СУЧАСНИЙ СТАН ІНТЕРНЕТ-БАНКІНГУ ЯК ЯВИЩА: ПЕРСПЕКТИВИ, ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ
Є. Б. Радько, Н. П. Мешко
DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.205
УДК: 339.9:338
Є. Б. Радько, Н. П. Мешко
СУЧАСНИЙ СТАН ІНТЕРНЕТ-БАНКІНГУ ЯК ЯВИЩА: ПЕРСПЕКТИВИ, ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ
Анотація
У статті розглянуто сутність та основні характеристики інтернет-банкінгу. Виділено переваги та недоліки даних послуг; проаналізовано сучасний стан розвитку інтернет-банкінгу в Україні. Пропонуються напрями вдосконалення діяльності інтернет-банкінгу. Визначені основні цілі та завдання розвитку інтернету-банкінгу в Україні. Виявлені проблеми збільшення використання інтернет-банкінгу, що включає віртуальність, низьку ступінь довіри до електронних грошей та низький культурний рівень населення у роботі з новими технологіями. Розроблені рекомендації по розвитку інтернету-банкінгу в Україні.
Розглянуто розвиток інтернет-банкінгу як систему ДБО для фінансового обслуговування клієнтів. Вивчено переваги використання систем інтернет-банкінгу для кредитних організацій і їх клієнтів. Представлено проникнення сервісу інтернет-банкінгу в клієнтську базу.
Обгрунтовано те, що одним з основних напрямків розвитку сучасної банківської сфери є впровадження та розвиток систем електронного банківського обслуговування. Визначено інновації та особливості інтернет-банкінгу України, а також тенденції розвитку та шляхи вирішення проблем використання інтернет-банкингу в Україні.
Ключові слова: дистанційне банківське обслуговування (ДБО); Інтернет-банкінг; мобільний банкінг; Інтернет-банк; авто платіж.
Література
1. Пиріг С.О. «Платіжні системи». Навч. пос. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 240 с.
2. Заглада Р. Ю., Іртлач І. М. «Електронна комерція як фактор конкурентоспроможності в банківській сфері України». Електронне наукове фахове видання "Ефективна економіка" // Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=837
3. Крутова Анжеліка. «Проблеми аналізу економічної ефективності електронної комерції». ISSN 1727-9313. ВІСНИК КНТЕУ. 2011. № 5. С. 107-118.
4. Шалева О.І. «Електронна комерція». Навчальний посібник. - К.: Центр учбової літератури, 2011. - 216 с. - ISBN 978-611-01-0152-3.
5. Малиев С. О. Влияние электронных денег на показатели денежных агрегатов // Финансы и кредит. – 2008. – № 30 (318). – с. 29-35
6. Wilusz D., Macro determinants of operation of e-money systems in European Union, in: Współczesne modele biznesu, diagnoza i perspektywy, ed. Antonowicz, P., Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2011, pp. 317-326, ISBN 978-83-7531-150-1 // Режим доступу: http://www.kti.ue.poznan.pl/sites/default/files/Macro_determinants_of_operation_of_e-money_systems.pdf
7. Юрчук Г. Мережа Інтернет – сучасний канал і середовище надання фінансових послуг // Вісник національного банку України. – 2017-№ 7. – С.52 – 58.
8. Платіжна система України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bank.gov.ua/
9. Агентство фінансової інформації «МЗ медіа ». - Електрон. Текстові дан. - Режим доступу: www.internetbank.com. - Загл. з екрану.
10. Офіційний сайт Асоціації електронної комерції Європи «Ecommerce Europe» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ecommerce-europe.eu/about
11. Річний звіт Національного банку України за 2014 рік [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bank.gov.ua/doccatalog/document?id
12. Макаров С.Ю. Банковські операції інноваційного вектора розвитку // Ориентр. - 2015 рр. - 12 вересня. - №5, С. 192.
13. Коробов, Ю. І. Розвиток інформаційних технологій і їх вплив на банківську діяль-ність / Ю. І. Коробов, А. В. Канофа // Банковс-кі послуги. - 2017. - № 5. - С. 15-17.
14. Kochergin D. A. E-Money / Study Guide. Market Ds., 2011. - Isbn 978-5-94426-126-0.
15. Customer Due Diligence [Electronic resource] / Available at: GSM association (Official website). – Mode of access: http://www.gsma.com/mobilefordevelopment/programmes/mobile-money-for-the-unbanked/customer-due-diligenceр.
