EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МІЖНАРОДНА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА МІГРАЦІЯ: СВІТОВІ ТРЕНДИ ТА ПРОБЛЕМИ УКРАЇНИ
І. А. Островський

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.5.59

УДК: 339.91

І. А. Островський

МІЖНАРОДНА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА МІГРАЦІЯ: СВІТОВІ ТРЕНДИ ТА ПРОБЛЕМИ УКРАЇНИ

Анотація

Розглянуто сутність і особливості сучасної інтелектуальної міграції в умовах економіки, заснованої на знаннях. Виявлено головні сучасні тенденції світової інтелектуальної міграції. Визначено основні напрямки регулювання зазначених міграційних потоків, зокрема, проаналізовано сучасні теорії міграції висококваліфікованих працівників. Досліджено суперечності та перспективи регулювання інтелектуальної міграції в Україні. Окремо зазначено суперечливий вплив міграційних процесів на економіку країни-донора. Підкреслено роль міграційного капіталу як макроекономічного феномену сучасного розвитку. Водночас надано взаємозв’язок динаміки міграційних процесів і ВВП країни. Розглянуто специфіку освітнього складника інтелектуальної міграції. Узагальнено головні освітні напрямки реалізації Стратегії «Європа-2020». Підкреслено перспективні напрямки освітньої імміграції, насамперед. майбутніх технічних фахівців. Зазначено середньо- і довгострокові ризики зростаючої еміграції висококваліфікованих фахівців.

Ключові слова: інтелектуальна міграція; економіка; заснована на знаннях; «відплив мізків»; освітня міграція; міграційний капітал.

Література

1. Антонюк В. Головні напрями зміцнення соціально-економічних основ формування людського капіталу в Україні / В. Антонюк // Економіка і прогнозування. — 2007. — № 3. — С. 39-43
2. Барвінська Є. Особливості формування персоналу підприємства в умовах розвитку міжнародного підприємництва [Електронний ресурс] / Є. Барвінська, Н. Георгіаді, Г. Лучко // Ефективна економіка. − 2018. − № 4. − Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6226.
3. Бузько І. Розвиток ринку освітніх послуг в Україні в умовах глобалізації // Економіст. – 2007. – №8. – С. 28–33.
4. Малиновська О. А. Міграційна політика: глобальний контекст та українські реалії : монографія / О. А. Малиновська. —. Київ: НІСД, 2018. — 472 с.
5. Синиціна Ю. П. Управління витратами на персонал на основі системного підходу / Ю. П. Синиціна. С. М. Дунайчук, І. А. Алєксеенко // Економіка і суспільство. – 2017. – Випуск 9. – С. 636-641.
6. Спільний документ, підготовлений МОП, ОЕСР і Всесвітнім Банком для міністрів праці й зайнятості країн G20 до саміту в Анкарі 3-4 вересня 2015 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_398078.pdf (дата звернення: 19.05.2019).
7. The world at work: jobs, pay, and skills for 3,5 billion people. / The McKinsey Global Institute (MGI) June 2012. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.mckinsey.com/global-themes/employment-and-growth/the-world-at-work (дата звернення: 19.05.2019)
8. World Economic and Social Survey 2004: International Migration. // UN. Department of Economic and Social Aff air. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.un.org/en/development/desa/policy/wess/wess_archive/2004wess_part2_eng.pdf (дата звернення: 19.05.2019).
9. Глущенко Г. Транснационализм мигрантов и перспективы глобального развития / Г. Глущенко // Мировая экономика и международные отношения. — 2005. — №12. — C. 50–57.
10. Щербакова Е. Уровень образования в ЕС-28 повышается от поколения к поколению / Е. Щербакова [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://demoscope.ru/weekly/2016/0669/barom01.php#_ftn2.
11. Лілія Гриневич: Харківська область – лідер за кількістю іноземних студентів в Україні. Це не лише визнання, а й відповідальність / Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/liliya-grinevich-harkivska-oblast-lider-za-kilkistyu-inozemnih-studentiv-v-ukrayini-ce-ne-lishe-viznannya-j-vidpovidalnist/.

