EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РОЛЬ КРЕАТИВУ В РЕКЛАМНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Т. А. Рябова, І. Б. Рябов

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.57

УДК: 659.1

Т. А. Рябова, І. Б. Рябов

РОЛЬ КРЕАТИВУ В РЕКЛАМНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Анотація

У статті розглянуто сутність та особливості рекламного креативу, його влив на маркетингові комунікації, як засіб швидкого реагування і цільового впливу на споживачів та посередників. Рекламний креатив є усвідомленою діяльністю, спрямованою на отримання певних результатів, що здатна використовувати елементи сучасного мистецтва для створення бажаного образу бренду. Деякі товари слід рекламувати не за стандартними правилам, а застосовуючи оригінальні засоби і прийоми. Головним тут є- намагання здивувати споживача за допомогою надання йому незвичайних, яскравих, оригінальних рішень, які б виходили за рамки звичного.

Ключові слова: креатив; творчість; рекламний креатив; креатив у рекламі; ефективність креативу; креативна економіка; креативні індустрії.

Література

1. Примак Т. О. Рекламний креатив [Текст] : навч. посібник / Т. Примак ; Київський національний економічний ун-т ім. Вадима Гетьмана. – К. : КНЕУ, 2006. - 328 с.
2. Имшинецкая И. А. Креатив в рекламе / Ия Анатольевна Имшинецкая. – М.: РИП-холдинг, 2004. – 172 с. – (серия «Академия рекламы»).
3. The link between creativity and effectiveness [Електронний ресурс] // Institute of Practitioners in Advertising. – 2010. – Режим доступу до ресурсу: http://blog.grey.de/wp-content/uploads/2011/10/Creativity_and_Effectiveness_Report.pdf.
4. SJ Insights Report 2014 [Електронний ресурс] // SJinsights. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: https://sjinsights.net/sj-social/.
5. Reinartz W. Creativity in Advertising: When It Works and When It Doesn’t [Електронний ресурс] / W. Reinartz, P. Saffert // Harvard Business Review. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: https://hbr.org/2013/06/creativity-in-advertising-when-it-works-and-when-it-doesnt.

T. A. Riabova, I. B. Riabov

THE ROLE OF CREATIVITY IN ADVERTISING ACTIVITY

Summary

The essence and peculiarities of advertising creativity, its influence on marketing communications as a means of rapid response and targeted influence on consumers and intermediaries are considered in the article. Creative creativity is a conscious activity aimed at obtaining certain results that can use elements of contemporary art to create the desired image of the brand. Some products should be advertised not by standard rules, but by using original means and techniques. The main thing here is the attempt to surprise the consumer by providing him with unusual, vivid, original solutions that would go beyond the usual.
Studies show that advertisers should re-focus on a consumer that has changed over the past decade and now expects the advertiser a new, interesting creative product; therefore, advertising agencies need to use the following aspects of their creative work in their work, such as originality, flexibility, development, synthesis and artistic value.
Researchers quantified the impact of each element on sales. All of them had a positive impact, the development was definitely the most powerful result (1.32 with indexation in relation to the general average level of creativity 1.0), followed by artistic value (1.19) then originality (1.06) and flexibility (1 , 03), and the synthesis is only (0.45). However, other studies show that advertising agencies use originality and artistic value more than they use development.

Keywords: creativity; advertising creativity; creative in advertising; creative efficiency; creative economy; creative industry.

References

1. Prymak T. O. (2006), Reklamnyj kreatyv [Advertising creative], Kyivs'kyj natsional'nyj ekonomichnyj un-t im. Vadyma Het'mana, Kyiv, Ukraine.
2. Imshineckaja I. A. (2004), Kreativ v reklame [Creativity in advertising],. – M.: RIP-holding, serija «Akademija reklamy», Moscow, Russia.
3. The link between creativity and effectiveness (2010), Institute of Practitioners in Advertising, available at: http://blog.grey.de/wp-content/uploads/2011/10/Creativity_and_Effectiveness_Report.pdf. (Accessed 3 June 2019).
4. SJ Insights Report (2014), SJinsights, available at: https://sjinsights.net/sj-social/. (Accessed 5 June 2019).
5. W. Reinartz and P. Saffert (2013) Creativity in Advertising: When It Works and When It Doesn’t, available at: https://hbr.org/2013/06/creativity-in-advertising-when-it-works-and-when-it-doesnt. (Accessed 12 June 2019).

№ 6 2019

Дата публікації: 2019-06-27

Кількість переглядів: 76

Відомості про авторів

Т. А. Рябова

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу, PR-технологій та логістики, Чернігівський національний технологічний університет, м. Чернігів

T. A. Riabova

Ph.D., Associate Professor, Associate Professor, Department of Marketing, PR-Technologies and Logistics Chernihiv National Technological University, Chernihiv

ORCID:

0000-0001-6333-3118


І. Б. Рябов

к. е. н., доцент кафедри маркетингу, PR-технологій та логістики,Чернігівський національний технологічний університет, м. Чернігів

I. B. Riabov

Ph.D., Associate Professor, Department of Marketing, PR-Technologies and Logistics Chernihiv National Technological

ORCID:

0000-0002-7912-932X

Як цитувати статтю

Рябова Т. А., Рябов І. Б. Роль креативу в рекламній діяльності. Ефективна економіка. 2019. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7128 (дата звернення: 22.07.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.57

Riabova, T. A. and Riabov, I. B. (2019), “The role of creativity in advertising activity”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7128 (Accessed 22 Jul 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.57

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.