EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ОСНОВА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСВ
Т. О. Харченко

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.64

УДК: 334.722

Т. О. Харченко

СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ОСНОВА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСВ

Анотація

У статті досліджено вплив соціально-відповідального маркетингу на розвиток промислових підприємств. В результаті чого виявлено, що соціально-відповідальний маркетинг стає важливою сполучною ланкою між зовнішнім середовищем, стратегічними планами підприємства та його соціально-відповідальними прагненнями. Досліджено моделі корпоративної соціальної відповідальності, а саме модель А. Керолла та модель Ж.Лантоса, проведено співставлення характеристик форм корпоративної соціальної відповідальності описані в цих моделях із особливостями класичного, соціального і соціально-відповідального маркетингу. Встановлено залежність концепцій корпоративної соціальної відповідальності і соціально-відповідального маркетингу. З метою представлення економічних пріоритетів підприємства на функціональному рівні маркетингової діяльності у статті представлено соціально-відповідальні акценти маркетингових цілей підприємства, які здатні привести його до успіху. Визначено результативність впровадження комплексу соціально- відповідального маркетингу у діяльність підприємства та запропоновано основні напрямки розвитку соціально-відповідального підприємства.

Ключові слова: маркетинг; соціально-відповідальний маркетинг; корпоративна соціальна відповідальність.

Література

1. Corporate Social Responsibility (CSR) : European Commission Strategy. [Електронний ресурс] / European Commission . - Режим доступу: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sustainable-business/corporate-social-responsibility/index_en.htm.
2. Carroll A. B. The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders [Електронний ресурс] / Archie B. Carroll// Business Horizons. - Режим доступу:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/000768139190005G
3. Lantos G. The Boundaries of Strategic Corporate Social Responsibility [Електронний ресурс] / G. Lantos . - Режим доступу: http://faculty.stonehill.edu/glantos/Lantos1/PDF_Folder/Pub_arts_pdf/Strategic%20CSR.pdf
4. Payne S. A Proposal for Corporate Ethical Reform: The Ethical Dialogue Group S. Payne // Business and Professional Ethics Journal. – 1991. - Vol. 10. – P. 67-88.
5. Харченко Т. О. Принципи корпоративної соціальної відповідальності як фактор формування конкурентних переваг організації / Т. О. Харченко, К. П. Вєдєніна // Науково-практичний журнал «Економічні студії» Випуск 5 (18) грудень 2017 р. Україна, м. Львів. – 2017. — С. 15-20.
6. Бондаренко С.М. Корпоративна соціальна відповідальність у концепції загального управління якістю на підприємствах легкої промисловості України. [Текст] / С.М. Бондаренко // Економічний простір. – 2016. – № 105. – С. 154–163.
7. Центр “Розвиток КСВ” нагородив кращі кейси з корпоративної відповідальності. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sdg.org.ua/ua/novyny/329-2018-04-27-16-09-45
8. Зінченко А. Розвиток КСВ в Україні: 2010–2018 / А. Зінченко, М. Саприкіна // Київ: Юстон, 2017. – 52 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://csr-ua.info/csr-ukraine/wp-content/uploads/2018/10/CSR_2017_reserch-1.pdf

Tetiana Kharchenko

SOCIALLY RESPONSIBLE MARKETING AS THE BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES

Summary

This article explores the impact of socially responsible marketing to industrial development, since the direction of the company in recent years is the most important. This concept is a response to the objective reality of the socio-economic environment, and the desire of consumers to buy products eoloho- and socio-responsible producers. As a result, found that socially responsible marketing is an important link between the environment, the strategic plans of the company and its socially responsible aspirations. The model of corporate social responsibility, namely ModelA. Carroll and model Zh.Lantosa, conducted comparing the characteristics of CSR forms described in these models with classic features, social and socially responsible marketing. The dependence of the concepts of corporate social responsibility and socially responsible marketing. As socially responsible marketing is an important link between the environment, the strategic plans of the company and its social responsibility aspirations is to present the economic priorities on a functional level marketing in the article the socially responsible focus marketing goals of the company that are able to bring it success. Determined implementation of complex performance of socially responsible marketing in the company. It is noted that the introduction of socially responsible marketing in enterprise activity can lead to the following results: the introduction of the principles of socially responsible marketing value and enhance brand identity commodity; sufficient awareness of stakeholders on issues and progress in the implementation of socially responsible marketing will increase the number of customers and market share, enhance brand reputation as well as the enterprise market; increased confidence of stakeholders and increase market share and sales and increase the efficiency of the enterprise it will open new opportunities for development. So, implementation of socially responsible marketing activities in the company are appropriate and reasonable measures for its further development. Currently remain undiscovered issues relating to accountability and results assessment methodology of social responsibility is marketing. These issues require further study.

Keywords: marketing; socially responsible marketing; corporate social responsibility.

References

1. European Commission, (2011) “Corporate Social Responsibility (CSR): European Commission Strategy”. Retrieved from http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sustainable-business/corporate-social-responsibility/index_en.htm (Accessed 4 June 2019).
2. Carroll, A.B. (1991), “The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders”, Business Horizons, [Online], vol . 34, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/000768139190005G (Accessed 20 June 2019)
3. Lantos, G.P. (2001), “The Boundaries of Strategic Corporate Social Responsibility”, Journal of Consumer Marketing, [Online], vol . 18, available at: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.473.1367&rep=rep1&type=pdf
4. Payne, S.A (1991), “Proposal for Corporate Ethical Reform: The Ethical Dialogue Group”, Business and Professional Ethics Journal, vol. 10, pp. 67-88.
5. Kharchenko, Т.О. and Viedienina, K.P. (2017), “Principles of corporate social responsibility as a factor in shaping the competitive advantages of an organization”, «Ekonomichni studii», vol. 5 (18), pp. 15-20.
6. Bondarenko, S.М. (2016), “Corporate social responsibility in the concept of general quality management at light industry enterprises of Ukraine”, Ekonomichnyj prostir, – vol.105 pp. 154–163.
7. Center for CSR Development has awarded the best corporate responsibility cases, [Online], available at: http://sdg.org.ua/ua/novyny/329-2018-04-27-16-09-45 (Accessed 19 June 2019).
8. Zinchenko, A. and Saprykina, M. (2017), “Rozvytok KSV v Ukraini: 2010–2018”, [CSR Development in Ukraine: 2010-2018], Yuston, Kyiv, Ukraine, P. 52, [Online], available at: http://csr-ua.info/csr-ukraine/wp-content/uploads/2018/10/CSR_2017_reserch-1.pdf (Accessed 19 June 2019).

№ 6 2019

Дата публікації: 2019-06-27

Кількість переглядів: 7911

Відомості про авторів

Т. О. Харченко

к. е. н., доцент кафедри менеджменту,Київський національний університет технологій та дизайну

Tetiana Kharchenko

Ph.D. of Economic sciences, Associate Professor of Department of management,Kyiv national University of technologies and design

ORCID:

0000-0001-7260-1196

Як цитувати статтю

Харченко Т. О. Соціально-відповідальний маркетинг як основа розвитку підприємсв. Ефективна економіка. 2019. № 6. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7135 (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.64

Kharchenko, Tetiana (2019), “Socially responsible marketing as the basis for the development of enterprises”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7135 (Accessed 19 Apr 2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.64

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.