EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПОНЯТТЯ «ЕЛЕКТРОННА ТОРГІВЛЯ»
О. О. Гайдукова

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.152

УДК: 339.13

О. О. Гайдукова

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПОНЯТТЯ «ЕЛЕКТРОННА ТОРГІВЛЯ»

Анотація

Досліджувана стаття присвячена розробці теоретичної бази функціонування підприємств у сфері електронної торгівлі. Метою статті є дослідження наукового поняття «електронна торгівля» у поєднанні із «електронною комерцією», «віддаленою торгівлею», «дистанційною торгівлею». Узагальнено та систематизовано підходи вітчизняних та зарубіжних науковців щодо визначення сутності поняття «електронна торгівля». Аналізуючи матеріали, опубліковані в науковій літературі, автор виокремлює основні відмінності та підходи щодо означення електронної торгівлі в зарубіжних та вітчизняних економічних виданнях. Розглянуто визначення терміну «електронна торгівля» міжнародними офіційними організаціями. Узагальнено та визначено значення електронної торгівлі в економічній теорії. Автором запропоновано власне трактування досліджуваної економічної категорії. Перспективами подальших досліджень у даному напрямі є уточнення такого поняття як «електронна торгівля».

Ключові слова: електронна торгівля; дистанційна торгівля; віддалена торгівля; електронна комерція; сутність електронної торгівлі; сутність електронної комерції.

Література

1. United nations conference on trade and development. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://unctad.org/en/Pages/Home.aspx.
2. United nations commission on international trade law. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uncitral.un.org.
3. Авдейчикова Е.В. Анализ понятия «удаленная торговля» и ее особенности. / Е.В. Авдейчикова // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/analiz-ponyatiya-udalyonnaya-torgovlya-i-eyo-osobennosti.
4. Балабанов И.Т. Финансовый менеджмент. Как управлять капиталом? / И.Т. Балабанов / - М.: Финансы и статистика, 1995. - 384с. – С. 190.
5. Задвірний Я. Використання можливостей електронної комерції у процесі ведення бізнесу. / Я.Задвірний, А.Орловська // Формування ринкової економіки в Україні. – 2008. - Вип. 18. - С. 70-75.
6. Квач Я. П. Сутність та розвиток електронної торгівлі в Україні: обліковий аспект. / Я.П. Квач, О.Г. Дроздова // Вісник Житомирського державного технологічного університету. Сер.: Економічні науки. - 2015. - № 2. - С. 33–40.
7. Кобелев О. А. Электронная коммерция : учебное пособие / О. А. Кобелев / Под. ред. проф. С. В. Пирогова. – 3-е изд., перераб. и доп. – М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2009. – 684 с.
8. Козье Д. Электронная коммерция / Д. Козье / Пер. с англ. – М. : Издательско-торговый дом «Русская редакция», 1999. – 288 с. – С. 6.
9. Макарова М.В. Ефективність застосування мережних технологій в компаніях: монографія / М.В. Макарова. – Полтава: РВВ ПУСКУ, 2008. – 186 с.
10. Новомлинский Л. Электронная Коммерция. Тенденции развития в мире и в России. / Леонид Новомлинский // [Электронный ресурс]. – Режим доступа : www.tops.ru/publishing/pub_007.html.
11. Соболєв В. О. Сутність основних понять Інтернет-торгівлі / В. О. Соболєв // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/15_DNI_2008/ Economics/33645.doc.htm.
12. Ткаченко С.О. Електронна торгівля: шляхи підвищення культури обслуговування споживачів. / С.О. Ткаченко, А.С. Дядін // БізнесІнформ №11, 2015. – С.200-204.
13. Хальчевский А.Н. Качество в сфере дистанционной торговли. / А.Н. Хальчевский // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/kachestvo-v-sfere-distantsionnoy-torgovli.
14. Юрасов А. В. Электронная коммерция: учеб. пособие. – М. : Дело, 2003. – 480 с. – С. 44.

