EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ІНТЕРНЕТ-ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ
І. А. Малюта, А. Є. Оголь

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.49

УДК: 339.13, 339.17

І. А. Малюта, А. Є. Оголь

АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ІНТЕРНЕТ-ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті встановлено сутність поняття електронної комерції та її форми. Проведено аналіз найбільших світових онлайн-ритейлерів, таких як Amazon, eBay та Alibaba. Проаналізовано динаміку чистого прибутку Amazon та eBay за 2013-2017 рр. Наведено основні нормативні документи, що регулюють діяльність електронної комерції як у світі, так й в Україні, а також надано перелік організацій, що здійснюють нормотворчу діяльність в сфері Інтернет-торгівлі. Проведено порівняльний аналіз ринку Е-commerce країн-лідерів та України. Надано перелік найбільших торгівельних майданчиків, де здійснюється E-commerce в Україні. Проаналізовано сучасний стан обсягів Інтернет-торгівлі в Україні, а також проведено прогнозування обсягів ринку Е-commerce в Україні на 2019-20 рр. за допомогою лінійного тренду.

Ключові слова: електронна комерція; електронна торгівля; всесвітня мережа інтернет; товар; послуга; реалізація.

Література

1. Офіційний сайт Асоціації Ритейлерів України. [Електронний ресурс]. – Режим дoстyпy : https://rau.ua/uk/novyni/onlajn-diktaturaE-commerce/. – Назва з екрану.
2. The Statistics Portal. Amazoncom. – Access mode : https://www.statista.com/statistics/266282/annual-net-revenue-of-amazoncom/. – Title from screen.
3. The Statistics Portal. Ebay. – Access mode : https://www.statista.com/statistics/507881/ebays-annual-net-revenue/. – Title from screen.
4. Global Ecommerce Report. − Access mode : https://www.ecommercefoundation.org/reports. – Title from screen.
5. Маловичко С. В. Аналіз сучасних тенденцій та динаміки розвитку електронної торгівлі на підприємствах України / С. В. Маловичко // Проблеми економіки. – 2015. – № 2. – С. 71-77.
6. Roberts M. L. Internet Marketing: Integrating Online and Offline Strategies in a Digital Environment / M. L. Roberts, D. Zahay. – Publisher: Cengage. – 2017. – Access mode : https://www.researchgate.net/publication/317692557_Internet_Marketing_Integrating_Online_and_Offline_Strategies_in_a_Digital _Environment_Fourth_Edition. – Title from screen.
7. Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua. – Назва з екрану.

I. A. Malyuta, A. E. Ogol

ANALYSIS OF THE CURRENT STATE AND PROSPECTS OF INTERNET COMMERCE DEVELOPMENT IN UKRAINE

Summary

The article establishes the essence of the concept of e-commerce and its main forms. It is pointed out that by analyzing the Internet commerce market in Ukraine, it is necessary first to determine its role in shaping the market economy of modern economic relations. The analysis of the world's largest online retailers, such as Amazon, eBay and Alibaba, has been conducted. The chart of share of the top 3 world e-commerce players in 2016 is given in%. The dynamics of net profit of online retailers of Amazon and eBay for 2013-2017 has been analyzed, a comparative analysis of Internet site data and the difference between their business models have been made. The main normative documents regulating e-commerce activity in the world and in Ukraine are presented, as well as a list of organizations that carry out standard-setting activities in the field of Internet commerce. A comparative analysis of the e-commerce market of the leading countries and Ukraine was carried out. Three of the world's leaders in terms of Internet commerce are listed. E-commerce Markets data on the number of people who made purchases via Internet networks in Ukraine and Eastern European countries is presented, comparative analysis of indicators is given. The list of the largest trading venues where E-commerce in Ukraine is carried out is given. The diagram of the share of the largest online stores of Ukraine in 2016 in the e-commerce market was constructed. The graph shows the change in the volume of Internet commerce in Ukraine from 2012 to 2018, in billion dollars. USA. The article provides data on the penetration of Internet commerce in Ukraine in% during 2012-2017. The present state of Internet trading volume in Ukraine is analyzed, as well as the forecasting of the volumes of the market of e-commerce in Ukraine for 2019-20 with the help of a linear trend . The linear trend is built using the built-in capabilities of Microsoft Excel spreadsheets. So according to the forecast, the volume of Internet commerce in Ukraine in 2019 will be at the level of 2.1214 billion dollars. USA, indicating a growing trend. The forecast for 2020 is $ 2.3389 billion. USA, indicating a significant increase in Internet commerce during the projected years. The article outlines the advantages and disadvantages of the current state of Internet commerce in Ukraine, as well as provides a list of perspective directions of development.

Keywords: E-commerce; World Wide Web; Product; Service; Implementation.

References

1. Official site of the Association of Retailers of Ukraine, available at: https://rau.ua/en/novyni/onlajn-diktaturaE-commerce/. (Accessed 10 December 2018).
2. The Statistics Portal. Amazoncom, available at: https://www.statista.com/statistics/266282/annual-net-revenue-of-amazoncom/. (Accessed 21 December 2018).
3. The Statistics Portal. Ebay, available at: https://www.statista.com/statistics/507881/ebays-annual-net-revenue/. (Accessed 16 December 2018).
4. “Global Ecommerce Report” (2017), available at: https://www.ecommercefoundation.org/reports. (Accessed 1 December 2018).
5. Malovichko, S.V. (2015), “Analysis of current trends and dynamics of E-commerce development at Ukrainian enterprises”, Problemy ekonomiky, vol. 2, pp. 71-77.
6. Roberts, M. and Zahay D. (2017), Internet Marketing: Integrating Online and Offline Strategies in a Digital Environment, Cengage.
7. The official website of the State Statistics Service of Ukraine, available at: http://www.ukrstat.gov.ua. (Accessed 1 December 2018).

№ 1 2019

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 42

Відомості про авторів

І. А. Малюта

к. е. н., доцент, доцент кафедри міжнародних економічних відносин, регіональних студій та туризму, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро

I. A. Malyuta

Ph. D., Associate Professor, Department of International Economic Relations, Regional Studies and Tourism, University of Customs and Finance


А. Є. Оголь

магістр, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро

A. E. Ogol

Master, University of Customs and Finance

Як цитувати статтю

Малюта І. А., Оголь А. Є. Аналіз сучасного стану та перспективи розвитку інтернет-торгівлі в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6845 (дата звернення: 18.02.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.49

Malyuta, I. A. and Ogol, A. E. (2019), “Analysis of the current state and prospects of internet commerce development in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6845 (Accessed 18 Feb 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.49

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.