Ye. B. Radko, N. P. Meshko
THE MODERN STATE OF INTERNET-BANKING, AS FACTORY: PERSPECTIVES, ADVANTAGES AND NEGLIGENCE
Summary
The article deals with the essence and main characteristics of Internet banking. The advantages and disadvantages of this service are highlighted; analyzed the current state of development of Internet banking in Ukraine. Are offered directions of perfection of activity of Internet-banking. The rating and presented legal documents regulating Internet banking are analyzed. The main goals and tasks of development of Internet-banking in Ukraine are defined. The analysis of the aspects of remote banking service work, such as the process of auditing, receipt of notifications about executed actions, confirmation of the user's operations and the use of electronic signatures. The problems of increasing the use of Internet banking, including virtuality, low degree of trust in electronic money and low cultural level of the population in work with new technologies are revealed. Recommendations on development of Internet-banking in Ukraine are developed.
The article substantiates that one of the main directions of development of modern banking sphere is the introduction and development of electronic banking services. An analysis of the development of Ukrainian Internet banking has been conducted. The revealed problems of using Internet banking, including virtuality, lack of confidence in electronic banking services and low level of financial literacy of the population in working with new technologies. The innovations and peculiarities of Internet banking in Ukraine, as well as trends of development and ways of solving problems of using Internet banking in Ukraine are determined.
The article discusses the development of Internet banking as a RBS system for financial customer service. The advantages of using Internet banking systems for credit institutions and their customers have been studied. Introduced Internet banking service penetration into customer base.
Keywords: emote banking service (rbs); internet banking; mobile banking; internet bank; automatic payment.
References
1. Pyrih, S.O. (2008), Platizhni systemy [Payment systems], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraie, P. 240.
2. Zahlada, R. Yu. and Irtlach, I. M. (2011), “E-commerce as a competitiveness factor in the banking sphere of Ukraine“, Efektyvna ekonomika, vol. 12, [Online], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=837
3. Krutova Anzhelika, (2011), “Problems of analyzing the economic efficiency of e-commerce”, VISNYK KNTEU, ISSN 1727-9313, vol. 5, pp. 107-118.
4. Shaleva, O.I. (2011), Elektronna komertsiia [E-Commerce], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraie, P. 216, ISBN 978-611-01-0152-3.
5. Maliev, S. O. (2008), “The impact of electronic money on the performance of monetary aggregates”, Finansy i kredit, vol. 30 (318), pp. 29-35.
6. Wilusz D., Macro determinants of operation of e-money systems in European Union, in: Współczesne modele biznesu, diagnoza i perspektywy, ed. Antonowicz, P., Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2011, pp. 317-326, ISBN 978-83-7531-150-1 // [Online], available at: http://www.kti.ue.poznan.pl/sites/default/files/Macro_determinants_of_operation_of_e-money_systems.pdf
7. Yurchuk, H. (2017), “Network Internet - a modern channel and environment for the provision of financial services”, Visnyk natsionalnoho banku Ukrainy, vol. 7, pp..52 – 58.
8. Billing system of Ukraine, [Online], available at: http://www.bank.gov.ua/
9. Financial Information Agency "MZ Media", [Online], available at: www.internetbank.com. - Zahl. z ekranu.
10. Official Website of the E-Commerce Association of Europe, [Online], available at: http://www.ecommerce-europe.eu/about
11. Annual report of the National Bank of Ukraine for 2014, [Online], available at: http://www.bank.gov.ua/doccatalog/document?id
12. Makarov, S.Yu. (2015), “Banking operations of the innovative development vector”, Oryentr, vol. 5, pp. 192.
13. Korobov, Yu. I. and Kanofa, A. V. (2017), “Development of Information Technologies and their Impact on Banking Activity”,Bankovski posluhy, vol. 5, pp. 15-17.
14. Kochergin D. A. E-Money / Study Guide. Market Ds., 2011. - Isbn 978-5-94426-126-0.
15. Customer Due Diligence [Online] / Available at: GSM association (Official website), available at: http://www.gsma.com/mobilefordevelopment/programmes/mobile-money-for-the-unbanked/customer-due-diligencer.
№ 12 2018
Дата публікації: 2018-12-28
Кількість переглядів: 10132