EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ РИНКУ КРУЇЗНОГО ТУРИЗМУ
І. Я. Антоненко, І. Л. Мельник

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.8

УДК: 338.48:656.61.330.341

І. Я. Антоненко, І. Л. Мельник

ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ РИНКУ КРУЇЗНОГО ТУРИЗМУ

Анотація

У статті розглянуто питання щодо ключових факторів розвитку світового ринку круїзного туризму. Визначено зміни у його структурі за регіональними туристичними потоками. Охарактеризовано стратегічні напрями діяльності провідних круїзних компаній, визначено їх ринкові пріоритети. Проаналізовано дані щодо планів на оновлення круїзного флоту до 2027 року. Наголошено на необхідності збереження природних ресурсів в межах водних акваторій та запобіганні рекреаційного перенавантаження територій в результаті круїзних подорожей. Оцінено потенціал розвитку круїзного ринку через співставлення роботи круїзних компаній по оновленню флоту із розбудовою портової інфраструктури. Окреслена проблема круїзного туристичного продукту по формуванню диференційованої пропозиції на борту судна без використання потенціалу дестинацій на шляху слідування маршруту. Визначено поняття комбінованого продукту в круїзному туризмі та окреслено переваги по його формуванню з позиції виробників та споживачів. Зроблено припущення, що комбіновані круїзні продукти можуть сформувати стійкий сегмент на ринку та стати основою для активного розвитку круїзного туризму у нетипових районах в майбутньому.

Ключові слова: круїзний туризм; ринок круїзного туризму; круїзні компанії; сталий розвиток; перспективні напрями.

Література

1. Ринки туристичних послуг: стан і тенденції розвитку: монографія / [Герасименко В.Г., Галасюк С.С., Нездоймінов С.Г. та ін.]; за заг. ред. проф. В.Г.Герасименка. – Одеса: Астропринт, 2013. – 304 с.
2. The Global Economic Contribution of Cruise Tourism 2017. CLIA: [Electronic resource].–URL:www.cruising.org/…/Global_Cruise_Impact_Analysis 017.pdf
3. Cruise Lines International Association, Inc (CLIA) : [Electronic resource]. – URL: http://www.cruising.org/
4. Cruise Market Watch: [Electronic resource]. – URL: http://www.cruisemarketwatch.com/
5. Cruise Tourism – Current Situation and Trends. Manuel Butler; World Tourism Organization. Tourism Trends and Marketing Strategies Programme.; World Tourism Organization. Regional Programme for the Americas. – Madrid: World Tourism Organization. First printing. – 2010. – 253 р.
6. Антоненко І.Я. Формування інноваційного продукту круїзного туризму: монографія / І.Я. Антоненко, І.Л. Мельник. – К., 2016. — 246 c.
7. Cruise Industry News Annual Report: [Electronic resource]. – URL: https://www.cruiseindustrynews.com/annual-cruise-industry-report.html
8. Офіційний сайт «Genting Hong Kong» [Electronic resource]. – URL: http://www.gentinghk.com/en/home/profile.aspx
9. Cruise ships on order – AMEM Communication [Electronic resource]. – URL: https://www.amem.at/pdf/AMEM_Cruise-Ships-on-Order.pdf

I. Antonenko, I. Melnyk

PERSPECTIVE DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF THE CRUISE TOURISM MARKET

Summary

The article deals with the key factors of the development of the world market for cruise tourism. Changes in its structure according to regional tourist flows are determined. The strategic directions of activity of the leading cruise companies are characterized, their market priorities are determined (updating the material and technical base, increasing the capacity of vessels, expanding the range of services offered on board). The data on plans for cruise fleet renewal up to 2027 is analyzed. Comparison of construction orders by leading companies in the world. It is estimated that about one third of the vessels in the world will be replaced by a new generation model, that is, the structure of services will change on typical routes and, accordingly, the level of safety and quality of service will increase. It is confirmed that the upgrade of the fleet requires the development and modernization of berths, which is carried out in close cooperation with state institutions, taking into account the recreational possibilities of the territory for the reception of cruise tourists. The necessity of preserving natural resources within the water areas and prevention of recreational overloading of territories as a result of cruise trips is emphasized. The potential of the cruise market development is assessed by comparing the work of cruise companies with the modernization of the fleet with the development of the port infrastructure. The problem of the cruise tourism product on the formation of a differentiated offer on board the ship without the use of the potential of the destinations on the route follow route is outlined. In order to expand the contingent of tourists, it is necessary to search and introduce new products and concepts within cruise destinations, for example, to form combined products. The concept of a combined product in cruise tourism is defined and the advantages of its formation from the standpoint of producers and consumers are outlined. It is assumed that combined cruise products can form a stable segment on the market and become the basis for the active development of cruise tourism in non-typical districts in the future.

Keywords: cruise tourism; cruise tourism market; cruise companies; sustainable development; perspective directions.

References

1. Herasymenko, V.H. Halasiuk, S.S. Nezdojminov, S.H. ta in. (2013) Rynky turystychnykh posluh: stan i tendentsii rozvytku [Markets of tourist services: the state and trends of development], Astroprynt, Odesa, Ukraine.
2. The Global Economic Contribution of Cruise Tourism (2017), available at: www.cruising.org/…/Global_Cruise_Impact_Analysis 017.pdf (Accessed 22 January 2019)
3. Cruise Lines International Association, Inc (CLIA), available at: http://www.cruising.org/ (Accessed 15 January 2019)
4. Cruise Market Watch, available at: http://www.cruisemarketwatch.com/ (Accessed 15 January 2019)
5. Manuel Butler (2010) Cruise Tourism – Current Situation and Trends. Tourism Trends and Marketing Strategies Programme.; World Tourism Organization. Regional Programme for the Americas, World Tourism Organization, First printing, Madrid, English.
6. Antonenko, I.Ya. Mel'nyk, I.L. (2016) Formuvannia innovatsijnoho produktu kruiznoho turyzmu: [Formation of an innovative product of cruise tourism], Kyiv, Ukraine.
7. Cruise Industry News Annual Report, available at: https://www.cruiseindustrynews.com/annual-cruise-industry-report.html (Accessed 17 February 2019)
8. Genting Hong Kong, available at: http://www.gentinghk.com/en/home/profile.aspx (Accessed 25 January 2019)
9. Cruise ships on order – AMEM Communication, available at: https://www.amem.at/pdf/AMEM_Cruise-Ships-on-Order.pdf (Accessed 10 February 2019)

№ 2 2019

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 145

Відомості про авторів

І. Я. Антоненко

д. е. н., професор, професор кафедри туристичного та готельного бізнесу,Національний університет харчових технологій, м. Київ

I. Antonenko

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of the Department of Tourism and Hotel Business, National University of Food Technologies, Kyiv


І. Л. Мельник

к. е. н., доцент кафедри теорії і практики туризму та готельного господарства,Київський університет туризму, економіки і права, м. Київ

I. Melnyk

Ph.D. in Economics, Associate Professor of the Department of Theory and Practice of Tourism and Hotel Industry, Kyiv University of Tourism, Economics and Law, Kyiv

Як цитувати статтю

Антоненко І. Я., Мельник І. Л. Перспективні напрями розвитку ринку круїзного туризму. Ефективна економіка. 2019. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6878 (дата звернення: 21.03.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.8

Antonenko, I. and Melnyk, I. (2019), “Perspective directions of development of the cruise tourism market”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6878 (Accessed 21 Mar 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.8

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.