EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Т. В. Березянко

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.1

УДК: 37.014.23:37.014.5

Т. В. Березянко

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Анотація

Пропоновану публікацію присвячено розгляду питань адаптації політики в сфері освіти з урахуванням вимог та напрямків євроінтеграційних прагнень України. Розглядаються підходи та інструменти європейської та національної стратегії підготовки наукових кадрів та тенденції у системі вищої освіти. Увагу приділено асиметрії у підходах та меті конструювання освітньої системи, а також полярності у підходах до використання наукової конкурентоспроможності. В статті застосовано порівняльний підхід у сфері законодавчого, фінансового, стратегічного забезпечення розвитку національної наукової сфери у ЄС та Україні. Наголошено на необхідності удосконалення національного законодавства з пріоритетною адаптацією його до вимог європейської стратегії розвитку. Основний висновок полягає у наявності розбіжності між потребою наукової сфери України, вимогою жорсткої бюджетної економії МВФ та європейською політикою наукового розвитку як засобу економічної стабільності.

Ключові слова: Вища освіта; державна політика; ЄС; законодавство; конкурентоспроможність; стратегія.

Література

1. Новейшая Европейская стратегия «Европа – 2020» [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://eulaw.ru/content/novaya-evropejskaya-strategiya-evropa-2020/;
2. Индикаторы 2020 по образованию в рамках стратегии «Европа 2020» [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://www.spbstu.ru/upload/inter/indicators-education-2020-Europe-strategy.pdf
3. Figel J. Opening Speech 25th Anniversary of Eurydice Brussels, 13 October 2005;
4. Figel J.. European Commissioner for Education, Training, Culture, and Multilingualism Learning for competitivene. Launch of the CLEPA White Paper on Education Brussels, 22 September 2005
5. Knight J. Internationalisation of Higher Education, in: Quality and Internationalisation in
Higher Education (Paris, OECD, IMHE) - 1999;
6. Teichler U. Internationalisation as a Challenge to Higher Education in Europe, Tertiary Education and Management, 2001.
7. See. :Booth J., Ophuyes Т., Koleva P. Bringing International Mobility in the Arts to the Forefront. Exploring Student and Teacher Mobility in the Arts. - February 2004;
8. Carrera S. What Does Free Movement Mean in Theory and Practice in an Enlarged EU? Centre for European Police Studies. - CEPS Working Document. - №208. - October. - 2004;
9. Audeoud O. Mobility and Free Movement of People and Products in the Cultural Sector. Directorate-General for Education and Culture of the European Commission. - 2003;
10. Staines J. Tax and Social Security a Basic Guide for Artists and Cultural Operators in Europa. 2004.;
11. Солонінко К.С. Інтеграційна політика України: інституційні аспекти / Солонінко К. С. // Міжнародна економіка. – 2012 р. – Випуск №52 –С.55-65
12. Юрчик І.Б., Урбанович В.А. Проблеми інтеграції України в світове співтовариство [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/view/823
13. Левицька В. В., Смагло О. В. Інтеграція України до ЄС: проблеми та перспективи / В. В.Левицька, О. В. Смагло [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://sophus.at.ua/publ/2015_10_30_kampodilsk/sekcija_section_3_2015_10_30/integracija_ukrajini_do_es_problemi_ta_perspektivi/104-1-0-1577
14. Сидоренко О. О. Рішення Європейського суду з прав людини як джерело права України / О. О. Сидоренко // Проблеми законності : зб. наук. пр. – Харків, 2015. – Вип. 129. – С. 242–250.
15. Воскресенский А.Д. Инновации и мировая политика / А.Д.Воскресенский [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/innovatsii-i-mirovaya-politika

