EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ДОСВІД КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ЩОДО РОЗВИТКУ СМАРТ - ДЕСТИНАЦІЙ
Д. І. Басюк, С. В. Cрібна, Т. Ю. Примак

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.8

УДК: 338.48:658

Д. І. Басюк, С. В. Cрібна, Т. Ю. Примак

ДОСВІД КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ЩОДО РОЗВИТКУ СМАРТ - ДЕСТИНАЦІЙ

Анотація

У статті проаналізовано особливості формування та розвитку смарт-дестинацій на прикладі країн Європейського Союзу. Проаналізовано необхідність створення розумних туристичних дестинацій на основі філософії сталого розвитку, застосування сучасних інтегрованих інформаційних технологій та ефективного застосування та розвитку суміжних з туризом галузей.
Досліджено та визначено основні фактори, які впливають на необхідність формування розумних туристичних дестинацій з метою оптимізації антропогенного навантаження на дестинацію, боротьби з «овер туризмом» та з одночасним покращенням якості життя місцевого населення. Проаналізовано основні складові смарт-дестинації на прикладі міста Барселона, що є пілотним та успішним проектом з формування розумного міста. Визначено основні напрямки формування та розвитку смарт-дестинацій в Україні на прикладі м. Львів.

Ключові слова: tourist destinations; smart destination; smart city; tourist flows optimization.

Література

1. World Tourism Organization. - Режим доступу: http://www2.unwto.org/
2. Ткаченко Т. І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу : монографія / Т. І. Ткаченко. - К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2006. – 537 с.
3. Мельниченко С. В. Інформаційні технології в туризмі: теоретичні та практичні аспекти / С. В. Мельниченко // Вісник Запорізького нац. ун-ту. – 2010. – №2(6). – С. 129-138.
4. Корж Н.В., Басюк Д.І. Управління туристичними дестинаціями Вінниця, 2017. - 322 с.
5. Ткаченко Т.І., Туник О.М. Смарт-місто: інноваційна туристична дестинація
Матеріали VII міжнародної науково-практичної конференції
"Туристичний бізнес: світові тенденції та національні пріоритети"
(м. Харків, 20.11.2015 р.). - Х.: ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2015. - 224 с. - C.248-250.
5. О.М.Туник. Смарт-туризм: система взаємовідносин в дестинації. //Міжнародний туристичний бізнес : зб. наук. ст. студ. денної і заочної форми навч., Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т – 2015. - Відп. ред. А. А. Мазаракі, pp.329–335
6. Josep A. Ivars-Baidal,Marco A. Celdrán-Bernabeu,Jose-Norberto Mazón &Ángel F. Perles-Ivars Smart destinations and the evolution of ICTs: a new scenario for destination management. eceived 12 May 2017, Accepted 16 Sep 2017, Published online: 19 Oct 2017.Електронний ресурс. Режим доступу: https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1388771
8. Estadisticas available at: http://estadisticas.tourspain.es/en-EN/Paginas/default.aspx
9. Tyrustichna Statustika , available at: http://lviv.travel/ua/index/information/b2b (Accessed 15 December 2013)
10. STATUS QUO available at: http://lviv.sq.com.ua/ukr/news/novini/03.01.2018/lvov_turisticheskiy_chem_privlekalo_gorod_turistov_v_2017_godu/ (Accessed 3 January 2018).
11. Lvivska Miska Rada available at: https://city-adm.lviv.ua/news/tourism/244922- (Accessed 27 December 2017)

