EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОЦІНЮВАННЯ ЄМНОСТІ СПОЖИВЧОГО РИНКУ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ В МІСТАХ УКРАЇНІ
А. С. Скрильник, Я. П. Мотієнко, Т. В. Мирошніченко

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.50

УДК: 339.133

А. С. Скрильник, Я. П. Мотієнко, Т. В. Мирошніченко

ОЦІНЮВАННЯ ЄМНОСТІ СПОЖИВЧОГО РИНКУ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ В МІСТАХ УКРАЇНІ

Анотація

У статті охарактеризовано сутність споживчого ринку та особливості його розвитку в м. Полтава. Детально проаналізовано сучасне становище оптово-роздрібної торгівлі й сфери надання послуг, сформовано актуальні пропозиції щодо зростання попиту на споживчому ринку м. Полтава. Запропоновано підхід до розрахунку реального обсягу попиту на споживчому ринку міст. Розраховано реальний обсяг попиту на споживчого ринку м. Полтава та здійснено порівняння наявних тенденцій з провідними містами в України. Визначено фактори і умови протоку населення прилеглих територій до міст обласного значення. Отримані розрахунки підтверджуються різними підходами оцінювання попиту на споживчому ринку міста та можуть бути корисними для підприємств малого і середнього бізнесу, які планують розпочинати власну справу в межах міста Полтава.

Ключові слова: ринок; споживач; ємність ринку; споживчий ринок; попит; товарообіг.

Література

1. Економіка торгівлі : навч. посіб. / [Н.О. Власова, В.А. Гросул, О.А. Круглова, М.В. Чорна та ін..] ; за ред. Н.О. Власової. – Х. : Світ Книг, 2014. – 473 с.
2. Іванілов О. С. Економіка підприємства : підручник / О.С. Іванілов. – К. : Центр учбової літератури, 2013. – 728 с.
3. Статистична інформація [Електронний ресурс] / Державний комітет статистики України. – Режим доступу: ukistat.gov.ua
4. Головне управління статистики у Полтавській області [Електронний ресурс] – Режим доступу: http: www.pl.ukrstat.gov.ua/.
5. Національна платформа малого та середнього бізнесу [Електронний ресурс] – Режим доступу: http: www.platforma-msb.org.
6. Офіційний сайт Полтавської міської ради Комплексна програма розвитку малого та середнього підприємництва у Полтавській області на 2017 – 2020 роки [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.adm-pl.gov.ua/sites/default/files/pr_rmsp_2017.pdf.
7. Жихарєва В. В. Формування стратегії розвитку підприємства в умовах невизначеності / В. В. Жихарєва, Т. М. Савельєва // Економіка і суспільство. – 2017. – №9. – с. 423 – 427.

А. S. Skrylnyk, I. P. Motienko, T. V. Miroshnichenko

ESTIMATION OF THE CAPACITY OF THE CONSUMER MARKET OF GOODS AND SERVICES IN THE CITIES OF UKRAINE

Summary

The purpose of this scientific article is to search for approaches to assess the real capacity of the consumer market of cities in Ukraine and to identify key incentives that will increase the efficiency of its functioning. The urgency of the topic is due to the fact that an objective assessment of the capacity of the consumer market promotes the economic development of producers and intermediaries, and also provides an attractive price elasticity of demand for products (goods, works and services). The article describes the essence of the consumer market and the peculiarities of its development in the city of Poltava. The current situation of wholesale and retail trade is analyzed in detail; current proposals on increasing demand in the consumer market of Poltava city are formed. The approach to calculating the real volume of demand (consumers, buyers) on the consumer market of cities of oblast significance is proposed. This calculation was based on the fact that actual value indicators of retail trade turnover were adopted, and the number of potential consumers of the retail market was determined on the basis of the average retail trade turnover in Ukraine as a whole. To verify the correctness of the calculations in the work was presented an element of calculating another approach, which is based on the comparison of the real volume of retail space and the norm-requirements of retail space per 1 resident of the city. The real demand for the consumer market in Poltava has been calculated and a comparison of current trends with leading cities in Ukraine has been made. Among the cities of oblast importance in Ukraine, the majority have a number of potential buyers of the consumer market from 1.4 to 2.5 times more than its population. Almost all oblast centers concentrate more than 50% of the regional retail trade turnover. It is determined that the main purpose of inflow of the population of adjoining territories is employment, training, obtaining medical and other consulting and administrative services, tourism. Proposals on volumes of commodity turnover on the consumer market are given. The resulting calculations are supported by different approaches to assessing demand in the city's consumer market and may be useful for small and medium-sized businesses that are planning to start their own business within the city of Poltava.

Keywords: market; consumer; market capacity; consumer market; demand; commodity turnover.

References

1. Vlasova N.O. (2014), Ekonomika torhivli [Trade Economy], Svit Knyh, Kyiv, Ukraine.
2. Ivanilov O.S. (2013), Ekonomika pidpryiemstva [Business Economics], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine.
3. State Committee of Statistics of Ukraine (2016) “Statistical information”, available at: https://www.ukistat.gov.ua (Accessed 04 November 2018).
4. The Main Department of Statistics in the Poltava region (2017), Statistical information”, available at:: http: www.pl.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 17 November 2018).
5. National platform for small and medium businesses (2016), available at:: http: www.platforma-msb.org (Accessed 21 November 2018).
6. Official website of Poltava City Council (2017) “ Integrated Program for the Development of Small and Medium Enterprises in Poltava Oblast for 2017-2020 ”, available at: http://www.adm-pl.gov.ua/sites/default/files/pr_rmsp_2017.pdf. (Accessed 12 November 2018).
7. Gihareva V.V. (2017) “Formation of enterprise development strategy in conditions of uncertainty”, Ekonomika i suspil'stvo, vol. 9, pp. 423–427.

№ 1 2019

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 39

Відомості про авторів

А. С. Скрильник

к. е. н., доцент кафедри економіки підприємства та управління персоналомПолтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка

А. S. Skrylnyk

Ph.D., Аssistant professor of business economics and personnel managementPoltava National Technical Yuri Kondratyuk University


Я. П. Мотієнко

студентка групи 502-ЕП, магістрПолтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка

I. P. Motienko

student group 401-EP,Master in Business, Trade and Stock ExchangesPoltava National Technical Yuri Kondratyuk University


Т. В. Мирошніченко

студентка групи 401-ЕППолтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка

T. V. Miroshnichenko

student group 401-EP,Poltava National Technical Yuri Kondratyuk University

Як цитувати статтю

Скрильник А. С., Мотієнко Я. П., Мирошніченко Т. В. Оцінювання ємності споживчого ринку товарів і послуг в містах Україні. Ефективна економіка. 2019. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6846 (дата звернення: 19.02.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.50

Skrylnyk, А. S., Motienko, I. P. and Miroshnichenko, T. V. (2019), “Estimation of the capacity of the consumer market of goods and services in the cities of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6846 (Accessed 19 Feb 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.50

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.