T. Berezianko

CONTEMPORARY TRENDS IN THE NATIONAL EDUCATIONAL PROCESS

Summary

The article is devoted to consideration of the differences between the approach of European and national society to the issue of education of the population. In particular, in the EU, education and the level of staffing of the economy by personnel who have a complete higher education have been chosen as the basis for ensuring joint competitiveness. That is why the EU has full state funding for institutions of higher education regardless of their economic status, which is why the funding of a large number of programs of the work of the working population to the educational modules is constantly increasing, and the possibility of renewal of education and its development, regardless of age and status of the employee, is provided. The purpose of the article is to compare national and European policy in education, identify problem areas, discrepancies and discrepancies in the process of convergence of national and European educational development strategies. Methods applied in the process of research relate to general scientific, it is comparison, comparison, logical and scientific analysis. In the course of the study, European education policy and impact tools were considered, with which the positive effects were obtained. Results and conclusions. New countries seeking to join the euro area should take into account that European integration in the field of education serves the purposes of increasing the quality, diversity of professions and mobility of workers in the labor market, creating favorable conditions for the citizens to exercise the right to education of the European Union and should be accepted without adjustments and harmonization. In the process of comparing national and European policies in the educational sphere, it has been established that in Ukraine there are problems of inadequate state financing of the development of science and the process of training, the unsettled nature of the provision of services for the training of higher education graduates is increasing. Contrary to the European system, formally adopting the newest approaches (Bologna Process, Erasmus, etc.), the Ukrainian educational system is oriented towards the IMF's guidelines for reducing budget expenditures, and educational programs have become hostage to this. The latest parliamentary hearings also confirm this conclusion: numerous recommendations and proposals relate solely to administrative and restructuring measures and do not include guidance on extending the scope of financial support, the development of scientific activities, and the training of researchers.

Keywords: Higher Education; Public Policy; EU; Legislation; Competitiveness; Strategy.

References

1. eulaw.ru (2016), “The newest European strategy "Europe - 2020”, available at: .https://eulaw.ru/content/novaya-evropejskaya-strategiya-evropa-2020/ (Accessed 10 May 2019)
2. Eurostat (2016), “Indicators of Education in 2020 under the "Europe 2020" strategy”, available at: https://www.spbstu.ru/upload/inter/indicators-education-2020-Europe-strategy.pdf (Accessed 10 May 2019).
3. Figel, J. (2005), “Opening Speech 25th Anniversary of Eurydice Brussels”, Brussels, Belgium, 13 October.
4. Figel, J. (2005), European Commissioner for Education, Training, Culture, and Multilingualism Learning for competitivene, Launch of the CLEPA White Paper on Education, Brussels, Belgium.
5. Knight, J. (1999), Internationalisation of Higher Education, in: Quality and Internationalisation in Higher Education, OECD, IMHE, Paris, France.
6. Teichler, U. (2001), “Internationalisation as a Challenge to Higher Education in Europe”, Tertiary Education and Management.
7. Booth, J. Ophuyes, Т. and Koleva, P. (2004), “Bringing International Mobility in the Arts to the Forefront”, Exploring Student and Teacher Mobility in the Arts, vol.2.
8. Carrera, S. (2004), “What Does Free Movement Mean in Theory and Practice in an Enlarged EU?”, Centre for European Police Studies. CEPS Working Document, vol.208.
9. Audeoud, O. (2003), Mobility and Free Movement of People and Products in the Cultural Sector, Directorate-General for Education and Culture of the European Commission, Brussels, Belgium.
10. Staines, J. (2004), Tax and Social Security a Basic Guide for Artists and Cultural Operators in Europe, Brussels, Belgium.
11. Soloninko, K.S. (2012), “Integration Policy of Ukraine: Institutional Aspects”, Mizhnarodna ekonomika, vol. 52, pp.55-65
12. Iurchyk, I.B. and Urbanovych, V.A. (2016), “Problems of Ukraine's integration into the world community”, available at: https://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/view/823 (Accessed 10 May 2019).
13. Levytska, V. V. and Smahlo, O. V. (2015), “”, available at: http://sophus.at.ua/publ/2015_10_30_kampodilsk/sekcija_section_3_2015_10_30/integracija_ukrajini_do_es_problemi_ta_perspektivi/104-1-0-1577 (Accessed 10 May 2019).
14. Sydorenko, O. O. (2015), “Integration of Ukraine into the EU: problems and prospects”, Problemy zakonnosti, vol. 129, pp. 242–250.
15. Voskresenskyi, A.D. (2013), “Decision of the European Court of Human Rights as a source of law in Ukraine”, available at: https://cyberleninka.ru/article/v/innovatsii-i-mirovaya-politika (Accessed 10 May 2019).

№ 6 2019

Дата публікації: 2019-06-27

Кількість переглядів: 389

Відомості про авторів

Т. В. Березянко

д. е. н., доц., Національний університет харчових технологій

T. Berezianko

doctor of econ., аs.prof., National University of Food Technologies

ORCID:

0000-0001-9228-4239

Як цитувати статтю

Березянко Т. В. Сучасні тенденції національного освітнього процесу. Ефективна економіка. 2019. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7090 (дата звернення: 22.10.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.1

Berezianko, T. (2019), “Contemporary trends in the national educational process”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7090 (Accessed 22 Oct 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.1

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.