EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ESSENCE AND TYPES OF RISKS OF INVESTMENT PROJECTS FROM CONSTRUCTION OF AUTOMOTIVE ROADS
A. V. Rusnak, I. I. Nadtochii, V. O. Kriukova

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.4.5

УДК: 338.28

A. V. Rusnak, I. I. Nadtochii, V. O. Kriukova

ESSENCE AND TYPES OF RISKS OF INVESTMENT PROJECTS FROM CONSTRUCTION OF AUTOMOTIVE ROADS

Summary

The essence of the risk of investment projects of the construction of automobile works is determined. The main features of investment projects for the construction of highways are generalized, in particular: project product, a large number of investors, risks of sources of funding, a high level of government regulation, a significant dependence of the project on the time of work and weather conditions, strategic restrictions. The flaws of public-private partnership in road maintenance infrastructure projects, which are related to risks, such as market and financial, political and social, are substantiated. The main types of risks of investment projects of construction of highways and measures to reduce their influence are determined: insurance objects, permanent monitoring of expected changes in legislation, financial responsibility of the project organization for making errors and miscalculations in the project-budget documentation, customer control of the schedule for the construction work, funding according to the schedule of work and monthly plan allocations. The most influential risks for investment projects of road construction under the condition of public-private partnership are: the risk of unreliability of project participants, the risk of not receiving the project revenue, the country's risk. The potential corruption risks in the field of procurement of works and services for construction, repair and maintenance of highways are determined. Are offered directions of leveling of factors of corruption risks in sphere of realization of investment projects of road economy. The ways to reduce risks and increase the attractiveness of road construction projects based on the principles of public-private partnership are substantiated: identification of priority projects for the priority attraction of private investments; simplification of procedures for registration of rights to use land plots for construction of roads; development of a mechanism for funding PPP projects and guaranteeing a minimum income to a private partner from the state; solving discussion issues and approving the principles of functioning of toll roads.

Keywords: isk; investment project; investment activity; financing; public-private partnership.

References

1. Dashko, I. M. Yemelyanov O. Yu. and Kret I. Z. (2011), “Essence of investment risk and its inclusion in the substantiation of directions of investment activity of the enterprise”, Visnyk Natsional’noho universytetu “L’vivs’ka politekhnika“, vol. 698, pp. 28–34, available at: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/10896/1/05.pdf (Accessed 02 April 2019).
2. Moiseenko, I. P. (2006), Investuvannia [Investing], Znannia, Kyiv, Ukraine.
3. Kantsur, I. G. (2017), “Modern condition and features of road construction in Ukraine under concession conditions”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3. available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5488 (Accessed 20 Feb 2019).
4. Zalunin, V. F. Shcheglova O. Yu. and Lazhe, M. V.(2013), “Estimation of economic efficiency of construction of highways”, Derzhava ta rehiony, vol. 2 (71), pp. 55–59.
5. Burmaka, M. M. (2014), “Determination of the discount rate for the evaluation of investment projects of public-private partnerships”, Stalyj rozvytok ekonomiky, vol 3.[25], pp. 150–155.
6. Ministry of Infrastructure of Ukraine (2017), “SWOT analysis of the implementation of PPP projects in Ukraine's infrastructure”, available at: https://mtu.gov.ua/files/SWOT%20аналіз%20реалізації%20проектів%20ДПП%20в%20інфраструктурі%20в%20Україні.pdf (Accessed 04 March 2019).
7. United States Agency for International Development (2018), “An analytical note on the procurement of works and services for the construction, repair and maintenance of highways. Corruption risks”, available at: https://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2018/10/Analitychna-zapyska_RPK_zakupivli_dorohy.pdf (Accessed 18 January 2019).
8. The Verkhovna Rada of Ukraine (2016), The Law of Ukraine “On Public Procurement”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19. (Accessed 04 Apr 2019).

