DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.4
УДК: 338.48:656.2(043.5)
В. О. Мельник, Л. В. Марценюк, М. І. Міщенко, О. П. Власова
РОЗРОБКА НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО ПІДХОДУ ДО ПЛАНУВАННЯ ПРОЦЕСІВ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЗАЛІЗНИЦЬ
Анотація
Автори статті поставили собі за мету знайти напрямки підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту в сфері пасажирських перевезень в Україні. Для цього розроблено науково-методичний підхід до планування процесів інноваційного розвитку залізниць, який передбачає розподіл витрат та вигід між державними та приватними суб’єктами господарювання, які організовуватимуть туристичні перевезення залізничним транспортом. Для вирішення поставленого завдання в статті використано методи наукової абстракції, дедукції, логічної формалізації, системного аналізу.
Реалізація даного методичного підходу дозволить керівництву ПАТ «Українська залізниця» продавати надлишковий рухомий склад після його капітально-відновлювального ремонту туристичним компаніям та агентам для організації залізничного туризму та отримання додаткового прибутку за рахунок надання комплексу послуг при експлуатації туристичних поїздів.
Ключові слова: інновації; розвиток; інноваційний розвиток; пасажирські компанії; залізничний туризм; управління.
Література
1. Гудкова В. П. Сфера пасажироперевезень як узагальнююча соціально-економічна категорія // Зб. наук. пр. Держ. економіко-технологічного ун-ту трансп. Сер. «Економіка і управління». 2012. Вип. 19, ч. 1. С. 20–29.
2. Економічний енциклопедичний словник: у 2 т. / [Мочерний С. В., Ларіна Я. С., Устенко О. А., Юрій С. І.]; за ред. С. В. Мочерного. Львів: Світ, 2005. Т. 1. 616 с.; Т. 2. 568 с.
3. Райзберг Б. А., Лозовский Л. Ш., Стародубцева Е. Б. Современный экономический словарь. 4-е изд., перераб. и доп. Москва: ИНРА-М, 2005. 480 с.
4. Тультаев Т. А. Маркетинг услуг: учебник. Москва: ИНФРА-М, 2012.
5. Марценюк Л. В. Організація залізничного туризму в Україні: монографія / Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпро, 2017. – 351 с.
6. Бараш Ю. С., Марценюк Л. В., Чаркіна Т. Ю. Інноваційний розвиток пасажирських компаній за рахунок обслуговування туристичних перевезень. // Електронне видання «Ефективна економіка». – 2017. – № 12. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5928
7. Марценюк Л. В. Інноваційний розвиток пасажирської залізничної компанії: понятійний аспект // Зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорту». – 2017. – № 14. – С. 36–51.
8. Марценюк Л. В. Система забезпечення інноваційного розвитку пасажирської залізничної компанії: сутність, властивості та принципи функціонування, концептуальна модель // Електронне видання «Ефективна економіка». – 2018. – № 2. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6133
Vitalii Melnyk, Larysa Martseniuk, Maksym Myshchenko, Olha Vlasova
DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC AND METHODICAL APPROACH TO PROCESS PLANNING INNOVATION DEVELOPMENT OF RAILWAYS
Summary
The article is devoted to the substantiation of theoretical and methodological postulates of innovative development of passenger companies through the organization of railway tourism in modern economic conditions, which are formed under constant influence of internal and external factors.
The concept of innovative development of a passenger company was developed. It allows to establish the regularities of innovative management processes under conditions of dynamically changing exogenous and endogenous environment. The mechanism of innovative development of passenger companies was created. The essence of it is the systematic combination of socio-economic, motivational, organizational, legal and other processes of management.
The scientific and methodical approach to optimization of the processes of innovative development of passenger companies was developed. It is based on the use of description, explanation, forecasting of the choice between two or more fragmentary values using the empirical analysis of discrete optimal planning for the determination of alternative efficient routes. This provides the maximum of the criterion of net present value with established requirement system for the activities of tour operators, which significantly influences innovation as a creative factor for the development of passenger companies.
The authors form the theoretical and methodological foundations of innovative development of the companies, which are based on selectively chosen theories of representatives of economic schools on specific methods and techniques of scientific and empirical knowledge that form the necessary component of innovation activity.
Improved terminology, namely:
– «sphere of railway tourism» – a set of socio-economic relations associated with the movement of tourists with an individual or socially necessary purpose to provide them with special passenger wagons the necessary service during a trip to the wide and narrow circles of Ukraine, which, unlike existing, takes into account the full range of tourist accommodation services in hotels, catering in cafes and restaurants, excursions and other types of transfer.
Keywords: innovation; development; innovative development; passenger companies; railway tourism; management.
References
1. Hudkova, V. P. (2012), "The sphere of passenger transportation as a generalizing socio-economic category", Zb. nauk. pr. Derzh. ekonomiko-tekhnolohichnoho un-tu transp. Ser. «Ekonomika i upravlinnia», vol. 19, part. 1, pp. 20–29.
2. Mochernyi, S. V. Larina, Ya. S. Ustenko, O. A. and Yurii S. I. (2005), Ekonomichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Economic Encyclopedic Dictionary], Svit, Lviv, Ukraine, vol. 1, p. 616.; vol. 2, p. 568.
3. Rajzberg, B. A. Lozovskij, L. Sh. and Starodubceva, E. B. (2005), Sovremennyj jekonomicheskij slovar' [Modern economic dictionary], 4th. ed., INRA-M, Moskva, Russia, p. 480.
4. Tul'taev, T. A. (2012), Marketing uslug [Service marketing], INRA-M, Moskva, Russia.
5. Martseniuk, L. V. (2017), Orhanizatsiia zaliznychnoho turyzmu v Ukraini [Organizational tourism industry in Ukraine], Dnipropetr. nats. un-t zalizn. transp. im. akad. V. Lazariana, Dnipro, Ukraine, P. 351.
6. Barash, Yu. S. Martseniuk, L. V. and Charkina, T. Yu. (2017), "Innovative development of passenger companies according to the carriage of tourism transportation", Efektyvna ekonomika, vol. 12, [Online], vol . 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5928
7. Martseniuk, L. V. (2017), "Innovative development of a passenger railway company: a conceptual aspect", Zb. nauk. pr. Dnipropetr. nats. un-tu zalizn. transp. im. akad. V. Lazariana «Problemy ekonomiky transportu», vol. 14, pp. 36–51.
8. Martseniuk, L. V. (2018), “System of providing innovative development of passenger railway company: essence, properties and principles of functioning, conceptual model”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6133 (Accessed 01 Feb 2019).
№ 2 2019
Дата публікації: 2019-02-28
Кількість переглядів: 7699