DOI: 10.32702/2307-2105-2019.3.8
УДК: 334.78(477):331.107.5
Н. В. Бутенко
ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ СТАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВ КОРПОРАТИВНОГО СЕКТОРУ НА ЗАСАДАХ ПАРТНЕРСЬКИХ ВІДНОСИН
Анотація
В статті здійснено аналіз теоретичного підґрунтя розвитку партнерських відносин та формування партнерських мереж шляхом систематизації існуючих теоретичних підходів до їх трактування, визначення основних принципів здійснення та характерних рис. Проаналізовано досвід формування корпоративної стратегії партнерської мережі та запропоновано тріаду первинних пріоритетів у формуванні синергетично-інституціональної стратегії управління партнерськими відносинами у корпоративному секторі. Запропоновано вирізняти внутрішньо корпоративну маркетингову діяльність (традиційну діяльність по відношенню до товарів та послуг корпорації) та маркетингову діяльність стосовно акціонерів (діяльність, пов’язану з функціонуванням акціонерного товариства щодо випуску та розміщення акцій, задоволення потреб акціонерів, маркетингові дослідження фондового ринку, формування позитивного іміджу тощо). Розглянуто вихідні елементи формування та структурно-логічну схему реалізації маркетингової стратегії підприємств корпоративного сектору на засадах партнерських відносин.
Ключові слова: партнерські відносини; партнерська мережа; корпоративна стратегія партнерської мережі; маркетингове управління; маркетингова діяльность корпоративних структур.
Література
1. Уотерс Д. Логистика. Управление цепью поставок / Д. Уотерс ; пер. с англ. – М. : ЮНИТИДАНА, 2003. – 503 с.
2. Eisler R. The Power of Partnership: Seven Relationships that Will Change Your Life / Riane Eisler. – New World Library. – 2003. – 304 p.
3. Barnes J.G. Predictors of equity in relationships between service Providers and retail customers / J.G. Barnes, D.M. Howlett // International Journal of Bank Marketing, 1998. – № 16 (1). – Р. 5–23.
4. Man A. - P. Alliances: An Executive Guide to Designing Successful Strategic Partnerships / Ard-Pieter de Man. – Wiley; 1 edition. – 2014. – 236 p.
5. Германчук А. М. Стратегічне партнерство в системі маркетингової логістики / А.М. Германчук. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Tiru/2011_32/German.pdf
6. Пожидаев Р. Три подхода к пониманию сетевых организаций / Р. Пожидаев // Вестник Томского государственного университета. – 2011. – № 343. – С. 143–147.
7. Третьяк О. Эволюция маркетинга: этапы, приоритеты, концептуальная база, доминирующая логика / О. Третьяк // Российский журнал менеджмента. Том 4. – № 2. – 2006. – С. 129 – 144.
8. Гребешкова О. М. Стратегічні партнерства підприємств : навч. посіб. / О. М. Гребешкова, Г. В. Махова. – К.: КНЕУ, 2012. – 401 с.
9. Дойль П. Маркетингменеджмент и стратегии / П. Дойль, Ф. Штерн ; пер. с англ. – 4е изд. – СПб. : Питер, 2007. – 544 с.
10. Трансформація вартості у розвитку відносин «підприємствоклієнт»: монографія / А. Чубала, Р. Неструй, К. МазурекЛопацінська та ін. – Львів: Видавництво НУ «Львівськаполітехніка», 2007. – 250 с.
11. Чухрай Н. І. Стратегії конкуренції ланцюгів поставок [Електронний ресурс] / Н. І. Чухрай, М. О. Довба // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – Електрон. дані. – 2009. – № 649 : Логістика. – С. 313320. –. – Режим доступу: http://vlp.com.ua/files/special/43.pdf
12. Hеkansson Н. Developing Relationships in Business Networks / Н. Hеkansson, І. Snehota. – Routledge, 1995. – 418 р.
13. Ford D. Managing Business Relationships / D. Ford, L. Gadde, Hakansson and other. – Wiley: Chichester. –1998.
14. Bennan R. Adaptive Behavior in BuyerSupplier Relationships / R. Bennan, P. Turnbull // Industrial Marketing Menegement. – 1999. – № 28. – Р. 481–495.
15. Muller K. K. Business relationships and networks: Managerial Challenge of network era / K. K. Muller, A. Halinen // Industrial Marketing Management. – 1999. – № 28. – Р. 413–427.
16. Бутенко Н. В. Розвиток партнерства в національній економіці: монографія / Н. В. Бутенко; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. – Київ, 2015. – 358 с.
