А. С. Колєсніченко

DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.200

УДК: 657.6:338.48

А. С. Колєсніченко

ОРГАНІЗАЦІЙНІ ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ЗВ’ЯЗКИ В СИСТЕМАХ УПРАВЛІННЯ, ОБЛІКУ, ЗВІТНОСТІ ТА ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ В ЗАКЛАДАХ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА

Анотація

В результаті проведеного дослідження деталізовано види економічної діяльності суб’єктів господарювання готельно-ресторанного комплексу відповідно до державного класифікатору, що дозволяє забезпечувати більш зважений та адресний підхід до аналізу витрат, а також доводить необхідність запровадження контрольних механізмів для їх оцінки та своєчасного коригування. На цій основі виділено блоки процесів господарювання відповідно до методик обліку витрат. Враховуючи облікові й управлінські детермінанти досягнення ефективності функціонування закладів готельно-ресторанного бізнесу, обґрунтовано значущість впровадження внутрішнього аудиту як підсистеми управління у теоретичному й практичному ракурсі, в результаті чого виділено ключові напрями й компетенції, що висуваються до фахівців цієї діяльності на сучасному етапі розвитку індустрії туризму в цілому. Запропоновано модель, яка відтворює комплекс взаємопов’язаних процесів управлінського, бухгалтерського обліку та звітності та включає передачу обліково-управлінської інформації до системи внутрішнього аудиту, де вона трансформується, обробляється за допомогою застосування аналітичних процедур, методик та використовується в ході реалізації аудиторських перевірок.

Ключові слова: готельно-ресторанна справа; облік і аудит; управління; організація; інформаційно-аналітичне забезпечення.

Література

1. Биркович В. І. Модернізація туристичного та рекреаційного потенціалу регіонів України. Статистика України. 2006. № 3 (34). С. 83–86.
2. Головко О. М. Організація готельного господарства: Навч. посібник / О.М. Головко, Н.С. Кампов, С.С. Махлинець, Г.В. Симочко [за ред. О.М. Головко]. К.: Кондор, 2011. 410 с.
3. ДСТУ 4281:2004. Заклади ресторанного господарства. Класифікація. URL: http://dbn.at.ua/load/normativy/dstu/5-1-0-939 (дата звернення 04.12.2018).
4. Каморджанова Н. А., Каморджанов Д. Р., Коноплянник Т. М. Бухгалтерский учет в гостиничном бизнесе. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 448 с.
5. Король С. Особливості організації та ведення бухгалтерського обліку підприємствами готельної індустрії. Вісник податкової служби України. 2001. № 37. С. 36-45.
6. Мардус Н. Ю. Теоретичні аспекти організації аудиту готельно-ресторанної справи. Проблеми обліково-аналітичного забезпечення управління підприємницькою діяльністю: матеріали 3-ї Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 26 жовтня 2018 р.). Полтава : ПДАА, 2018. С. 319-320.
7. Наказ Держспоживстандарту України від 11 жовтня 2010 року № 457 : Національний класифікатор України. URL: http://www.dkrp.gov.ua/print/842 (дата звернення 04.12.2018).
8. Про туризм: Закон України від 15 вересня 1995 року № 324/95-ВР в поточній редакції від 04.11.2018. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-вр (дата звернення 04.12.2018).
9. Роглєв Х. Й. Основи готельного менеджменту. Навчальний посібник. К.: Кондор, 2005. 408 с.
10. Янчева Л. М. Облік та аудит витрат підприємств ресторанного господарства: управлінський аспект : монографія / Л.М. Янчева, А.В. Янчев, Л.О. Кирильєва та ін. Х. : Видавець Іванченко І.С., 2017. 262 с.

A. S. Koliesnichenko

ORGANIZATIONAL AND INFORMATION COMMUNICATIONS IN MANAGEMENT, ACCOUNTING, REPORTING AND DOMESTIC AUDIT SYSTEMS IN HOTEL RESTAURANT HOUSES

