EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВДОСКОНАЛЕННЯ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА
К. С. Стоян, В. В. Широка

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.57

УДК: 005.511:338.48

К. С. Стоян, В. В. Широка

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВДОСКОНАЛЕННЯ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ТУРИСТИЧНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Розглянуто економічну значущість бізнес-моделі в розвитку туристичного підприємства. Визначені основні задачі, які реалізуються на основі бізнес-моделі в умовах ціннісно-орієнтованого управління туристичними підприємствами. Визначено, що практичним інструментом сучасного методу бізнес-моделювання є наочно розроблена бізнес-модель підприємства, яка включає в себе абсолютно всі аспекти управління підприємством і є базою для вдосконалення бізнес-процесів. Даний інструмент управління є гуманітарним в області моделювання бізнес-процесів, має прикладний характер, на основі якого підприємства оцінюють поточний стан бізнесу та приймають обґрунтовані управлінські рішення щодо вдосконалення діяльності підприємства на основі поєднання результатів економічних розрахунків з нейроекономічними знаннями. Визначено структурні елементи бізнес-моделі та їх характеристики, необхідні для пошуку ефективних напрямків вдосконалення. Досліджено теоретичні основи вдосконалення бізнес-моделі туристичного підприємства, в результаті чого встановлено, що для виявлення недоліків бізнес-моделі діючого підприємства слід проаналізувати її за кожним окремим елементом за якісними і кількісними показниками. Розроблено алгоритм процесу вдосконалення бізнес-моделі туристичного підприємства. Вдосконалення бізнес-моделі туристичного підприємства є системним процесом, що базується на дослідженні максимально доступних масивів інформації за допомогою різноманітних критеріїв оцінювання. Визначено основні етапи алгоритму, показники і чинники, які слід досліджувати та аналізувати.

Ключові слова: бізнес-модель; бізнес-процес; туристичне підприємство; цінність туристичної пропозиції.

Література

1. Бычкайло И.А. Бизнес-модель: история термина и разновидности его понимания / И.А. Бичкайло – Экономические стратегии – Вып. 6 – М.: 2016.–190–196.
2. Джон Маллинс,Рэнди Комисар. Поиск бизнес-модели. Как спасти стартап, вовремя сменив план. – Манн: Иванов и Фебер. – 2012. – 336.
3. Мертенс Александр / 5 инструментов для развития вашей бизнес-модели// О. Мертенс.-Программа международной финансовой корпорации «Преодоление последствий кризиса в корпоративном секторе». – К.:2011
4. Osterwalder А. Business Model Generation / A. Osterwalder, P. Yves. – Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, Inc, 2010. – 282 p
5. Загорна Т.О. Формування бізнес-моделі підприємства. навчальний посібник / Т.О. Загорна, А.О. Коломицева. – Донецьк: СПД Купріянов. – 2010. - 403 с.
6. Мельниченко С.В. Управління бізнес-процесами в туризмі: монографія / С.В. Мельниченко, К.А. Шеєнкова. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2015. – 264с.
7. Пуригіна О.Г. Маркетинг: навч. посіб. / О.Г. Пуригіна, С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. – Дніпропетровськ.: Інновація, 2010. – 241 с.

Kateryna Stojan, Viktoriia Shiroka

THE THEORETICAL BASIS OF IMPROVEMENT OF BUSINESS MODEL OF TOURISM ENTERPRISES

Summary

The economic significance of the business model in the development of a tourist enterprise is considered. The main tasks, which are realized on the basis of business model in the conditions of value-oriented management of tourist enterprises, are determined. It is determined that the practical tool of the modern method of business modeling is a clearly developed business model of the enterprise, which includes absolutely all aspects of enterprise management and is the basis for improvement of business processes. This management tool is a humanitarian in the field of business process modeling, has an applied nature, based on which enterprises evaluate the current state of business and make sound management decisions to improve the enterprise through a combination of the results of economic calculations with neuroeconomic knowledge. The most popular modern approaches to the interpretation of the concept of "business model" are revealed, which are, to some extent, based on the idea that a business model is a conceptual tool that includes a set of elements and their interconnections, and which allows to express the logic of that how the company makes money. Depending on the essence of the definition of the concept of "business model", distinguish two main approaches: focusing on business processes (directed internally) and focusing on the value of the proposal (aimed at the consumer). The structural elements of the business model and its characteristics, which are necessary for finding effective areas for improvement, have been determined. The theoretical basis for improving the business model of a tourist enterprise. As a result, it has been established that in order to identify the shortcomings of the business model of the existing enterprise, it is necessary to analyze it for each individual element in terms of qualitative and quantitative indicators. An algorithm has been developed for improving the business model of a tourist enterprise. Improving the business model of a tourism enterprise is a system process that is based on the study of the maximum available information files using a variety of evaluation criteria. The main stages of the algorithm, indicators and factors that need to be investigated and analyzed are determined.

Keywords: usiness-model; business-process; tourist enterprise; value of the tourist offer.

References

1. Bychkajlo, Y.A. (2016), “Business model: the history of the term and its types of understanding”, Ekonomycheskye stratehyy, vol. 6, pp.190-196.
2. Mallyns, Dz. and Komysar, R. (2012), Poysk byznes-modely. Kak spasty startap, vovremia smenyv plan [Search for a business model. How to save a startup, time changing plan], Mann: Yvanov y Feber, Moscow, Russia.
3. Mertens, A. (2011), “5 tools for developing your business model”, Prohramma mezhdunarodnoj fynansovoj korporatsyy «Preodolenye posledstvyj kryzysa v korporatyvnom sektore» [The program of the international financial corporation "Overcoming the effects of the crisis in corporate access"], Kyiv, Ukraine.
4. Osterwalder, A. (2010), Business Model Generation, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, New Jersey, USA.
5. Zahorna, T.O. and Kolomytseva, A.O. (2010), Formuvannia biznes-modeli pidpryiemstva [Formation of enterprise business model], SPD Kupriianov, Donets'k, Ukraine.
6. Mel'nychenko, S.V. and Sheienkova, K.A. (2015), Upravlinnia biznes-protsesamy v turyzmi [Management of business processes in tourism], Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, Kyiv, Ukraine.
7. Puryhina, O.H. Sardak, S.E. and Dzhyndzhoian, V.V. (2010), Marketynh [Marketing], Innovatsiia, Dnipropetrovs'k, Ukraine.

№ 1 2019

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 112

Відомості про авторів

К. С. Стоян

кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та менеджменту туристичної діяльностіДніпровського гуманітарного університету

Kateryna Stojan

Candidate of Economic Sciences,assistant professor of the economy and tourism activity management department,Dniprovskii University of the Humanities


В. В. Широка

магістр кафедри економіки та менеджменту туристичної діяльностіДніпровського гуманітарного університету

Viktoriia Shiroka

Master of the economy and tourism activity management department,Dniprovskii University of the Humanities

Як цитувати статтю

Стоян К. С., Широка В. В. Теоретичні засади вдосконалення бізнес-моделі туристичного підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6853 (дата звернення: 23.04.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.57

Stojan, Kateryna and Shiroka, Viktoriia (2019), “The theoretical basis of improvement of business model of tourism enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6853 (Accessed 23 Apr 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.1.57

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.