EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЗРОБЛЕННЯ СТРАТЕГІЇ МІЖНАРОДНОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ПРИ ВИХОДІ НА ЗОВНІШНІ РИНКИ
Н. М. Богацька

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.4.42

УДК: 339.5 : 658 (045)

Н. М. Богацька

РОЗРОБЛЕННЯ СТРАТЕГІЇ МІЖНАРОДНОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ПРИ ВИХОДІ НА ЗОВНІШНІ РИНКИ

Анотація

В статті досліджено підхід сучасних підприємств до міжнародної економічної діяльності на закордонних ринках. В сучасних умовах все гостріше постає питання про вибір українськими підприємствами оптимальної стратегії економічного розвитку в довгостроковій перспективі, невід’ємною частиною якої повинна бути зовнішньоекономічна стратегія. Стратегія міжнародної економічної діяльності передбачає обґрунтування довгострокових цілей фірми у спектрі її зовнішньоекономічних інтересів. Також проаналізовано експорт товарів за 2005-2018 роки, визначено його динаміку. Визначено та запропоновано етапи процесу формування стратегії міжнародної економічної діяльності підприємства. Запропонована схема планування стратегії міжнародної економічної діяльності підприємства являє собою замкнену систему, функціонування якої пов’язане з дослідженням ефективності міжнародної економічної діяльності та досягненням гнучкості при виході на мінливі зовнішні ринки.

Ключові слова: Стратегія; міжнародна стратегія; стратегія міжнародної економічної діяльності; експорт; імпорт.

Література

1. Державна служба статистики України веб-сайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 05.04.2019).
2. Богацька Н. М. Регулювання валютного ринку національним банком України. Ефективна економіка. 2018. № 3. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6164 (дата звернення: 05.04.2019).
3. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. URL: http://me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=9d84e0b9-b901-475e-9b94-7e590ffa71ed&tag=Informatsiino-analitichniMateriali4 (дата звернення: 05.04.2019).
4. Оберемчук В. Ф. Стратегія підприємства: Короткий курс лекцій. Київ : МАУП, 2010. 128 с.
5. Багрова І. В. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств: підручник для вузів. Київ : Центр навчальної літератури, 2014. 580с.
6. Дідківський М. І. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства: навч. посіб. Київ : Знання, 2011. 462 с.
7. Дроздова Г. М. Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності підприємства : навчальний посібник. Київ. : ЦУЛ, 2012. 172с.
8. Румянцев А. П., Климко Г. Н. , Рокоча В. В. Міжнародна економіка: підручник. Київ : Знання-Прес, 2013. 447 с.
9. Внешнеэкономическая деятельность предприятия / под ред. проф. Л. Е. Сгровского. Москва. : ЮНИТИ, 2011. 823 с.

N. M. Bogatska

DEVELOPING STRATEGY OF INTERNATIONAL ECONOMIC ACTIVITY OF THE ENTERPRISE AT EXTERNAL MARKETS

Summary

The article investigates the approach of modern enterprises to international economic activity in foreign markets. In modern conditions, the question of choosing the optimal strategy for economic development, in the long run, is becoming more acute, an integral part of which should be the foreign economic strategy. The strategy of international economic activity implies the substantiation of the long-term goals of the firm in the spectrum of its foreign economic interests. Also analyzed the export and import of goods for 2005-2018 years, defined its dynamics.
In the modern condition of the unstable external environment of business raises the question of the need for establishing a more completed process of realization international economic strategy of the company. In our opinion, when developing international economic strategy should be not only the level of the company internationalization and the way of entering the external market but, as well, the level of lifecycle demands on a product which realizing on the external market.
As a basis of the product lifecycle from the point of studying the influence of the development level of the product on the volume of sales on the market of T. Levitt, we proposed our own mechanism of the level by level forming of the international economic strategy of a company, which in complex taken into account the main influences on external economic activity of the enterprise: stages of business internationalization ( stage of export, contracting stage, stage of participation, stage of the global firm); the lifecycle of the product demand which business propose on external market.
There are defined and proposed stages of the process of formation of the strategy of international economic activity of the enterprise. The proposed scheme for planning the strategy of international economic activity of the enterprise is a closed system, the functioning of which is related with the study of the efficiency of international economic activity and the achievement of flexibility when entering on the changing external markets. The results of analyzing international economic strategy of company indicate on obligation of further research, implementation of the complex of legislative and other measures for resolving the actual problems of development of the external economic activity of companies in the country.

Keywords: Strategy; international strategy; international economic activity strategy; export; import.

References

1. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2019), “External economic activity”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 05 April 2019).
2. Bogatska, N. M. (2018), “Regulation of the currency market by the National Bank of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, vol. 3, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6164 (Accessed 05 April 2019).
3. Ministerstvo ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy (2019), “The International Trade Council reviewed the work in 2018 and agreed on plans for 2019”, vailable at: http://me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=9d84e0b9-b901-475e-9b94-7e590ffa71ed&tag=Informatsiino-analitichniMateriali4 (Accessed 05 April 2019).
4. Oberemchuk, V. F. (2010), Stratehiia pidpryiemstva [The strategy of the enterprise], MAUP, Kyiv, Ukraine.
5. Bahrova, I. V. (2014), Zovnishn'oekonomichna diial'nist' pidpryiemstv [Foreign economic activity of enterprises], Tsentr navchal'noi literatury, Kyiv, Ukraine.
6. Didkivs'kyj, M. I. (2011), Zovnishn'oekonomichna diial'nist' pidpryiemstva [Foreign economic activity of enterprises], Znannia, Kyiv, Ukraine.
7. Drozdova H. M., (2012), Menedzhment zovnishn'oekonomichnoi diial'nosti pidpryiemstva [Management of foreign economic activity of the enterprise], TsUL, Kyiv, Ukraine.
8. Rumiantsev, A. P., Klymko, H. N. and Rokocha, V. V. (2013), Mizhnarodna ekonomika [International Economics], Znannia-Pres, Kyiv, Ukraine.
9. Shrovskoho, L. E. (2011), Vneshneekonomycheskaia deiatel'nost' predpryiatyia [Foreign economic activity of the enterprise], YuNYTY, Moskva. Russia.

№ 4 2019

Дата публікації: 2019-04-25

Кількість переглядів: 80

Відомості про авторів

Н. М. Богацька

к. е. н., доцент, доцент кафедри економіки та міжнародних відносин, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету, м. Вінниця

N. M. Bogatska

PhD of economic sciences, Associate Professor of Economics and International Relation Department, Vinnytsia Trade and Economy Institute of Kyiv National Trade and Economy University, Vinnytsia

ORCID:

0000-0002-7546-7428

Як цитувати статтю

Богацька Н. М. Розроблення стратегії міжнародної економічної діяльності підприємства при виході на зовнішні ринки. Ефективна економіка. 2019. № 4. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6993 (дата звернення: 22.05.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.4.42

Bogatska, N. M. (2019), “Developing strategy of international economic activity of the enterprise at external markets”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6993 (Accessed 22 May 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.4.42

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.