O. Haidukova

THE THEORETICAL ASPECTS OF CONCEPT “ELECTRONIC TRADE”

Summary

The article is devoted to develop a theoretical framework for the functioning of enterprises working in the field of electronic trade. The aim of the article is to study the scientific concepts of the "electronic trade", the "electronic commerce", the "distance trade", the "remote trade" and the development of a detailzed definition of the economic phenomena. This article considers theoretical aspects of the electronic commerce in Ukraine economy. Analyzing the foreign and domestic research works, we have discussed the various scientific approaches to the impact of the electronic trade on the global economy, as well as the urgency of the definitions used in the field of management. This article describes the main elements and forms of the electronic commerce, such as electronic trade. Analyzing the materials, published in the scientific literature, the author try to assess the main differences and benefits about determined the electronic trade in foreign and native economic publications. The article considers the definition of "electronic trade" by the international official organizations. The electronic trade is a part of electronic business, and includes financial and commercial operations aimed at making a profit by means of electronic communications and digital technology. A kind of the electronic commerce is an electronic trade, the essence of which is the sale of goods/services only using a computer on the Internet. Analyzed the strengths and weaknesses of the development and dissemination of electronic commerce. The definition of the electronic trade in economic theory was generalized and systematized by the author. The author came up with own definition of the electronic trade. The author also formulated recommendations for overcoming barriers that hinder electronic commerce. The prospects for further research in this direction are to clarify concepts such as "electronic trade" and its logical application in practice. The further development of scientific works in this direction will create a unified theoretical basis for the operation of the electronic commerce enterprises.

Keywords: electronic trade; distance trade; remote trade; e-commerce; nature of electronic trade; nature of e-commerce.

References

1. The official site of UNCTAD (2019), available at: https://unctad.org/en/Pages/Home.aspx, (Accessed 26 July 2019).
2. The official site of UNCITRAL (2019), available at: https://uncitral.un.org, (Accessed 26 July 2019).
3. Avdejchikova, E.V. (2019), “The analyze of definition “remote trade” and its specification”, available at: https://cyberleninka.ru/article/v/analiz-ponyatiya-udalyonnaya-torgovlya-i-eyo-osobennosti, (Accessed 30 July 2019).
4. Balabanov, I.T. (1995), Finansovyj menedzhment. Kak upravljat' kapitalom? [Finance management. How do administer by the capital?], Finansy i statistika, Moscow, Russia.
5. Zadvirnyj, Ya and Orlovs'ka, A. (2008), “The process of leading business through using ability of e-commerce”, Formuvannia rynkovoi ekonomiky v Ukraini, vol. 18, pp. 70-75.
6. Kvach, Ya.P. and Drozdova, O.H. (2015), “The implication and development of e-commerce in Ukraine: account aspect”, Visnyk Zhytomyrs'koho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, vol.2, pp. 33-40.
7. Kobelev, O. A. (2009), Elektronnaya kommertsiya [E-commerce], Dashkov i Ko, Moscow, Russia.
8. Koze, D. (1999), Elektronnaya kommertsiya [E-commerce], Russkaya redaktsiya, Moscow, Russia.
9. Makarova, M.V. (2008), Efektyvnist' zastosuvannia merezhnykh tekhnolohij v kompaniiakh [The effective of using Internet technology in company], RVV PUSKU, Poltava, Ukraine.
10. Novomlinskiy, L. (2019), “E-commerce. The tendency of development in the world and in Russia“, available at: www.tops.ru/publishing/pub_007.html, (Accessed 2 August 2019).
11. Soboliev, V. O. (2019), “The essence of the basic concepts of Internet commerce”, available at: http://www.rusnauka.com/15_DNI_2008/Economics/33645.doc.htm, (Accessed 2 August 2019).
12. Tkachenko, S.O. and Diadin, A.S. (2015), “E-commerce: the way of increasing the culture of servicing customers”, BiznesInform, vol.11, pp. 200-204.
13. Khal'chevskyj, A.N. (2019), “The quality of distance trade”, available at: https://cyberleninka.ru/article/v/kachestvo-v-sfere-distantsionnoy-torgovli, (Accessed 2 August 2019).
14. Yurasov, A. V. (2003), Elektronnaya kommertsiya [E-commerce], Delo, Moscow, Russia.

№ 8 2019

Дата публікації: 2019-08-30

Кількість переглядів: 58

Відомості про авторів

О. О. Гайдукова

асистент кафедри управління проектами та безпеки підприємства,Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича

O. Haidukova

Senior teacher of project management and enterprise security departmentYuriy Fedkovich National University of Chernivtsi

ORCID:

0000-0003-3540-6839

Як цитувати статтю

Гайдукова О. О. Теоретичні аспекти поняття «електронна торгівля». Ефективна економіка. 2019. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7232 (дата звернення: 22.09.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.152

Haidukova, O. (2019), “The theoretical aspects of concept “electronic trade””, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7232 (Accessed 22 Sep 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.152

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.