Summary

Substantial research is illustrated the rising importance of services in the context of socio-economic development of the regions and the country as a whole is responsible for identifying new requirements to the subjects of the market from the State and end consumers.
The transformation in consumer preferences of the society provide a powerful boost to the development of the industry of hospitality and the establishment of qualitatively new economic relations of the enterprises of hotel and restaurant complex. In this case, management and business processes that are an integral part of the functioning of companies of this sphere, designed to create an effective accounting and analytical support for the production of current and strategic managerial decisions in terms of an effective system of control.
Performance management of enterprises of hotel and restaurant complex as one of the perspective directions of development of the national economy based on the performance of complex conditions including the formation of reliable accounting information system for make informed and weighted decisions, ensure compliance with the current requirements of management on a competitive basis, methodical work on improvement of accounting mechanisms and implementation of analytical procedures in drafting and evaluating the financial statements, etc.
As a result of the conducted studies the types of economic activities of the subjects of the hotel and restaurant complex are added according to a State employee, thus ensuring a more balanced approach to address analysis costs and also proves the necessity of introducing control mechanisms for their evaluation and timely adjustments. On this basis, there are allocated blocks processes management in accordance with the methods of accounting for expenses. Taking into account also the managerial determinants of achieving efficiency of functioning of institutions in the hotel and restaurant business there is substantiated of importance of the implementation of internal audit as a management subsystem in a theoretical and practical perspective, bringing selected key areas and competence, the specialists of this activity at the present stage of development of the tourism industry in general. The designed model reproduces the complex of interrelated processes of management, accounting and reporting, and includes the transfer of accounting and management information system of internal audit, where it is transformed, processed by through the use of analytical procedures, methods and uses in the course of implementation of the audit.

Keywords: hotel-restaurant business; accounting and auditing; management; organization; information and analytical support.

References

1. Byrkovych, V.I. (2006), [Modernization of tourist and recreational potential of the regions of Ukraine], Statistics Of Ukraine, vol. 3(34), pp. 83-86.
2. Golovko, O.M., Kampov, N.S., Mahlynets, S.S., Symochko, G.V. Organizatsiya gotelnogo gospodarstva [Organization of hotel facilities: textbook. Guide], Kondor, Kyiv, Ukraine.
3. DSTU 4281:2004. Zaklady restorannogo gospodarstva. Klasyfikatsiiya [Dining restaurants. Classification]. URL: http://dbn.at.ua/load/normativy/dstu/5-1-0-939
4. Kamordzhanova, N.A., Kamordzhanov, D.R., Konoplyannyk, T.M. (2004), Buhgalterskiy uchet v gostinichnom biznese [Accounting in the hospitality industry], Piter, Saint-Petersburg, Russia.
5. Korol, S. (2001), Osoblyvosti organizatsiyi ta vedennya buhgalterskogo obliku [Peculiarities of organization and accounting enterprises of hotel industry], Bulletin of tax service of Ukraine, vol. 37, pp. 36-45.
6. Mardus, N.Yu. (2018), Teoretychni aspekty organizatsiyi audytu gotelno-restorannoyi spravy [Theoretical aspects of the auditing organization of hotel and restaurant business], Problems of the accounting and analytical support to the management business: 3rd of all Ukrainian. Science-and scientific research, Poltava, PDAA, pp. 319-320.
7. Nakaz Derzhspozhyvstandartu Ukrayiny vid 11.10.2018 No 457 : Natsionalniy klasifikator Ukrayiny [The order of Derzhspozhyvstandard of Ukraine on October 11, 2010, no. 457: national classifier of Ukraine]. URL: http://www.dkrp.gov.ua/print/842
8. Pro turyzm : Zakon Ukrayiny vad 15/09/1997 No 324/95-VR [On tourism: the law of Ukraine dated 15 September 1995, no. 324/95-VR]. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-вр
9. Roglev, H.Y. (2005), Osnovy gotelnogo menedgmenty. Navch. posibnyk [The basics of the hotel management. Tutorial], Kondor, Kyyiv, Ukraine.
10. Yancheva, L.M., Yanchev, A.V., Kyrylyeva, L.O. (2017), Oblik ta audit vytrat pidpryyemstv restorannogo gospodarstva: upravlinskiy aspect [Accounting and audit costs of the enterprises of restaurant business: management aspect: monograph], Ivanchenko, Kharkov, Ukraine

№ 12 2018

Дата публікації: 2018-12-28

Кількість переглядів: 98

Відомості про авторів

А. С. Колєсніченко

асистент кафедри економічного аналізу та обліку,Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

A. S. Koliesnichenko

assistant, Department of economic analysis and accountingNational Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”, Kharkiv

Як цитувати статтю

Колєсніченко А. С. Організаційні та інформаційні зв’язки в системах управління, обліку, звітності та внутрішнього аудиту в закладах готельно-ресторанного господарства. Ефективна економіка. 2018. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6743 (дата звернення: 19.03.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.200

Koliesnichenko, A. S. (2018), “Organizational and information communications in management, accounting, reporting and domestic audit systems in hotel restaurant houses”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6743 (Accessed 19 Mar 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.200

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.