I. Ostrovskyi

INTERNATIONAL INTELLECTUAL MIGRATION: WORLD TRENDS AND PROBLEMS OF UKRAINE

Summary

The "brain drain" and, at the same time, the growing demand for the attraction of highly skilled immigrants have an increasing impact on the development of various states, including Ukraine. Actual theoretical and practical application of theoretical developments of foreign and domestic researchers to the realities of Ukraine in order to develop strategies and methods for effective regulation.
Intellectual migration is an integral part of a certain level of development of world economic relations. This is most fully manifested as a characteristic of the "knowledge economy" - a stage in the development of the economy, the functioning of which increases the role of scientific knowledge and information through access to world-wide intellectual property resources based on modern information and communication technologies. The evolution of the processes of intellectual migration has led to the development of two groups of theories: "brain exchange" and "brain drain" ("brainwashing").
The modern system of attraction of highly skilled foreign specialists in the world has undergone significant changes and is aimed at long-term investment in human intellectual capital. The search for young professionals, new business ideas, innovative startups is the basis of this modern approach.
The Ukrainian system of education, with its unique intellectualism and simultaneously with the burden of unresolved issues, integrates into the global processes of globalization of education.
Promising direction of attraction of foreign highly skilled specialists - expansion of educational services. For the short- and medium-term perspective, training of engineering staff, whose shortage is exacerbated with each passing year, would also be important. Low competition and weak initial knowledge of many domestic students of technical specialties forces to seek talent among representatives of foreign states. The attraction of foreign technical specialists with work experience is also one of the priorities of today.
The impact of intellectual migration on the donor country is controversial. Positive results - lowering the tension in the labor market, increasing the economic activity of the population. The most obvious results are related to the traditions of the migrant workers to their families to their homeland.

Keywords: intellectual migration; economy based on knowledge; «brain drain»; educational migration; migration capital.

References

1. Antoniuk, V. (2007), “The main directions of strengthening the socio-economic foundations of human capital formation in Ukraine”, Ekonomika i prohnozuvannia, vol. 4, pp. 39-43.
2. Barvinska, Ye. Heorhiadi, H. and Luchko, Y. (2018), “Features of an enterprise personnel formation in conditions of an international enterprise development”, Efektyvna ekonomika, vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6226 (Accessed 18 May 2019).
3. Buz’ko, I. (2007), “Development of the market of educational services in Ukraine in the conditions of globalization”, Ekonomist, vol 8, pp. 28-33.
4. Malynovs'ka, O. A (2018), Mihratsijna polityka: hlobal'nyj kontekst ta ukrains'ki realii [Migration Policy: Global Context and Ukrainian Realities], NISD, Kyiv, Ukraine.
5. Synytsina, Yu. Dunaychuk, S. and Alekseyenko, I. (2017), “Personnel cost management on the basis of system approach”, Ekonomika i suspilstvo, vol. 8, pp. 636-641.
6. The International Labour Organisation, Organisation for Economic Co-operation and Development, World Bank Group (2015), “Joint document for ministers of labor and employment of G20 countries before the summit in Ankara, 3-4 September 2015”, available at: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_398078.pdf (Accessed 18 May 2019).
7. The McKinsey Global Institute (MGI), (2012), “The world at work: jobs, pay, and skills for 3,5 billion people”, June, available at: http://www.mckinsey.com/global-themes/employment-and-growth/the-world-at-work (Accessed 19 May 2019).
8. UN. Department of Economic and Social Aff air (2004), “World Economic and Social Survey 2004: International Migration”, available at: http://www.un.org/en/development/desa/policy/wess/wess_archive/2004wess_part2_eng.pdf (Accessed 19 May 2019).
9. Glushhenko, G (2007), “Migrant transnationalism and global development prospects”, Mirovaja jekonomika i mezhdunarodnye otnoshenija., vol. 12, pp. 50-57.
10. Shcherbakova, E. (2017), “The level of education in the EU-28 increases from generation to generation”, [Online], available at: http://demoscope.ru/weekly/2016/0669/barom01.php#_ftn2 (Accessed 18 May 2019).
11. Ministry of Education and Science of Ukraine (2018), “Lilia Hrynevych: Kharkiv region is the leader in the number of foreign students in Ukraine. This is not only recognition but also responsibility”, available at: https://mon.gov.ua/ua/news/liliya-grinevich-harkivska-oblast-lider-za-kilkistyu-inozemnih-studentiv-v-ukrayini-ce-ne-lishe-viznannya-j-vidpovidalnist/ (Accessed 19 Маy 2019).

№ 5 2019

Дата публікації: 2019-05-30

Кількість переглядів: 264

Відомості про авторів

І. А. Островський

к. е. н., доцент, доцент кафедри економічної теорії та міжнародної економіки, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків, Україна

I. Ostrovskyi

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor,Associate Professor of Department of Economic theory and international EconomicsO. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv, Kharkiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-7444-2560

Як цитувати статтю

Островський І. А. Міжнародна інтелектуальна міграція: світові тренди та проблеми України. Ефективна економіка. 2019. № 5. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7065 (дата звернення: 24.06.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.5.59

Ostrovskyi, I. (2019), “International intellectual migration: world trends and problems of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7065 (Accessed 24 Jun 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.5.59

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.