DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.6
УДК: 658:339.138
О. М. Ковінько, Л. П. Середницька, І. М. Болкун
ІННОВАЦІЙНІ ШЛЯХИ ВПРОВАДЖЕННЯ КОРПОРАТИВНИХ ЗВ’ЯЗКІВ З ГРОМАДСЬКІСТЮ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Анотація
Особливе значення корпоративні зв'язки набувають на виробничих підприємствах, так як всі процеси всередині компанії повинні бути максимально чітко налагоджені аж до репутації співробітників. Якщо помилки корпоративного підприємства в гіршому випадку будуть коштувати йому прибутком і найчастіше залишаються непоміченими широкою громадськістю, державне тримає відповідальність перед усім народом своєї країни.
Досліджено поняття корпоративні зв’язки з громадськістю його сутність та значення. Проаналізовано погляди вчених на поняття «корпоративні зв’язки з громадськістю» та її складових елементів. Проведено аналіз і систематизовано теоретичні підходи до дослідження ролі корпоративних зв'язків з громадськістю в управлінні підприємством. Визначено функції корпоративних зв'язків з громадськістю в управлінні підприємством. Обґрунтовано перспективні напрямки і форми організації системи корпоративних зв'язків з громадськістю.
Запропоновано застосування інноваційних інструментів формування корпоративних зв’язків з громадськістю на підприємстві: інтернет-тренінги та практичні відео; щотижневі або щомісячні інформаційні бюлетені компанії; презентація генерального директора; внесок співробітників для підвищення моральності; загальні зустрічі компанії; важливі оновлення процедур компанії; інтерв'ювання своїх співробітників.
Ключові слова: корпоративні зв’язки з громадськістю; інноваційні шляхи корпоративних зв’язків з громадськістю; внутрішні зв’язки з громадськістю.
Література
1. Богоявленский А. Понятия «имидж», «репутация» и «образ» в контексте «Критики чистого разума» И. Канта /А. Богоявленский//Акценты. Новое в массовой коммуникации. – 2014. – № 5-6. – С.28-32
2. Бодуан Ж. П. Управление имиджем компании: учеб. пособие / Ж. П. Бодуан. – М: Инфа-М, 2011. – 184 с.
3. Даулинг Г. Репутация фирмы. Создание, управление и оценка эффективности. / Г. Даулинг. – М. : Имидж-Контакт, 2013. – 236 с
4. Євтушевський В. А. Основи корпоративного управління : навч. посібник / В. А. Євтушевський. – К. : Знання-пресс, 2012. – 317 с.
5. Козаченко Г. В. Основи корпоративного управління: навч. посібник / Козаченко Г. В., Воронкова А. Е., Коренєв Е. Н. – Луганськ : Вид. СНУ, 2011. – 480 с.
6. Королько В. Г. Основы паблик рилейшнз / В. Г. Королько. – Москва: Рефл-бук, 2000. – 528 с.
7. Соломанидина Т. Деловая репутация как одно из важнейших стратегических преимуществ компании / Т. Соломанидина, С. Резонтов, В. Новик // Управление персоналом. – 2015. – №3.
O. M. Kovin'ko, L. P. Serednitskaya, I. M. Bolkun
INNOVATIVE WAYS OF IMPLEMENTATION OF CORPORATE COMMUNICATIONS WITH PUBLICITY ON THE ENTERPRISE
Summary
Reputation and economic performance of the company directly depend on the unity of its personal, trusting interested relations between managers and employees. The formation of the right image for the public is impossible without forming an image in the eyes of their own environment. The establishment of these processes corresponds to corporate communications with the public.
That is the reason why scholars consider corporate communications on the enterprises one of the most important components of its promotion.
Particular importance of corporate communications are acquired in manufacturing enterprises, as all processes within the company should be as clearly as possible adjusted up to the reputation of employees. If the mistakes of the corporate enterprise in the worst case will cost him profit and often remain unnoticed by the public, the state holds the responsibility to all the people of their country. If the mistakes of the corporate enterprise in the worst case will cost him profit and often remain unnoticed by the public, the state holds the responsibility to all the people in their country.
The urgency of the study is because the majority of production enterprises despite the increased need for corporate communications with the public neglect the full-fledged work in this direction and receive a zero or negative result.
The concept of corporate communications with the public is investigated by its essence and meaning. The views of scientists on the concept of "corporate communications with the public" and its constituent elements are analyzed. The theoretical approaches to the research of the role of corporate communications with the public in the management of the enterprise are analyzed and systematized. The functions of corporate relations with the public in the management of the enterprise are determined. The perspective directions and forms of organization of the system of corporate communications with the public are substantiated.
After studying the process of effective implementation of the system of corporate public relations in manufacturing enterprises, we can conclude that this is a cyclical process that is being built with the potential of self-development. It is not enough to hold one-time promotions. It is necessary to ensure the constant realization of functions of corporate communications. From the last stage, we go to the first and start again.
The application of innovative tools for forming corporate communications with the public at the enterprise is offered: online trainings and practical videos; weekly or monthly newsletters of the company; presentation of the general director; contribution of staff to increase morality; general meetings of the company; important updates to the company's procedures; interviewing their employees.
Keywords: corporate communications with the public; innovative ways of corporate relations with the public; internal communication with the public.
References
1. Bogoyavlenskiy, A. E. (2014), “The concepts of “image”, “reputation” and “image” in the context of I. Cant's Critique of Pure Reason”, Novoe v massovoy kommunikatsii, Al'manakh «Aktsenty», vol. 5-6, pp.28-32.
2. Boduan, Zh. P. (2011), Upravlenie imidzhem kompanii [Management of company image], Infa-M, Moscow, Russia.
3. Dauling, G. (2013), Reputatsiya firmyi: sozdanie, upravlenie i otsenka effektivnosti [Reputation of the company: the creation, management and evaluation], IMIDZh-Kontakt, Moscow, Russia.
4. Evtushevskiy, V. A. (2011), Osnovi korporativnogo upravlinnya [Basics of Corporate Governance], Znannya-press, Kyiv, Ukraine.
5. Kozachenko, G. V., Voronkova A. E. and Korenev E. N. (2011), Osnovi korporativnogo upravlinnya [Basics of Corporate Governance], Vid. SNU, Lugansk, Ukraine.
6. Korolko, V. G. (2000) Osnovy pablik rileyshnz [Basics of public relations], Refl-buk, Moscow, Russia.
7. Solomanidina, T. Rezontov, S. and Novik, V. (2015) “Business reputation as one of the most important strategic advantages of the company”, Upravlenie personalom, available at: http://www.toppersonal.ru/issue.html?379 (Accessed 2 December 2018).
№ 12 2018
Дата публікації: 2018-12-28
Кількість переглядів: 7939