D. Basyuk, S. Sribna, T. Prymak

EXPERIENCE OF EUROPEAN UNION COUNTRIES IN THE DEVELOPMENT OF SMART DESTINATION

Summary

Implementation of the latest and new information technologies, digital solutions with optimization of smart tourist destination model is an integral part of the country's economic development strategy of modern countries. Smart Destination Technologies are being introduced in many tourist centers in Europe and around the world, the most popular are: Barcelona, London, Gdansk, Boston, Chicago, Las Vegas, New York, Orlando, San Antonio, San Diego, Shanghai, Sydney, Los Angeles, Dubai and a lot of other. The main advantages for tourists is the use of loyalty city cards, which allows tourist to save significantly on the cost of living, food, transport, also tourism services as well as increasing the informatively and safety of travel. In connection with this, there is a need to study the experience of developed countries of the European Union in the formation of smart foundations.
The article defines the features of formation and development of smart destinations on the example of European Union countries. It is very important for tourist industry, because tourist flows on the continent is growing and anthropogenic impact on the environment, social, technical and transport infrastructure, historical and architectural monuments, cultural objects of tourist destination also is growing.
That is why creation of smart tourist destinations is necessity and based on the philosophy of sustainable tourism development, application of modern integrated information technologies and effective application of industrial, transport, energy, environmental management.
The main factors that have influence on the necessity of formation of smart tourist destinations and their development are investigated with the aim of optimizization of the anthropogenic loading on the destination, the struggle with over tourism and simultaneously improving the quality of life of the local population.
All basic components of smart foundations are analyzed on the example of the Barcelona city, which is a pilot and successful project of the smart city organization. The basic directions of formation and development of smart destinations in Ukraine are determined on the example of Lviv.

Keywords: Туристична дестинація; смарт-дестинація; розумне місто; оптимізація туристичних потоків.

References

1. World Tourism Organization, [Online], available at: http://www2.unwto.org/
2. Tkachenko, T. I. (2006), Stalyi rozvytok turyzmu: teoriia, metodolohiia, realii biznesu [Sustainable Tourism Development: Theory, Methodology, Business Realities], Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, Kyiv, Ukraine, P. 537.
3. Melnychenko, S. V. (2010), "Information Technologies in Tourism: Theoretical and Practical Aspects", Visnyk Zaporizkoho nats. un-tu, vol. 2(6), pp. 129-138.
4. Korzh, N.V. and Basiuk, D.I. (2017), Upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy [], Vinnytsia, Ukraine, P. 322.
5. Tkachenko, T.I. and Tunyk, O.M. (2015), " Smart City: An Innovative Tourist Destination", Materialy VII mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Materials of the VII International Scientific and Practical Conference], Turystychnyi biznes: svitovi tendentsii ta natsionalni priorytety [Travel Business: World Trends and National Priorities], KhNU im. V.N. Karazina, Kharkiv, P. 224, pp.248-250.
5. Tunyk, O.M. (2015), "Smart tourism: a system of relationships in the destination", Mizhnarodnyi turystychnyi biznes: zb. nauk. st. stud. dennoi i zaochnoi formy navch., Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, Kyiv, Ukraine, pp.329–335.
6. Josep A. Ivars-Baidal,Marco A. Celdrán-Bernabeu,Jose-Norberto Mazón &Ángel F. Perles-Ivars Smart destinations and the evolution of ICTs: a new scenario for destination management. eceived 12 May 2017, Accepted 16 Sep 2017, Published online: 19 Oct 2017. [Online], available at: https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1388771
8. Estadisticas, [Online], available at: http://estadisticas.tourspain.es/en-EN/Paginas/default.aspx
9. Tyrustichna Statustika , available at: http://lviv.travel/ua/index/information/b2b (Accessed 15 December 2013)
10. STATUS QUO, available at: http://lviv.sq.com.ua/ukr/news/novini/03.01.2018/lvov_turisticheskiy_chem_privlekalo_gorod_turistov_v_2017_godu/ (Accessed 3 January 2018).
11. Lvivska Miska Rada, [Online], available at: https://city-adm.lviv.ua/news/tourism/244922- (Accessed 27 December 2017)

№ 1 2019

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 385

Відомості про авторів

Д. І. Басюк

доктор економічних наук, доцент, завідувач кафедри туристичного та готельного бізнесу Національного університету харчових технологій

D. Basyuk

Doctor of Economics, Associate Professor, Head of the Department of Tourism and Hospitality Business, National University of Food Technologies


С. В. Cрібна

супервайзер готелю « Ібіс Київ Залізничний вокзал»

S. Sribna

Supervisor of Food and Beverage department of ibis Kiev Railway Station hotel


Т. Ю. Примак

кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри туристичного та готельного бізнесу Національного університету харчових технологій

T. Prymak

PhD in Physics and Mathematics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Tourism and Hospitality Business, National University of Food Technologies

Як цитувати статтю

Басюк Д. І., Cрібна С. В., Примак Т. Ю. Досвід країн європейського союзу щодо розвитку смарт - дестинацій. Ефективна економіка. 2019. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6823 (дата звернення: 24.08.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.8

Basyuk, D., Sribna, S. and Prymak, T. (2019), “Experience of european union countries in the development of smart destination”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6823 (Accessed 24 Aug 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.8

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.