EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СЕГМЕНТАЦІЯ БІОЕНЕРГЕТИЧНОГО РИНКУ
Ю. М. Гальчинська, Я. С. Ларіна

DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.127

УДК: 339.138.620

Ю. М. Гальчинська, Я. С. Ларіна

СЕГМЕНТАЦІЯ БІОЕНЕРГЕТИЧНОГО РИНКУ

Анотація

У статті проведено структурування ринку біоенергетики та виділено основні цільові сегменти. У статті уточнено передумови, особливості та проблеми функціонування даного ринку. Визначено тенденції до нарощування обсягів виробництва окремих видів біопалива, уточнено динаміку пропозиції на біоенергетичному ринку та енергоспоживання альтернативних джерел енергії. Ідентифіковано потенційних споживачів на внутрішньому та зовнішньому ринках твердого біопалива. Наведено етапи процесу сегментації ринку. На основі проведених досліджень (опитування) споживачів та встановлення між ними диференційованих реакцій, визнано основними географічні (місто/село), демографічні (склад сім’ї), соціально-економічні (рівень доходів) та поведінкові фактори (ступінь споживання та очікувану вигоду). Для промислових ринків застосовано такі критерії сегментування, як розташування, тип організації-споживача, використовуваний продукт, очікувана вигода. На основі проведеного аналізу визначено, що найбільш перспективними сегментами є громадські будівлі, сільське та готельне господарство, деревообробна промисловість, комерційні будівлі з великими обсягами споживання тепла. Розроблено комплекс маркетингу для одного з цільових сегментів.

Ключові слова: ринок; сегментація; цільовий сегмент; механізм; біоенергетика.

Література

1. Енергетична стратегія України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність». Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2017 року № 605-р. Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/605-2017-%D1%80
2. Стан біоенергетичного ринку, 2017. Режим доступу: http://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Western_Ukrainian_Bioenergy_Market_Study_2017.pdf
3. European Pellet Council. Handbook for the Certification of Wood Pellets for heating purposes. 2013. Режим доступу: http://www.enplus-pellets.eu/wp-content/uploads/2012/01/ENplus-Handbook-2.0.pdf.
4. Гелетуха Г. Крамар В. Комплексний аналіз українського ринку пелет з біомаси. Київ. 2016. 334 с.
5. Бунецький В. А., Калініченко В. М. Перспективи створення територіальних енергетичних комплексів. Біоенергетика/Bioenergy. 2018. № 1 (11). С. 3–6.
6. Український біопаливний портал. Режим доступу: https://pelleta.com.ua/
7. Гелетуха Г. Г., Желєзна Т. А. Створення конкурентного ринку біопалив в Україні. Аналітична записка БАУ № 18. 2017. Режим доступу: http://uabio.org/img/files/docs/position-paper-uabio-18-ua.pdf.
8. Гелетуха Г. Г., Желєзна Т.А., Трибой О. В., Баштовий А. І.Аналіз критеріїв сталого розвиткубіоенергетики. Промислова теплотехніка. 2016.Т. 38. No6. С. 49–57
9. Кириленко І.Г., Дем’янчук В.В., Андрющенко Б.В. Формування ринку українського біопалива: передумови, перспективи, стратегія. Економіка АПК. 2010. № 4. С. 62-67.
10. Балацький Є. О., Бондаренко А. Ф. Маркетинг: [навчальний посібник]. Суми, 2015. 397 с.
11. Державна служба статистики України. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
12. Котлер Ф., Келлер К. Маркетинг менеджмент. Экспресс-курс. 3-е издание. СПб., 2010. 480 с.

Julia Galchynska, Yaroslava Larina

SEGMENTATION OF BIOENERGY MARKET

Summary

The article has improved the methodological principles for segmentation of the bioenergy market and identified the main target segments. The purpose of the article is to determine the structure of the bioenergy market, to justify the methodological principles for choosing factors and criteria for segmentation, evaluation and selection of target segments. In the process of research we used methods: comparative, estimated, analytical, graphical, method of segmentation to determine the structure of the bioenergy market. The article proves that the active phase of the formation and development of the bioenergy market is currently underway. Expansion of markets by improving the efficiency of existing players, entry into the market of new entrants, expansion of domestic markets in Ukraine and their further segmentation has a great potential for the development of agrarian business and for achieving energy security in the country. The preconditions, features and problems of bioenergy market development are specified. There are determined tendencies to increase the volumes of production of certain types of biofuels, the dynamics of the supply on the bioenergy market and the energy consumption of alternative energy sources are specified. Potential consumers in the domestic and foreign markets of solid biofuels were identified. The stages of the segmentation process of the bioenergy market are presented. In particular, based on the research conducted (survey) of consumers and the establishment of differentiated reactions between them, the main geographical (city / village), demographic (family composition), socio-economic (income level) and behavioral factors, namely the degree of consumption and expected benefit. For industrial markets where consumers are boiler houses, electric power plants and other industrial facilities, the following criteria for segmentation, such as location, type of consumer organization, product used, expected benefit, are applied. Based on the analysis, it was determined that the most promising segments are public buildings, rural and hotel industry, woodworking industry, commercial buildings with high volumes of heat consumption. The marketing complex for one of the target segments has been developed.

