EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТОВОГО РИНКУ MICE-ТУРИЗМУ
Є. О. Музичка

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.58

УДК: 338.48

Є. О. Музичка

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СВІТОВОГО РИНКУ MICE-ТУРИЗМУ

Анотація

У статті досліджено сучасний стан розвитку ринку МІСЕ-туризму в Україні. Розглянуто структуру ринку та тенденції його розвитку. МІСЕ-туризм є одним з перспективних видів туризму. Розвиток ділового туризму не тільки сприяє зростанню туристських поїздок, але і стимулює ділову активність в країні. В сучасних умовах діловий туризм сприяє поширенню інновацій, технологій, передових методів і механізмів управління, розвитку науки і міжнародного економічного співробітництва. Отже, органи державної влади та управління, представники бізнесу та туристичної індустрії в рівній мірі зацікавлені в розвитку ділового туризму. У статті аналізується діловий туризм як самостійний напрям на ринку туристичних послуг. В рамках статті виділені країни-лідери в розвитку ділового туризму, наведено характеристику виставкових заходів як одного із затребуваних напрямів в сегменті послуг ділового туризму. Відзначено актуальність пропозиції на ринку послуг ділового туризму, що в перспективі підвищить конкурентоспроможність ділового туризму на міжнародному ринку туристичних послуг та залучити фінансову підтримку з боку держави та розробки ґрунтовної сучасної цільової програми розвитку ділового туризму в Україні.

Ключові слова: MICE-туризм; ринок ділового туризму; тенденції розвитку.

Література

1. Гуляев В.Г. Организация туристской деятельности / В.Г. Гуляев. – М.: НОЛИДЖ, 2005.
2. hotelier.pro – ТОП лидеров мирового тревел-бизнеса. Что нужно знать о гигантах индустрии с объемами продаж более $100 млн. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://hotelier.pro/sales/item/2804-travel
3. ICCA (International Congress and Convention Association) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.iccaworld.com
4. Worldhotels: Where discovery starts – What’s shaping the MICE industry in 2017? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www. worldhotels.com/industry-news/the-most-important-mice-trends-in-2017
5. Пелюх Г. Український готельний бізнес: дефіцит середнього класу і грамотного менеджменту / Г. Пелюх // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://news.finance.ua /ua/news/-/301768/ukrayinskyj-gotelnyj-biznes-defitsyt-serednogo-klasu-i-gramotnogo-menedzhmentu
6. IBTM World – Top 10 Tech Watch Trends. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ibtmworld.com/en/ARCHIVE/programme2/ eventandfeatures/featureareas/izone/Top-Ten-Innovations/
7. ISO 20121 Web Site [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.iso20121.org

Yelyzaveta Muzychka

PHD IN ECONOMICS, SENIOR LECTURER OF THE DEPARTMENT OF TOURIST AND HOTEL BUSINESS,NATIONAL UNIVERSITY OF FOOD TECHNOLOGIES

Summary

The article examines the current state of MICE-tourism market development in Ukraine. The structure of the market and trends of its development are considered. MICE-tourism is one of the most promising types of tourism. The development of business tourism not only contributes to the growth of tourist trips, but also stimulates business activity in the country. In modern conditions, business tourism contributes to the dissemination of innovations, technologies, advanced methods and management mechanisms, the development of science and international economic cooperation. Thus, state authorities and management, representatives of business and tourism industry are equally interested in the development of business tourism. The article analyzes business tourism as an independent trend in the market of tourist services. Within the article, the countries-leaders in the development of business tourism are singled out, the characteristics of exhibition events as one of the demanded directions in the segment of services of business tourism are given. The relevance of the offer on the market of business tourism services is emphasized, which in the long run will increase the competitiveness of business tourism in the international market of tourist services and attract financial support from the state and develop a thorough modern target program of business tourism development in Ukraine. The modern economy is developing rapidly: new corporations appear, new banks, investment funds and companies are opened, new divisions are organized, new projects are born. Such activities require the organization of hosting and business meetings of a large number of people. The question of how you can competently organize this multilevel in terms of organization process remains relevant at the current level of tourism development. There are a large number of types of tourism and various programs, and given the existing proposals, we can say that the Ukrainian market is gradually saturated with standard tours offered by travel agencies. Now such tours can only be interested in an unpretentious person. More and more clients are turning to travel agencies for the purpose of receiving services for organization of rest and development of the tour, taking into account personal wishes. However, not only tourists-individuals, but also heads of various enterprises are asking for tourist companies to organize corporate rest or help in organizing an incentive tour for their company, because they understand that people in any industry are the most important asset of a company, and the nature of human resources management should determine both the business's efficiency and the achievement of its individual members. In this regard, in any organization that intensively uses human resources, it is very important to pay special and due attention to the motivation of the staff. A feature of the incentive tours is a more diverse and interesting program that is not possible in regular tours. Account is taken of the professional and business orientation of the customer companies (attending specialized events and conferences, conducting trainings and seminars, visiting branches of enterprises abroad, etc.). At the same time, the business part is accompanied by a rich cultural program and recreation program. As a result, the company-customers are only in the winner: funds that in any case would be less effectively spent, used in the interests of the enterprise. However, usually such tours provide a fixed program of events that does not take into account the personal needs and interests of each traveler. Therefore, there is a need to study this problem and to improve the individual approach in the development of incentive programs, which will allow not only maximum satisfaction of the wishes of each traveler, but also reduce the budget of the customer company on the tour.

Keywords: MICE-tourism; business tourism market; development trends.

References

1. Guljaev, V.G. (2005), Organizacija turistskoj dejatel'nosti [Organization of tourist activities], NOLIDZh, Moscow, Russia.
2. Top leaders of the global travel business. What you need to know about the giants of the industry with sales of more than $ 100 million, [Online], available at: http://hotelier.pro/sales/item/2804-travel
3. ICCA (International Congress and Convention Association) [Online], available at: http://www.iccaworld.com
4. Worldhotels: Where discovery starts – What’s shaping the MICE industry in 2017? [Online], available at: https://www. worldhotels.com/industry-news/the-most-important-mice-trends-in-2017
5. Peliukh, H. "Ukrainian hotel business: the lack of middle class and competent management", [Online], available at: https://news.finance.ua/ua/news/-/301768/ukrayinskyj-gotelnyj-biznes-defitsyt-serednogo-klasu-i-gramotnogo-menedzhmentu
6. IBTM World – Top 10 Tech Watch Trends, [Online], available at: http://www.ibtmworld.com/en/ARCHIVE/programme2/ eventandfeatures/featureareas/izone/Top-Ten-Innovations/
7. ISO 20121 Web Site, [Online], available at: http://www.iso20121.org

№ 2 2019

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 135

Відомості про авторів

Є. О. Музичка

кандидат економічних наук, старший викладач кафедри туристичного та готельного бізнесу,Національний університет харчових технологій

Yelyzaveta Muzychka

Як цитувати статтю

Музичка Є. О. Тенденції розвитку світового ринку mice-туризму. Ефективна економіка. 2019. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6910 (дата звернення: 21.03.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.58

Muzychka, Yelyzaveta (2019), “Phd in economics, senior lecturer of the department of tourist and hotel business,national university of food technologies”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6910 (Accessed 21 Mar 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.58

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.