EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВПЛИВ ЗАСОБІВ ЕЛЕКТРОННОЇ ВЗАЄМОДІЇ ЗІ СПОЖИВАЧЕМ НА УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА
Л. В. Фролова, К. О. Іванчук

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.12

УДК: 338.2

Л. В. Фролова, К. О. Іванчук

ВПЛИВ ЗАСОБІВ ЕЛЕКТРОННОЇ ВЗАЄМОДІЇ ЗІ СПОЖИВАЧЕМ НА УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

У статті розкрито характеристики сучасного споживання, а саме – схильність до цілодобового споживання, взяття на себе ролі контролера, омніканальне споживання та споживання контенту, глобальний досвід, партнерство та поширення соціальних медіа.
Обумовлено роль цифрових технологій у зміні споживчої поведінки, задля чого надано статистичний аналіз поширення Інтернету серед населення України за різними віковими групами, визначено переважні засоби виходи в Інтернет, обґрунтовано особливу роль смартфонізації населення на зміну споживчої поведінки.
Визначено основні тенденції розвитку засобів електронної взаємодії сучасних підприємств з кінцевим споживачем та обґрунтовано вплив цих тенденцій на управління конкурентоспроможністю. Проаналізовано світові тренди розвитку соціальних мереж – використання підприємствами SMM, «дорослішання» аудиторії соціальних мереж, зміни формату таргетованої реклами, вплив наявності інформації в мережі на рішення про купівлю продуктів.

Ключові слова: конкурентоспроможність; цифровий споживач; засоби електронної взаємодії; управління конкурентоспроможністю.

Література

1. Брук П. Влияние технологий: 5 будущих изменений в жизни человечества [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://kfund-media.com/ru/budushhee-segodnya-5-yzmenenyj-v-zhyzny-chelovechestva-pod-vlyyanyem-tehnologyj/. – 2018
2. Портер М. Международная конкуренция / М. Портер. – М.: Международные отношения, 1993. – 896 с.
3. Халімон Т.М. Гнучкість в системі управління конкурентоспроможністю підприємства / Т.М. Халімон // Економіка. Менеджмент. Бізнес. - №1(23), 2018. – с 74-83.
4. Шаповалов Д. Портрет современного потребителя // Журнал «Управление компанией» [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.marketing.spb.ru/lib-comm/dm/modern_customer.htm. - 2006.
5. Seven characteristics of the modern consumer [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.sas.com/en_us/insights/articles/marketing/modern-consumer.html
6. What does it mean to be a digital consumer [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.quora.com/What-does-it-mean-to-be-a-digital-consumer
7. Динамика пользования Интернет в Украине: май 2017 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.kiis.com.ua/?lang=rus&cat=reports&id=705&page=1&t=5
8. Исследование: 45% всех взрослых жителей Украины уже пользуются смартфонами, а к 2020 году их проникновение возрастет до 70% [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://itc.ua/news/issledovanie-45-vseh-vzroslyih-zhiteley-ukrainyi-uzhe-polzuyutsya-smartfonami-a-k-2020-godu-ih-proniknovenie-vozrastet-do-70-infografika/
9. The latest social media trends to know in 2019 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.globalwebindex.com/reports/social
10. Global social media research summary 2019 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research

