EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УПРАВЛІННЯ КРЕАТИВНІСТЮ КРОС-ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ КОМАНДИ У ВНУТРІШНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПІДПРИЄМСТВА
О. В. Ярошевська, В. М. Красноступ

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.41

УДК: 331.103.5

О. В. Ярошевська, В. М. Красноступ

УПРАВЛІННЯ КРЕАТИВНІСТЮ КРОС-ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ КОМАНДИ У ВНУТРІШНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Метою статті є удосконалити процес управління креативністю крос-функціональної команди на підставі теорії імпульсного процесу. Методами дослідження виступили загальнонаукові та спеціальні, зокрема: узагальнення, спостереження, графічний, порівняння, аналіз, абстрагування, сценарний, імпульсний, експертний. В ході дослідження сформовано матрицю суміжності методом експертних досліджень, яка відображає характер зв’язків у ланцюзі «керівництво підприємства – керівник команди – крос-функціональна команда». Досліджено взаємодію суб’єктів у ланцюзі «керівництво підприємства – керівник команди – крос-функціональна команда» за допомогою теорії імпульсного процесу. Встановлено, що цей підхід дає змогу формулювати тактичні завдання для певної стратегічної мети розвитку крос-функціональної команди. Побудовано сценарії взаємодії суб’єктів у ланцюзі «керівництво підприємства – керівник команди – крос-функціональна команда» та проведеного їх аналіз. Виявлено можливість обрати найкращий варіант розвитку взаємовідносин у ланцюзі «керівництво підприємства – керівник команди – крос-функціональна команда» під час управління креативністю крос-функціональної команди.

Ключові слова: крос-функціональна команда; креативність; підприємство; управління; мотивація; взаємозв’язок.

Література

1. Бакурова А.В. Самоорганізація соціально-економічних систем: моделі і методи : монографія. Запоріжжя : КПУ, 2010. 328 с.
2. Кульба В.В., Кононов Д.А., Косяченко С.А., Шубін А.Н. Методи формування сценаріїв розвитку соціально-економічних систем: монографія. М.: Сінтег, 2004. 296 с.
3. Kucherova H. Y., Komazov P. V. Substantiation of tax consciousness model for subjects of taxation on the basis of reflexive interaction . Středoevropský věstník pro vědu a výzkum. 2015. № 3 (16). С. 9–19.
4. Робертс Ф.С. Дискретные математические модели с приложениями к социальным, биологическим и экологическим задачам. М. : Наука, 1986. 563 с.
5. Ярошевська О. В., Красноступ В. М. Придатність до створення крос-функціональних команд організаційних структур управління промисловими підприємствами. Інвестиції: практика та досвід. – 2018. – №. 9. – С. 54-57.

O. V. Yaroshevskaya, V. M. Krasnostyp

MANAGING THE CROSS-FUNCTIONAL TEAM CREATIVITY IN THE INTERNAL ENVIRONMENT OF THE ENTERPRISE

Summary

The purpose of the article is to improve the process of managing the creativity of the cross-functional team based on the theory of pulse process. The research methods were general scientific and special, in particular: generalization, observation, graphic, comparison, analysis, abstraction, scenario, pulse, expert. During the study, a matrix of adjacency was created by the expert research method, which reflects the nature of the links in the chain "enterprise management - team leader - cross-functional team." The experts in the study were the top and middle managers of Motor Sich PJSC and the results of scientific research. In all three subjects, the experts recorded a favorable impact on the images of themselves. The negative impact of management on the team leader points to a certain conflict of interest that arose at different levels of management. It was explored the feasibility of applying a number of moral and material incentives to increase the level of creativity of the cross-functional team. The interaction of subjects in the chain "enterprise management - team leader - cross-functional team" with the help of the theory of pulse process is investigated. It has been established that this approach makes it possible to formulate tactical tasks for a certain strategic goal of the development of a cross-functional team. The scenarios of interaction of subjects in the chain "enterprise management - team leader - cross-functional team" and their analysis have been constructed. A number of tactical tasks have been formed to achieve the strategic goal: from the moment of interference to the activities of the cross-functional team should be minimal; incentives and motivation can only be aimed at consolidating the team; gradually introduce the command system of motivation and change it over time; training in teambuilding. The power of connections between subjects was also investigated by means of the theory of pulse process. The maximum perturbation pulse process reaches 15 months, then the work of the cross-functional team should end. The opportunity to choose the best variant of the development of relationships in the chain "enterprise management - team leader - cross-functional team" during the management of the creativity of the cross.

Keywords: cross-functional team; creativity; enterprise; management; motivation; interconnection.

References

1. Bakurova, A.V. (2010), Samoorganizaciya social`no-ekonomichny`x sy`stem: modeli i metody` [Self-organization of socio-economic systems: models and methods], Zaporizhzhya. KPU. Ukraine.
2. Kul`ba, V.V., Kononov, D.A., Kosyachenko, S.A., Shubin, A.N. (2004), Metody` formuvannya scenariyiv rozvy`tku social`no-ekonomichny`x sy`stem [Methods of developing scenarios for the development of socio-economic systems], Moscow. Sinteg. Russia.
3. Kucherova, H. Y., Komazov, P. V. (2015), “Substantiation of tax consciousness model for subjects of taxation on the basis of reflexive interaction”, Středoevropský věstník pro vědu a výzkum. vol. 3 (16). pp. 9–19.
4. Roberts, F.S. (1986), Dy`skretnie matematy`chesky`e modely` s pry`lozheny`yamy` k socy`al`nыm, by`ology`chesky`m y` эkology`chesky`m zadacham [Discrete mathematical models with applications to social, biological and environmental problems], Nauka. Moscow. Russia.
5. Yaroshevs`ka, O. V., Krasnostup,V. M. (2018). “Ability to create cross-functional teams of organizational structures management by industrial enterprises”, Investy`ciyi: prakty`ka ta dosvid. vol. 9. pp. 54-57.

№ 2 2019

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 132

Відомості про авторів

О. В. Ярошевська

к. е. н., доцент кафедри економіки Класичного приватного університету, м. Запоріжжя

O. V. Yaroshevskaya

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of EconomicsClassic private university, Zaporozhye city


В. М. Красноступ

аспірант кафедри економіки, Класичного приватного університету, м. Запоріжжя

V. M. Krasnostyp

Postgraduate student of the Department of Economics,Classic private university, Zaporozhye city

Як цитувати статтю

Ярошевська О. В., Красноступ В. М. Управління креативністю крос-функціональної команди у внутрішньому середовищі підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6891 (дата звернення: 21.03.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.41

Yaroshevskaya, O. V. and Krasnostyp, V. M. (2019), “Managing the cross-functional team creativity in the internal environment of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6891 (Accessed 21 Mar 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.41

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.