EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ СТИМУЛЮВАННЯ ПЕРСОНАЛУ СУБ’ЄКТІВ ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ
Н. І. Ведмідь, М. В. Босовська, О. В. Полтавська

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.3

УДК: 338.48:640.2

Н. І. Ведмідь, М. В. Босовська, О. В. Полтавська

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ СТИМУЛЮВАННЯ ПЕРСОНАЛУ СУБ’ЄКТІВ ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ

Анотація

В статті розкрито проблеми та особливості функціонування суб’єктів готельного бізнесу. Наведено класифікацію видів матеріального стимулювання персоналу суб’єктів готельного бізнесу, яку було розширено наступними класифікаційними ознаками: вплив на рівень компетентності персоналу, характер дії на об’єкт. Зазначене дало змогу виокремити сервісну компетентність персоналу як ключову складову його характеристики при формуванні системи матеріального стимулювання та обґрунтувати сутнісно-змістовне наповнення системи мотивації відповідно до завдань управління матеріальним стимулюванням.
Наведено нові науково обґрунтовані розробки щодо вирішення проблеми управління персоналом та стимулювання його діяльності на рівні суб’єктів господарювання. За результатами аналізу розроблено розширене категоріальне поле теорій мотивацій та стимулювання до праці за рахунок авторського трактування поняття матеріального стимулювання персоналу.

Ключові слова: готельний бізнес; мотивація працівників; продуктивність; суб’єкт господарювання; фінансові стимули.

Література

1. Дячун О.В. Організація, нормування та оплата праці : навч. посіб. / О.В. Дячун. – Л., 2001. – 220 с.
2. Економічна енциклопедія : [у 3 т.] / [редкол.: С.В. Мочерний (відп. ред.) та ін.]. Т.2. – К. : Академія. – 2001. – С. 273–274.
3. Жуков А.Л. Регулирование заработной платы в соглашениях и коллек¬тивных договорах : учеб. пособие / А.Л. Жуков. – М. : МИК, 2006. – 376 с.
4. Мазаракі А.А. Економіка торговельного підприємства / А.А. Мазаракі [та ін.]. – К. : Хрещатик, 1999. – 800 с.
5. Полтавська О.В. Використання компетентнісного підходу в управлінні матеріальним стимулюванням персоналу підприємств готельного господарства / Н.М. Гуляєва, О.В. Полтавська // Інноваційний потенціал соціально-економічного розвитку України в умовах глобалізації : зб. наук. пр. – Спец. вип. Ч. ІІ. – Вінниця : Центр підготовки наук. та навч.-метод. видань ВТЕІ КНТЕУ, 2012. – С. 310–315.
6. Польская Г.А. Материальное стимулирование в рыночных условиях хозяйствования // Рос. экон. интернет-журн. АТиСО. – Режим доступу : http://www.e– rej.ru/Regform3. htm/2006. – 2006.
7. Про оплату праці : Закон України №108/95-ВР від 24.03.1995 // Відомості Верховної Ради України, 1995. – № 17. – Ст. 121.

Nadiia Vedmid, Myroslava Bosovska, Oksana Poltavska

THEORETICAL BASIS OF STIMULATION OF PERSONNEL OF BUSINESS SUBJECTS OF THE HOTEL BUSINESS

Summary

The article deals with the problems and features of the functioning of the hotel business entities. The classification of types of material incentives for hotel business personnel, which was expanded by the following classification features: influence on the level of competence of staff, the nature of the action on the object. The above made it possible to distinguish the service competence of the staff as a key component of its characteristics in the formation of the system of material incentives and to substantiate the substantive content of the system of motivation in accordance with the tasks of management of material incentives.
New scientifically grounded developments on solving the problem of personnel management and stimulating its activity at the level of business entities are presented. The results of the analysis of the essential characteristics of the scientific concept of "material incentives" is the possibility of concluding that it is considered only from the position of the subject of control (leader) on the object (personnel) production and development of hotel business entities. According to the authors, in defining the concept of "material incentives", as in the concept of "stimulation", it is necessary to expand its goals and objects of influence, namely to add the development of competencies of staff, which affect the quality of the results of work, especially this need to be taken into account in the field provision of services.
According to the results of the analysis, an extended categorical field of theories of motivation and stimulation of labor was developed due to the author's interpretation of the notion of material incentives for staff. It will be objective to recognize that the material stimulation of the staff should be understood as a dynamic process of influencing occupational behavior and professional competence through material incentives that contribute to the formation of interest in the positive results of work and the development of competencies to ensure high quality of work, customer satisfaction with the service process, positive the image of the subjects of the hotel business.

Keywords: hotel business; employee motivation; productivity; business entity; financial incentives.

References

1. Diachun, O.V. (2001), Orhanizatsiia, normuvannia ta oplata pratsi [Organization, normalization and remuneration of labor], Lviv, Ukraine
2. Mochernyj, S.V. (2001), Ekonomichna entsyklopediia [Economic Encyclopedia], vol. 2, Akademiia, Kyiv, Ukraine.
3. Zhukov, A.L. (2006), Regulirovanie zarabotnoj platy v soglashenijah i kollektivnyh dogovorah [Regulation of wages in agreements and collective agreements: studies. allowance], MIK, Moscow, Russian Federation.
4. Mazaraki, A.A. (1999), Ekonomika torhovel'noho pidpryiemstva [Economy of a trading enterprise], Khreschatyk, Kyiv, Ukraine.
5. Poltavs'ka, O.V. and Huliaieva, N.M. (2012), “ Use of a competent approach in the management of material incentives for hotel staff enterprises”, Innovatsijnyj potentsial sotsial'no-ekonomichnoho rozvytku Ukrainy v umovakh hlobalizatsii : zb. nauk. pr., vol. 2, pp. 310–315.
6. Pol'skaja, G.A. (2006), “Material incentives in market conditions of management”, Ros. jekon. internet-zhurn. ATiSO, [Online], available at: http://www.e–rej.ru/Regform3.htm/2006 (Accessed 20 Jan 2019).
7. The Verkhovna Rada of Ukraine (1995), The Law of Ukraine “On Remuneration of Labor”, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, vol. 17, St. 121.

№ 2 2019

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 7806

Відомості про авторів

Н. І. Ведмідь

д. е. н., проф., Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

Nadiia Vedmid

Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv


М. В. Босовська

д. е. н., проф., Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

Myroslava Bosovska

Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv


О. В. Полтавська

к. е. н., доц., Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

Oksana Poltavska

Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

Як цитувати статтю

Ведмідь Н. І., Босовська М. В., Полтавська О. В. Теоретичні основи стимулювання персоналу суб’єктів готельного бізнесу. Ефективна економіка. 2019. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6874 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.3

Vedmid, Nadiia, Bosovska, Myroslava and Poltavska, Oksana (2019), “Theoretical basis of stimulation of personnel of business subjects of the hotel business”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6874 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.3

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.