Nataliia Butenko
FORMATION MARKETING STRATEGY OF COMPANIES OF CORPORATE SECTOR BASED ON PARTNERSHIP RELATIONS
Summary
In the article is analyzed the theoretical basis of the development of partnerships and the formation of partnerships through the systematization of existing theoretical approaches to their interpretation, the definition of the basic principles of implementation and characteristics. The factors that contribute to the implementation of partnerships in the activities of the corporate sector entities are identified. It is researched the experience of forming a corporate strategy of the partner network and described a triad of primary priorities in the formation of synergetic-institutional strategy of partnership management in the corporate sector. It is proposed to allocate internal-corporate marketing activities (traditional activities in relation to the goods and services of the Corporation) and marketing activities in relation to shareholders (activities related to the functioning of the joint stock company for the issue and placement of shares, meeting the needs of shareholders, market research stock market, the formation of a positive image and so on). The functions of marketing activities of corporate structures, in particular the protection of shareholders ' rights, equal treatment of shareholders, timely disclosure and transparency, clear regulation of duties are defined. The original elements of formation (definition of the mission and rationale objectives the study of marketing environment, the formation of specific technologies marketing management) and structural-logical scheme of realization of marketing strategy of enterprises in the corporate sector through partnerships (sequence of sale of a commodity pastrate, pastrate pricing, distribution channels, and communication subsystem) are examined. It is concluded that taking into account the peculiarities of forming a marketing strategy in the corporate sector will allow corporate structures to adjust the definition of goals and areas of activity in accordance with the trends of the securities market and the perspective expectations of consumers and shareholders.
Keywords: partnership relations; partner network; corporate strategy of the partner network; marketing management; marketing activity of corporate structures.
References
1. Uoters, D. (2003), Logistika. Upravlenie cep'ju postavok [Logistics. Supply Chain Management], JuNITIDANA, Moscow, Russia, P.503.
2. Eisler R. The Power of Partnership: Seven Relationships that Will Change Your Life / Riane Eisler. – New World Library. – 2003. – 304 p.
3. Barnes J.G. Predictors of equity in relationships between service Providers and retail customers / J.G. Barnes, D.M. Howlett // International Journal of Bank Marketing, 1998. – vol. 16 (1). – R. 5–23.
4. Man A. - P. Alliances: An Executive Guide to Designing Successful Strategic Partnerships / Ard-Pieter de Man. – Wiley; 1 edition. – 2014. – 236 p.
5. Hermanchuk, A. M. “Strategic partnership in the system of marketing logistics”, [Online], available at: http://nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Tiru/2011_32/German.pdf
6. Pozhidaev R. (2011), “Three approaches to understanding network organizations”, Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, vol. 343, pp. 143–147.
7. Tret'jak, O. (2006), “The evolution of marketing: stages, priorities, conceptual framework, the dominant logic”, Rossijskij zhurnal menedzhmenta, vol. 4, issue 2, pp. 129 – 144.
8. Hrebeshkova, O. M. and Makhova, H. V. (2012), Stratehichni partnerstva pidpryiemstv [Strategic partnership of enterprises: training], KNEU, Kyiv, Ukraine, P.401.
9. Dojl', P. and Shtern, F. (2007), Marketingmenedzhment i strategii [Marketing management and strategies], 4th.ed., Piter, SPb., Russia, P.544.
10. Chubala, A. Nestrui, R. MazurekLopatsinska, K. and others (2007), Transformatsiia vartosti u rozvytku vidnosyn «pidpryiemstvokliient» [Transformator Vartosis in the Development of the “Influenza”], Vydavnytstvo NU «Lvivskapolitekhnika», Lviv, Ukraine, P. 250.
11. Chukhrai, N. I. and Dovba, M. O. (2009), “”, Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», vol. 649, pp. 313320, [Online], available at: http://vlp.com.ua/files/special/43.pdf
12. Hekansson N. Developing Relationships in Business Networks / N. Hekansson, I. Snehota. – Routledge, 1995. – 418 p.
13. Ford D. Managing Business Relationships / D. Ford, L. Gadde, Hakansson and other. – Wiley: Chichester. –1998.
14. Bennan R. Adaptive Behavior in BuyerSupplier Relationships / R. Bennan, P. Turnbull // Industrial Marketing Menegement. – 1999. – vol. 28. – P. 481–495.
15. Muller K. K. Business relationships and networks: Managerial Challenge of network era / K. K. Muller, A. Halinen // Industrial Marketing Management. – 1999. – vol. 28. – P. 413–427.
16. Butenko, N. V. (2015), Rozvytok partnerstva v natsionalnii ekonomitsi [Development of partnership in the national economy], NAN Ukrainy, In-t ekonomiky prom-sti, Kyiv, Ukraine, P. 358.
№ 3 2019
Дата публікації: 2019-03-28
Кількість переглядів: 10435