L. V. Frolova, K. O. Ivanchuk

INFLUENCE OF ELECTRONIC INTERACTIONS WITH THE CONSUMER ON THE ENTERPRISE COMPETITIVENESS

Summary

Currently, the process of bilateral transformation is under way - existing technologies change the infrastructure of commodity and financial markets, affect the behavior of consumers, while consumers simultaneously stimulate enterprises to introduce even more innovations for a qualitative response to demanding consumer demand. Competitiveness of an enterprise now also depends on the use of electronic interaction with the consumer, as from the effective management of financial flows. Therefore, an urgent problem is the determination of the relationship between ensuring the competitiveness of the enterprise and its electronic development, that is, the ability to provide consumers with various electronic channels of consumer interaction.
The article deals with consumers in five categorical scale - potential buyers, visitors, buyers, customers, followers. The features of modern consumption, namely, the propensity to use the round-the-clock consumption, taking over the role of the controller, omnichanell consumption and consumption of content, global experience, collaboration and dissemination of social media, are revealed.
The role of digital technologies in changing consumer behavior has been determined, for which a statistical analysis of the distribution of the Internet among the population of Ukraine by different age groups was provided, the preferred means of Internet exits were identified. It has been established that the share of the population, which is active Internet users, is increasing every year among all age groups. The prevailing means for Ukrainians to access the Internet are smartphones, therefore, the level of smartphone population is a significant factor in the impact on changing consumer behavior, as modern consumers have almost unlimited access to information about the product and its substitutes.
The main tendencies of development of means of electronic interaction of modern enterprises with the end user are determined and the influence of these tendencies on competitiveness management is substantiated. The analysis of the world trends of social networks development - use of SMM by enterprises, "growing up" the audience of social networks, changing the format of targeted advertising, the influence of the availability of information on the network on the decision to purchase products.

Keywords: competitiveness; digital consumer; electronic interaction tools; competitiveness management.

References

1. Brook P. (2018) “Influence of Technologies: 5 Future Changes in the Life of Humanity”, available at https://kfund-media.com/ru/budushhee-segodnya-5-yzmenenyj-v-zhyzny-chelovechestva-pod-vlyyanyem-tehnologyj/ (Accessed at 23 January 2019)
2. Porter M. (1993) “International competition”, 896 p.
3. Khalimon T.M. (2018) “Flexibility in the enterprise competitiveness management system”. – Economics. Management. Business, №1(23), pp. 74-83.
4. Shapovalov D (2006) “Modern consumer portrait”, available at https://www.marketing.spb.ru/lib-comm/dm/modern_customer.htm. - 2006. (Accessed at 25 January 2019)
5. “Seven characteristics of the modern consumer”, available at https://www.sas.com/en_us/insights/articles/marketing/modern-consumer.html (Accessed at 23 January 2019)
6. “What does it mean to be a digital consumer”, available at https://www.quora.com/What-does-it-mean-to-be-a-digital-consumer, (Accessed at 23 January 2019)
7. “Dynamics of using the Internet in Ukraine: May 2017”, available at https://www.kiis.com.ua/?lang=rus&cat=reports&id=705&page=1&t=5 (Accessed at 25 January 2019)
8. “Study: 45% of all adult Ukrainians already use smartphones, and by 2020 their penetration will increase to 70%”, available at https://itc.ua/news/issledovanie-45-vseh-vzroslyih-zhiteley-ukrainyi-uzhe-polzuyutsya-smartfonami-a-k-2020-godu-ih-proniknovenie-vozrastet-do-70-infografika/ (Accessed at 19 Feb 2019)
9. “The latest social media trends to know in 2019”, available at https://www.globalwebindex.com/reports/social (Accessed at 19 Feb 2019)
10. “Global social media research summary 2019”, available at https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/ (Accessed at 19 Feb 2019)

№ 2 2019

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 8000

Відомості про авторів

Л. В. Фролова

д. е. н., професор, завідувач кафедри підприємництва та торгівліОдеського національного політехнічного університету

L. V. Frolova

Doctor of Economics, Professor, Head of the Department of Entrepreneurship and Trade, Odessa National Polytechnic University


К. О. Іванчук

к. е. н., доцент кафедри підприємництва та торгівліОдеського національного політехнічного університету

K. O. Ivanchuk

PhD in Economic Sciences, Associate Professor, Department of Entrepreneurship and Trade, Odessa National Polytechnic University

Як цитувати статтю

Фролова Л. В., Іванчук К. О. Вплив засобів електронної взаємодії зі споживачем на управління конкурентоспроможністю підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6930 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.12

Frolova, L. V. and Ivanchuk, K. O. (2019), “Influence of electronic interactions with the consumer on the enterprise competitiveness”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6930 (Accessed 20 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.12

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.