EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРУКТУРНА МОДЕЛЬ КОНЦЕПЦІЇ РОЗВИТКУ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ НАСЕЛЕННЯ ЯК ЗАПОРУКА ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ
О. В. Покатаєва, М. А. Славкіна

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.13

УДК: 336.71 (477)

О. В. Покатаєва, М. А. Славкіна

СТРУКТУРНА МОДЕЛЬ КОНЦЕПЦІЇ РОЗВИТКУ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ НАСЕЛЕННЯ ЯК ЗАПОРУКА ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ

Анотація

У статті досліджено різницю між методологіями досліджень фінансової грамотності USAID та ОЕСРOECD/INFE. Визначено різницю між фінансовою обізнаністю та грамотністю, досліджено суть даних категорій. Підтверджено, що фінансова грамотність населення безпосередньо впливає на економічну безпеку банківського сектору. Рівень фінансової грамотності українців є низьким. У розвинених країнах також існує проблема з рівнем фінансової грамотності населення. Визначено, що у країнах з низьким рівнем життя фінансова грамотність є нижчою, ніж у країнах з високим рівнем життя.

Ключові слова: фінансова грамотність; фінансова обізнаність; банківський сектор; безпека; національна економіка.

Література

1. Артемьева С.С., Митрохин В.В. Оценка финансовой грамотности российской и зарубежной молодежи и рекомендации по ее повышению. Интеграция образования. 2018. № 1. Т. 22. С. 46-59.
2. Кучерова Г.Ю. Шляхи розвитку фінансової культури населення. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. 2013. Вип. 2 (15). С. 125-131.
3. Птащенко Л.О., Шабардіна А.М. Підвищення рівня фінансової грамотності населення: міжнародний досвід. Економіка і регіон. 2014. № 1 (44). С. 8-14.
4. Офіційний сайт Національного банку України: «Фінансова грамотність, обізнаність та інклюзія в Україні: звіт про дослідження». URL: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=83136332
5. Almenberg, J. and Widmark, O. (2011). Numeracy, Financial Literacy and Participation in Asset Markets. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1756674 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1756674 (Accessed 4 September 2018).
6. Biswas S., Gupta A. Financial Inclusion and Financial Literacy: A Comparative Studyin their interrelation between selected urban and rural areas inthe state of West Bengal. Journal of Economics and Finance. 2013. vol. 8. pp. 67-72.
7. Fanta A.B., Mutsonziwa K., Naidoo D.H. Financialliteracy and financial inclusion in the SADC region. Finscope and finmark trust policy research paper. 2016. No. 2. P. 156-171.
8. The Official website OECD : Financial literacy and inclusion: results of OECD/INFE survey across countries and by gender. (2013). URL: https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/TrustFund2013_OECD_INFE_Fin_Lit_and_Incl_SurveyResults_by_Country_and_Gender.pdf. (Accessed 4 September 2018).
9. Lewis S., Lindley D. Financialinclusion, financial education, and financial regulation in the United Kingdom. ADBI Working Paper 544. (2015). Tokyo: Asian Development Bank Institute. URL: http://www.adb.org/publications/financial-inclusion-financialeducation-and-financial-regulation-united-kingdom

O. V. Pokataieva, M. A. Slavkina

FINANCIAL LITERACY AND DETAILS OF THE POPULATION AS A SICKNESS OF ECONOMIC SECURITY OF THE BANKING SECTOR OF UKRAINE

Summary

The purpose of the study was to substantiate the basis and develop a concept for the development of financial literacy and awareness to ensure the security of the banking sector of the national economy. To achieve the goal, the general scientific methods of research are used: analysis, synthesis, induction, deduction, generalization, critical thinking, statistical, grouping, graphic. The difference between USAID and OESROECD / INFE financial literacy research methodologies has been studied. The difference between financial awareness and literacy is determined, the essence of these categories is investigated. In the course of the study, the level of financial literacy and awareness in Ukraine was determined and comparative characteristics were compared with other countries of the world. It is confirmed that financial literacy of the population directly affects the economic security of the banking sector. The level of financial literacy of Ukrainians is low. In developed countries, there is also a problem with the level of financial literacy of the population. It has been determined that financial literacy is lower in low-income countries than in countries with a high standard of living.

Keywords: financial literacy; financial awareness; banking network; security; national economy.

References

1. Artem`eva, S.S., My`troxy`n, V.V. (2018). “Evaluation of financial literacy of Russian and foreign youth and recommendations for their improvement”. Y`ntegracy`ya obrazovany`ya, vol. 1. T. 22. pp. 46-59.
2. Kucherova, H. (2013). “Ways of development of financial culture of the population”, Visny`k Sxidnoyevropejs`kogo universy`tetu ekonomiky` i menedzhmentu, vol. 2 (15). pp. 125-131.
3. Ptashhenko, L.O., Shabardina, A.M. (2014). “Increase level of financial literacy of the population: international experience”. Ekonomika i region, vol. 1 (44). pp. 8-14.
4. The Official website of the National Bank of Ukraine (2017), “Financial Literacy, Awareness and Inclusion in Ukraine: Report on Research“, available at: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=83136332 (Accessed 4 September 2018).
5. Almenberg, J., Widmark, O. (2011). “Numeracy, Financial Literacy and Participation in Asset Markets“, available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1756674 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1756674 (Accessed 4 September 2018).
6. Biswas, S., Gupta, A. (2013). “Financial Inclusion and Financial Literacy: A Comparative Studyin their interrelation between selected urban and rural areas inthe state of West Bengal“. Journal of Economics and Finance, vol. 8. pp. 67-72.
7. Fanta, A.B., Mutsonziwa, K., Naidoo, D.H. (2016). “Financialliteracy and financial inclusion in the SADC region“. Finscope and finmark trust policy research paper, vol. 2. pp. 156-171.
8. The Official website OECD (2013), “Financial literacy and inclusion: results of OECD/INFE survey across countries and by gender“, available at: https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/TrustFund2013_OECD_INFE_ Fin_Lit_and_Incl_SurveyResults_by_Country_and_Gender.pdf. (Accessed 4 January 2011).
9. Lewis, S., Lindley, D. (2015), “Financialinclusion, financial education, and financial regulation in the United Kingdom“, ADBI Working Paper 544. Tokyo: Asian Development Bank Institute, available at: http://www.adb.org/publications/financial-inclusion-financialeducation-and-financial-regulation-united-kingdom/ (Accessed 4 January 2011).

№ 2 2019

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 3958

Відомості про авторів

О. В. Покатаєва

д. е. н., проф., перший проректор Класичного приватного університету, м. Запоріжжя

O. V. Pokataieva

doctor of sciences, professor,First Vice-rector of the Classical Private University, Zaporizhzhya

ORCID:

0000-0003-3897-6845


М. А. Славкіна

аспірант Класичного приватного університету, м. Запоріжжя

M. A. Slavkina

Postgraduate Student of the Classic Private University, Zaporizhzhya

ORCID:

0000-0001-8794-8387

Як цитувати статтю

Покатаєва О. В., Славкіна М. А. Структурна модель концепції розвитку фінансової грамотності населення як запорука економічної безпеки банківського сектору України. Ефективна економіка. 2019. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7079 (дата звернення: 30.06.2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.13

Pokataieva, O. V. and Slavkina, M. A. (2019), “Financial literacy and details of the population as a sickness of economic security of the banking sector of Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7079 (Accessed 30 Jun 2022). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.13

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.