А. В. Руснак, І. І. Надточій, В. О. Крюкова

СУТНІСТЬ ТА ВИДИ РИЗИКІВ ІНВЕСТИЦІЙНИХ ПРОЕКТІВ З БУДІВНИЦТВА АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ

Анотація

Визначено сутність ризику інвестиційних проектів будівництва автомобільних робіт. Узагальнено особливості інвестиційних проектів будівництва автомобільних доріг, зокрема: продукт проекту, велика кількість інвесторів, ризики джерел фінансування, високий рівень державного регулювання, значна залежність проекту від часу робіт і погодних умов, стратегічні обмеження. Обґрунтовано недоліки державно-приватного партнерства в інфраструктурних проектах дорожнього господарства, які пов’язані з ринковими та фінансовими, політичними та соціальними ризиками. Визначено основні види ризиків інвестиційних проектів будівництва автомобільних доріг та заходи щодо зменшення їх впливу, такі як: страхування об’єктів, постійний моніторинг очікуваних змін у законодавстві, фінансова відповідальність проектної організації за допущені помилки та прорахунки в проектно-кошторисній документації, контроль замовником графіку виконання робіт з будівництва, фінансування коштів згідно графіку виконання робіт та помісячного плану асигнувань. Встановлено, що найбільш впливовими ризиками для інвестиційних проектів будівництва автомобільних доріг за умови державно-приватного партнерства є: ризик ненадійності учасників проекту, ризик неотримання передбачених проектом доходів, ризик країни. Визначено потенційні корупційні ризики у сфері закупівлі робіт та послуг з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг. Запропоновано напрями нівелювання чинників корупційних ризиків у сфері реалізації інвестиційних проектів дорожнього господарства. Обґрунтовано основні шляхи зменшення ризиків та підвищення привабливості реалізації проектів будівництва автомобільних доріг на засадах державно-приватного партнерства, зокрема: визначення пріоритетних проектів для першочергового залучення приватних інвестицій; спрощення процедур оформлення прав користування земельними ділянками для будівництва доріг; розробка механізму фінансування проектів державно-приватного партнерства та гарантування мінімального доходу приватному партнеру з боку держави; вирішення дискусійних питань та затвердження принципів функціонування платних доріг.

Ключові слова: ризик; інвестиційний проект; інвестиційна діяльність; фінансування; державно-приватне партнерство.

Література

1. Дашко І. М., Ємельянов О. Ю., Крет І. З. Сутність інвестиційного ризику та його врахування при обґрунтуванні напрямів інвестиційної діяльності підприємства. 2011. URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/10896/1/05.pdf (дата звернення: 02.04. 2019).
2. Мойсеєнко І. П. Інвестування: навч. посіб. К.: Знання. 2006. 490 с.
3. Канцур І. Г. Сучасний стан та особливості будівництва доріг в Україні на умовах концесії. Ефективна економіка. № 3. 2017. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5488 (дата звернення: 20.02. 2019).
4. Залунін В Ф., Щеглова О. Ю., Лаже М. В. Оцінка економічної ефективності будівництва автомобільних доріг. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2013. № 2 (71). С. 55-59.
5. Бурмака М.М. Визначення ставки дисконту оцінки інвестиційних проектів державно-приватних партнерств. Сталий розвиток економіки. 2014. 3. 2014[25]. С 150-155.
6. SWOT аналіз реалізації проектів ДПП в інфраструктурі в Україні. Міністерство інфраструктури України. К. 2017. URL: https://mtu.gov.ua/files/SWOT%20аналіз%20реалізації%20проектів%20ДПП%20в%20інфраструктурі%20в%20Україні.pdf (дата звернення: 04.03. 2019).
7. Аналітична записка закупівлі робіт та послуг з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг. Корупційні ризики. URL: https://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2018/10/Analitychna-zapyska_RPK_zakupivli_dorohy.pdf (дата звернення: 18.01. 2019).
8. Про публічні закупівлі: Закон України. 922-VIII. Відомості Верховної Ради. 2016. № 9. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19. (дата звернення: 04.04. 2019).

№ 4 2019

Дата публікації: 2019-04-25

Кількість переглядів: 87

Відомості про авторів

A. V. Rusnak

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Economics,Kherson Branch of Admiral Makarov National University of Shipbuilding, Kherson, Ukraine

А. В. Руснак

доктор економічних наук, доцент, професор кафедри економіки, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, м. Херсон, Україна

ORCID:

0000-0002-3198-2866


I. I. Nadtochii

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economics,Kherson Branch of Admiral Makarov National University of Shipbuilding, Kherson, Ukraine

І. І. Надточій

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, м. Херсон, Україна

ORCID:

0000-0003-0693-8000


V. O. Kriukova

Applicant of the second (master’s) level of higher education,Kherson Branch of Admiral Makarov National University of Shipbuilding, Kherson, Ukraine

В. О. Крюкова

здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, м. Херсон, Україна

ORCID:

0000-0001-7870-8613

Як цитувати статтю

Rusnak, A. V., Nadtochii, I. I. and Kriukova, V. O. (2019), “Essence and types of risks of investment projects from construction of automotive roads”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6980 (Accessed 23 May 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.4.5

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.