Keywords: market; segmentation; target segment; mechanism; bioenergy.

References

1. Cabinet of Ministers of Ukraine (2017), Order "Energy Strategy of Ukraine for the Period up to 2035 "Safety, Energy Efficiency, Competitiveness", available at: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/605-2017-%D1%80 (Accessed 30 Nov 2018).
2. Vorobej, V. and Hudz, N. (2017), “Status of the bioenergy market”, available at: http://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Western_Ukrainian_Bioenergy_Market_Study_2017.pdf (Accessed 30 Nov 2018).
3. European Pellet Council (2013), “Handbook for the Certification of Wood Pellets for heating purposes’, available at: http://www.enplus-pellets.eu/wp-content/uploads/2012/01/ENplus-Handbook-2.0.pdf (Accessed 30 Nov 2018).
4. Heletukha, H. and Kramar, V. (2016), Kompleksnyi analiz ukrainskoho rynku pelet z biomasy [Comprehensive analysis of the Ukrainian market of biomass pellets], Kyiv, Ukraine.
5. Bunetskyi, V. A. and Kalinichenko, V. M. (2018), "Prospects for the creation of territorial energy complexes", Bioenergy, vol. 1 (11), pp. 3–6.
6. Ukrainian Biofuel Portal (2019), available at: https://pelleta.com.ua/ (Accessed 30 Nov 2018).
7. Heletukha, H. H. and Zheliezna, T. A. (2017), "Creating a Competitive Biofuels Market in Ukraine", Analytical note UABio, vol. 18, [Online], available at: http://uabio.org/img/files/docs/position-paper-uabio-18-ua.pdf (Accessed 30 Nov 2018).
8. Heletukha, H. H. Zheliezna, T.A. Tryboi, O. V. and Bashtovyi A. I. (2016), "Analysis of the criteria for the sustainable development of bioenergy", Promyslova teplotekhnika, vol. 38, no. 6, pp. 49–57
9. Kyrylenko, I.H. Demianchuk, V.V. and Andriushchenko, B.V. (2010), "Formation of the Ukrainian biofuel market: preconditions, prospects, strategy", Ekonomika APK, vol. 4, pp. 62-67.
10. Balatskyi, Ye. O. and Bondarenko, A. F. (2015), Marketynh [Marketing], Sumy, Ukraine.
11. State Statistics Service of Ukraine (2019), available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 30 Nov 2018).
12. Kotler, F. Keller, K. (2010), Marketing menedzhment [Marketing management], 3-rd.ed., SPb., Russia.
13. Tormosov, R. Yu. (2015), Bioenerhetychni proekty: vid idei do vtilennia [Bioenergy projects: from idea to implementation], Kyiv, Ukraine, P. 208.

№ 12 2018

Дата публікації: 2018-12-28

Кількість переглядів: 4272

Відомості про авторів

Ю. М. Гальчинська

кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі, Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ

Julia Galchynska

Ph.D., Associate Professor,Department of Marketing and International TradeNational University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kiev

ORCID:

0000-0003-4260-3072


Я. С. Ларіна

доктор економічних наук, професор кафедри маркетингу та міжнародної торгівлі, Національний університет біоресурсів і природокористування України, м. Київ

Yaroslava Larina

Doctor of Economy, Professor, Department of Marketing and International TradeNational University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kiev

ORCID:

0000-0002-2712-7824

Як цитувати статтю

Гальчинська Ю. М., Ларіна Я. С. Сегментація біоенергетичного ринку. Ефективна економіка. 2018. № 12. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7019 (дата звернення: 11.08.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.127

Galchynska, Julia and Larina, Yaroslava (2018), “Segmentation of bioenergy market”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7019 (Accessed 11 Aug 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2018.12.127

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.