EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІНСТИТУЦІЙНІ ЗАСАДИ УДОСКОНАЛЕННЯ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ СПОЖИВЧОЇ КООПЕРАЦІЇ
Л. О. Мармуль

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.3

УДК: 334.73.021

Л. О. Мармуль

ІНСТИТУЦІЙНІ ЗАСАДИ УДОСКОНАЛЕННЯ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ СПОЖИВЧОЇ КООПЕРАЦІЇ

Анотація

У статті обґрунтовано значення споживчої кооперації в розвитку сільської економіки та забезпечення добробуту сільських жителів. Виявлено, що важливу роль у процесі її становлення та управління має інституційне забезпечення. Визначено його проблеми для споживчої та інших видів кооперації – сільськогосподарської виробничої та обслуговуючої. Встановлено певну неузгодженість основних законів про кооперацію, податкового законодавства. Обґрунтовано, що перспективи удосконалення інститутів управління розвитком споживчої кооперації на селі пов’язані з узгодженням нормативно-законодавчих актів її регулювання; використанням неформальних інститутів підтримки – традицій взаємодопомоги, доброчесності, самоорганізації сільських жителів, ринкових соціальних механізмів (дорадництва, діяльності неурядових організацій); зменшенням інституційного тиску на аграрний ринок агрохолдингів та агрокорпорацій; проведенням реформ децентралізації влади й створенням об’єднаних територіальних громад.

Ключові слова: споживча кооперація; інститути; сільська економіка; добробут; сільське населення; самоорганізація; проблеми; перспективи; розвиток; удосконалення; управління; регулювання.

Література

1. Про сільськогосподарську кооперацію : Закон України від 17.07.1997 № 469/97-ВР. Відомості Верховної Ради України, 1997. № 39. С. 261.
2. Про споживчу кооперацію : Закон України від 10.04.1992 № 2265-ХІІ. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 30. С. 1.
3. Цимбалюк Ю.А. Розвиток інфраструктури аграрного ринку в Україні. Агроогляд. 2008. Вип. 1. С. 18-22.
4. Колокольчикова І. В. Кооперація в контексті концепції державної цільової програми підтримки розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів на період до 2015 року. Формування ринкової економіки : зб. наук. праць. Спец. вип. : у 2 ч. Організаційно-правові форми агропромислових формувань: стан, перспективи та вплив на розвиток сільських територій / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, ДВНЗ "Київський нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана" ; відп. ред. О. О. Бєляєв. К. : КНЕУ, 2011. Ч. 1. С. 228-235.
5. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики. М. : Начала, 1997. 190 с.
6. Хайек Ф. Пагубная самонадеянность. М. : Новости, 1992. 304 с.
7. Туган-Барановский М.И. Социальные основы кооперации. М. : Экономика, 1989. 496 с.
8. Марцин В. Проблеми функціонування споживчої кооперації та шляхи стабілізації господарської діяльності. Економіка України. 2003. № 4. С. 24-27.
9. Пономаренко В. Аграрний ринок і система споживчої кооперації. Економіка АПК. 2002. № 2. C. 113-114.
10. Осадчук Ю.М. Аналіз сучасного стану розвитку системи споживчої кооперації. Молодий вчений. 2014. № 6 (09) С. 8-10.

