EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФАКТОРИ ВПЛИВУ НА РОЗМІР ПЛАТИ ЗА КОРИСТУВАННЯ КОНЦЕСЕЦІЙНИМИ ДОРОГАМИ
О. В. Цімошинська

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.45

УДК: 338 001.36

О. В. Цімошинська

ФАКТОРИ ВПЛИВУ НА РОЗМІР ПЛАТИ ЗА КОРИСТУВАННЯ КОНЦЕСЕЦІЙНИМИ ДОРОГАМИ

Анотація

У статті констатовано, що світова практика будівництва автомобільних доріг засвідчує успішність та ефективність застосування концесії як інструмента залучення інвестицій приватного сектора у дорожню галузь. Наголошено, що в Україні, не дивлячись на неодноразові намагання уряду активізувати будівництво концесійних доріг, жоден із заявлених проектів до тепер не реалізовано. Акцентовано, що першочерговою причиною тому тривалий час вважалась наявність колізій та прогалин у правовому полі з питань регулювання концесійних відносин. Підкреслено, що з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо будівництва та експлуатації автомобільних доріг» від 27.02.2018 р. за №2304-VIII існуючі правові колізії мали бути подолані. Обгрунтовано, що з прийняттям Закону №2304-VIII окремі питання до тепер залишаються невирішеними остаточно, серед яких особливої актуальності набувають питання плати за користування концесійними дорогами. Розглянуто методику розрахунку плати за користування концесійними дорогами, передбачену чинними нормативно-правовими актами та наголошено на її недоліках. Визначено та проаналізовано такі фактори впливу на формування розміру плати за користування концесійними дорогами як: вартість будівництва, граничний розмір компенсації концесіонеру, інтенсивність руху транспорту (трафік), граничний строк передачі дороги в концесію, розмір концесійного платежу та ін. Проаналізовано розмір плати за користування концесійними дорогами в країнах ЄС та очікувану плату користувачів за проїзд автобаном Львів-Краковець. Доведено потребу у модифікації методики розрахунку плати за користування концесійними дорогами, передбачену чинними нормативно-правовими актами.

Ключові слова: концесія; плата за користування концесійними дорогами; граничний розмір компенсації концесіонеру; інтенсивність руху транспорту; граничний строк передачі дороги в концесію; розмір концесійного платежу.

Література

1. Визначення інтенсивності руху та складу транспортного потоку на автомобільних дорогах загального користування. Проект ДСТУ. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https:/ www.tk307.in.ua/...content/.../proekt-DSTU-po-Intensivnosti
2. Коваль Ю. Правове регулювання плати за проїзд платною автомобільною дорогою, побудованою на умовах концесії як обов’язкового платежу [Текст] / Ю. Коваль // Підприємництво, госп-во і право : наук.-практ. госп.-прав. журн. - 2018. - №8. - С. 143-148.
3. Лист Державного агентства автомобільних доріг України від 07.03.2017 р. за №1054//5.1-9-37/15. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https:// ukravtodor.gov.ua/
4. Методика розрахунку концесійних платежів. Постанови КМУ від 04.02.2016 р. за №130. - [Електронний ресурс]. - Режим доступ : https://zakon.rada. gov.ua/go/639-2000-п
5. Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року. Розпорядження КМУ від 30.05.2016 р. за №430. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/go/430-2018-р
6. Презентація проекту будівництва та експлуатації на умовах концесії нової автомобільної дороги Львів-Краковець . - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://www.slideshare.net/Ministerstvo/lviv-krakovets
7. Порядок встановлення максимального розміру плати за проїзд автомобільними дорогами, побудованими на умовах концесії. Постанова КМУ від 27.08.2000 р. за №1299. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/go/1299-2000-п
8. Про внесення змін до деяких законів України щодо будівництва та експлуатації автомобільних доріг. Закон України від 27.02.2018 р. за №2304-VIII. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https:// zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2304-19
9. Платні дороги в Європі: вартість та порядок оплати проїзду. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://www.dw.com/uk,

