EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЕФЕКТИВНІСТЬ РИНКУ АУДИТОРСЬКИХ ПОСЛУГ: МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПОКАЗНИКИ ОЦІНКИ
С. В. Шульга

DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.40

УДК: 657.6

С. В. Шульга

ЕФЕКТИВНІСТЬ РИНКУ АУДИТОРСЬКИХ ПОСЛУГ: МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПОКАЗНИКИ ОЦІНКИ

Анотація

Динамічність розвитку економічних відносин на ринку аудиторських послуг, диференціація видів послуг та посилення впливу економічних, соціальних факторів на результативність діяльності аудиторських фірм, зумовлюють необхідність розробки методичних засад оцінки ефективності функціонування ринку аудиту. В статті досліджено напрацювання науковців в частині встановлення основних показників оцінки ефективності ринку аудиторських послуг, обґрунтовано їх переваги та недоліки. Вивчення методичних підходів до оцінки ефективності ринку аудиторських послуг запропонованих різними авторами, дозволило встановити, що показник ефективності ринку аудиторських послуг переважно розраховується на основі відношення отриманого фінансового результату (ефекту) до суми витрат, які понесені для забезпечення отримання такого ефекту. На основі систематизації існуючих наукових підходів до оцінки ефективності ринку аудиторських послуг, практичного досвіду та аналізу напрямів розвитку ринку аудиту, автором запропоновано відповідне методичне забезпечення оцінки ефективності ринку аудиторських послуг на макро, мезо та мікрорівнях. За результатами проведеного теоретичного аналізу факторів впливу на результативність надання аудиторських послуг, запропоновані показники оцінки ефективності ринку аудиторських послуг. Розроблений комплексний підхід до оцінки ефективності функціонування ринку аудиторських послуг, який базується на розрахунку узагальнюючих інтегральних показників та індивідуальних показників оцінки ефективності функціонування ринку аудиторських послуг. Використання запропонованого методичного забезпечення оцінки ефективності ринку аудиторських послуг, сприяє встановленню стратегічних векторів удосконалення та подальшого розвитку ринку аудиторських послуг, розробці заходів щодо нівелювання впливу негативних чинників, що призводять до зниження результативності діяльності аудиторських фірм.

Ключові слова: методика; аудиторські послуги; ефективність; показники оцінки ефективності; суб’єкт аудиторської діяльності; результативність.

Література

1. Исаева Н.Ю. Оценка эффективности аудиторских проверок // Международный бухгалтерский учет. 2014. № 10 (304). С. 38-46
2. Каменська Т.О. Ефективність діяльності та якість внутрішнього аудиту // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. 2010 Вип. III (39). С. 301-306.
3. Коблянська Г.Ю., Вовк М.О. Оцінка ефективності функціонування служби внутрішнього аудиту // Облік і фінанси АПК. 2011. Вип.2. С. 77-81.
4. Копотієнко Т.Ю. Оцінка ефективності внутрішнього аудиту: якісний аспект // Формування ефективної моделі розвитку підприємства в умовах ринкової економіки: матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції. Житомир, 2016. С. 84-91.
5. Михальчишина Л.Г. Оцінка ефективності діяльності служби внутрішнього аудиту // Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету. 2014. № 2 (26). С. 144-148.
6. Фесенко В.В. Оцінка ефективності та результативності аудиторського завдання в контексті аудиту діяльності пов’язаних підприємств. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2018/50.pdf
7. Филибокова Л.Ю., Бештокова С.А. Эффективность аудиторской деятельности: сущность, подходы к оценке // Аудит и финансовый анализ. 2010. № 2. С. 1–4.

S. V. Shulha

AUDIT SERVICES MARKET EFFICIENCY: METHODOLOGICAL PRINCIPLES AND EVALUATION INDICATORS

Summary

Dynamics of development of economic relations in the market of audit services, differentiation of types of services and strengthening of influence of economic, social factors on performance of activity of audit firms, determine the necessity of development of methodological bases of estimation of efficiency of functioning of the audit market. The article investigates the achievements of scientists in terms of establishing the main indicators for assessing the effectiveness of the market of audit services, substantiates their advantages and disadvantages. The study of methodological approaches to assessing the performance of the audit services market offered by different authors, has established that the indicator of the effectiveness of the audit services market is mainly calculated on the basis of the ratio of financial result (effect) to the amount of expenses incurred to ensure such effect. Based on the systematization of existing scientific approaches to the assessment of the audit services market efficiency, practical experience and analysis of the development of the audit market, the author proposes appropriate methodological support for the evaluation of the audit services market at the macro, meso and micro levels. Based on the results of the theoretical analysis of the factors influencing the performance of audit services, indicators for assessing the effectiveness of the audit services market have been proposed. A comprehensive approach to the evaluation of the performance of the audit services market has been developed, which is based on the calculation of generalized integral indicators and individual indicators of the performance evaluation of the audit services market. The use of the proposed methodological support for the evaluation of the effectiveness of the audit services market, contributes to the establishment of strategic vectors for improvement and further development of the audit services market, the development of measures to counteract the impact of negative factors that lead to a decrease in the performance of audit firms.

Keywords: methodology; auditing services; efficiency; efficiency evaluation indicators; auditing entity; effectiveness.

References

1. Isaeva, N.Y. (2014), “Assessment of the effectiveness of audits”, Mezhdunarodnyi bukhhalterskyi uchet, vol. 10 (304), pp. 38-46.
2. Kamenska, T.O. (2010), “Performance and quality of internal audit”, Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu, vol. III (39), pp. 301-306.
3. Koblianska, H.Y. and Vovk, M.O. (2011), “Evaluation of the effectiveness of the internal audit service”,Oblik i finansy APK, vol. 2, pp. 77-81.
4. Kopotiienko, T.Y. (2016),“Evaluating internal audit performance: a quality aspect”, Formuvannia efektyvnoi modeli rozvytku pidpryiemstva v umovakh rynkovoi ekonomiky: materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, pp. 84-91.
5. Mykhalchyshyna, L.H. (2014), “Evaluation of the effectiveness of the internal audit service”, Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu, vol. 2 (26), pp. 144-148.
6. Fesenko, V.V. (2018),“Evaluation of the effectiveness and efficiency of the audit task in the context of the audit of affiliates”, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2018/50.pdf (Accessed 31 July 2019).
7. Fylybokova, L.Y. and Beshtokova, S.A. (2010),“Audit effectiveness: essence, assessment approaches”, Audyt i fynansovyi analiz, vol. 2, pp. 1-4.

№ 8 2019

Дата публікації: 2019-08-30

Кількість переглядів: 49

Відомості про авторів

С. В. Шульга

к. е. н., доцент, доцент кафедри аудиту та підприємництва,Національна академія статистики, обліку та аудиту, м. Київ

S. V. Shulha

PhD in Economics, Аssociate professor, Аssociate professorof the Department of Audit and Entrepreneurship at National Academy of Statistics, Accounting and Audit

ORCID:

0000-0002-2396-2507

Як цитувати статтю

Шульга С. В. Ефективність ринку аудиторських послуг: методичні засади та показники оцінки. Ефективна економіка. 2019. № 8. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7234 (дата звернення: 22.09.2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.40

Shulha, S. V. (2019), “Audit services market efficiency: methodological principles and evaluation indicators”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 8, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7234 (Accessed 22 Sep 2019). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.8.40

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.