L. O. Marmul

INSTITUTIONAL FRAMEWORK FOR IMPROVEMENT OF MANAGEMENT BY DEVELOPMENT OF CONSUMER COOPERATION

Summary

The article substantiates the importance of consumer cooperatives in the development of rural economies and the provision of welfare of rural residents. It has been revealed that institutional provision plays an important role in the process of its formation and management. Investigating the institutional mechanism of the spread of cooperation in rural areas of Ukraine, the focus should be on the existing institutional disadvantages that block the processes of forming consumer cooperatives, thus preventing their effective rebirth and development. First of all, it concerns a number of formal institutions, which include all the rules governing the economic activity of the population, enterprises and organizations, thus reducing the level of uncertainty and risks in establishing business transactions between them. Its problems for consumer and other types of cooperation – agricultural production and service are determined. There is a certain inconsistency of the basic laws on co-operation, tax legislation. It is substantiated that development of cooperation in rural areas of Ukraine is expedient, first of all, in the course of market self-organization of rural population. At the same time, priority should be given to measures aimed at overcoming the institutional barriers that restrict the said self-organization, in particular: the demonopolization of the economy, the creation of appropriate conditions for the development of open competition and entrepreneurship in all spheres of economic activity, including agriculture, and the liberalization of fiscal legislation. It is substantiated that the prospects of improving the institutions for managing the development of consumer cooperatives in the village are connected with the harmonization of regulatory and legislative acts of its regulation; using informal institutions of support - traditions of mutual assistance, integrity, self-organization of rural residents, market social mechanisms (advisory, activities of non-governmental organizations); reduction of institutional pressure on agrarian market of agroholdings and agro-corporations; carrying out reforms of decentralization of power and creation of united territorial communities. It has been determined that the institutional capacity of the subjects of the agrarian market to take advantage of the opportunities and mechanisms of market self-organization is of primary importance in the process of formation of consumer cooperatives and societies as important institutions of rural economy.

Keywords: consumer co-operation; institutes; rural economy; welfare; rural population; self-organization; problems; prospects; development; improvement; management; regulation.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (1997), The Law of Ukraine “On Agricultural Cooperation”, vol. 39, p. 261.
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (1992), The Law of Ukraine “On Consumer Cooperatives”, vol. 30, p. 1.
3. Tsymbalyuk, YU.A. (2008), “Development of the infrastructure of the agrarian market in Ukraine”, Ahroohlyad, vol. 1, рр. 18-22.
4. Kolokolʹchykova, I. V. (2011), “Cooperation in the Context of the Concept of the State Target Program for the Support of Development of Agricultural Service Cooperatives for the period up to 2015”, Orhanizatsiyno-pravovi formy ahropromyslovykh formuvanʹ: stan, perspektyvy ta vplyv na rozvytok silʹsʹkykh terytoriy, Kyiv: DVNZ "Kyyivsʹkyy nats. ekon. un-t im. V. Hetʹmana", рр. 228-235.
5. Nort, D. (1997), Ynstytuty, ynstytutsyonalʹnye yzmenenyya y funktsyonyrovanye ékonomyky [Institutions, institutional changes and functioning of the economy], Nachala, Moskva, Russia.
6. Khayek, F. (1992), Pahubnaya samonadeyannostʹ [Harmful self-confidence], Novosti, Moskva, Russia.
7. Tuhan-Baranovskyy, M.Y. (1989), Sotsyalʹnye osnovy kooperatsyy [Social bases of cooperation], Ekonomika, Moskva, Russia.
8. Martsyn, V. (2003), “Problems of functioning of consumer cooperation and ways of stabilization of economic activity”, Ekonomika Ukrayiny, vol. 4, рр. 24-27.
9. Ponomarenko, V. (2002), “Agrarian market and system of consumer co-operation”, Ekonomika APK, vol. 2, рр. 113-114.
10. Osadchuk, YU.M. (2014), “An analysis of the current state of development of a consumer cooperation system”, Molodyy vchenyy, vol. 6 (09), рр. 8-10.

№ 6 2019

Дата публікації: 2019-06-27

Кількість переглядів: 110

Відомості про авторів

Л. О. Мармуль

д. е. н., професор, професор кафедри економіки,ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», м. Переяслав-Хмельницький

L. O. Marmul

Doctor of Economics, Professor, Professor of the Department of Economics, Pereiaslav-Khmelnytsky Hrygorii Skovoroda State Pedagogical University, Pereiaslav-Khmelnytsky

ORCID:

0000-0002-5589-9338

Як цитувати статтю

Мармуль Л. О. Інституційні засади удосконалення управління розвитком споживчої кооперації. Ефективна економіка. 2019. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7091 (дата звернення: 22.07.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.3

Marmul, L. O. (2019), “Institutional framework for improvement of management by development of consumer cooperation”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7091 (Accessed 22 Jul 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.3

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.