O. V. Tsimoshynska

FACTORS OF INFLUENCE ON THE SIZE OF FEES FOR THE USE OF CONCESSIONAL ROADS

Summary

The article states that the world practice of road construction demonstrates the success and effectiveness of concessions as an instrument for attracting private sector investment into the road sector. It was emphasized that in Ukraine, despite repeated attempts by the government to intensify the construction of concession roads, none of the declared projects has been implemented until now. It is accentuated that the first reason for this was the long-term existence of collisions and gaps in the legal field on the regulation of concession relations. It was emphasized that with the adoption of the Law of Ukraine "On Amendments to Some Laws of Ukraine Concerning the Construction and Operation of Highways" of 27.02.2018 under No. 2304-VIII, existing legal conflicts had to be overcome. It is substantiated that with the adoption of the Law No. 2304-VIII, separate issues remain unresolved until now, among which the issues of paying for the use of concession roads are becoming particularly acute. The method of calculation of payment for use of concession roads, provided by the current normative-legal acts and emphasized on its shortcomings is considered. The following factors influencing the formation of the fee for using concession roads are identified and analyzed: the cost of construction, the maximum amount of compensation to the concessionaire, the intensity of traffic (traffic), the deadline for the transfer of the road to the concession and the size of the concession payment. The cost of using concession roads in EU countries and the expected payment for users for the Lviv-Krakovets Autobahn are analyzed. The necessity to modify the methodology for calculating the payment for the use of concession roads, provided by the current normative and legal acts, is proved.

Keywords: concession; payment for use of concession roads; the maximum amount of compensation to the concessionaire; the intensity of traffic; the deadline for the transfer of the road to the concession; the size of the concession payment.

References

1. National standards of Ukraine (2018). “Determination of the traffic intensity and composition of the traffic flow on public roads”, available at: https:// www.tk307.in.ua/...content/.../proekt-DSTU-po-Intensivnosti. (Accessed 16 November 2018).
2. Koval Y. (2018). “Legal regulation of the fare for a paid motorway constructed on the terms of a concession as a compulsory payment”. Entrepreneurship, State-Owned and Law, vol. 8, рр. 143-148.
3. Letter from the State Agency of Motor Roads of Ukraine dated No.1054 //5.1-9-37/15 (2017), available at: https:// ukravtodor.gov.ua/ (Accessed 20 November 2018).
4. Тhe Cabinet of Ministers of Ukraine (2016). The decree “Method of calculation of concession payments”, available at: http:// zakon.rada. gov.ua/go/639-2000-p. (Accessed 06 November 2018).
5. Тhe Cabinet of Ministers of Ukraine (2016). The decree “National transport strategy of Ukraine for the period up to 2030”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/430-2018-р. , (Accessed 12 November 2018).
6. Presentation of the construction and operation project on the terms of concession of the new Lviv-Krakovets highway (2015), available at: https://www.slideshare.net/Ministerstvo/lviv-krakovets , (Accessed 28 November 2018).
7. Тhe Cabinet of Ministers of Ukraine (2000). The decree “Procedure for setting the maximum amount of travel fare by concession roads” , available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/1299-2000-п, , (Accessed 22 November 2018).
8. The Verkhovna Rada of Ukraine (2018), The decree “On Amendments to Some Laws of Ukraine Concerning the Construction and Operation of Roads", available at: https:// zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2304-19, (Accessed 19 November 2018).
9. Paid roads in Europe: the cost and procedure for paying a fare (2018)., available at: https://www.dw.com/uk show/2304-19, (Accessed 11 November 2018).

№ 1 2019

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 40

Відомості про авторів

О. В. Цімошинська

доцент кафедри обліку і оподаткуванняПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом»

O. V. Tsimoshynska

Associate Professor, department of accounting and taxationPJSC "Higher Educational Institution" Interregional Academy of Personnel Management"

Як цитувати статтю

Цімошинська О. В. Фактори впливу на розмір плати за користування концесеційними дорогами. Ефективна економіка. 2019. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6841 (дата звернення: 18.02.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.45

Tsimoshynska, O. V. (2019), “Factors of influence on the size of fees for the use of concessional roads”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6841 (Accessed 18 Feb 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.45

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.