EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ АГРОПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
А. О. Сітковська, І. І. Дзіргун

DOI: 10.32702/2307-2105-2018.11.105

УДК: 330.35

А. О. Сітковська, І. І. Дзіргун

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ АГРОПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

Досліджено мінливість зовнішнього та внутрішнього середовища, що обумовлює необхідність постійного забезпечення конкурентних переваг агропромислових підприємств. Вирішення цього питання досягається з урахуванням максимально можливої кількості факторів, які впливають на конкурентні переваги і врахування їх тенденцій розвитку в довгостроковій перспективі. До основних факторів, які враховують підприємства належать сезонність аграрного виробництва, паритет цін на продукцію сільського господарства та промисловості, кредитування, державна політика, розвиток ринкової інфраструктури, платоспроможний попит, якість сировини тощо. В статті з метою забезпечення конкурентних переваг агропромислових підприємств запропоновані заходи, які сприятимуть усуненню невідповідність між існуючими якісними властивостями продукції підприємства і тими, що забезпечують найвищу корисність з точки зору споживчого попиту. Враховувати рівень насиченості ринку і нарощувати високого рівня продажу за допомогою інформаційної підтримки продукції.

Ключові слова: конкурентні переваги; агропромислові підприємства; стратегія; розвиток; виробництво.

Література

1. Азоев Г.Л. Конкурентные преимущества фирмы / Г.Л. Азоев, А.П. Челенков. – М.: ОАО «Тип. «НОВОСТИ», 2000. – 256 с.
2. Андрійчук В.Г. Економіка підприємств агропромислового комплексу: підручник / В.Г. Андрійчук. – К.: КНЕУ, 2015 р. – 654 с.
3. Березіна Л.М. Особливості сільськогосподарського виробництва: вплив на ефективність функціонування підприємств галузі / Л.М. Березіна // Культура народов Причерноморья, 2013. — № 258. — С. 21 24.
4. Вініченко І.І. Еволюція підходів у дослід¬женні конкурентоздатності / І.І. Вініченко //Агросвіт. - 2012. - №8.- С. 3-6.
5. Гуторова І.В. Використання рейтингових оцінок для аналізу конкурентоздатності сільськогосподарських підприємств / І.В. Гуторова // Вісник СНАУ. Серія «Економіка та менеджмент». – 2010. – № 6/1 (41). – С. 80-85.
6. Зозульов О.В. Про посилення конкурентних переваг підприємства / О.В. Зозульов // Економіка підприємства. – 2003. – №8. – С. 33–38.
7. Малік М.Й. Конкурентоздатність аграрних підприємств: методологія і механізми: Монографія. М.Й. Малік, О.А. Нужна. – К.: ННЦУІАЕ, 2007. – 270 с.
8. Ульянченко О.В. Формування та використання ресурсного потенціалу в аграрному секторі / О.В. Ульянченко: монографія. – Х., 2006. – 357 с.

A. Sitkovska, I. Dzirgun

PROVISION OF COMPETITIVE ADVANTAGES OF AGROINDUSTRIAL ENTERPRISES

Summary

The variability of the external and internal environment is investigated, which necessitates constant maintenance of competitive advantages of agroindustrial enterprises. The solution to this issue is achieved taking into account the maximum number of factors that influence the competitive advantages and take into account their development trends in the long run. The competitive advantage is comparative, and therefore relative, and not absolute, because it can only be assessed by comparing characteristics that affect the economic efficiency of economic activity. It is a dynamic category, which at each particular time interval is different from the previous value.
The main factors that take into account enterprises include seasonality of agrarian production, parity of prices for agricultural products and industry, lending, state policy, market infrastructure development, solvent demand, quality of raw materials, etc. The sequence of solving these problems should take into account, first, the introduction of optimal placement of production; secondly, the development and use of a methodology for attracting loans to the industry, in terms of overall government effectiveness of the consequences of their use, using foreign lending experience; thirdly, increasing the efficiency of state regulators and developing market infrastructure to reduce the impact of informal institutions on the market price of products. In connection with this, there is a need to create a model for the development of key business spheres through the use of internal marketing tools that are capable of providing a stable competitive advantage to the company in the long run, in conditions of high degree of uncertainty of the environment in all trends of the latter's development. In the article, in order to provide competitive advantages of agro-industrial enterprises, measures are proposed to eliminate the discrepancy between the existing qualitative properties of the enterprise's products and those that provide the highest utility in terms of consumer demand. Take into account the level of market saturation and increase the high level of sales through information support products.

Keywords: competitive advantages; agribusiness; strategy; development; production.

References

1. Azoev, G.L. and Chelenkov, A.P. (2000), Konkurentnye preimushhestva firmy [Competitive advantages of the company], «NOVOSTI», Moscow, Russia.
2. Andrijchuk, V.H. (2015), Ekonomika pidpryiemstv ahropromyslovoho kompleksu [Economics of enterprises of the agro-industrial complex], KNEU, Kyiv, Ukraine.
3. Berezina, L.M. (2013), “Peculiarities of agricultural production: influence on the efficiency of the sector's enterprises”, Kul'tura narodov Prychernomor'ia, vol. 258, pp. 21–24.
4. Vinichenko, I.I. (2012), “Evolution of Approaches in the Research of Competitiveness”, Ahrosvit, vol. 8, pp. 3–6.
5. Hutorova, I.V. (2010), “Use of rating assessments for the analysis of competitiveness of agricultural enterprises”, Visnyk SNAU. Seriia «Ekonomika ta menedzhment, vol. 6/1 (41), pp. 80–85.
6. Zozul'ov, O.V. (2003), “About strengthening of competitive advantages of the enterprise”, Ekonomika pidpryiemstva, vol. 8, pp. 33–38.
7. Malik, M.J. and Nuzhna, O.A. (2007), Konkurentozdatnist' ahrarnykh pidpryiemstv: metodolohiia i mekhanizmy [Competitiveness of agrarian enterprises: methodology and mechanisms], NNTsUIAE, Kyiv, Ukraine.
8. Ul'ianchenko, O.V. (2006), Formuvannia ta vykorystannia resursnoho potentsialu v ahrarnomu sektori [Formation and use of resource potential in the agrarian sector], Kharkiv, Ukraine.

№ 11 2018

Дата публікації: 2018-11-30

Кількість переглядів: 343

Відомості про авторів

А. О. Сітковська

к. е. н., доцент, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

A. Sitkovska

Ph.D., assistantе professor, Dnepro State Agrarian and Economic University


І. І. Дзіргун

магістр, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

I. Dzirgun

master student, Dnepro State Agrarian and Economic University

Як цитувати статтю

Сітковська А. О., Дзіргун І. І. Забезпечення конкурентних переваг агропромислових підприємств. Ефективна економіка. 2018. № 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6859 (дата звернення: 24.02.2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.11.105

Sitkovska, A. and Dzirgun, I. (2018), “Provision of competitive advantages of agroindustrial enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 11, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6859 (Accessed 24 Feb 2020). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.11.105

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.